Zelf bouw en remote id nodig?

Discussie in 'Beginners' gestart door seiran, 28 mei 2024.

  1. seiran

    seiran

    Lid geworden:
    23 jun 2012
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Joure
    Goedendag

    Een vraagje over remote id en zelfbouw glider/vliegtuigen

    Ik heb nog een non camera en non motor powered glider liggen vlieg klaar is deze uiteraard ver boven de 250 gram.

    Registratie en brevet duidelijk.
    Maar hoe zit dit met remote id dat is mij niet helemaal duidelijk.

    Wel of niet nodig?

    Dat hij alleen gebruikt mag worden met de bij hoorde regels van a3 is voor mij prima.
    Registratie en brevet tsja het is niet anders.
    Maar moet zelf bouw vliegtuigen die zwaarder zijn dan 250 gram ook remote id hebben, ook als je alleen binnen die a3 klasse wilt blijven?

    De lol ligt bij mij meer bij het bouwen en ontwerpen dat het vliegen zelf maar ja je wilt uiteraard wel zien of je creatie ook werkt of niet. Beetje figuur 8 dan wel traffic pattern vliegen is voldoende dus zie ook niet de noodzaak om bij objecten /bebouwingen en of mensen te willen vliegen..

    En andere vraag is moet je elke vliegtuig afzonderlijk registreren of is 1 nummer voldoende ? Aka als je klaar bent met de ene vliegtuig dat je de nummer en co over zet op de andere?

    Ik heb me hier niet mee bezig gehouden omdat ik eigenlijks alleen maar sub 250 gram non camera vliegtuigen maak vlieg en zo nu en dan crash

    Die glider hangt maar zielig aan het plafont en wil heel graag weten of ie ooit nog eens een vlucht mag maken of voor altijd een plafont hanger moet blijven of misschien ooit nog wel eens 1 kort vluchtje mag maken richting de kliko.
     
    Laatst bewerkt: 28 mei 2024
  2. hastalafisher

    hastalafisher

    Lid geworden:
    22 jul 2012
    Berichten:
    201
    Locatie:
    Reeuwijk (nabij Gouda)
    Ik heb zelf geen remote automatische terugkeer op vliegtuig.

    Het registratienummer kan je voor meerdere modellen gebruiken.
     
    seiran vindt dit leuk.
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.192
    Locatie:
    Rotterdam
    in de basis
    - aanmelden bij rdw als rc piloot. krijg je een registratienummer voor jou persoonlijk.
    dat nummer, zonder de laatste 3 cijfers, plak je op ieder toestel waar je mee vliegt.
    moet zonder gereedschap bij te komen zijn.

    - a1a3 certificaat moet

    - in nederland mag je wildvliegen. dat wil zeggen dat je overal mag vliegen, waar niet van is beschreven dat het niet mag.
    klinkt wat scheef..
    maar bijvoorbeeld natura 2000 (best veel gebieden in nederland, ook duinen vallen daar vaak onder) is in de regels beschreven dat daar niets met een afstandsbediening mag komen.
    luchthavens hebben een erg groot gebied eromheen waar ook geen vliegend spul mag komen

    - je mag nooit boven gebouwen komen met een toestel, je mag ook niet in de bebouwde kom vliegen.
    zo mag je ook niet boven mensen vliegen, ook niet boven wegen (want dan vlieg je alsnog boven mensen)

    zo zijn er best veel regels waar je naar moet kijken. nu heeft de overheid het al wat makkelijker gemaakt, er bestaat ergens een dronekaart, van de overheid
    daarop staat al waar je wel en niet mag vliegen met een drone (daar wordt een rc toestel onder geschaard)
    https://www.rijksoverheid.nl/onderw...twoord/waar-mag-ik-niet-vliegen-met-een-drone
    op die pagina staan ook linkjes naar de kaart.

    bij een club is dan wat makkelijker, scheelt een hoop zoeken.
    heb je toevallig boerenland voor de deur waar niets op van toepassing is, kan het.. als je toestemming hebt van de eigenaar van het land
     
  4. seiran

    seiran

    Lid geworden:
    23 jun 2012
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Joure
    Heel lief en nobel uw reactie maar deze regels ben ik uiteraard wel van op de hoogte alleen is mij niet duidelijk of zelf bouw vliegen boven bepaald gewicht verplicht nu ook een remote id moeten hebben of niet vooral als je bij de open klasse wilt blijven dus accepteerd dat je niet overal mag / kunt vliegen en daar valt helaas in uw reactie nietd ovet te lezen.
     
  5. seiran

    seiran

    Lid geworden:
    23 jun 2012
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Joure
    Nou ik heb tig pixhawks en verschillende apm flight controllers liggen waar de functie aan toegevoegd is maar zal wel iets van een zend/ontvangst module bij moeten.. ik heb zelfs geo fencing zo wel hoogte als afstand in geschakeld heb me zelf beperkt tot 40 meter hoogte (met die 250 grammers)

    Dus op zich is het voor mij geen probleem om alleen zo'n module te halen alleen als het niet hoeft bij zelf bouw na registratie en brevet voor de open klasse en dus niet overal kunt vliegen. (Ik heb een boer bij wie ik mag vliegen ver weg van alles en iedereen em gebouwen buiten elke vlieg restrictie / beperking zoals dus gebouwen wegen boven de 60 km/p maar ook geen luchthaven of ziekehhuis/ heli platform in de buurt.)

    Brevet halen zoals ik al zei en registratie geen problemen mee en als dat betekend dat je wel met een zwaardere dan 250 gram mag vliegen als je plekje weet dan is dat alleen maar mooi maar ja de vraag is moet ie dan ook verplicht die remote id hebben of niet.

    Anders ga ik niet meer vliegen met zelfbouw zwaarder dan 250 gram..

    Wat ik nog heb liggen is een raptor / ranger 2000 motor glider. Niet echt heel bijzonder maar ja met wat mods en aan passingen heb ik er een leuke non powered glider van gemaakt althans zonder motor.

    Om hem in de lucht te krijgen heb ik een 1/8 monster truck om gebouwd met een lanceer platform en trek kabel lancering. Deze heeft ook een apm en geprogrameerd om snelheid op te bouwen in een rechte lijn en bij bepaalde snelheid de vleugel grip los te laten en kei hard af te remmen zo dat de glider gelanceerd word. Werkt goed met de kleinere 250 gram gliders alleen ja had het ontworpen voor die gemodde raptor 2000. En het jeukt om het uit te proberen.
     
    Laatst bewerkt: 30 mei 2024
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.192
    Locatie:
    Rotterdam
    het is prettig als je leestekens en enters toevoegt, ik kan je eerste verhaal niet helemaal volgen
    wat mis je nog?

    Voor waar je mag vliegen, dat is wel exact wat ik aangeef..
    in het linkje onderin mijn verhaal gaat o.a. naar deze kaart https://map.godrone.nl

    de regels die ik opsom, zijn de regels voor wildvliegen.
    dus voor de duidelijkheid, in de hobby vliegerij is geen transponder of remote id of hoe je het ook noemt nodig.
    of je vliegt met 2gram of met 20 kilo maakt niet uit.
    professioneel wel, voor de hobby niet.
    voor je verzekering wel, daar moet specifiek een uitsluiting staan dat rc wel wordt vergoed

    de regels die jij verteld, betreffen professioneel drone vliegen, die moeten inderdaad meer hebben dan wij hobbyvliegers.
    maar die mogen met de juiste papieren ook in vliegtuig zones vliegen..
    professioneel moet ook een brevet hebben inclusief praktijk etc. wildvliegers niet.
    wildvliegers moeten die a1/a3 cursus doen en halen, puur theorie, en dan is het goed.

    bij een club moet je vaak een club brevet halen om je praktijk te toetsen.
    maar dat doe je niet, dus niet nodig.

    Kort:
    - a1/a3 certificaat (alleen theorie)
    - rdw registratie
    - nummer in je toestel (1 nummer voor al je toestellen)
    - verzekering checken (misschien niet verplicht, wel erg handig als het mis gaat)
    - volgens de godrone kaart ff checken of je in dat gebied mag vliegen
    - toestemming eigenaar land
    - niet boven gebouwen/mensen/wegen etc.

    niet meer, niet minder.
    voor jouw idee, mijn toestellen zijn allemaal zelfbouw..
     
    seiran vindt dit leuk.
  7. seiran

    seiran

    Lid geworden:
    23 jun 2012
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Joure
    Dank je wel dat was ik zocht

    Dus alleen brevet plus registratie nodig om die grotere glider weer te mogen laten vliegen dat is mooi om te weten en stiekem ook een geruststelling.

    Erg bedankt (niet sarcastisch)
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.192
    Locatie:
    Rotterdam
    :D

    succes!
     
    seiran vindt dit leuk.
  9. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    734
    Locatie:
    Doesburg
    Ik denk dat de verwarring komt van de nieuwe regels mbt de Cx label voor drones.
    Onderstaand wat refs die ik kon vinden.

    https://www.rijksoverheid.nl/onderw...els-drones/identificatie-op-afstand-remote-id
    Vanaf 1 januari 2024 moeten alle drones met het Europese keurmerk C1, C2 of C3 en de specifieke categorie beschikken over Remote ID.
    Dit betekent dat ze op afstand voor iedereen zijn te herkennen.

    https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/drone/nieuwe-regels-drones
    Cx-label
    Per 1 januari 2024 wordt het gebruik van een drone met een Cx-label in de open categorie verplicht.
    Met deze markering voldoet de drone aan de Europese eisen.
    Het Cx-label moet duidelijk zichtbaar zijn op de drone.

    Dus voor zover lees ik:
    Cx label verplicht, en als je Cx label hebt moet je remote ID hebben.

    Echter ik lees ook:
    https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/drone/nieuwe-regels-drones
    Heeft uw huidige drone geen Cx-label en weegt deze 250 gram of meer, dan moet u zich houden aan de regels van de subcategorie A3.
    Dan moet u meer afstand houden van mensen, dieren en gebouwen.

    Dus ik vind dit ook verwarrend: je moet iets hebben dat is verplicht, dan moet je oiets doen, maar als je het niet hebt.... niets aan de hand.

    Ik ga er dus 100% van uit dat al onze modellen, en al ons zelf bouw, geen Cx heeft en ook niet hoeft te hebben, dus dat we zonder remote ID in cat A3 mogen vliegen.
     
    seiran vindt dit leuk.
  10. seiran

    seiran

    Lid geworden:
    23 jun 2012
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Joure
    Inderdaad de zelfde type verwarring die ik ook had/heb.

    A3 is prima voor mij en als dit toe laat om weer met zwaardere modelen te kunnen vliegen al is het maar op een heel klein stukje aarde.

    Denk dat voor u het zelfde geldt als voor mij en vele andere. Het bouwen/ontwerpen brengt veel plezier en het zien vliegen is de kers op de taart en daar hoeft geen kilometers aan vrije ruimte nodig voor te zijn mag altijd maar het is niet nodig.

    De rest van de regels is eigenlijks common sense. Ik ga niet staan oefenen met 3d te vliegen op een schoolplein met of zonder dat er kinderen rondlopen bij voorbeeld.

    Iets wat ik iemand met een maverik mini wel heb zien doen, ook op aangesproken en gewezen op de gevaren en daarbij ook het gevaar dat door mensen zoals dat de hobby nog verder onder druk komen te liggen.

    Jammer dat er op zulk soort momenten niet een vogel op hun kop kakt of hun multicopter op pikt en dan ergens hoog in de boom laat vallen.
     
  11. seiran

    seiran

    Lid geworden:
    23 jun 2012
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Joure
    Tbird2

    Heb je wel eens een werkende versie gemaakt van uw avatar?
     
  12. hastalafisher

    hastalafisher

    Lid geworden:
    22 jul 2012
    Berichten:
    201
    Locatie:
    Reeuwijk (nabij Gouda)
    De afstand die je moet vrijhouden van personen is 1:1 dat wil zeggen bij 100 meter hoog ook 100 horizontaal verwijderd.
    Dat is best ver voor vliegtuig als je 30 km/h vliegt in de randstad langs een weg oid.
     
  13. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    734
    Locatie:
    Doesburg
    Nee ik heb er wel eens filmpjes van gezien, dus wellicht moet ik het ooit eens proberen, maar dan moet ik wel eerst meer tijd vrij hebben.
    Zoals het doel van een goed avatar is, als u de naam van de piloot kent, dan kent u mijn naam
     
  14. seiran

    seiran

    Lid geworden:
    23 jun 2012
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Joure
    Wel lastig model om goedvliegend te maken
    Korte smalle vleugels en vrij grootte romp.
    Zal wel op hoge snelheid gevlogen moeten worde zoals menige edf-jes maar wel leuk model om te hebben dan wel te maken.
     
  15. seiran

    seiran

    Lid geworden:
    23 jun 2012
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Joure
    Ik woon niet in de randstad, heb daar gelukkig minder last van maar mensen die idd in de randstad wonen goh wel heel weinig plek vaak waar je je bips niet kunt keren bij wijze van. Je zou maar in rotterdam of amsterdam wonen kun je eerst kilometers maken om een plekje te vinden om "wild" te vliegen. Voor deze hobby is het platteland nog zo gek niet:thumbsup:

    Zag laatst een filmpje van een rc piloot ergens in afrika.. kilometers aan ruimte geen gebouw geen weg geen mens heerlijk maar dat is niet genoeg om er te willen wonen al had ik die zelfde ruimte wel willen hebben
     
  16. seiran

    seiran

    Lid geworden:
    23 jun 2012
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Joure
    Zat zo te denken als ik die tbird2 goed bekijk zou hij best wel eens kunnen vliegen het is wel enorme liftingbody.

    3d print zal dit model ook niet zo heel spannend zijn redelijk simpel om te maken/tekenen.

    Lang geleden dat ik die serie heb gezien maar dacht dat deze toch zijn midden gedeelte kon laten zakken als een soort container of was dat die andere tbird?

    Wel mooie plek voor electronica dan wel batterij.

    Ik zal eens kijken of ik een mooi model kan vinden. Van de week een hele mooie met meer details dan menige koopbare smit rotterdam sleper gevonden uit een computer game en raar maar waar compleet 3d print ready. Alleen wel hemel en aarde moeten verzetten om het om te zetten naar bruikbare bestanden voor het printen alleen toen dat gelukt was het een mooier model dan de duurdere 500 tot meer euro koopbare modelen.
     
    Laatst bewerkt: 2 jun 2024
  17. seiran

    seiran

    Lid geworden:
    23 jun 2012
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Joure
    tb2.jpg

    4 dagen printen (0.185 mm layer height) ongeveer 60 cm lang maar de spanwijdte valt enorm tegen ietsjes meer dan 23 cm.
     

Deel Deze Pagina