Dag allen, Ik vermaak me uitermate goed met mijn 3d-geprinte cat 973 in de tuin. Maar er mist iets, ik kan de grond (en bladeren ) namelijk nergens in vervoeren. Mijn truck staat dus ook maar gewoon een beetje mooi te wezen, wat ie overigens best goed doet Plan was al om een kiepbak achter mijn Globeliner te hangen en ben dus ook al dik een jaar aan het kijken. In eerste instantie wilde ik gaan printen. Echter heb ik nog zoveel printprojecten, dat ik heb besloten deze kieptrailer aan te schaffen. Ik wil een hydraulisch model, wat de keuzes al aardig beperkt. Ik overweeg nu deze 2 exemplaren: 1. De WTE 3 assige kipper 2. Een 2 assige kipper van Toucan Hobby: Ik neig sterk naar de laatste. Dat afdekzeil bovenop verwacht ik niet veel van. Het gaat me meer om de vorm. Ik denk dat die mooi staat achter mijn Globeliner (met het grijs in oranje en zwart in blauw). Een klein pluspunt is dat hij dubbele banden heeft, waardoor ik dezelfde velgen als op mijn Globeliner kan gebruiken. Toucan stelde voor om de importheffingen al te betalen, ik wacht nog af hoeveel dat is. Mijn vragen: 1) Wie heeft er ervaringen met Toucan Hobby? Hoe is de kwaliteit? 2) Wie heeft er ervaring met of weet of het gunstig is de importheffingen vooraf te betalen? 3) ik heb lang gezocht, maar heb vast niet alles gezien. Wie weet er toevallig een niet half-pipe (en niet carson) trailer (al dan niet hydraulisch)? Hoor het graag! Groeten, Pieter
Is het een lesu trailer kwa hydrauliek alles of is het een hercules hobby hydraulische trailer? een maat van mij heeft een hercules hobby 3 assige hydraulische kiep trailer en die krijgt namelijk niet een volle bak omhoog gedrukt
Toucan is best een flinke speler. Zelf maken ze geloof ik niets, het is vooral een handelaar. Meerdere keren wat besteld, en als er eens wat is doen ze oprecht hun best.
Mijn vragen aan Toucan hierover werden omzeilt. In de beschrijving op Ali werd aangegeven "geen druk bij tillen volle belasting". Dat interpreteer ik dan maar als het inderdaad onvoldoende kracht voor een volle bak. Dat is wel jammer. Even de opties onderzoeken... Wat zou hieraan gedaan kunnen worden? Wat maakt dat de kracht onvoldoende is? Is dat de werkdruk? Of is de plaatsing van het hefmechanisme ongunstig? In het laatste geval lijkt me meer kracht ook de/een oplossing. Is dat aan te passen en is een ander motortje bijvoorbeeld dan voldoende? Hoe wordt de druk uberhaupt geregeld...En moet ik dan met meer rekening houden, zoals het vat dat de druk aankan? Ik heb nog wat uit te zoeken merk ik [Edit]: er is intern navraag gedaan en er werd mij verzekerd dat het hydraulische systeem een volle bak zand kan tillen.
F=PxCm2, oftwel hoe groter het opppervlakte van de plunjer in de cilinder hoe groter de kracht. Druk verhogen P, werkt ook, maar dan met het hele systeem wel met die druk kunnen werken. Maar de basis begint met de natuurkundige begrippen kracht x arm, ivm met de aangrijppunten, draaipunten, lengte van de armen, hoek waaronder de kracht moet worden geleverd etc. Oftewel, als Toucan dit niet goed uitgedacht heeft kun je daar al heel wat verbetering mee krijgem door daar kritisch naar te kijken. Ik ben geen kenner van de materie, maar hoe het bij de basis principes.
Bij gelijkblijvende lengte wel ja, maargoed dan is de uitslag weer anders natuurlijk. Het principe is mij helder. Dank voor alle uitleg Ik heb besloten voor de trailer te gaan van toucan. Ze passen nog wat lichten voor me aan. Helaas kon hij niet in de oranje versie van de 3-assige versie. Dus dat wordt uiteindelijk toch zelf overspuiten denk. Als hij binnen is laat ik wel weten of hij werkt en een volle bak zand kan kiepen
Inmiddels is hij verzonden. Kreeg ook een testvideo. Bij mijn weten had ik alleen werkende zijlichten met een aan/uit switch. Een andere optie was alles functioneel middels receiver. Aangezien ik hem op mijn beier wil aansluiten, dat niet gedaan. De zijlichten waren weinig extra in prijs. Het filmpje liet echter naast de zijlichten (die wit lijken, moet ik ze alsnog vervangen voor oranje) ook knipperlichten, achteruitlicht en remlichten(?) zien. Maar kleine lampjes. Ook een toeter geluid Geen idee of dat van de trailer komt of van een andere machine die in de buurt getest werd oid. Ik ben heel benieuwd wat ik nu precies krijg, haha. Wat verder opviel is dat het olievat en pomp op de foto's van de site (zie ook in eerdere post) in dezelfde bak zitten. Dat is nu niet het geval. Hier wat foto's van het testfilmpje. Dekzeil is hier net niet helemaal dicht, maar sluit netjes aan als hij helemaal beneden is.
Vandaag kwam de postbode. Die lak had aan de "this side up" op de doos, maar dat is oud nieuws. Man, wat een mooi ding. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal, op de tamiya flatbed na, maar ik ben vooralsnog behoorlijk onder de indruk. Nog niet getest. Hier maar gewoon eerst wat foto's en eerste indrukken. Kwam top verpakt aan. Alle kabels netjes gelabeld. Zit zelfs een 2200 mah 3s batterij bij (!) en inderdaad, een heel klein speakertje voor de "sound". Zal die toeter uit het testfilmpje geweest zijn. Ik had alleen werkende zijlichten gevraagd, dit is veel meer, echt super. Ook zijn er 2 switches aanwezig. Ik had gekozen om de contourverlichting middels een switch te bedienen. Waar die 2e voor is weet ik nog niet. [Edit: die zijn beide voor de esc's ] Er zijn 3 escs aanwezig, voor de pomp, steunpoten en dekzeil. Hoe ik alles moet gaan bedienen moet ik nog even over nadenken. Kan me voorstellen dat de "steering" voor de knipperlichten is en de throttle voor remlichten en dus op corresponderende kanalen moeten worden aangesloten. Ik meen mij een filmpje te herinneren van Hobbyconcepts en de paladin 18ev dat je 2 12 kanaalsreveivers parallel kunt aansluiten. Ideaal voor -zeg- een trailer. Nadeel is dat ik die receiver niet fijn vind om echt iets rijdends mee te bedienen. Plus dat ik dan functionaliteit van mijn beier verlies. Super voor mijn caterpillar 973, maar ik vind de flysky fs-st8 veel handzamer om lopend te bedienen. Even laten bezinken... Terug naar de foto's! De contourlichten leken op het filmpje wit, maar zijn dus toch oranje. Deze zijn, naar ik aanneem, via 1 van die switches te bedienen. De grootste verrassing vond ik de lichten achterop. Zijn allemaal dus aangesloten en ik vind ze er gaaf uitzien. Bekabeling ook netjes. Wat betreft de cilinder had ik niet echt een idee wat ik moest verwachten. Vind het ding er best fors uitzien. Benieuwd naar de werking. Ik heb nog niet gekeken of er olie inzit, maar lijkt mij dat ze niet vervoeren met olie in het vat. Hier wil ik even rustig de tijd voor nemen om uit te zoeken. Hydrauliekolie heb ik al in huis.
Zijn er ook minpunten? Jawel. De verf op de bovenrand is niet helemaal strak. Het lijkt erop alsof dit punten zijn waar delen aan elkaar gelast/gesoldeerd/oid zijn, want bij nader bekijken zie ik die bobbels op meer plekken. Het dekzeil is eigenlijk gewoon ronduit slecht afgewerkt, maar kan daar niet echt mee zitten. Het begin zit gelijmd, maar niet erg goed. Ik had het rubber ringetje van het het motortje gehaald om hem uit te rollen. Bij inruilen liet mijn zoontje hem per ongeluk schieten en liet een wikkel van de lijm los. Geen issue en kwestie van opnieuw lijmen, maar toch. Vooralsnog is dat het dan ook wel, niets ernstigs dus. Wat ik niet helemaal in de gaten had is de hoogte van de trailer! Toch wel aardig hoger dan de cabine van mijn globeliner. Bij Europese vrachtwagens sluit dit denk ik beter aan qua hoogte. Misschien dan toch zo'n spoiler op het dak? Nog wat totaal plaatjes. Vooralsnog heel blij met deze keuze!
In je trailer zit een eigen licht /geluidsprint? Nadeel als je knipperlichten op je truck aanstuurt de frequentie dan niet gelijk loopt tussen truck en trailer!
Ja. Heb gister even getest. Inderdaad gaan de knipperlichten aan bij bewegen van het kanaal met sturen. Idem rem- en achteruitrijlichten bij trottle. Er zit ook geluid bij de knipperlichten. Ook als ik het stekkertje met "sound" niet aansluit. Dat hoeft van mij niet zo. Hoe de frequentie is van de knipperlichten en de truck heb ik nog niet gekeken. Alle rode lampen zijn remlichten. Bij rijden brand er dus niets. Dat is wel jammer.
Inderdaad kan ik 2 ontvangers parallel aansluiten op de paladin. Ik heb daar ook meer 3-way switches, waardoor ik op de beier meer gebruik kan maken van de kort/lang posities bij de props. Daarmee verwacht ik nog wel 3 functies kwijt te kunnen en alles te kunnen bedienen. Het is even puzzelen wat handige combinaties zijn. Zo lijkt de pomp niet handig op een 3 way switch, want dat gaat super snel. Kan met endpoints wel langzamer gezet worden, maar dan draait de pomp langzamer en verlies je ook kracht denk ik? Op de rechter stick omhoog/omlaag is proportioneel, maar vergt heel secuur sturen. Bij een beetje de stick verticaal bewegen gaat de bak midden in de bocht de lucht in Nu ik dit tik bedenk ik me dat ik ook kan switchen tussen verschillende modussen en daarmee een kanaal meerdere functies kan geven. Knipper-, rem- en achteruitrijlichten werken op deze manier met 2 receivers ook heel goed. Nog wel wat doen aan het geluid, want dat staat nu altijd aan op de trailer bij knipper en achteruit rijden. Maargoed, alles werkt en is makkelijk te bedienen
Nee, dat niet: als je een (goede) hydrauliek pomp langzamer laat draaien, dan verlies je géén kracht, alleen snelheid. Maar niet tot in het extreme, (= laagste toerental natuurlijk) Cor
Gisteravond wat getest met de bak. Met een zak kattenvoer en gewichten op de kop (vooraan/hoogte punt) kwam ik totaal op zon 16kg die gekiept kon worden. Vanmiddag de bak volgeschept voor de "volle-bak-zand" test. Hij zat tot het randje afgestreken vol. Dat ging nét niet. Heel licht zetje in het begin en toen ging ie vlot omhoog. Ik verwacht in de praktijk geen afgestreken bak, en dus dat een volle bak kiepen geen probleem is. Ik heb niet gekeken of toerental uitmaakt. Staat nu op 25-30% ofzo.