Verandering regelgeving ?

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door HansL, 11 aug 2024.

  1. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.838
    Locatie:
    Tisselt (België)
    De laatste jaren is er een en ander gewijzigd mbt regelgeving RC vliegen in het kader van de Europese dronewetgeving.

    Weet iemand hoe lijnbesturing in deze regelgeving past ? Wordt het überhaupt als "remote piloted aircraft system" (RPAS) beschouwd ? Wordt het beschouwd als "tethered drone" (multicopter met een verbinding met een grondstation met batterij en dus gelimiteerde vliegruimte) ? Is er een verschil tussen NL en BE ? In mijn geval dan: hoe is de benadering specifiek in België ? Ik vind niet meteen info op de website van VML.
     
  2. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.080
    Locatie:
    Brüggen NRW Duitsland
    Volgens mij is deze discussie, weliswaar met een andere insteek al uitvoerig besproken echte IMHO zonder een eensluidende uitkomst.
    Ka e.e.a zovlug niet vinden.
     
  3. JaapDMC

    JaapDMC PH-SAM

    Lid geworden:
    12 aug 2012
    Berichten:
    175
    Locatie:
    Friesland
    Zoals ik de regels interpreteer (disclaimer: ik ben geen jurist):

    - Valt lijnbestuurd vliegen tot 1 kg NIET onder de EU UAS regeling en is dus vrij van EU UAS regels. Zie https://www.easa.europa.eu/en/faq/132034 .

    - Landen kunnen landspecifieke eisen aan toevoegen aan de EU UAS regeling. Dit is in Nederland in de nieuwe Regeling modelluchtvaartclubs of -verenigingen niet gebeurd.
    Dit zou, mijns inziens, dus betekenen dat voor LB tot 1 kg geen A1/A3 vliegbewijs of exploitantnummer nodig is. Mijn vragen mbt LB-vliegen gesteld bij de de internetconsultatie in 2023 mbt Regeling modelluchtvaartuigclubs of –verenigingen werden echter niet beantwoord in het consultatieverslag, zie https://www.internetconsultatie.nl/regeling_vergunning_modelvliegverenigingen/b1

    Ik ben niet bekend met de situatie in Belgie.
     
  4. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.838
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Bovenstaande link maakt al veel duidelijk: een lijnbestuurd vliegtuig wordt dus wel degelijk gelijkgesteld met een "tethered UAS", met alle mogelijkheden en beperkingen die daar bij horen.

    Bedankt!
     
    Laatst bewerkt: 11 aug 2024
  5. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.296
    Locatie:
    Betekom - België
    In België zijn we in modelluchtvaartclubs toch relatief vrijgesteld van de "drone-regels"? Nu ja, we vallen er wel onder, maar alle modelvliegtuigen mogen worden geëxploiteerd in subcategorie A3, met inachtneming van de in de verordening gedefinieerde operationele beperking. Nieuwe "ready-to-fly"-modelvliegtuigen (verkocht als een compleet systeem) die na 1 januari 2023 zijn gekocht, moeten een C4-klasse-identificatielabel hebben als ze binnen de categorie "open" moeten worden gebruikt. Dit label zorgt ervoor dat het vliegtuig wordt geleverd met de juiste instructies van de fabrikant. De eis voor C4- etikettering is niet van toepassing op particulier gebouwde (of geassembleerde) modelvliegtuigen. (info: https://www.flytovml.be/nl/page_eu-vordering-drones_507.aspx en https://mobilit.belgium.be/nl/luchtvaart/vliegen-met/drones-uas/categorie-open )

    Ik citeer verder nog van https://mobilit.belgium.be/nl/luchtvaart/vliegen-met/drones-uas/categorie-open/piloot
    • Modelluchtvaartuigclubs en -verenigingen: Leden van modelluchtvaartuigclubs en -verenigingen mogen met UAS of modelluchtvaartuigen vliegen tijdens clubactiviteiten zonder een opleiding te hebben gevolgd. Ze moeten echter wel voldoen aan de opleidingsvereisten die zijn vastgelegd door de modelluchtvaartfederaties en de clubs. Voor alle vluchten die niet binnen de activiteiten van de club vallen moet een modelluchtvaartpiloot echter wel de opleidingsvoorschriften hierboven volgen.
     
  6. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.838
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Ik wou vooral weten wat er kan en niet kan specifiek mbt lijnbesturing. Deze tak van sport wordt nog raar of zelden in clubverband beoefend.
     
  7. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.916
    Locatie:
    Hulshout België
    Dan moet je toch eens tot bij https://www.mach-vzw.be/ komen in Herentals , altijd welkom

    454266172_10228929227368606_4993341723049376299_n.jpg

    Groeten Jef
     
    Gea en wvr vinden dit leuk.
  8. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.838
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Dat weet ik Jef, en zeker bedankt voor de uitnodiging.

    Ik ben lid van Royal Broken-Wings in Willebroek. Daar beoefent niemand nog CL.

    Het CL weekend bij MACH in juli staat al een paar jaar op mijn agenda, maar is er omwille van vakantieplannen nog niet van gekomen.

    Ik moet er volgende zomer toch maar eens werk van maken.
     

Deel Deze Pagina