4-axle EURO-PX + 2-axle ICP Interdolly Gallinger trailer

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door articcie, 14 jan 2023.

  1. Blue

    Blue

    Lid geworden:
    24 mrt 2024
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Werkendam
    Ik heb nog eens gekeken Tom wat die vierkante gaten aangaat. Er zouden kokertjes bij moeten zitten die je daar in steekt. Ik zelf heb ze zelf niet er bij zitten.. Wel 12 dikkere kokers die in de andere gaten passen. Maar dat komt niet uit met de hoogte om de vloerdelen op te leggen.

    Wat ik zou doen om het simpel te houden. Je kokertje Overhoeks meten (als jij ze er wel bij hebt) en die maat boor pakken. Dan neem ik aan dat ze dan ook stevig genoeg zitten. Misschien nog verlijmen?

    En wat vind jij van de fusee's. Ben bang als we er mee gaan rijden dat het in notime uitgesleten is.en je een winkelwagentjes effect krijgt.. Dus ik ga proberen ze op te boren en stalen busjes er in.
     
  2. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Drenthe
    Tom's trailer heeft geen fusee's, maar van die 16Tons draaistellen...beetje gecompliceerder :koud:
    Cor
     
  3. Blue

    Blue

    Lid geworden:
    24 mrt 2024
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Werkendam
    Ow zo. Pendel assen. T echte werk.
     
  4. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    520
    Locatie:
    Vlijmen
    Gecompliceerd kan je de wielstellen wel noemen ja.. maar dat mag de pret niet drukken. Stapje voor stapje kom ik er vanzelf, zeker met de hulp van dit forum.

    Er zijn best veel zaken waarvan ik denk dat het niet gemaakt is om echt mee te gaan werken, ik ben dat ook niet van plan. Uiteindelijk vind ik het bouwen leuker dan het daadwerkelijk rijden.
     
  5. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    520
    Locatie:
    Vlijmen
    Goedenavond beste volgers,

    Ik zal nu eindelijk eens de voortgang laten zien,deze heb ik al een tijdje geleden toegezegd, maar het kwam er steeds maar niet van om er even voor te gaan zitten.

    Het gehele laadbed is geprint, deze is ruim 60cm lang, hierin behoren omslachtige bewerkte alu profielen ter versteviging aangebracht te worden. Na de tip van Bastiaan( enkele posts terug) heb ik de schuur nagekeken en kwam daar nog mooie aluminum U profielen tegen van 10x10x10mm deze passen eigenlijk net zo goed en zijn naar mijn idee nog sterker dan de geadviseerde profielen. Deze zijn welliswaar lager dan de 15mm die geadviseerd is, en hierdoor komen ze nog zo'n 2 mm boven de vierkante openingen in de geprinten delen uit.. dit lost voor mij veel kopzorgen op.

    Ik zal dit even nader uitleggen voor degene die dit in eerste instantie gemist heeft waar het over gaat.

    Vanuit Gallinger wordt er geschreven dat er in aluminum profielen vierkante openingen van 5x5mm aangebracht moeten worden, alles precies uitgelijnt en dan per kant in 2 afzonderlijke profielen. Hier zag ik enorm tegenop, omdat ik geen boortjes heb die vierkante gaten maken.. wellicht dat het met een cns frees te doen zou zijn,maar met een dremel uit de losse hand is het echt onmogelijk om 38 vierkante gaten exact uit te lijnen.

    Aangezien de aluminum U profielen lager uitvallen, ga ik slecht 38x een hapje uit de bovenkant halen ( en dit hoeft dus niet op de 10e millimeter precies te zijn) waardoor ik de dwarsliggers ook aan kan brengen. Dus daar ben ik zeer content mee!

    Verder zijn de aanpassingen zo goed als allemaal terug gedraait. Dit maakt het zeker eenvoudiger om dit model te maken, het kost alleen soms nu dubbel print werk/tijd. Het voorste gedeelte waar de 2 assen inkomen is in principe klaar om omgebouwd te worden, het was hier even wachten op de andere wielen. Deze komen van Aliexpress, en zijn exact de maat die Gallinger voorschrijft. 50 wielen zijn er nodig( 48 rollend en 2 op de zwanenhals als reserve wiel) dit was even azen op de beste prijs, en uiteindelijk geslaagd voor 180 euro in totaal. Genoeg geld voor wat rubber, maar veel goedkoper dan in Nederland helaas. Ik help liever de modelbouw winkels hier in Nederland dan Aliexpress, maar als het prijsverschil te groot is, dan toch China. De wielen zijn deze week binnen gekomen en zien er prima uit.. het zijn banden.

    Duidelijk is wel op de foto te zien dat er wel weer wat aanpassingen aan de wielstellen moeten gebeuren, maar hier ben ik op de achtergrond mee bezig en dit komt goed, omdat de nieuwe banden aanzienlijk kleiner zijn dan de wedico banden waar ik eerst vanuit ging.

    Ik ben regelmatig niet heel positief over deze trailer van Gallinger, er zijn echter ook echt wel genoeg zaken waarvan ik denk, wauw hier is goed over nagedacht. Zoals de koppelingen tussen het laadbed en de voorste en achter wielsets.. je print eigenlijk 2 soortgelijke stukken maar bij de 1 verspringen de pootjes net genoeg, hierdoor past de ander er perfect in. Deze worden als laatste met een lange bout en moer vast gezet.

    Het kabel verloop is nog wel echt een dingetje en hier gaat nog genoeg dremel werk bij komen kijken.. er is simpelweg niet nagedacht over de kabels die van achter naar voren gebracht moeten worden, dus dit is nog een dingetje waar ik nog wel tijd in kwijt kan.

    De zwanenhals is in principe klaar, waar ik de meerwaarde totaal niet van inzie is het aanbrengen van de motor in de zwanenhals. Alles zit straks vast met bouten en moeren, dan mis je volgens mij toch echt het hele effect van motor die de zwanenhals wat kan laten zakken of heffen bij het aankoppelen van het laadbed.. of ben ik nou gek?

    Het achterste gedeelte ( de 4 asser) staat op stapel om omgebouwd te worden naar de juiste configuratie. Zodra dit gereed is kan ik veel delen definitief vast lijmen en bouten, het bevalt mij erg goed om te lijmen met Bison hard pvc lijm.. dit komt nooit meer los en voor mij als installateur heb ik een jaar voorraad in de werkbus

    De velgen worden morgen en overmorgen allemaal geprint. Zodra ik deze heb en het echte assembleren gaat starten zal ik geregeld updates plaatsen hier.

    Owja, ik had in het begin al eens geschat wat de totale lengte ging worden van deze trailer.. ik zit op 150 cm nu.. dus straks met de Benz ervoor, ga ik richting de 205 cm

    Nog even een vraag als laatste, wat voor soort plamuur kan ik gebruiken om kiertjes om te vullen? Gaat epoxy plamuur goed met PLA of zijn er betere opties hiervoor?

    Mochten er vragen zijn, dan zie ik die vanzelf verschijnen.

    Fijne pasen allemaal,

    Groetjes Tom 20240330_193035.jpeg 20240330_192910.jpeg 20240330_192921.jpeg 20240330_193124.jpeg 20240330_193148.jpeg 20240330_193234.jpeg 20240330_193255.jpeg 20240330_193320.jpeg
     
    Catwoman, bvdh, ozy en 5 anderen vinden dit leuk.
  6. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Drenthe
    En hoeveel kg plastic heb je nu al versmolten in die anderhalve meter?
     
  7. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    520
    Locatie:
    Vlijmen
    Ehhh in totaal nu zo'n 5 kilo er door gesmolten.. maar dit had achteraf wel veel minder gekund. Ik printte alles met support omdat ik te bang was om verzakken. ( newbie hé) dit heeft aanzienlijk veel gekost, en dit doe ik dus ook niet meer. Plus veel mislukte prints in het begin, en nu dan ook de extra prints om aanpassingen weer ongedaan te maken.

    Maar dat ik 5 kilo verder ben maakt mij niet zoveel uit eigenlijk.. ik heb plezier in het hele proces en pla is niet super prijzig.
     
  8. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    520
    Locatie:
    Vlijmen
    Nog even een extra aanvulling, de wielstellen staan niet op de foto, maar deze zijn er ook allemaal al, op wat aanpassingen na) gereed voor montage. Met name de veer mechaniek dient hiervoor ingekort/ aangepast te worden zodat het kleinere wiel goed kan functioneren.

    Qua printwerk is nu zo'n 95% gereed!
     
  9. Blue

    Blue

    Lid geworden:
    24 mrt 2024
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Werkendam
    Nou Tom.. lotgenoot :bye:. Mooi spulleke gaat het worden.
    Is er straks nog een baan waardat ie oppast?

    Die motor onder de nek zou ik wel doen stel dat je zonder de interdolly wil rijden heb je die nodig,anders ligt ie met z'n buik op de grond.
    En stel dat je met interdoly over een bruggetje rijd,dan word je truck opgetild. Kan je m mooi even naar beneden drukken. En trouwens. Je moet je truck altijd een beetje aanduwen naar beneden. Anders staat ie continu te slippen.
    (In t echt ook zo..k heb wel eens met 90 ton achterop een burnout gemaakt)

    Ik ben toevallig aan t plamuren geweest vandaag. Het achterste wielstel in een paar dikke lagen spuitplamuur gezet. De naadjes wat opgeschuurd, en domweg albastine lakplamuur er op. Is aan het uitharden nu. Vlakschuurmachine erover volgende week.. stel dat het lukt,dan laat ik t weten..:koud:

    Ik lijm trouwens met zap-a-gap,dat is snellijm die niet binnen 1 seconde vast zit. Maar je nog 10 seconden geeft als t net niet goed zit
    Is ook om naadjes op te vullen,en goed glad te schuren.

    Welke banden heb je? Ik zit namelijk een beetje te googlen onder legobanden.
     
    Catwoman vindt dit leuk.
  10. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Drenthe
    Ik heb vorige week 1 kg eSUN PLA+ gekocht voor €19 in huis....En al veel ABS geprint, dat is nog iets goedkoper.
    Cor
     
  11. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    520
    Locatie:
    Vlijmen
  12. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    520
    Locatie:
    Vlijmen
    Hoi Bastiaan, ik heb nog eens gekeken naar de gehele configuratie, maar ik kan niet zonder interdolly rijden. Het ontwerp laat dat niet toe, het laadbed heeft speciale koppelingen( mannetje) welke weer speciale ontvangende koppelingen(vrouwtje) nodig hebben die op onder andere de interdolly zitten. De zwanenhals zelf heeft weer andere koppelingen (mannetje) en die passen dus niet op het laadbed. Ik zal ten alle tijden met de gehele combi moeten rijden. Daarom snap ik het nut van die motor ook niet in de zwanenhals. Waar ik al wel achter ben gekomen is dat de bouwomschrijving van het laadbed zeer waarschijnlijk dezelfde is als die jij hebt gekregen bij jou trailer, echter zijn de stl files compleet anders dan in die beschrijving staan ( raar maar waar) ook de zwanenhals bouwomschrijving is denk ik (grotendeels) hetzelfde, maar ook hier zijn de stl files anders dan in de beschrijving. Mijn vermoeden is dat ze bij Gallinger klakkeloos beschrijvingen bij de dieplader trailers stoppen ongeacht welke trailer je daadwerkelijk hebt.. hierdoor kloppen sommige delen totaal niet met de beschrijving en is daarom die motor in mijn configuratie nutteloos..

    tot zover!

    Groetjes Tom
     
  13. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    643
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland
    Zonde voor dat geld.
    Je betaald toch serieus voor die tekeningen.
     
    Helicor vindt dit leuk.
  14. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    520
    Locatie:
    Vlijmen
    ja dat klopt ook, wat ik al eerder schreef is dat de trailer die ik aan het maken ben NIET door Gallinger ontworpen is(aldus Daniel Gallinger) ik verwacht dat het daarin zit. Zou ik deze trailer gekocht hebben met alle kennis van nu? Nee zeker weten niet. Maar ik heb um wel gekocht, dus dan neem ik de mindere goede dingen maar zo goed mogelijk op en maak er het beste van :)
     
  15. Blue

    Blue

    Lid geworden:
    24 mrt 2024
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Werkendam
    Nou Tom.

    Ik was eigenlijk van plan om alles helemaal zelf te gaan bouwen. Heb een klant in den Bosch die bakken vol pvc profielen en plaat heeft,wat heel makkelijk te verwerken is. Had ook al in m'n hoofd(tekeningen doe ik nie aan) hoe dat ie ging worden., totdat ik tegen de gallinger aanliep. Was al geprint,en kon hem overnemen.

    Maar achteraf. K weet ook niet. Het is het net niet zeg maar. Heb de zwanenhals ook al verlengd met drie cm. Lijk wel voor een enkel asser ontworpen.
    En nu eigenlijk nog te kort. (Zie foto dat grijze vooraan is er bij gekomen)

    Ik zag idd op je foto's dat het bed het zelfde is. Zwanenhals ook.

    Maar nogmaals, ik zou die motor, hij kost nie zo heel veel,er toch indoen. Stel dat de zwanenhals een vaste constructie word, met de rest vd trailer je zomaar kans hebt dat het niet prettig rijd.
    Eigenlijk moet je hem zo op je truck aandrukken dat je voor assen vd trailer de helft minder belasting hebben als je truck.
    En das toch handig met een motor en spindel. 20240324_220311.jpg
     
    vGenLheftruck_Maarten, Catwoman en Mark300 vinden dit leuk.
  16. Blue

    Blue

    Lid geworden:
    24 mrt 2024
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Werkendam
    Ola allemaal.
    Ben ik weer eens,maar nu met een vraag.
    Na m'n zwaailampen,ja weet ik wat er mee gebeurd is, niet weer te laten crashen ff jullie hulp nodig.

    Ik heb op het grille twee scaleclub zwaailampen. Draden moesten afgeknipt worden,omdat ze door een gaatje moesten. De beide lampen aan elkaar gesoldeerd op één stekker.
    Heeft eventjes gewerkt en toen gingen ze niet meer rond.
    Heb ik iets verkeerd gedaan?
     
  17. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    940
    Locatie:
    Den Haag
    Niet meer dan 5V voeding op die goedkope dingen zetten ! Dus op je ontvanger aansluiten, niet op Beier of andere schakelmodule vanuit je accu.
    Scaleclub = Alieexpress, verschil €10,- p/st.
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  18. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    643
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland
    Ik had dat probleem ook.

    Na het doorknippen van de witte draad was het over.
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  19. Blue

    Blue

    Lid geworden:
    24 mrt 2024
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Werkendam
    Heb er. Ja hoe heet zo'n ding tussen zitten. er komt 5v aan de andere kant uit. En dan nog weer naar de haaien. Nee goei spul volgens wetronic.
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  20. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Drenthe
    Een Voltage dropper; ook wel een buck-down genoemd
    Cor
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina