De plannen voor een (zelfbouw) speeder hervat.

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door WillydeWoofer, 13 jun 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.010
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Drie Kw in een klein kistje. Dat zal vreselijk hard gaan.
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    17.001
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Welnee, bijna 7 kilowatt in een 180cm f5b kist ging maar 375.
    Die echte speedkisten van 170cm hebben er 15 kilowatt instaan om 500 te halen.
    De Coyote wordt allereerst een model om weer lekker mee te gooien en te smijten.
    Dus met 200 omhoog en dan knallen met de motor uit.
    Zoals ik een jaar of 10 geleden deed.
    Als echte speedkist moet ik hem aanpassen, dus nieuwe vleugel snijden, romp aanpassen.
    Misschien dat dan met minimaal budget de 400 erin zit, hoewel ik me afvraag of dat mogelijk is met een styropor vleugel.
    Ik denk dat ie gaat torderen.
    Span moet ook kleiner, richting 130cm en koorde groter om er sterkte in te krijgen.
    We zullen zien.

    Ik ben nu met een vleugeltje bezig voor een 80cm model dat zeker 250 moet halen, low budget.
    Maar de schuimsnijder kon het ontwerp van de tip niet aan.
    Morgen weer een dag.

    Voorproefje..
    Romp van Look, vleugel van mij.
    Gaat een vol gfk vleugel worden.
    Motortje om de 200 te halen kost 29 euro..

    IMG-20240713-WA0017.jpeg
    GJ
     
    r3wd vindt dit leuk.
  3. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.161
    Locatie:
    Gouda
    Voor hard rechtuit heb je inderdaad geen grote slankheid nodig, dan kan het relatief eenvoudig gebouwd worden.
    Wanneer je voor F5B of pylon ook hard en kort de bocht om moet zonder te veel verlies, heb je wel slankheid nodig met een (veel) betere bouwwijze.
     
    Gratje vindt dit leuk.
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    17.001
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, dat weet ik.
    Een bekende vlieger heeft een tijd geleden een recordpoging gedaan met een Avionik F5B kist, toch niet een van de slechtste of zwakste.
    Bij ergens rond de 420 km/u knalde hij uit elkaar.
    Vleugel ging torderen.
    Mijn Surprise 17 ging 375 maar durfde ik dan niet echt meer vol de bocht om te trekken.
    De echte speedkisten hebben een extreem grote koorde, op 150cm span iets van 37 cm.
    Ze kunnen het profiel dan dun houden zonder echt sterkte te verliezen.
    Maar die gaan ook alleen maar hard van links naar rechts in een rechte lijn, kan elke gek.
    De pylonracertjes, zeker de electro, hebben een extreem slanke vleugel die zeer sterk gebouwd is en trekken dat met 300-320 km/u vol door de bocht.
    Dat kan je nooit bouwen van balsa en schuim, dat moet echt wel carbon zijn met een extreem sterke ligger en hulpspantjes.
    Wil wil alleen maar hard vliegen, dus van links naar rechts.
    Dus ik pak een snel profiel met een grote koorde, ook voor de zichtbaarheid.
    Een jaar of 10 geleden gingen Gerben en ik voor het eerst naar een speedmeeting, daar vlogen sommigen met een pylonracer met een dikke motor erop.
    Maar die dingen verdwenen, de vleugel was te smal en ze duiken vanaf een meter of 300 hoogte aan op iets van 500 meter afstand om zo hard mogelijk door de lichtsluizen te kunnen.
    Dus je ziet hem een paar seconden niet, heel eng.
    Je hoorde ze wel, ze maakten meer herrie dan brandstofkisten.

    GJ
     
    lecraM, WillydeWoofer en Rick NL vinden dit leuk.
  5. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.351
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    goede punten idd verder hoeft er alleen maar genoeg oppervlak te zijn om langzaam genoeg te landen.
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    17.001
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb contact gehad met Martin Hepperle, de bedenker van het profiel dat ik ga gebruiken.
    Ik wil het dunner maken en wil weten wat dat doet met weerstand en lift.
    Weerstand neemt behoorlijk af maar lift ook.
    De landingsnelheid neemt dan ook toe.
    Ik had het profiel bij de speedkist van Wil al wat dunner gemaakt en die wil niet landen.
    Als je op 200 meter afstand op 1 meter hoogte vliegt dan vlieg je op 50 meter afstand op 80cm of zo.
    Die moet je tegen de grond aan vliegen.
    Ik wil hem nu nog dunner maken en hij schrijft ook, de landingsnelheid zal hoog worden.
    Weerstand neemt wel extreem af.
    Hij stuurde me wat grafieken en afbeeldingen van snelheden en weerstand, dat scheelt best een hoop.
    Zag getallen van 10% minder bij 350 km/u.
    Dus de CNC snijder gaat voor een MH54 op 6%.
    Eens kijken wat dat doet.

