Upwind thermiek vinden, wie heeft tips ?

Discussie in 'F5J' gestart door funpeter7823, 16 jul 2024.

  1. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    939
    Locatie:
    Emmen
    Naar aanleiding het filmpje van onze Deense vriend misschien goed om tips te delen hoe je upwind je kans verhoogd op het vinden van een thermiekbel. Wie begint ?
     
  2. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.935
    Locatie:
    Zierikzee
    Roofvogels, meeuwen die cirkelen in de thermiek. Zwerm zwaluwen die insecten zoeken, plotseling bewegen van de blaadjes van een bomenrij.
    Wind valt weg ((thermiek zit boven je) Gaat weer waaien. (thermiek zit achter je) (downwind)
     
    Laatst bewerkt: 17 jul 2024
    funpeter7823 vindt dit leuk.
  3. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    goede punten! ja het is ook een beetje de combinatie, en de verandering van een aantal punten. niet zozeer 1 puntje (vaak). er zijn nog subtielere dingen als je erop let, zoals zindering die heel erg toeneemt en hoger komt dan die was.
    als je vliegtuig er vliegt en goed afgesteld is (rustig, maar niet te stabiel), is er ook veel aan te zien, bijna een vliegende vario. ook hier is weer, bewust zijn van de combinatie van voorvallen enz.
    op zich, als iemand begint met modelvliegen (als ik mijn eigen belevingen vertel iig), kun je thermiek eerst niet zien. "turbulentie" tikje. storing? enz. lastig. na een tijd merk je dat het tekenen van thermiek zijn. dan zie je dat het niet zomaar turbulentie is.
    een heel bijzonder fenomeen, merk je als je kist, toenemend dalen invliegt, of ook wel door de thermiek heen gevlogen is, is dat de kist niet naar voren wil en je de hoogteroer knuppel echt een eind naar voren moet pushen om erdoor te komen.
    thermiek is iets, dat je vooral zelf leert zien, na, bewustwording na het lezen of horen van tips.
    je komt er bijna niet omheen, dat je zelf een beeld leren wat thermiek is en wat je ziet. na het lezen van een hoop "loze tips".
    ik zelf weet nog goed hoe ik eerst nooit thermiek vond, en hoe ik bewust ervan werd.

    het zou ook wel handig zijn, als een beginnende zweef piloot, de eerste momenten in volledig kalme lucht vliegt. en dat men dan "thermiek aan" kan schakelen. "merk je dat? beweegt he? externe invloed. thermiek!" dat zou handig zijn.
    nu, heeft iedereen standaard beweging, en moet eerst leren onderscheiden dat het thermiek is.
     
  4. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.375
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Zelf ben ik het pas beter gaan "voelen" toen ik een vario ging gebruiken.
    Zonder vario lukte me het daarna veel beter thermiek te vinden.
    Maar een goede kist scheelt ook veel.
     
    lecraM vindt dit leuk.
  5. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    goed punt! ik heb nog niet met vario gevlogen, maar ga wel proberen binnenkort (heb nu recent pas telemetrie), en ik ben benieuwd hoe dat gaat erbij.
    best lang geleden dacht ik nog, met vario is makkelijker en hoeft men alleen te luisteren, en leert mss niet andere signalen herkennen. daar was ik al van teruggekomen.
     
  6. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.375
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Het instellen vond ik altijd wel een dingetje.
    Als ik hem heel gevoelig instelde werd ik gek van het gepiep.
    Maar te traag is ook weer niet goed.
    Later zag ik regelmatig, dat ik een bel in ging en daarna begon de vario te piepen.
    Nadat ik een vario had heb ik eigenlijk nooit meer zonder gevlogen.
    Vooral met grote zwevers vond ik dat fijn.
    Zeker als je boven de 1000 meter zat en je wilde uit een bel.
    Je ziet op die hoogte echt niet meer of je nu zakt of stijgt.
    Het geeft dus ook een stuk veiligheid.
     
    funpeter7823 en Hangsegler vinden dit leuk.
  7. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    939
    Locatie:
    Emmen
    Volgens mij zijn er al een aantal goede dingen benoemd.

    Heeft iemand tips als het gaat wanneer je naar de wolken kijk ? Wat kun je daar uit halen ?
     
  8. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.375
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik ben heel benieuwd naar de reacties op je laatste vraag.
    Mijn persoonlijke ervaring is dat je daar niets aan hebt, omdat je daar niet bij in de buurt kan komen, of de wolk moet precies boven je hooft hangen.
     
    funpeter7823 vindt dit leuk.
  9. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Nog eentje: als je upwind gaat zoeken, vlieg dan niet simpel heen en terug. Die terugweg is zinloos want daar heb je net ook niks gevonden. In plaats daarvan: upwind, stuk dwars uit en dan weer met de wind mee. Je komt dan opzij van je standplaats uit en hebt effectief een groter gebied afgezocht .
     
    lecraM en funpeter7823 vinden dit leuk.
  10. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    939
    Locatie:
    Emmen
    Maar je kunt die wolk toch ook up-wind spotten ? Hoor wel dat je kansen vergroot om onder een wolkenstraat te gaan zoeken. En dan de zonnige kant. Of zou hier alleen de bemande zweef wat aan hebben ?
     
  11. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    939
    Locatie:
    Emmen
    Helemaal mee eens, speeltip 7, spreid je kansen.
     
  12. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Wolken (cumulus) zijn in de praktijk zo hoog en daarmee ver dat ik niet kan inschatten wanneer ik met een model op de goede plek er onder zit. Mandragend gebruik je ze zeker, voor modelvliegen lukt het mij in ieder geval niet.

    Overigens is dat mandragend op lage hoogte vaak ook zo - het is dan lastig(er) in te schatten waar de thermiek ten opzichte van de wolk zal zijn.
     
    lecraM vindt dit leuk.
  13. Nogravity

    Nogravity

    Lid geworden:
    22 okt 2019
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Nieuwegein
    Ik vlieg toch wel graag onder een wat donkere wolk. Heb altijd de indruk dat die een aanzuigende werking hebben.
     
    lecraM vindt dit leuk.
  14. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.375
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Snap ik, maar ik kon geen 5 km bij me vandaan vliegen en geen 2 km hoog.;)
     
    Nogravity vindt dit leuk.
  15. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.066
    Locatie:
    Huissen
    Ik ben weleens met een hangglider bijna een wolk ingezogen, die opwaartse kracht wil je niet meemaken. Dat ging met zo'n 15 m/s.
    Niet lang daarna heb ik besloten om mijn brevet niet meer te verlengen en mijn spullen te verkopen.
     
    lecraM, Nogravity en Bertus vinden dit leuk.
  16. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.429
    Locatie:
    Harderwijk
    Van veertig jaar hangglider vliegen zijn er in elk geval twee dingen die ik óók bij modelzweef gebruik:
    Maak in je hoofd een plattegrond van het gebiedje in de lucht om je heen, die kant op stijgt het, die kant op niet, etc.
    Als je met vario vliegt: als je cirkelt en de piep neemt toe, dan vlieg je naar de kern toe, verruim dus je bocht. Neemt de piep af, vernauw je bocht dan, des te sneller kom je weer terug richting kern. Dit voelt in het begin tegenstrijdig maar heus het werkt....
     
    lecraM vindt dit leuk.
  17. jowa

    jowa

    Lid geworden:
    22 apr 2014
    Berichten:
    274
    Locatie:
    oost Gelderland


    Ik de bovenstaande link wordt de discussie duidelijk uitgelegd. Ook waar je zou moeten vliegen onder de wolk. Vanaf 30 minuten pas echt interessant maar om alles te volgen is de gehele video uitzitten het beste.
     
    funpeter7823 en Loet Wakkerman vinden dit leuk.
  18. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.429
    Locatie:
    Harderwijk
    Prima filmpje, maar niet echt voor modelzwevers...
     
  19. jowa

    jowa

    Lid geworden:
    22 apr 2014
    Berichten:
    274
    Locatie:
    oost Gelderland
    Daar denken we dan verschillend over. Er zijn ook wolken die voor zwevers gemakkelijk te bereiken zijn en die in de buurt van 250 tot 300 meter nogal wat invloed hebben. Tevens komt er een antwoord op de vraag waar je zou moeten vliegen onder een wolk. De topic starter zoekt naar tips waar te moeten vliegen 'in the future' en alle beetjes helpen.
     
    Berrie, Justus en funpeter7823 vinden dit leuk.
  20. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    939
    Locatie:
    Emmen
    Denk dat er al veel waardevolle tips voorbij zijn gekomen. @jowa bedankt voor het delen van het filmpje. Erg interessant.

    Wat nog niet aan de orde is gekomen is de dat de tijd tussen de ene bel de volgende bel synchroon is. Tenminste ik kom vliegers tegen die dat beweren. Iemand hier ervaring mee ?
     

Deel Deze Pagina