Airwolf 600 maat met trex 550.

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door hermor, 18 aug 2019.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De Raptor is een mechanisch heel goed mechaniek, maar bij het ontwerp van de koeling is nooit rekening gehouden met de inbouw in een romp.
    Je hebt, zie ik, zelf al een verbeterde warmte AFvoer gemaakt (die koelslab), maar probeer ook te zorgen dat de fan zo veel mogelijk lucht rechtsstreeks van buiten krijgt.
    De uitlaat ligt namelijk ook IN de romp, en met wat pech zuigt de fan reeds "voorgewarmde" lucht aan.

    10% Nitro (of meer) helpt ook.

    Dat is een lastige, maar...

    Deze richting moet je niet uit qua oplossing, want daar ligt het probleem niet. Het probleem ligt niet in het zwaartepunt of in de draai of in de hekrotorcorrectie. Het wordt veroorzaakt door de zijdelingse kracht die ontstaat bij het loskomen in combinatie met dat laatste wiel wat nog op de grond staat, en die moet je corrigeren met een licht rolcommando op de swashplate. Vrijwel 100% zeker is die correctie op de swash naar rechts, want je hebt een rechtsdraaiende hoofdrotor.
    Welke kant de draaing uit is, kan ik vanaf hier niet zeggen, dat hangt af van welk wiel als laatste van de grond komt (neuswiel of een van beide hoofdwielen).

    Je kunt hier meer over die zijdelingse kracht lezen: https://www.modelbouwforum.nl/posts/4363775/
     
  2. HeliMarco-033

    HeliMarco-033

    Lid geworden:
    22 feb 2018
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Amersfoort
    @brutus Dank voor je reactie. Ja, dat opstijg wiel probleempje kan ik wel tackelen bij het opstijgen met een correctie. Heb de raptor al vaak gevlogen, dus weet hoe hij reageert. Wat de aangezogen warme lucht betreft, moet ik even kijken of alles goed gekoeld en afgesteld krijg. Veel kan ik niet doen om de opwarming van de aangezogen lucht uit de romp te voorkomen. Alle romp openingen zijn open en de rotor blaast lucht van buiten naar binnen... Een ventilatortje inbouwen gaat niet veel helpen, denk ik...
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het vetgedrukte gebeurt helaas NIET... tenminste, niet in hoover, en slechts héél beperkt in voorwaartse vlucht.
    Het onderstreepte gaat inderdaad ook niet echt gebeuren, maar wat helpt is een inwendige luchtgeleiding, die zorgt dat de koelfan aan de motor zo weinig mogelijk lucht uit de romp aanzuigt en zoveel mogelijk verse lucht van buiten. Hoe je dat moet doen kan ik je niet van een afstand vertellen, dat hangt helemaal van je romp af.
     
  4. HeliMarco-033

    HeliMarco-033

    Lid geworden:
    22 feb 2018
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Amersfoort
    OK, thanks, ik snap je punt. Hopelijk deze week de engine test.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik zit nog even te denken, en een klein computerfannetje met een luchtkoker er achter (kun je heel licht uitvoeren uit bijvoorbeeld printerpapier en velpon, het heeft verder helemaal niks te houden), kan wel zorgen dat koude lucht van buiten rechtsstreeks op de inlaat van de koelfan blaast.

    Alternatief, en dat is een oplossing die Vario destijds in hun benzineheli's toepaste, kun je een dergelijke fan gebruiken om warme lucht UIT de romp te trekken. Daarmee voorkom je dat die warme lucht gaat circuleren in de romp en op die manier weer terug in de aanzuig van de motorgedreven koelfan komt.

    Er zijn heus wel oplossingen, en sommige werken EN zijn goed uitvoerbaar.
     
  6. HeliMarco-033

    HeliMarco-033

    Lid geworden:
    22 feb 2018
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Amersfoort
    Engine test ging goed, 1 volle tank verstookt en geen teken van oververhitting bij continue 65% throttle. Eventueel indien nog nodig, denk ik aan een soort hittescherm (van bakmatje) boven op de uitlaat in de romp: is makkelijk te bevestigen met klemmen op de uitlaat en er is nog ruimte voor in de romp. Hiermee wordt de uitlaatwarmte niet direct naar boven, maar naar de zijkant romp opening gedrukt. Next step: bij goed weer en tijd naar het vliegveld en lift-off.
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou, dat klinkt al voorzichtig optimistisch/positief.
    Hoop oprecht dat de eerste hoovertest goed mag gaan.
     
  8. HeliMarco-033

    HeliMarco-033

    Lid geworden:
    22 feb 2018
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Amersfoort
    Korte update vlak voor de winter: Bij eerste lift-off trok de airwolf iets naar achter. Logisch, omdat het neuswiel lager ligt dan de main gear en de heli normaal iets voorover op de grond staat. Door het (te) lage landingsgestel (veringprobleem) kwam de staart rotor in het gras. Niks afgebroken, maar het bleek dat de tail grip holder hierdoor was losgedraaid. Omdat de motor doorliep en de staartrotor stil stond....
    Alhoewel ik al vaker met de staart in de grond heb gezeten, heb ik dit nog nooit gehad. Niks kapot, alleen het staartmechaniek weer herstellen. Waarschijnlijk komt het doordat de one-way bearing bij de hoofdrotor in de loop van de tijd droog is komen te staan en is vastgelopen en daardoor blijft meedraaien als de staart vast zit. Dit is een bekend probleem (zie manual TT 50 Titan), maar niet te verhelpen zonder het hele mechaniek weer uit de scale te bouwen. Dat staat pas voor de winter gepland.
    Staart is hersteld, en ik heb geprobeerd de vering van het main gear te versterken en te verhogen dmv een extra dikke veer erbij te zetten. (zie foto) Daardoor staat jij iets beter op zijn poten. Het blijft, denk ik nodig, om ferm op te stijgen, zodat de heli snel van de grond komt.
    Landingsgestel nog even afstellen (....wel ff een dingetje altijd met dat intrekbare gear) en dan, hopelijk eind deze week een nieuwe hover test. Over de geplande wintertaken post ik later meer....
     

    Bijgevoegde bestanden:

  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De heli "trekt niet naar achter" vanwege zijn landingsgestel, hij trekt naar achter omdat je niet vanaf 0 graden pitch al begint met sturen! Zodra de rotor op toeren komt, moet je "er bij zijn", en de rotordisc vlak of een haartje voorover hebben. Dan geef je pitch, en loopt de heli rustig naar voren weg bij het loskomen.

    Bij een schaalheli is het over het algemeen uitermate verstandig om net als met vliegtuigen, de neus in de wind te houden met starten en landen (een schaalromp gedraagt zich nu eenmaal beduidend anders dan een trainer canopy), EN het is sterk aan te bevelen om bij loskomen de neus iets naar beneden te drukken (laat de heli maar gerust iets naar voren trekken bij het loskomen). Dat houdt A) de hekrotor wat meer uit het gras, en B) vrijwel alle tailfins hebben een soort van pijlstelling, waardoor ze bij achterwaartse snelheid t.o.v. de grond in het gras willen haken. Neus naar beneden houden voorkomt dat haken, doordat de heli wat naar voren wil.

    Bij het landen is "snelheid" eigenlijk uit den boze, ongeacht of je heli wielen of skids heeft. Met kleinere heli's (ongeveer tot 600 size) en gras, is haken altijd een gevaar en mijn persoonlijke methode om dit te omzeilen is om bij de aanvlucht en landingsvoorbereiding iets voorbij de beoogde landingsplek te vliegen (dus een metertje bovenwinds), rustig naar achteren te hoveren, en dan de heli af te remmen en neer te zetten tegelijk. Dat vergt enige oefening (je timing moet vrij accuraat zijn) maar heeft als voordeel dat je landt met de staart hoog, EN als je besluit af te breken hoef je alleen pitch te geven en de heli vliegt (veilig) bij je vandaan.

    Dit is niet om betweterig te doen, maar het is opvallend hoe veel mensen eigenlijk NUL "techniek" gebruiken bij dingen als lostrekken en neerzetten. Ik zie een hoop mensen het stukje tussen beginnen met pitch geven, en loskomen eigenlijk helemaal aan de heli en vooral aan de stabilisatie overlaten.
    Het is absoluut een feit dat je met E-stab donders moet oppassen met sturen terwijl de heli nog grondcontact heeft, maar dat betekent NIET dat je dan maar beter helemaal niets doet...
     
  10. HeliMarco-033

    HeliMarco-033

    Lid geworden:
    22 feb 2018
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Amersfoort
    Voor de geïnteresseerden in mijn ombouw van een nitro Raptor Titan naar een scale Airwolf...
    Proefvlucht ging uitstekend dus, Mooi stabiel, geen koelings of andere grote problemen. Alleen de constructie van het landingsgear volgens de manual is kl*te...! Als de gear ook maar iets te verduren heeft gehad, zijn de afstellingen niet meer goed en ....alles zit in de romp en onmogelijk om erbij te komen...
    Voor deze winter staat op de takenlijst:
    • Installeren van een digitale uitleesvenstertje voor de spanning van de lipo en van de ontvanger.(Doordat ik een spanningsreducer gebruik van 7.4 naar 6.0Volt vanwege oude electronica, loop ik het risico dat de omvormer er ineens mee kapt als de lipo spanning te laag is...) Inmiddels afgerond. :)
    • Uitbouw van de Raptor pod en in de romp aanbrengen van mini-LED service verlichting en externe verlichting.
    • Vervangen van alle standard landing gear mechanieken door wire controlled landing gear met 3 motoren bij de wielen en het aanpassen van de Airwolf wielen voor deze sturingsmechanieken.
    • Aanpassen/finetunen van de benzine sensor op de benzinetank, die rode en groene LED's aanstuurt op de buitenzijde van de romp om de inhoud van de tank aan te geven
    • Controle van motor en onderdelen van de Raptor en smeren van de rotor-aandrijving, omdat de one way bearing bij de hoofdrotor vastzit en niet meer vrij loopt.
    • Afmaken en installeren van een verlicht instrumentarium in de cockpit.
    • Alles weer in elkaar bouwen en testen.
    Leuke projectjes weer.
     

Deel Deze Pagina