    GJ
     
    eric_laermans en lecraM vinden dit leuk.
  7. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.010
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Vandaag weer verder met de Avionik.
    20240716_161401.jpg 20240716_160027.jpg 20240716_154156.jpg
    Op foto 3 is een trekontlasting te zien.
    Op foto 2 zijn alle kabels ingekort.
    Op foto 1 hebben we gekozen voor een makkelijke aansturing van de ailerons.
     
    Laatst bewerkt: 16 jul 2024
    MicropropSport en lecraM vinden dit leuk.
  8. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.351
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    er zijn natuurlijk wel dingen te bedenken om langzamer te landen die je kent maar zal ook van de max. snelheid af gaan.
    extra gewicht, extra verstoring van de vleugel (als het niet moet). mss een soort strip aan de onderkant van de vleugel (gurney flap, splijt klep oid). gezien het profiel zou je zo min mogelijk verstoring willen, iig zo ver mogelijk naar achteren.
    het kan ook juist een uitdaging zijn, zo'n snelle goed te landen. andere benadering van het probleem van landen
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    17.001
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Snel is een gegeven,
    Wat is snel, 20 km/u of 40 km/u?
    Volgens mijn berekeningen kom ik op rond de 30 km/u uit,
    Dat is toch niet snel?
    Ik heb het dan over overtreksnelheid.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 17 jul 2024
  10. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.351
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    dat is nog te doen lijkt het idd. voorbereid zijn lijkt me belangrijk (weinig tijd om te reageren), en weten hoe ver tegen de stall nog te doen is. en als het misgaat, hoe acuut, of dat het mss een heel klein nickje is. het kan heel erg meevallen.
    maar kan ook zijn dat er geen marge voor een error is.
    ik vond het zelf fijn om niet teveel hoogteroer uitslag in te bouwen in een snel kistje. tegen overcorrecties. dan vliegen op een ruim veld met weinig afleiding. en nog ging het eens mis. dan lag die al op de grond voor ik het doorhad. (als die niet heel ver doorvloog idd)

    zag pas nog iets waar ik eraan dacht
     
    Laatst bewerkt: 17 jul 2024
  11. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.161
    Locatie:
    Gouda
    Een model met lage slankheid is makkelijker te landen dan eentje met hoge slankheid. Wanneer je met redelijk wat invalshoek ( Cl) vliegt zal de geïnduceerde weerstand toenemen waardoor je glijhoek toeneemt. Zo'n speeder land daarmee makkelijker dan een F5B of Pylon racer.
     
    lecraM vindt dit leuk.
  12. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.010
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Er wordt weinig gepost in deze rubriek. Mede daarom maar wat foto's van de Avionik.
    Stops van garen met secondenlijm. Buisjes die in elkaar moeten schuiven. Je moet er maar op komen.
    20240723_152930.jpg 20240723_133255.jpg 20240723_125404.jpg 20240723_124901.jpg
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 25 jul 2024
    Raymond3D vindt dit leuk.
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.486
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    En een miniem sleufje in het staal Dremelen…
    Is slechts een stopper, en zelfs dan al oversterk. Afschuifkrachten eigelijk niet aan de orde.
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    17.001
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel

    Alles staat in mijn bouwbeschrijving beschreven.
    Het is allemaal heel simpel, het is oplossingen bedenken die idiotproof zijn zodat je niet naar een wedstrijd 500km van huis rijdt en het dan uit elkaar valt.
    Simpel en doelmatig alles bouwen.

    Ik ben nu met een houten speedkist bezig, wel met een piepschuim beplankte vleugel.
    300 km/u is low budget haalbaar.

    GJ
     
    WillydeWoofer en MicropropSport vinden dit leuk.
  15. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.302
    Locatie:
    Thuis
    laat maar komen Wil, ben benieuwd naar je vorderingen

    trouwens, welk stekkertype heb je gebruikt om de vleugel servos in te pluggen
     
  16. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.010
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    De foto's staan er al op Richard. Hoe bevalt het huwelijk tot nu toe :p:D.

    GJ zal wel reageren over de stekkers. Ik ze van hem gekregen.
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    17.001
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik had zelf single in line connectors gebruikt maar ik heb voor Wil wat anders bedacht, balancer connectors, mannetje en vrouwtje.
    JST-XH.
    Die kan je niet omdraaien en zitten ook al in elkaar.
    Er zitten 2 servo's in de vleugel dus een 4 polige zou genoeg zijn.
    Maar voor de zekerheid toch maar 6 polig gegeven.

    GJ
     
  18. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.302
    Locatie:
    Thuis
    ja bevalt goed man :thumbsup:
     
  19. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.010
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Even niet bouwen. Met het mooie weer staat vliegen voorop. Dat gaat dan met een schitterende TwinStar :( en een Escapade :rolleyes:.
    Na een maandje of 10 regen, er weer een beetje inkomen.
    Wordt vervolgd.
     
  20. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.302
    Locatie:
    Thuis
    10 maanden ……. Je wil toch niet zeggen dat je 10 maanden niet hebt gevlogen :eek:
    We hebben al zat mooie dagen gehad dit jaar
    Ach…. Je kan ook zo denken: als je niet vliegt gaat er ook niks kapot :D
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina