Veiligheid op het modelvliegveld.

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Ernst Grundmann, 28 mei 2024.

  1. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.702
    Locatie:
    Woerden
    Een ongeluk zit in een klein hoekje. Lees ook de beschrijving onder de video. Gelukkig is de man die geraakt is niet ernstig gewond geraakt. Het model van de P38 was total loss!

     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.275
    Locatie:
    Rotterdam
    zit hem net te bekijken, ff het onderschrift erbij gepakt (zie je niet als hij in scherm afspeelt)

    Rc P38 hits guy very hard, fatal for the P38, no major injuries for the person. This is very important to show to all rc lovers and share as much as possible as even if you are the most experienced pilot shitt can happen.Don’t judge to fast as the guy who was flying the P38 have loads of experience on rc warbirds and takes all possible precautions to avoid hurting his friends or take any risk.The guy that was hit was flying his rc glider and that makes all the difference.He was just in front of the fence on the higher part of our field.P38 pilot was also in front of the fence but lower as he fly a different type of plane and needed to be at a different place to have a better view on the runway. Both pilots didn’t make any mistake about that.The sun was low and P38 did a appreciation fault that even the best pilot can do, we don’t have deepth view with planes.Probem is that gliders and warbirds are not made for flying together, the one is cool and enjoy a quite smooth fly high in the sky with no eyes for the near environment, warbird flyers are focus only on their planes as they are very fast and vicious, they have no possibility to have a periferic view, one second eye contact loss and you can crash.This is the same as driving a bike on a highway, so now we learn from this accident that was very spectacular but luckily without majour injuries.Never fly warbirds with slow planes or helicopter together.Remember this zero hitting an helicopter.Another important thing, the guy that was hit by the P38 had the reflex to protect his head with his arm and fell with the plane to minimize inguries ( now we call him the rock ) When you do this sport you can always be hit by a plane even behind the fence, a plane can lose contact or can have a technical problem, this reaction can help minimize inguries.Cheers to all, hope this will help making our beatifull sport safer.


    Vanaf de zijlijn is het moeilijk oordelen
    maar het lijkt alsof de p38 piloot de paal van het hek echt krap aan mist (niet handig, eerder optrekken als gewoonte of meer langs de paal sturen)
    die man staat 1 stap ervoor, en wordt geraakt
    was ook wel echt een harde klap..
    is in feite knap dat er geen zware verwondingen waren, draaiende prop, veel snelheid en wat gewicht..
    ben wel benieuwd of het slachtoffer zijn toestel goed beneden is gekomen

    qua maatregelen / gedrag op het veld:
    bij ons willen we dat de piloten bij elkaar staan.
    Als iemand wat wil of een uitdaging heeft, kan zonder te gillen alles wat in de lucht zit op de hoogte worden gesteld.
    Dat kan best zonder dat je elkaar dwars zit...

    bij ons kijken we ook altijd ff wie er vliegen ,en wat er bij elkaar kan.
    warbird of heli samen met een zwever kan makkelijk naar mijn idee
    zwevers zitten veel hoger dan een warbird of heli
    warbird en heli samen kan dan weer niet. zelfde vlieghoogte.
    toch doen we dat ook wel eens, als de helipiloot rondjes wil vliegen bv.

    als er maar overleg is met degene die in de lucht zit / aan de beurt is.
    die moet weten wat er bij komt, en heeft ook veto. zegt hij nee, moet er niet alsnog iets bij gegooid worden.
    als dat overleg er niet is, kun je wel eens rare verrassingen krijgen..
    je zou denken dat als dit 2 gevorderde piloten waren, de p38 piloot dus duidelijk niet wist dat deze man daar stond
     
    jan brilman en brutus vinden dit leuk.
  3. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.764
    Locatie:
    Ede
    De grootste fout ,de piloten stonden niet bij elkaar . Dus hoe goed je ook bent als communicatie niet mogelijk is en overzicht er ook niet is en je maakt toch deze manoeuvre en dicht langs het hek ,ben je in mijn ogen nog steeds heeeeeeel erg dom bezig .
     
    Berto, jan brilman, Jonkje en 3 anderen vinden dit leuk.
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou, dat onderschrift slaat een beetje als kut op dirk, degene die dat geschreven heeft heeft niet echt in de gaten wat er nou eigenlijk ECHT aan de hand was, en het is twijfelachtig of de situatie er na dit incident op die club veiliger op geworden is...
    Want het incident heeft niks te maken met
    want dat heeft de diersoort die "mens" heet juist WEL...
    Heeft ook weinig te maken met
    en ZELFS niet met
    Dus doen we DIT dus lekker wel
    want dit
    is gewoon niet waar...

    Het ENIGE wat de P38 vlieger had hoeven doen om ELK risico te vermijden, was om zichzelf aan te wennen tijdens een low pass parallel aan de baan te blijven (iets wat er bij mij al 40 jaar geleden ingeramd is, en wat ik op de meeste clubs waar ik tot nog toe te gast geweest ben, eigenlijk als normale gedragsregel gehanteerd wordt), en dan was hij niet eens in de búúrt van zijn clubmaat gekomen. Een béétje ervaren piloot zou voldoende ruimtelijk inzicht moeten hebben om te weten of hij wel of niet parallel aan de baan zit.

    Dit ongeluk heeft eigenlijk niks met communicatie te maken. In de keten van gebeurtenissen (vrij kort: "low pass"=>"niet parallel"=>"piloten niet bij elkaar") was die laatste de sluitschakel waardoor het ongeluk kon gebeuren. Een waarschuwing had weinig zinvol geweest: Haal jij je ogen van je kist als iemand zegt dat ie laag overkomt? Ik niet, want dan kan ik wel ophouden met vliegen, kijk ik meer naar andere kisten dan de mijne...
    En aangezien de P38 vlieger geen kwade bedoelingen had, zag die het ook pas op een dusdanig laat moment dat waarschuwen eigenlijk weinig zin had.
    Low passes doen we allemaal wel eens, en vliegers willen ook wel eens niet bij elkaar staan (hoort niet, gebeurt toch).
    Parallel aan de baan, is het onmogelijk dat je afdwaalt naar het hek.
     
    jan brilman en serge pot vinden dit leuk.
  5. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.764
    Locatie:
    Ede
    Heel stom ,maar ik kijk dus juist wel veel om me heen .
    Als ik een low pass ga doen ,kijk ik eerst is het veld leeg hangt er niks in de weg ,waar zit iedereen in de lucht . Dat is een blik van 1 seconde en je gehoor met mede brandstofkisten.
    Het scheelt dat ik heb leren vliegen met meerdere toestellen in de lucht en daarop anticipeer,net als in het verkeer .
    En we staan ook bijelkaar in de piloten box .
    Nu hebben we ook zweefvliegers die vaak een 30 meter achter de flightline staan die dus een tegengesteld cirquit vliegen .
    We hebben ook mensen die niet verder kunnen kijken dan de spinner van hun toestel . Daar vlieg ik zelden mee samen in de lucht .meestal omdat deze mensen niet gewend zijn om met meerdere samen te vliegen is hun gedrag in de lucht onvoorspelbaar . Ik wacht dan ook tot ze klaar zijn en hun andersom ook ,zo hebben we samen veilig plezier .

    Maar in dit geval hierboven heeft de piloot never nooit niet gekeken.
     
