Brandstof motoren

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door jef, 2 nov 2017.

  1. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.320
    Locatie:
    Thuis
    Tijdens onze Hemelvaart fly in Stadskanaal ga ik hem nog een aantal runs draaien op de club :)
     
    Taylorcraft en MicropropSport vinden dit leuk.
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.641
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hij draait mooi, Richard!
     
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  3. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.320
    Locatie:
    Thuis
    Jaja….. vandaag tijdens onze Fly-in kwam onze specialist Brutus met de hoofddraaiende bulderende Ducati sound aan :D
    Was leuk vanmiddag, en even samen de radial geinspecteerd, en jaja Meneer begon gelijk wat af te stellen en toverde er even een paar rpm’s meer uit, uiteraard ook de olie even geanalyseerd
    Toch wel ff fijn om even de bevestiging te horen over loopgedrag (midrange te vet en de rest al aardig goed)

    blijft mooi zon brullende radial :)
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.641
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hij loopt mooi! Daar valt niks aan af te dingen.
    En het was inderdaad gezellig...

    Wel heel voorzichtig naar huis getokkeld met die lekkende voorpoot. Blij dat jij het zag...
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.118
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Een zeer vriendelijke Duitse modelbouwer heeft het messing vliegwiel voor mij gedraaid.
    Ik had hem in SolidWorks getekend volgens orginele maten voor deze klassieke motoren.
    Tevens andere bandjes met aluminium velgen gemonteerd.
    Ik wil schade aan de spaakwielen voorkomen en uit voorzorg deze keuze gemaakt.

    IMG_20240518_151712.jpg IMG_20240518_151717.jpg IMG_20240518_151721.jpg
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Bruno van Hoek, Demaic, HansH en 4 anderen vinden dit leuk.
  6. Beton

    Beton Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    869
    Locatie:
    Huizen
    Onlangs in mijn bezit gekomen een Du-Bro vertraging:thumbsup:
    20240202_155156.jpg

    Met een vertraging van 2.5 op 1 :hammer:

    20240520_210733.jpg

    Een OS Max 60 FSR opgezet.

    20240202_192147.jpg

    20240202_192133.jpg

    Met een spanrol.

    20240202_192111.jpg

    Kan echt een bizar grote prop op:)

    20240202_192100.jpg

    Wel weer een mooi stukje historie!

    Jan
     

    Bijgevoegde bestanden:

  7. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.787
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Gaaf wat je weer hebt gevonden!
    Ze raden juist af om een "schneurle ported engine" te gebruiken.
     
    Beton vindt dit leuk.
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.641
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat ding is 40 jaar oud of zo, dus die beschrijving gaat uit van motoren, zeg maar "Pre-Hanno Special"... Toen waren Schnürle gespoelde motoren puur gebouwd op hoge toerentallen en bitter weinig koppel onderin. De toenmalige kamzuigermotoren kenmerkten zich juist door weliswaar weinig echt puur topvermogen, maar wél een hele hoop koppel onderin.

    Zo'n Webra Blackhead met een wat grotere prop, zeg bijvoorbeeld 13 x 6 of zo, kon beter presteren dan een Webra Speed met dezelfde prop. Maar die Speed liep er rondjes omheen met een 11 x 6, want die ging dan fors meer vermogen leveren terwijl de Blackhead dan eigenlijk alleen maar vermogen verloor...

    De wereld zag er toen heel anders uit... :p
     
    Bruno van Hoek, MicropropSport en Beton vinden dit leuk.
  9. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.787
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Als ik het goed begrijp, is juist dat hoge toerental waar de reductie (met name de riem) niet tegen kan
     
    MicropropSport en Beton vinden dit leuk.
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.641
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Klopt...De riemen van toen konden minder hebben dan nu, voor wat betreft warmteontwikkeling... Kevlar was minder algemeen in gebruik en de rubberkwaliteiten waren ook anders.
    Het lag niet aan het koppel, want het piek koppel van de toenmalige kamzuigermotoren lag hoger (ook al was het niet heel erg veel) dan het piek koppel van de toenmalige Schürle gespoelde motoren.
    Ik denk dat het ding met een moderne riem dat vermogen vrij goed kan hebben, al kan het zijn dat de poelies wat sneller slijten. Er werden vroeger ook andere tandvormen gebruikt.
     
    Beton vindt dit leuk.
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.501
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Vroeger had je in DE de befaamde Kruse Getriebes. Deze hadden een modernere drijfriem. Geen zwart rubber, maar een min of meer transparant ogende.
    Kruse wordt al lang niet meer gemaakt. Pensioen en geen opvolging. Zo rond 2009??
    Soms tref je ze op RC-Network. Maar ze presteerden zeer goed op elektromotoren.

    Deze reducties hadden geen spanrol, maar werden op de verstelling van de elektromotor opgespannen. Dat scheelde weer een spanrol, en de driveshaft goed in stevig genoeg SKF lagers gezet. Minst mogelijke frictie.

    Een kleine spanrol is verre van ideaal op deze schaal.
    Op de dubbel kogelgelagerde vooral langwerpige rol, komt een grote belasting te staan, een hefboom moment. Op een relatief dunne as. Het zijn kleine lagertjes. En dat wil best heet gaan lopen. Die krengen vragen vermogen. Een grotere diameter rol zou daar minder last van hebben, maar dat past niet.

    Simprop verkocht in de jaren 1990 de Flexdrive riem reducties. Peperduur nieuw over de toonbank gezet.

    ik was op zoek naar reductiekasten om te testen op elektromotoren, best mogelijke efficiëntie. Via eBay.de schappelijk op de kop getikt. Het zag er gelikt afgewerkt uit. Nieuw in het zakje. Ik wilde er eigenlijk wel 4 hebben… Schnellboot van 2,3 meter ligt hier op zolder…
    Maar nimmer meer een set getroffen. Maar dat was maar goed ook!

    Jawel, deze reductie kwam liefst met twee spanrollen. Duitse degelijkheid.
    Elektromotor er aan gekoppeld. En dat in de vrijloop. Amperemeter er op. Op toeren gezet vlogen me de Ampères me om de oren.
    Dat was verre van een 5% Eta! Bovendien werden beide miniatuur kogelgelagerde spanrollen fikkend heet op de niet overdreven voorspanning. Geheel geen succes. Voor Simprop verre van een verkoophit.
    Ik denk dat ze binnen de kortste keren in de soep draaiden. Verzet ging tot max 2,5:1. Kon je 3 varianten in kiezen.

    Graupner heeft ook tandriem drives verkocht.
    10cc gemonteerd stonden de riemen direct op de juiste spanning. De constructie deugdelijk.

    De DuDro vrees meer een unieke aanvullende verzamelrariteit dan praktisch inzetbare tool.
    Bij een nose-over kwetsbaar frame. Zeker bij een joekel van een prop. En verder stof/vuil konden de riemen vlot doen slijten omdat deze niet goed afgeschermd waren.
    Dat geldt voor iedere riemreductie in de modelbouw…

    De beste waarden bij alle tests kwamen uit de planetaire reductiekastjes… vliegers… en bootjes. Wel alles elektro.

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 22 mei 2024
    HansH en Beton vinden dit leuk.
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.641
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat valt erg mee hoor... de rol zit in het onbelastte deel van de riem, en dient eerder als "klapperbeheersing" dan dat het echt kracht te verwerken krijgt.
    Gezien de kleine hoek die de riem maar maakt, is de dwarskracht op de riem tengevolge van de riemspanning, ook maar een paar procenten van de trekkracht in de riem.
    Ik denk dat dit ook erg meevalt: Sowieso zijn vliegtuigmotoren ook vrijwel nooit van een luchtfilter voorzien, maar bijvoorbeeld de vroegere stock-cars, maar ook veel heli's (staart) en meerdere type off-road auto's zijn voorzien van tandriem-aandrijvingen, en ik kan me niet heugen die ooit te hebben moeten vervangen.
    Mijn beide benzineheli's hebben als primaire aandrijving een tandriempje van dezelfde riembreedte als die voornoemde stock-cars, en die riemen zijn nooit vervangen in de ruim 12 jaar dat die dingen heel intensief gebruikt zijn.
     
    Beton en MicropropSport vinden dit leuk.
  13. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.595
    Locatie:
    Woerden
    MicropropSport, HansH, Beton en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.118
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Ik ken dit filmpje en gelijksoortige.
    Indrukwekkend, maar ook doodeng.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  15. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.595
    Locatie:
    Woerden
    Er is ook zo'n filmpje met een speedboot. Het mooie is dat die speedboot wordt aangedreven door een stoommachine!!!!!!



    Inderdaad indrukwekkend en doodeng. :eek::eek::eek:
    Oeps, een beetje off-topic.
     
    Laatst bewerkt: 24 mei 2024
    MicropropSport, Taylorcraft en Bertus vinden dit leuk.
  16. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.118
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Laat ik nou ook nog een dergelijk bootje in aanbouw te hebben, maar dan met een 3,5CC motortje .
    Ook bedoeld om aan een lijn zijn rondjes te laten draaien.
    IMG_20240519_111427.jpg IMG_20240519_111433.jpg IMG_20240519_111557.jpg IMG_20240519_111603.jpg
     
    Bruno van Hoek, Beton en nico v kooten vinden dit leuk.
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.641
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zal een aardige zoektocht worden naar een geschikt water, met een stevige paal in het midden...
     
    Taylorcraft vindt dit leuk.
  18. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.118
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Paal meenemen en zoeken naar(spijkers op) laagwater.
    Mijn overbuurman is eigenaar van een bos met een ondiepe ven.
    Die is daar perfect voor.
    Ben dus al voorzien.
     
    janhein vindt dit leuk.
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.641
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D dan ben je een geluksvogel!
     
    Bruno van Hoek en Taylorcraft vinden dit leuk.
  20. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.060
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ja... de geluksvogels vliegen laag dit jaar. :beer:
     
    Taylorcraft vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina