Veiligheid op het modelvliegveld.

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Ernst Grundmann, 28 mei 2024.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik kan niet voor andere clubs spreken, maar bij mijn club (Roden) zijn er twee hekken: Tussen publiek en pitts, en tussen pitts en veld. In beide hekken een doorgang die weer afgeschermd is door een kort stuk hek, zodat de kans dat een evenutele "doorschieter" door de opening komt eigenlijk nagenoeg nihil is. Het hek tussen publiek en pitts is hoog, het hek tussen pitts en veld niet.
    Werken aan model, starten, proefdraaien, afstellen mag allemaal in de pitts, taxiën niet. Drijven we wel eens de spot mee, maar over het algemeen houden we ons er aardig aan, strakker wanneer als het druk is, minder strak wanneer het rustig is.
    Veiligheid kan op twee manieren:
    -Bewust, en met gezond verstand en oog voor proporties, of
    -Afgedwongen door regels die niemand begrijpt en waar weerstand tegen gaat ontstaan.

    Ik denk dat de eerste manier "prettiger" is, maar er zijn personen waarbij alleen de tweede manier goed werkt.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  2. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.118
    @brutus dat is ook zoals ik het voor mij zie, alleen heb ik dan liever dat hoge hek voor het publiek en het lage hekwerkje of struiken tussen de pits en vliegveld, en dat is ook wat je het meeste ziet.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Euh...
    ????
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.275
    Locatie:
    Rotterdam
    Wij hebben die tussenzone niet.
    wij hebben 1 groot hek tussen publiek en veld.
    alles wat niet actief is, staat achter het hek (tussen publiek)
    alles wat actief is, op het veld.

    voor brandstof/proefdraaien hebben we een zone met een dijkje afgeschermd, daar kan brandstof starten, proefdraaien etc.
    maar daarvoor moet je wel door het hek heen, wat alleen kan/mag als je daar wat te zoeken hebt (of meegenomen wordt door een clublid)

    het publiek kan in ons geval wel bij de toestellen.
    heeft bij ons nog nooit voor problemen gezorgd
    in de basis zie je dat er in de publiekszone geen toestellen live gaan.
    er zijn wel eens mensen enthousiast tijdens opbouwen, en meteen accu aansluiten.
    maar dat is uitzondering, melden we ook bij diegene.

    Zelfde als zenders die ergens op een tafel liggen, en aan staan.
    vind ik levensgevaarlijk.
    sommige electro vliegers zijn niet zo gedisciplineerd dat ze hun accu altijd los halen / knop uit, dus die zender doet ook echt nog iets.
    vroegah (paar jaar terug) hebben we een situatie gehad waarbij zo'n persoon het e-toestel aangesloten even opzij had gezet.
    daarna zonder na te denken achter het hek (publiekszone) had gezet.
    man wil vliegen, pakt een ander toestel, sluit aan. toestel op het veld, geeft volgas.
    hoop gegil vanaf de achterkant, toestel 1 ging er natuurlijk ook meteen vandoor.
    gelukkig in een tafel gereden, geen verwondingen.
    sindsdien zijn we best streng op het zomaar aan laten staan van spullen...
     
  5. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.118
    Oh chips zie het.
     
  6. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.764
    Locatie:
    Ede
    Zolang je met mensen werkt is een gevaarlijke situatie in onze hobby nooit uit te sluiten . Echter wel te beperken . En daarmee zullen we het moeten doen . Als er teveel regels en verboden zijn is het ook niet leuk meer . Gezond verstand en weten wat je doet is de hoofdmoot . Natuurlijk heb je op elke club wel een Waldorf en Sattler figuur of figuren die kunnen voor elke oplossing wel een probleem bedenken. Dat soort kan ik wel schieten .
    Regels als richtlijn en elkaar helpen waar het fout kan gaan lmra is een pre voor elke vlieger .
     
    ikonmy, brutus en Bertus vinden dit leuk.
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zo ongeveer, ja...
     

Deel Deze Pagina