    Berto en verfbrander vinden dit leuk.
  6. ikonmy

    ikonmy

    Lid geworden:
    27 okt 2008
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Leusden
    Zo heeft elke club wel wat......
    Ik denk dat het belangrijkste qua veiligheid is dat je er samen met jouw mede vliegers open over kan praten, zonder elkaar aan of af te vallen.
     
    verfbrander vindt dit leuk.
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.275
    Locatie:
    Rotterdam
    inderdaad, dingen gebeuren.
    naderhand en vanaf afstand is het makkelijk afzeiken.

    als je bij ons in de club de "bijna" verhalen hoort, gaan je haren ook overeind staan..
    Terwijl het in de basis echt wel meevalt. zoveel (gevaarlijke) situaties hebben we niet.
    gelukkig leren we er ook van als het wel gebeurd.
    en zijn de verhalen over vele jaren opgebouwd, niet alles komt uit 1 jaargang :D

    Wat @brutus zegt is ook zo, er zitten heel veel dingen niet goed.
    het verhaal van de poster klopt ook niet 100%
    er kan zat bij elkaar, als je maar vraagt/overlegd
    Als voorbeeld, zit ik met 3 man erbij in de lucht en wil een low pass maken, roep ik dat ook even voor ik het doe
    zolang verder iedereen vliegt alsof je niet alleen bent, is er niets aan de hand..

    en inderdaad, ik heb ook zo mijn lijstje mensen waar ik wel of niet mee vlieg...
    en soms wil ik ff alleen, omdat ik van plan ben rare dingen uit te halen.
    kan ik ff niet de aandacht opbrengen om ook op een ander te letten (doe je toch..)

    in dit verhaal, e.e.a. zou perfect stroken met een wilde vlieger die gewoon domweg aansluit, zonder te overleggen erbij gaat staan en zijn toestel omhoog gooit.
    klopt het nog niet helemaal, want dat hoort de p38 vlieger ook, en dan kun je ff kijken wat er gebeurt
    maar wie weet was men achter zijn rug constant met motoren bezig, viel het niet op

    ik heb ook wel s bijna een toestel geramd omdat de persoon ff niets had gemeld, maar wel zn kist meteen het veld op reed
    zat in de landing, zag hem gelukkig op tijd
    paar enthousiaste woorden verder kon ik wel landen.. en de persoon zag toen opeens waarom je moet overleggen:D
     
  8. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.376
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Hier ben ik het helemaal mee eens.
    Dat niet verder kijken als de spinner komt veel meer voor dan je denkt helaas.
     
    verfbrander en serge pot vinden dit leuk.
  9. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.298
    Locatie:
    Betekom - België
    Ik ga even (kort) reageren omdat ik lid ben van de modelvliegclub waar dit incident/ongeval zich heeft voorgedaan. Voor alle duidelijkheid: ik was niet aanwezig op de dag van het voorval. Maar ken beide piloten goed en heb nadien de reactie van beiden gehoord alsook de reactie vanuit het clubbestuur.

    Interessant dat dit filmpje (dateert van augustus 2022) uiteindelijk is opgepikt door het MBF. Werd door iemand op YouTube geplaatst, opgepikt in het online club blad van Highbrook Aero Modellers club uit Nieuw-Zeelend en is zelfs op een Amerikaanse (?) TV zender getoond tussen andere "online te vinden bloopers". Om uiteindelijk ook hier nog op te duiken.

    Zoals in elke club zijn er bij ook bij ons een aantal regels en afspraken om het vliegen voor iedereen veilig te houden. Die dag zijn er een aantal zaken fout gelopen, gelukkig met geen te zware letsels voor het "slachtoffer". Die laatste zei me trouwens dat hij zich last minute heeft laten vallen. Dit zal wat gelijktijdig met het aanvliegen gebeurd zijn, is misschien ook zijn redding geweest (lagere krachten bij impact). Zijn zwever is toen in een naburig veld gecrasht. De piloot van de P38 heeft niet alleen dadelijk zijn hulp en zorgen aangeboden aan het slachtoffer maar ook daags nadien de zweefpiloot een nieuw toestel gekocht. Er zijn van beide kanten géén verwijten gevallen, men heeft er wel lessen uit getrokken.

    Grootste fout volgens mij is dat de piloten niet bij elkaar stonden. Wordt nog al eens tegen gezondigd, ook ik ben hier "schuldig" aan. Loopt eigenlijk "nooit" fout. Tot het dan wel fout loopt natuurlijk...
    Daarnaast volg ik eveneens de redenering dat een low-pass een pak veiliger wordt uitgevoerd parallel aan de baan.
    Al weet ik niet welke baan die dag in gebruik was. We hebben immers naast de hoofdbaan (O-W gericht, evenwijdig aan de draad) nog een 2 de officiële baan (ZO-NW gericht). De low-pass op het filmpje was in de richting NW. Als ik de windzak zie denk ik echter niet dat die baan in gebruik was.
    Sowieso was het een inschattingsfout. NW is bij ons altijd een verraderlijke vliegrichting omdat het terrein toch redelijk stijgt in die hoek. Dit samen met de positie paal met windzak wat het extra uitdagend maakt. Moest de zweefvliegpiloot niet op die plaats gestaan hebben was de P38 misschien wel net (of net niet) tegen de paal gecrasht.

    Nu, achteraf is het makkelijk te vertellen wat beter kon. We werken in de club steeds aan de veiligheid, zoals dit in de meeste clubs ook gebeurd. Daarnaast willen we niet de club zijn van de 1000-regels. Sowieso zie je regelmatig mensen zondigen tegen de regels. Uit onwetendheid of gewoon verstrooidheid of opgaan in het moment. Het is dan goed dat anderen de pilo(o)t(en) wijst op de risico's en hier ook gevolg aan gegeven wordt Dit is bijna altijd op een constructieve manier en wordt relatief goed opgevolgd. Belangrijkste is dat onze leden, en bij uitbreiding ook andere clubs, hieruit leren.
     
    Cropduster en serge pot vinden dit leuk.
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.275
    Locatie:
    Rotterdam
    grappig dat dit filmpje via deze route, en na zoveel tijd nog hier terecht komt inderdaad!
    en bedankt voor het reageren, velen durven dat niet als het over dit type dingen gaat

    wat ik ook aanhaal eerder, filmpje laat 1 fragment uit een hele dag zien
    laat niet zien wat iedereen hoort te doen, wat de afspraken zijn etc etc
    zijn idd wat dingen die beide piloten hadden kunnen checken, maar dat is naderhand en dat is makkelijk praten

    en wij hebben ook waslijsten met situaties.. gelukkig nooit toestel op persoon situaties
    maar had makkelijk gekund, als...
    maar diezelfde als, had dat en dat wat anders geweest, had er geen gevaarlijke situatie geweest.

    toch is het altijd handig om veiligheid vrijuit te kunnen bespreken in een organisatie
    zodra de vinger wordt gewezen (jij bent de schuldige!!) gaat de volgende keer de mond dicht, en de hakken in het zand.
    niet goed om de veiligheid in de toekomst te verbeteren

    Qua veiligheid en regels
    in onze club hebben we getracht de regels zo makkelijk mogelijk te houden.
    we hebben wat vaste regels, en eigenlijk zijn die met enig bedenken zelf te verzinnen.
    - niet aansluiten / starten toestellen in de pitts (tussen publiek)
    - geen live toestellen in de pitts
    - toestel niet in gebruik? weg van het veld (dus pitts in, uit)
    uitzondering voor brandstof, die hebben een eigen pitts net naast het veld.
    - piloten bij elkaar
    - piloten vragen eerst toestemming voor ze hun toestel erbij gooien

    we hebben in de basis geen regels gewoon omdat het kan
    en wij hebben ook mensen gehad die ertegenin gingen (of gaan)
    dan gebeurt er een keer wat, en bijzonder genoeg precies op dat onderwerp en bij die persoon (of heel dichtbij die persoon)
    en opeens heb je er geen last meer van..
     
  11. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.376
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Fouten zullen er altijd gemaakt blijven worden en dus ongelukken helaas ook.
    Wat wel heel fijn is, dat ze het onderling zo goed hebben opgelost.
     
    serge pot en verfbrander vinden dit leuk.
  12. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.702
    Locatie:
    Woerden
    Dit is gelukkig geen vervelende discussie geworden. Ik ben dit filmpje al wat langer geleden tegengekomen maar durfde het eigenlijk niet te plaatsen omdat ik bang was dat er een vervelende discussie door zou ontstaan.
    De aanleiding om dit te plaatsen was een discussie die ik een poosje geleden met iemand heb gehad die ook modelvlieger was. Hij had gehoord dat ik ook vlieg en vroeg mij of ik een club wist waar hij lid van kon worden. Bij ons op de club is nog wel wat plaats voor nieuwe leden maar waarom werd hij geen lid van de club waar hij vlakbij woonde? Nee ik noem geen namen.
    Hij begon me daar een verhaal af te steken. Hij is lid lid van die club geweest maar dat werd steeds meer een "regeltjesclub" zoals hij het noemde. Dit mocht niet meer en dat niet meer, zus moest en zo moest. Er waren belachelijke veiligheids en geluidsregels en zo nog meer "ellende". Hij wilde vliegen en had niets te maken met als die regeltjes.
    Omdat hij toch met modellen vloog die "te veel herrie" maakten en zich meestal niet aan het circuit hield kreeg hij regelmatig een vliegverbod voor die dag. Hij is zelfs een paar keer van het veld gestuurd.
    Hij vloog ook vaak veel te hoog en te ver bij het veld vandaan. Hij vond dat onzin omdat hij het allemaal nog prima kon zien. Zo had hij nog meer klachten.
    Hij wilde vliegen en zocht een club waar geen of nauwelijks regels waren zodat hij lekker z'n gang kon gaan.
    Toen ik hem vertelde dat er ook bij ons op de club regels zijn waar hij zich aan moet houden had hij weinig zin meer. De hoogte regel is bij ons redelijk streng want ons vliegveld ligt onder de aanvlieg routes vanuit het oosten naar de ILS route van de banen 36R en 36L van Schiphol. Vliegtuigen komen af en toe bij ons over op niet meer dan 700 meter hoogte! Geloof me als er een A380 over komt is dat erg laag!.
    Ons veld is ook niet ver bij een woonwijk vandaan. De geluidsregels zijn daar dus op afgestemd. Zo zijn er nog meer regels zoals veiligheidsregels op het veld, vandaar dit filmpje. Hij vond dat allemaal geneuzel van angsthazen die eigenlijk niet durven te vliegen. Als hij bij ons op de club ook zo gesteld is wil hij er geen lid van worden.
    Gelukkig maar denk ik dan maar. :cool:
     
    serge pot vindt dit leuk.
  13. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.376
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Het zijn altijd lastige discussies.
    Nu ik niet meer vlieg mogen de regels wel strenger maar toen ik vloog had ik een andere mening over de regels.
    Zo op een forum is het makkelijk typen maar de praktijk is altijd net iets lastiger.
    Ik zal even 2 voorbeelden geven.
    1 regel die ik vaak overtrad en 1 regel die volgens mij nergens geld maar die ik erg belangrijk vind.
    1 laag met windje me vlak langs je heen scheuren maar wel in een wat gebogen lijn waar het middelpunt achter mij lag.
    2 mensen die in een gebogen lijn laag overkomen met het middelpunt tegenover mij.

    Ik weet het het is puur een gevoels kwestie.
    Als bij nummer 2 de vleugel breekt of de besturing stopt er mee kan hij mij aanvliegen.
    Als dat bij nummer 1 het gebeurd vliegt hij altijd bij je vandaan.
    En ja als mensen achter hun kist willen staan bij het opstijgen vond ik ook irritant.
    Het een en ander heeft ook met ervaringen te maken die je zelf hebt meegemaakt denk ik.
    Als je ouder wordt begin je ook milder te worden merk ik haha.
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Parallel aan de baan blijven bij "bijzondere manouvres" zoals low passes, doorstarts of landingen, is gewoon een kwestie van "gezond verstand"...
    Ik heb zelf heel lang geleden leren vliegen door "vierkantjes" en "achtjes" en dergelijke te vliegen, en die waren niet goed, als die niet "parallel aan de baan" waren.
    Ik wéét eigenlijk niet beter...
     
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.275
    Locatie:
    Rotterdam
    persoonlijk maakt het me geen fluit uit hoe ze het doen of wat ze doen in de lucht, als de basis maar wel veilig is...
    parallel aan het veld dingen doen is een mening..
    hoeft an sich niet, ligt aan wat hij doet en waar.
    al klopt het vaak in de uitvoering wel
    wij hebben er ook wel eens eentje gehad die kwam met een heli van hoog en ver, recht omlaag, onderin haaks rechttrekken met de neus van de heli bijna recht op zijn eigen neus af
    om 5 meter voor het hek, net naast hem gericht weer agressief op te trekken
    daar heb ik toen wat van gezegd, achter zijn rug staan toeschouwers en andere mensen, 1 uitdaging en de heli of onderdelen ervan gaan nogal hard het publiek in
    had ie nog niet bij stil gestaan
    tegenwoordig doet hij dat in de richting van het veld
    en dat is wel eens mis gegaan, dus zodoende klopte de gedachte wel:D

    maar bijvoorbeeld een leerling met zijn vliegtuig, moet de loopings doen.
    heb je dan zijwind, is dat eigenlijk niet goed uit te voeren.
    dus moet je dan wel haaks.
    kwestie plekje in de lucht opzoeken waar het veilig is.
    want ja, een toestel heeft geen last van die wind.
    maar het figuur moet tegen de wind in, en vanaf de grond gaat het figuur anders scheef
    en dat was nou net 1 van de eisen waar op gelet moet worden...
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je moet "parallel aan het veld vliegen" een beetje zien als op een helemaal lege weg zonder tegenliggers, fietsers of voetgangers, TOCH rechts blijven rijden, omdat de praktijk uitwijst dat dat nu eenmaal veiliger is.
    Of je gordel dragen (of een helm/leren pak op de motor): Ik heb die gordel letterlijk nog nooit nodig gehad in bijna 40 jaar, maar die helm en pak... slechts één keer, en toen was ik toch blij dat ik de moeite genomen had dat allemaal aan te trekken... Dat deed ik in di tijd namelijk nog niet altijd, want "ach, effe een blokje om... wat kan er nu helemaal misgaan?"...
    Nou, DAT dus...

    M.a.w.: Parallel vliegen is gewoon een standaard "gedragsregel" die heel veel situaties die ANDERS gevaarlijk hadden kunnen zijn, van nature elimineren omdat de aanloop naar het ontstaan van het gevaar "onderbroken" wordt.

    Zeggen dat
    is hetzelfde als zeggen dat je gordel omhebben, of een helm dragen onnodig is zolang je maar veilig rijdt en niks raakt. Is perfecte logica en tegelijk volkomen onzin, want niemand maakt bewust ongelukken. Dus niemand weet ook, wannéér er een gevaarlijke situatie dreigt te ontstaan.

    Dat is nogal een ERG afwijkende situatie: Je praat dan over bewuste handelingen ten behoeve van de leergang.
    Vergelijk het met de bijzondere verrichtingen tijdens de motorrijles: Die doe je ook onder toezicht en op een afgesloten stukje asfalt.
    Tijdens de lesvlucht staat er een instructeur naast die e.e.a. in de gaten houd, en dan kan een dergelijke manouvre binnen veilige grenzen "afwijkend" (-niet parallel) uitgevoerd worden.

    Moet jij eens opletten op een echt vliegveld (sportvliegen, zweefvliegen, etc etc) of je daar wel eens mensen "niet parallel" door het circuit ziet gaan. Zelfs helicopters, die toch eigenlijk "alles kunnen" als het om manouvreren gaat, meestal geen wielen hebben, en vanaf hun plekkie in principe verticaal weg kunnen komen en in alle richtingen kunnen vertrekken, volgen ondanks dat vrijwel altijd de taxibanen laag hooverend, en vertrekken dan vanaf een gewone runway in de richtng van die runway, volgen een normale klimvlucht en gedragen zich in alle opzichten zoveel mogelijk als een gewoon vliegtuig, gewoon om er zorg voor te dragen dat ze dáár vliegen waar iedereen ze verwacht, en nergens komen waar men het NIET verwacht.
    Als je ongevalsstatistieken bekijkt, zie je dat afgezien van technische oorzaken, in vrijwel alle gevallen "afwijken van het gebruikelijke" een hele grote rol speelt.

    Ik ben er vroeger op het werk mee doodgegooid...
     
    Laatst bewerkt: 3 jun 2024
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.275
    Locatie:
    Rotterdam
    Ter lering en vermaak: ik maak wel onderscheid tussen noodzakelijke basis regels en wat je daarna doet.
    geen helm nodig hebben als je veilig rijd.. vind ik ook een onzinstelling.
    zelfde als rechts rijden, is gewoon een gegeven.

    100% parallel, zal op een hoop clubs wel een uitgangspunt zijn
    maar als mensen vanwege wind/show (weet ik het) bewust hebben gekeken, en dan wat anders doen..
    leef je uit.
    maar zorg dat je niet zomaar bij de eerste windvlaag meteen in iemands voorhoofd zit.
    bewust bekwaam.
    wel zorgen dat je zelf in die categorie zit :D
     
  18. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.118
    Dan ook maar wat ervaringen van mij.
    je hebt het over de veiligheid bespreken, helaas heb ik gemerkt dat dit niet overal gewenst is. ik heb dit regelmatig gedaan, maar men was er niet van gediend. Bij die clubs ben ik dan ook snel vertrokken. Vooral de jongere generatie en de "nieuwe" vliegers dachten en denken nog steeds dat ze de wijsheid kwa veiligheid in pacht hebben.

    Dan de regels. Ik was meer dan 10 jaar voorzitter van een modelvliegclub. toen ik stopte als voorzitter kwam er een nieuw bestuur en die veranderden gelijk een aantal zaken. in mijn tijd was de pits aan de vliegveld zijde van het veiligheidsscherm en mocht je daar alleen zijn als je het model ging voorbereiden voor een vlucht en na de vlucht om het te poetsen en uit te schakelen. de rest van de tijd mocht je daar niet zijn. Het nieuwe bestuur besloot om de pits aan de publiekskant te maken zonder afscheiding om de mensen tussen de modellen uit te houden. iedereen kon dus aan de toestellen zitten en spelende kinderen konden op de toestellen terecht komen. toen ik ze daarop wees werden ze kwaad. waar bemoeide ik mij mee, dit was vele malen veiliger. zelfs nu bestaat die situatie nog. de brandstof modellen worden daar gestart en de Electro modellen worden daar live gemaakt. dit alles met jan en allemaal rond de toestellen. er hoeft maar iets gebeuren en het gaat grandioos mis met alle gevolgen van dien. Ik ben toen dan ook zeer snel vertrokken en naar een andere club gegaan.

    een keertje zelf meegemaakt, ik was mijn hotliner aan het opbouwen, ik gebruikte een statief waar de romp in lag. komt er eentje 5 cm voor de prop staan terwijl ik de accu insteek 3 kilowatt vermogen met een 18x17 prop. na 2 keer waarschuwen heb ik alles maar weer losgekoppeld, meneer bleef ervoor staan en hij zei er kan toch niks gebeuren, de ontvanger en zender staan toch nog niet aan.................. toen zakte mijn broek af. elektronica is goed, maar ik vertrouwde er nooit blindelings op. er hoeft maar een glitch langs te komen en het gaat volgas los............ en ja, dit heb ik al meerdere keren meegemaakt.

    In al die jaren dat ik bezig was met modelvliegen vloog ik op diverse clubs en velden voor heel het land en ook bij de wester (voor jullie de zuider) buren, en op velden in Duitsland, zelfs de toenmalig grote electromeeting in Aspach. Ik heb heel veel meegemaakt en gezien wat misging of maar net goed ging. Maar de laatste jaren dat ik nog naar meetings ging zag ik de kwaliteit van de piloten steeds slechter worden. Als je maar gek genoeg deed vond iedereen het goed, maar naar de veiligheid werd niet gekeken. er waren piloten die alle figuren leken te beheersen, maar als ze in de problemen kwamen wisten ze dit niet op te lossen. men deed dan vaak alles om het model te redden zonder zich te bekommeren om het publiek of andere zaken.

    Dit filmpje en deze discussie komt misschien op het goede moment om iedereen weer eens met de neus op de feiten te duwen. Kijk eens goed om je heen, is alles nog veilig, moet je niet eens alles weer opnieuw beoordelen en kijken of het niet beter kan.

    Voor mij heeft het geen nut meer, ik vlieg niet meer. de reden is dat ik persoonlijk vind dat ik niet meer veilig kan vliegen door mijn gezondheid. Autorijden gaat nog wel, en is ook nog veilig. Zodra ik merk dat dit ook niet meer veilig kan dan stop ik daar ook gelijk mee.
     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.275
    Locatie:
    Rotterdam
    De discussie an sich is niet altijd leuk, met name omdat er in de discussie ook "fout" gedrag besproken moet worden
    en dan heb je een hele rits mensen die dat foute gedrag dus doen, en daar niet van op de hoogte waren

    dan heb je de mensen die serieus nadenken, vragen, hoe wat waarom, daar kom je verder mee.
    en dan heb je mensen die niet na willen denken, roepen dat alles hetzelfde moet blijven (doe het al jaren zo!!)
    daar heb je niet zoveel aan.
    dat zijn ook regelmatig de mensen die de discussie laten ontsporen
    en dat is gewoon zonde.

    een goede gespreksleider is daarin de sleutel
    goed voorbereiden, mensen inprenten, veiligheid is belangrijker dan je ego.. :D
    Ik ga liever naar huis.. dan dat iedereen denkt "wat een gave vent was(!)dat"
     
  20. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.376
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Het blijft erg lastig.
    Ik ben ook al jaren gestopt en dan is het heel makkelijk roepen.
    De clubs die vaak al moeite genoeg hebben om nieuwe leden te vinden moeten veiligheid wel opeen tackvolle manier aanpakken.
    Vanaf de zijlijn weet ik precies hoe het moet maar in de praktijk is het vaak lastig.
    Oudjes kunnen net zo makkelijk dwars zijn dan de jeugd.
    Als je zelf een paar ongelukken heel dicht bij je in de buurt(een oog er uit en een stuk vinger kwijt) heb meegemaakt ga je iets anders denken.
    Voor helikopters ben ik nog steeds bang
    Omdat ik met mijn neus op dat ongeval stond.

    Met de kennis van nu zou ik zeggen, niet boven of dicht in de buurt van de pits vliegen en de vliegers bij elkaar.
    3d vliegen op bepaalde tijden of een aparte plek.
    En je model buiten de pits starten of accu aansluiten.
    Bij mijn laatste elektro kist had ik aan de buitenkant een stekker.
    Hij had me 1 keer bijna te grazen, de prop draaide bijna in mijn oksel.
    Daarna altijd achter de kist staand (zover ik me tenminste nog kan herinneren;)) de stekker er in gedaan.
     

Deel Deze Pagina