Ik heb dan maar de koe bij de hoorns gepakt en ook de schroef gemaakt die bij twee specifieke VICTOR III's wordt toegepast, een 7 blads high skewed. Grtz, Bart
Tijd om de Victor III weer op te pakken. Het plan van aanpak is inmiddels gewijzigd. De rompsecties zijn geprint. Voordat ik de romp in de lengterichting doorzaag, heb ik de romp voorzien van indexpennen voor een goede uitlijning van de doorgezaagde rompdelen. De indexpennen zijn samen met de romp doorgezaagd. De middellijn/zaaglijn werd afgetekend. De romp werd versterkt door spanten, de voorste en achterste secties werden in positie vast gelijmd. De naden van de rompsecties werden versterkt met hars en glasvezel. Ff met de voeten in het water om het gewicht van het bovenwater gedeelte van de romp te bepalen, dit heb ik nodig om het volume van de bal Grtz, Bart
Ik heb ondertussen ook wat geknoeid met verschillende pompjes voor de ballasttank....... Mijn eerste idee was om twee membraampompjes te gebruiken, maar ik besefte na een tijdje dat dit niet zou werken, een beschamende vergissing. Ik had al wat werk gestoken in de zadels waar de pompjes in zouden liggen. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een tandwielpomp, maar ik kon niets vinden dat aan mijn eisen voldeed, dus leek het mij wel een uitdaging om er zelf een te ontwikkelen. Het moest een compact ontwerp zijn en aangedreven worden door een brushless motor. In plaats van een koppeling heb ik gekozen voor een tandwieloverbrenging omdat dit compacter is. Geen lekken tijdens de test, bij 5700 tpm leverd de pomp 1,2 l/min. Eerste pomp Onderdelen van de zelfbouw pomp Bevestiging van de asafdichting en loopbus het op lengte maken van de tandwielen De tandwielkast De o-ring afdichting van de pomp. Grtz, Bart