Pokkebootje deel twee

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door brutus, 28 okt 2023.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... vandaag heb ik kunnen vaststellen dat als dat kleine pokkemotortje harder moet werken, dat ie dan óók daadwerkelijk meer brandstof verbruikt...
    Op zich is dat natuurlijk wel logisch, maar tot nog toe waren de verschillen zo klein dat ik nooit met enige mate van zekerheid verschil had kunnen vasstellen...
    Het bleef zo'n beetje bij plm een uur looptijd op een tankje van ongeveer 16 ml.

    Maar vandaag....

    Pokkebootje heeft aan de motor een dogbone koppeling (i.v.m. het verplaatsen van de as), maar tussen schroefas en tussenas zit een gewone cardankoppeling.
    Deze: https://www.rc-point.nl/rc-boten-sc...23mm-lang-robbe-1480-envelop/a-70816-10000257
    Nu is dat een hele sterke koppeling, maar hij is van (verchroomd?) messing, en dus ondanks sterk, niet erg slijtvast. Dat kun je beperken door de hoek zo klein mogelijk te houden, maar daar heb ik weinig keus in, en ik denk dat hij ergens rond de 5 graden hoekverschil moet verwerken.
    Ik heb, zoals sommigen mischien wel weten, een vreselijke hekel aan slijtage, en alles moet bij mij voor de eeuwigheid geïnstalleerd worden, want het spul maakt daadwerkelijk fors uren.
    Dus ik heb die koppeling, bij het eerste teken van toenemende ruimte voorzien van een stuk nauw passende siliconenslang, en de koppeling volgescheten met vet (wit Titan-fett van Vario, had ik destijds nog liggen).
    Dat slangetje verschoof tijdens het draaien (vet bleef overigens goed op zijn plek, dat wel), maar dat verschuiven hoort niet, dus die slang vastgezet met een strakke wikkeling van ijzerdraad om een van de uiteinden.

    Nu bleef het wel zitten. Het viel me gisteren tijdens het testen al wel op dat het leek alsof de motor wat warmer werd (kan ik horen aan het toerental van de fan, die reageert op temperaturen boven de 70 graden, dan gaat ie harder lopen). Bij de temperaturen van gisteren zou die eigenlijk niet mogen optoeren, maar dat deed hij wel.
    Vanmiddag wezen varen, en bij het warmdraaien leek het ook al alsof de motor minder trekkracht had. Vreemd? Lekker een stukje varen, en na een half uur ging er 12 ml bij. Da's veel, zou normaal hooguit 8 a 9 ml moeten zijn? Achteruit ging ook minder goed dan eigenlijk zou moeten en dat is ook wat vreemd met een vast toerental en een verstelbare schroef.

    Nou ja, het zal wel...

    Thuisgekomen liet me dat toch niet los, en nog maar even in de badkuip testen. Vreemd... de fan toerde al heel lichtjes op met de pitch neutraal, normaal doet ie dat pas na langere tijd vol pitch... Toch maar eens kijken. Dat leek inderdaad niet goed te zitten en het slangetje om de koppeling zag er ook wat raar uit.

    Oh, zucht, nou ja, dan maar overnieuw doen en nu netjes. As er uit, alles helemaal schoon gemaakt, nieuw slangetje, nieuw borgdraadje, nieuw vet (dit keer het rete-dure blauwe vet van Raboesch, daar heb ik toch ZAT van) en joepie de poepie, alles schoon en netjes... Testen... Hallo? De fan toerde fors op, de motor trok vol pitch in de badkuip nauwelijks, had ook wat de neiging af te slaan omdat de governor helemaal naar vol gas liep. 5 ml brandstof was er in iets meer dan 10 minuten door, zou eigenlijk 20 moeten zijn...

    Hmmmm

    Nu maar eens GOED uitzoeken.... Brandstof er in, starten en na 5 minuten de IR thermometer op de koppeling... Die was ruim 40 graden... Nu geloof ik op zich wel dat nieuw vet iets warmer wordt, maar zó véél?

    Bleek dat het siliconenslangetje bij bepaalde pitch standen tegen de onderkant van de kajuitvloer aanliep. Vandaar het verschuiven, vandaar het verlies aan vermogen, en het hogere brandstofverbruik...

    Dusss...

    Het blijkt maar weer eens: Meten is weten, en weten is de enige 100% zekere manier om afwijkingen vast te kunnen stellen en op te sporen. Want ik had ook gewoon kunnen denken "mischien kon die motor toch niet zo goed tegen die ombouw, en issie nu stuk"... Maar dat issie dus niet, en na van het kajuitvloertje iets weg te halen loopt de boel weer vrij, draait alles weer als een zonnetje, is het brandstofverbruik weer normaal, blijft de motortemperatuur weer op gezonde waarden, en draait de koppeling nu zwelgend in het blauwe vet volledig rammelvrij tevreden rond. Die gaat nog wel een jaartje of wat mee. :D
     
  2. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Maassluis
    Wat is de reden dat je een enkel kruiskoppeling gebruikt?
    En niet een dubbele kruiskoppeling.
    Inbouw maat????

    Mvg ronald
     
    brutus vindt dit leuk.
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.548
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wilde aanloop geeft wrijving, kost energie, behalve als het een kat betreft (of teckel)

    5 graad hoek op’t kardan is wel op’t randje. Maar als het niet anders kan?
    Magisch blauw vet? Teflon. Heeft fabrikant ‘Superlube’ voor een zachter prijsje.
    Flikker ik in de hoog toerige Kontronik planetaire redcties. 3,5 kw geen issue.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De spoedverstelling gebeurt door de hele schroefas naar voren en naar achteren te trekken. Maar de motor staat natuurlijk stil.
    Dat betekent dat érgens in de aandrijflijn een bewegingsvrijheid moet zijn. Een cardan kan hoeken opvangen, maar geen lengteverschillen. Dus een dubbele cardan zou de spoedverstelling blokkeren.
    Een Dogbone koppeling kan wel (enigszins) lengteverschil verwerken.

    Vandaar.



    Ik had in principe ook twee dogbones kunnen gebruiken, maar dan "weet je niet waar die tussen-as precies heen gaat", en dat kan weer onder omstandigheden tot wat rammelen leiden. Die dogbone koppelingen zijn ook behoorlijk fors groter, gek genoeg, dus het had ook meer ruimte gekost.
     
    Laatst bewerkt: 17 apr 2024
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik weet niet wat de max toegelaten hoek is voor deze koppelingen. Ik denk dat ze makkelijk 20 graden doen, het slijt wat harder, maar da's logisch.

    Het is niet magisch en volgens mij ook niet teflon vet.
    Wat het wel is weet ik niet, ik heb het gekocht vanwege die grote Raboesch schroef, en het feit dat Raboesch beweert dat dit spul 100% zeker geen olievlekken of vervuiling geeft in het vaarwater.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.548
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hum… watervervuiling… daar heb je wel een puntje.
    Bij de oude Marx cardans was het 5 graad zonder noemenswaardig energieverlies.

    Ik meen me te herinneren dat Marx ook telescopische kardan tussen stukken had.
    Maar die zooi heb je natuurlijk niet in metaal.
    Je zou dat dan zelf moeten maken uit een 6 kant staf en een stukje pijpsleutel van dezelfde maat, en de kruis stukken er aan vast moeten zilversolderen.
    En hopen dat dat soepel loopt, en ook in ballans blijft.

    Maar aan het filmpje te zien heb je het eigenlijk al heel fraai opgelost!
    Niks meer aan veranderen. 'Vet gebouwd, goed in vet gezet, moet vèt wezen'!
     
    Laatst bewerkt: 17 apr 2024
  7. Ebro de Wit

    Ebro de Wit

    Lid geworden:
    10 nov 2019
    Berichten:
    147
    Locatie:
    Velserbroek
    Ik gebruik nu ook nog de raboesch verstelbare schroeven 2x diameter 110mm. Per motor max 100watt. Welke jij onder de wouter goedkoop heb gemonteerd.
    Als koppeling heb ik wel dubbele cardan maar met spleenas, die gebruiken ze voor traxxis auto en vrachtwagens, zijn volledig metaal, tot nu toe gaat het goed 2x gevaren;).
    Met een messingbus en silicone slang om de koppeling en spleenas, kan ik de koppeling in het vet zetten, en ook het ratel geluid is weg.
    Groetjes Ebro
     
    Laatst bewerkt: 17 apr 2024
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.904
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hier zo'n Marx cardankoppeling met schuif tussenstuk voor een 2 mm as. Ze waren er ook voor 4 mm assen. Op zich prima dingen, maar op termijn werden ze bros en braken ze op de stelschroefjes. Maar voor het geweldvan Brutus totaal ongeschikt. Gr. Klaas.

    20190721_191452 (1)buitenloper.jpg
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. Ebro de Wit

    Ebro de Wit

    Lid geworden:
    10 nov 2019
    Berichten:
    147
    Locatie:
    Velserbroek
    Laatst bewerkt: 17 apr 2024
    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.548
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Lengte-variabele kardan, mooi dat het gemaakt wordt.
    Scheelt weer een stukje zelfbouw. Zou wel te doen zijn. Maar niet voor zo een prijs aan grondstoffen.

    Gr Bas
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop

    Aan allen: Sorry dat ik even niet gereageerd heb... Ik ben voorlopig even van de wereld met min of meer volledige uitval van het evenwichtsorgaan... Wat een ellende, je kunt even helemaal NIETS meer, echt letterlijk niets... Het begint al langzaam weer terug te keren, maar wat een doffe ellende...

    Wel even heel erg interessant om te lezen dat jij 2 van die 110 mm (ik meende dat de mijne 105 mm was) schroeven hebt, en nog interessanter om te lezen dat jij 100 Watt motoren gebruikt. Dat zal een behoorlijk forse boot zijn, met twee van die schroeven er onder... Woutertje gaat al in de buurt van d 17 kilo wegen....

    Voor de Wouter ga ik in feite een vrijwel identieke opstelling gebruiken als voor pokkebootje, met een tussenas en aan de motorzijde een dogbone en aan de schroefzijde een cardan. Voor de schroef van Wouter zat er een behoorlijk degelijke dogbone bij de schroef bijgeleverd, en het hoogte en hoekverschil is bij Wouter veel kleiner dan bij pokkebootje.
    Ook hier ga ik siliconenslang en vet vulling toepassen.
     
  12. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    943
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Beterschap
     
    brutus vindt dit leuk.
  13. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Goed en volledig herstel toegewenst
     
    brutus vindt dit leuk.
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.548
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dammn jongen, schrik ik van!
    Luchtbellen in het slakkenhuis?
    Geen niemendalletje. Is het, of ga je het laten onderzoeken?
    Sterkte!
    Gr Bas
     
    brutus vindt dit leuk.
  15. Jan Walpot

    Jan Walpot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.293
    Locatie:
    Giessenburg
    Beterschap Bert.
    Gr, Jan.
     
    brutus vindt dit leuk.
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dank allen!


    De huisarts (kwam rond de middag op Woensdag) had niet gelijk een antwoord, maar kon vaststellen dat het geen suiker, koorts of infectie of wat dan ook was. Kon verder ook weinig doen.
    Vanwege de omstandigheden (ik ben alleen) en omdat ik letterlijk geen voet voor de andere kon plaatsen, neiging tot overgeven had en bij tijd en wijle te weinig zichtvermogen en coordinatie in de handen had om zelfs maar een simpel telefoongesprek te starten, wilde ik graag minstens ergens zijn met toezicht, maar dat ging dus niet door: De Dokterswacht, na lang delibereren, was namelijk van mening dat het om "positie-duizeligheid" zou gaan, en dat gaat vanzelf weer over, dus geen opname of wat dan ook mogelijk... De oorzaak schijnt kristalvorming in de vloeistof van het slakkehuis te zijn, die vanzelf weer op zou moeten lossen of zo...
    Maar het is ongeloofelijk wat dat evenwichtsorgaan allemaal doet: Gewoon stilzittend laat dat ding je ogen alle kanten uit draaien, je kan nauwelijks een kopje water zonder morsen optillen, zelfs op handen en voeten vooruit strompelend pleurde ik gewoon op me bakkes... Ken je nagaan... hoe kun je nou omvallen als je op handen en knieën door huis struchelt???? En gewoon een hap eten fijnkauwen (je kaken scharnieren vlak bij waar je evenwichtsorgaan zit) geeft voldoende overstimulatie om die hap er ook zo weer uit te laten komen... Pure horror en ik was gewoon ronduit bang voor die eerste nacht.

    DDus dat dat "vanzelf weer overgaan" tot wel 4 weken kan duren, tsja... vanzelf weer overgaan is vanzelf weer overgaan, tanden op elkaar en doorbijten... Makkelijk gezegd, als je het niet zelf hoeft te doen...

    Maar ik moet heel eerlijk zeggen, ik kan zo nu en dan al 5 minuten rondscharrelen zonder kots-en kotsmisselijk te worden, de buren hebben een douchestoel bezorgd dus ik stink ook niet meer al te erg en hééél langzaam komt er iets meer activiteit in, ik heb alweer de vaatwasser uitgeruimd, en een wasmachine aangezet (klinkt actief he? heb ik wel 5 uur over gedaan, die paar activiteiten...). Dus we maken vooruitgang want gisterochtend kon ik nog NET voorkomen dat ik de hele keukenvloer onderzeek...
     
  17. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.996
    Locatie:
    Nootdorp
    Jeetje man, nooit geweten dat dat zomaar kan gebeuren. Sterkte !
     
    brutus vindt dit leuk.
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.904
    Locatie:
    Oostvoorne
    Klinkt allemaal heftig Bert! En raar dat ze je met die verschijnselen niet (even) opnemen. Hoop dat het allemaal weer bijtrekt en dat het onder controle te houden is. Net als de anderen wens ik je beterschap. Gr. Klaas.
     
    brutus vindt dit leuk.
  19. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.773
    Locatie:
    Salland
    Sterkte, Bert!
    En wees blij dat het niet in de vetput is gebeurd, ergens midden op zee.
    Dan zou je helemaal in de aap zijn gelogeerd.
    Of vermalen zijn ergens tussen de bovenliggende nokkenassen en een schroefaslager... :eek:
     
    brutus vindt dit leuk.
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik ook niet...tenminste, NIET op deze manier en met deze heftigheid.

    Vooral het totale gebrek aan controle of nacontrole: pas de dokterswacht 's avonds aan de telefoon kwam met een soortement van diagnose (positie-duizeligheid) maar ook helemaal geen follow-up om te kijken of het mischien nog iets anders kon zijn, en ook niks geen coulance met "man alleen, geen hulp, klein dorpje, kan momenteel absoluut geen auto rijden"... Dat vond ik toch wel eng...

    Als het 4 uur later gebeurd was, had ik in de auto op de snelweg richting Rotterdam gezeten... en ik weet niet hoe dat afgelopen zou zijn.
     

Deel Deze Pagina