Extreme flight Bushmaster met X45TP

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Tadango, 28 jun 2024.

  1. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.487
    Locatie:
    Groningen
    Nu de OV10 er niet meer is hebben de turboprops een nieuw plek nodig en 1 plek is een Extreme flight Bushmaster 120 geworden. Hiermee vliegen al meer met de xicoy motor en dat is een leuke combinatie. Ik heb voor de Wit / blauwe uitvoering gekozen want ik vindt het rode meer voor echte 3D vliegers. Dit is meer schaal wat meer mijn stijl is.

    [​IMG]

    Er komt een Fiala 24x12 op en de servo's uit de OV10 worden hergebruikt. Ik weet nog niet welke precies waar op maar zit te denken aan 24kg op flaps en rudder en op rol en hoogte 15kg. Ik heb 46mm gabriel hevels hevels met ingebouwde kogel kop gekocht voor op de meeste plekken maar op hoogte moeten deze een snel koppeling systeem krijgen. Voor hoogte heb ik de alu extreme flight hevels genomen waar sullivan quick connects op komen. Dit scheelt weer schroeven.Tank zal een zelfbouw worden rond de 1.7L. Er komt ook rook en verlichting op maar dat zal later pas gebeuren. Het doel is deze maand invliegen en later afbouwen. Er komt ook nog een sleep koppeling op om hopelijk wat zwevers op de club te krijgen.
     
  2. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    276
    mooi vooruitzicht Herman.
    Al iets gehoord van de motoren?
    motor van mijn vliegmaat komt retour onder garantie maar ben benieuwd of er überhaupt iets aan gedaan is.
    Heb zelf nog niks gehoord wat er mis terwijl de mijne er 4 dgn. eerder was.
     
  3. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.487
    Locatie:
    Groningen
    Nee, nog niets gehoord. Ik heb alleen bericht gekregen dat ze ontvangen waren. Ik geef Gaspar even de tijd, ik heb er geen haast mee.
     
  4. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.487
    Locatie:
    Groningen
    Alvast de rudder servo en hevels geplaatst. De Gabriel hevels met kogelkop passen super goed. Ik heb de 40kg servo op rudder gezet aangezien dit toch wel een flink oppervlakte is en deze wel moet werken.

    [​IMG]
     
    ik ben een vliegtuig.nl vindt dit leuk.
  5. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    276
    Begin is er.
    Gebruik je weer de agf servo,s?
     
  6. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.487
    Locatie:
    Groningen
    Ja, 24kg overal en op rudder 40kg. Staartwiel krijgt 10kg
     
  7. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.487
    Locatie:
    Groningen
    Schiet al lekker op. De hevels en stangen zitten aan het stabilo dus dat is ook gereed. De vleugels zijn inmiddels ook af met servo, kabels en wing fences. Ook de struts heb ik gemonteerd maar moeten later afgesteld als ze aan de romp kunnen. De verlengkabels in de vleugel komen uit de OV10 dus dat is mooi hergebruik. Qua stekkers tussen vleugel en Romp zou ik click connectoren gebruiken maar dat past niet. Er is weinig ruimte en de romp is voorbereid voor 8pins MPX connectoren dus die komen er maar in, heb ik toch liggen. Servo's delen wel + en - zodat ik nog pennen overheb voor verlichting later.

    [​IMG]
     
    Berto, renetl50 en ik ben een vliegtuig.nl vinden dit leuk.
  8. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.487
    Locatie:
    Groningen
    Veel is er eigenlijk niet te doen voor dit model. Ontvanger zit in de romp en alles is aangesloten. Pas als de motor terug is kan ik hiervoor de aanpassingen maken voor de lucht toevoer. Hiervoor wil ik een lucht happer maken zodat schone koele lucht direct naar de motor geleid wordt.

    Dus afgelopen weekend maar een tank gemaakt en gemonteerd. Dit is weer een zak geworden met een vul aansluiting aan de buitenkant zodat ik niet hoef te klooien met de kap bovenkop want die gaat niet heel makkelijk open en dicht. De zak is 1.7L geworden wat mij ideaal lijkt voor een goede vlucht duur als we ook gaan slepen edg. Aan de zijkant zitten 2 carbon buizen gemonteerd zodat de zak mooi in de uitlaat tunnel hangt.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Voor nu kan ik een spinner pas maken voor de prop en de lucht happer uit tekenen want meer kan ik niet doen wat nodig is voor een maiden. Daarna maar verder met een sleep koppeling en verlichting edg al komt dat er pas na de maiden in, net als rook.
     
  9. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.487
    Locatie:
    Groningen
    De motoren schieten helaas nog niet op. Ze hebben alleen vervuiling geconstateerd wat voor problemen zorgde.... maar verder geen details. Via facebook heb ik contact met een ander Bushmaster eigenaar met dezelfde motor. Hij had een buis gemaakt naar de turbine voor de lucht aanvoer. Dus even de printer aangezet en iets geprobeerd.....

