Hallo, ik heb en probleempje met de waterinlaat voor de koeling van motor en ecs . Hij loopt wel goed door maar er komt geen water binnen via de inlaat achter de schroef . Heeft iemand een idee waarom er geen water in het systeem komt ? Gr. Harry
Dat is een spraypickup, water dat wordt opgespat door de propeller moet in dat buisje komen. Op het eerste oog staat deze te diep afgesteld, omhoog zetten dus! Hier wat foto's van mijn brandstofboten:
Idealiter zit de spray pick-up in het quadrant rechts achter, boven, van achteren gezien. Bij jouw boot zit het roer achter de prop, dus rechts er naast is niet mogelijk zonder de boel aan te passen. Experimenteren met de goede hoogte is dan de enige manier, zoals Lex al zei. Groeten, Jan.
Hallo ff een update. Ik heb het roer en de waterinlaat verplaatst. Rechts BN de schroef. Nu meent hij wel water op om te koelen.
Slim opgelost! Het roer naast de prop heeft ook nog eens minder weerstand én niet onbelangrijk; de waterinlaat staat nu in de stroom naast de prop, dus véél minder turbulentie. Persoonlijk zou ik niet zover naar rechts gegaan zijn met het roer, want dat heeft invloed op het bochtengedrag. Heb je daarvan nog iets kunnen merken? Groeten, Jan.
Klopt het stuur gedrag is wel anders . Maar ik moest rekening houden met de stang van de stuurservo dat daar niet teveel spanning/bocht in zou komen . Anders misschien hoek vinnen plaatsen . Gr. Harry
Daar was ik al bang voor. Als het mijn boot was, positioneerde ik éérst het roer op de gewenste plaats en boorde vervolgens een nieuw gat voor de stuurstang. Pijpje erin gelijmd, waar de rubber balg strak overheen past, en klaar. Maar, niet iedereen doet zoals ik en sleutelt een nagelnieuwe boot helemaal uit elkaar en bouwt 'm dan weer op zoals het mij goed dunkt... Welke boot is dit? Een eerdere versie van de HK Aquaholic? Groeten, Jan.
Met het roer zover naar rechts zullen rechter bochten krapper gevaren kunnen worden dan linker, dat is normaal bij een boot met één prop (wielwerking), daarnaast gaat een V-bodem op één oor liggen in een bocht en heb je dus minder roerblad in het water als je linksaf stuurt. Hoekvinnen (turnfin) hebben alleen nut als de achterkant wil uitbreken in rechterbochten, linker bochten zijn per definitie wijder en een turnfin links voegt dan ook weinig toe (ja, weerstand). Vuistregel is, dat een turnfin bij rechtuit varen het water niet raakt en alleen in de bocht nat wordt. Groeten, Jan.
Ah, vandaar, de Joysway Bullet en de HK Aquaholic zijn vrijwel dezelfde boot, qua formaat, motorisering en hardware. Groeten, Jan.