    [​IMG]
    [​IMG]

    Een groot deel van de lucht uit de happer onderin de motorkap komt nu geforceerd uit voor de motor. Dit moet helpen zodat hij geen warme lucht langs de motor aanzuigt. Als hij klaar is maar eens kijken of dit genoeg is voor een koel draaiende motor. Ik wil nog lucht happers (louvers) maken aan de zijkant van de motorkap voor afvoer van warmte maar heb nog geen mooie metale versie gevonden online. Kan ze altijd zelf maken natuurlijk....
     
    Berto vindt dit leuk.
  10. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.487
    Locatie:
    Groningen
    Op rc-network kwam opeens een setje PMT banden voorbij. 197mm helaas maar deze zijn wel een stuk lichter (scheelt 200g per band!) dan de grotere en ook goedkoper nu 2e hands. Deze hebben 1 vlucht gedaan dus zijn als nieuw. Maar opgehaald vandaag (was 1 uur rijden) want dan zitten er tenminste fatsoenlijke wielen onder met de maiden.

    [​IMG]

    De originele assen zijn 6mm en deze wielen hebben 8mm assen nodig. Ook zijn de originele assen matig omdat je stelringen met een inbus schroefje moet vastzetten, iets waar ik een hekel aan heb. Dus zelf 8mm assen gemaakt van bouten uit de bouwmarkt. Om M8 draad te tappen op staal moet de as wel erg stevig vastgeklemd worden wil deze niet meedraaien....

    [​IMG]

    Resultaat is dan wel mooie assen waarbij het wiel vastgezet wordt door een borgmoer. Het inbus schroefje zou je ook niet bij kunnen omdat het erg brede banden zijn.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna het onderstel even gepast en deze banden gaan wel al zou nog groter ook super staan. 300mm schat ik dat erg goed zal staan.... later maar kijken wat er definitief op komt. Toen ik het onderstel wou verwijderen was het even flink vloeken. De bouten draaien in borgmoeren in de romp en 1 zat nu al los. Waardeloze constructie want dat moet gewoon met inslagmoeren. Dus met de dremel de kop van de bout eraf gehaald en alle borgmoeren met geweld verwijderd (zitten verlijmd onder een plaat). Daarna nieuwe plaatjes voorzien van inslagmoeren en deze weer verlijmd. De bouten draai je er nu ook makkelijker in wat handiger is met opbouwen. Het loopt echt niet los.....

    [​IMG]

    Volgens UPS komen dinsdag de motoren weer terug. Deze kunnen er zo in waarna alleen de gaten voor de uitlaten in de kap gemaakt moeten worden. Tot slot even balanceren en dan maar eens vliegen.
     
    Berto, Thedo, gpman en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.487
    Locatie:
    Groningen
    [​IMG]
    [​IMG]

    De motoren zijn terug. Na meerdere keren duidelijk te hebben gevraagd naar de pompen hebben ze daar nooit iets over gezegd. Toch zitten er nu 2 nieuwe bij. Ik vermoed dat er een probleem was met de pompen zoals je meer leest. Bang voor schade claims misschien? Jammer dat ze er niets over hebben gezegd......

    Motor past prima en de ruimte rond de spinner moet voor een hoop koeling zorgen. Staat ook niet gek gelukkig. Deze uitlaten hebben ook een aansluiting voor rook alleen komt deze iets ongelukkig uit bij het motorschot. Gaat wel werken maar schuin naar beneden bv was handiger geweest.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 24 jul 2024
    Berto, coen_l en ik ben een vliegtuig.nl vinden dit leuk.
  12. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.487
    Locatie:
    Groningen
    [​IMG]

    De motor zit gemonteerd met alles wat daarbij nodig is. De uitlaten komen aardig uit. Ik moet alleen voor de dummy gaten een plaatje frezen want dat staat beter.

    [​IMG]

    Daarna even in de tuin opgebouwd en het zwaartepunt lijkt goed. Is altijd lastig te zien als je hem ophangt aan de vleugelbuis maar de staart kwam mooi omhoog dus heel veel zal het niet schelen. Ik neem bij de maiden wel lood mee zodat er altijd nog iets bij kan.

    [​IMG]

    Na het test draaien was de motorkap wel te warm. De OV-10 had openingen boven de spinner wat meer deed dan de ruimte rond deze spinner. Ook kan de warmte hier niet mooi weg bovenin. Als het vliegt gaat het vast goed maar op de grond wordt de kap te warm en te slap, is maar dun GFK. Daarom zit daar nu een 5mm balsa plaat tegenaan met alu tape zodat de kap zelf niet te warm wordt.
     
    Laatst bewerkt: 24 jul 2024
  13. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    276
    Dat ziet er allemaal top uit Herman.
    Veel plezier met de maiden.
     
  14. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.487
    Locatie:
    Groningen
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Gisteren met redelijk wat vlagerige wind ingevlogen en dat was super. Geen trim nodig en het zwaartepunt was ook perfect. Alleen de rolroeren waren wat gevoelig maar met een beetje meer expo en de gyro er iets bij voelde dat ook lekker aan. Met de wind start hij na 1 meter en met de flaps en een deze wind hangt hij stil in de lucht. Landen gaat ook erg makkelijk en hij remt prima af. De eerste vlucht eigenlijk alles geprobeerd en torquen gaat heeeel stabiel en bij 75% vermogen. Meskant met wat snelheid is ook een eitje. De motor reageert eigenlijk snel genoeg zolang je niet beneden 1/4 gas komt en met 1/4 remt hij al heel erg af dus 3D zou geen probleem moeten zijn. Verbruik is ongeveer 900ml in 7 minuten dus van de 1700ml blijft er nog genoeg over. Temperaturen zijn mooi laag al wordt de kap aan de achterkant nog iets warm dus daar komen nog louvers in (als die mooi staan). Dan is de koeling optimaal. Nu gaat er merkbaar ook een hoop warmte door de romp naar achteren maar ik wil er misschien een cockpit in bouwen en dan blokkeert dat een stuk meer. Eerst dit weekend maar verder spelen en na de vakantie verlichting en rook inbouwen.
     
    Hans Rijkuiter, mac, coen_l en 6 anderen vinden dit leuk.
  15. Alex Talsma

    Alex Talsma

    Lid geworden:
    30 apr 2003
    Berichten:
    655
    Locatie:
    Leeuwarden
    Wat een prachtig toestel Herman. Goede foto's ook zeg. Heel veel plezier met de volgende stappen!
     
  16. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.487
    Locatie:
    Groningen
    Video van de 3e vlucht:

     
  17. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.487
    Locatie:
    Groningen
    Vlucht van gisteren gefilmd door Teus:

     
    Laatst bewerkt: 28 jul 2024
    Edwin D., MadRay66, Mad Monster en 3 anderen vinden dit leuk.
  18. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.487
    Locatie:
    Groningen
    Wat doe je op de camping als het regent? Nadenken over de sleepkoppeling :) Een intrekbare sleeplijn lijkt me wel leuk om te proberen dus daar heb ik een begin mee gemaakt qua ontwerp. Het idee is dat de lijn los laat als hij helemaal afgerold wordt zodat het vliegtuig hem ook los kan koppelen indien nodig. Ook bij overbelasting zal de worm gear het begeven en zo zal de lijn dan ook los schieten. Een intrekbare lijn heeft het grote voordeel dat je sneller op de grond staat voor de volgende sleep. De turbine blijft idle ook flink verbruiken dus de lijn afgooien, landen en wachten totdat deze opgehaald is kost teveel brandstof waardoor je sleeptijd beperkt wordt.

    upload_2024-8-9_15-36-17.png

    De work gear wordt aangedreven door een klein brushless motortje. Ik moet nog een klein regelaartje vinden welke ook een reverse heeft zodat de lijn kan op en afrollen. De rol wordt in 2 delen geprint en er komt een alu of carbon buis doorheen als versteviging welke in lagers komt in de steunen. De lijn wordt in een gat in het midden van de rol vastgehouden door wrijving en zal los komen zodra de lijn "op" is. Zolang je af kan rollen met flinke belasting moet dit een veilige oplossing zijn. Als we terug zijn maar eens wat delen printen om te testen of het idee werkt.
     
    ik ben een vliegtuig.nl vindt dit leuk.
  19. Egbertje

    Egbertje

    Lid geworden:
    6 aug 2007
    Berichten:
    487
    Locatie:
    Hardenberg
    Mooi project en ga ik volgen ,zag trouwens dat men bij Uni-light kant en klare systemen aanbied.
    Succes verder.
     
  20. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.487
    Locatie:
    Groningen
    Bedankt voor de tip. Die van unilight zijn wel erg mooi.... met een hoop opties waarover ik ook al na dacht. Daarmee heb ik direct ook een fout gevonden in mijn ontwerp: Het uit trekken... Je wilt hem uit het model kunnen trekken en mijn ontwerp maakt dat onmogelijk. Het dynamische deel is ook fijn met wat kleinere snellere zwevers en ook voor ons beginners. Denk dat ik de kleine van unilight maar bestel, die lijkt me super qua ontwerp en formaat. Meer dan 12kg zwevers zullen we hier toch niet snel krijgen.
     

Deel Deze Pagina