Bouw- en vliegverslagje wing

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door eric_laermans, 21 aug 2024.

  1. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    4.017
    Locatie:
    Zwolle region
    Misschien voor menig modelbouwer wel herkenbaar. Je koopt iets om te bouwen en vervolgens ligt het jaren in een doos te wachten. Zo'n doos neemt ruimte in en op een gegeven moment denk je: 'wat zat er ook al weer in de doos?'. En vervolgens vraag je je af: 'heb ik nog wel zin om het te bouwen?'

    Dat overkwam me gisteravond. Alle moed bij elkaar geschraapt vervolgens om toch maar aan de bouw te beginnen. Leuk detail: ik weet dat het twee vleugelhelften zijn en samengevoegd zou het aan de helling moeten kunnen zweven. Dit is het profiel:

    [​IMG]
     
  2. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    4.017
    Locatie:
    Zwolle region
    De vleugels zijn van piepschuim (kern) ingedekt met balsa (o.i.d.) en ik moet eerlijk zeggen, het ziet er niet slecht uit. Ik ben ook alvast begonnen met wat rekenwerk om de CG te bepalen en een gevoel te krijgen bij de afmetingen.

    [​IMG]
     
  3. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    4.017
    Locatie:
    Zwolle region
    @Rick NL De vraag die ik aan Rik zou willen stellen: zou ik op basis van het profiel nog "up" moeten geven of is de S-Schlag voldoende?
     
  4. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.354
    Locatie:
    Utrecht
    Mijn gevoel zegt van wel c.q. CG iets meer naar achteren.
    Het moment van een profiel (de Cm) wordt gerekend om de kwart-koorde-lijn (25% dus).
    Dit S-slag profiel heeft een vrij grote S-slag en zal dus meer dan moderne S-slag-profielen stabiel zijn rond die 25%.
    In jouw berekening heb je voor 20% gekozen. Voor een staartkist zou dat wel goed zijn, maar voor een vliegend vleugeltje als deze zou ik het verschil kleiner kiezen. Bijvoorbeeld 22,5%.
     
    lecraM en eric_laermans vinden dit leuk.
  5. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    4.017
    Locatie:
    Zwolle region
    De zijkanten zijn voorzien voor oortjes/ winglets (vertical stabs). Wat zou beter zijn:
    1. vertical stabs aan zijkanten van de wing
    2. één vertical stab in het midden, achter de wing (in verlengde romp)
     
  6. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.467
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    idd als het verder klopt, zou je ook het zwaartepunt zo kunnen doen, dat die mooi zweeft met roer in profiel. maar dan moet de rest ook wel kloppen.

    je kan met zulke programma's, goed een idee krijgen, hoe het zwaartepunt verschuift met het profiel (moment), en de tipverdraaiing, pijlstelling.
    je kan zelfs bepaalde profielen bij bepaalde kisten uitproberen, dat de stabiliteit en profiel enz klopt.
    anders gezegd er is een bepaalde pijlstelling en tipverdraaiing, waarbij bepaalde profielen mooi werken. (soms weinig of geen pijl, zoals deze)

    het lijkt erg op een Geier achtige, heb ik gehad vliegt mooi, s-slag, geen verdraaiing, profiel (in) strak.

    is het dit profiel? herkende beetje. vroeger diepe belangstelling al enz.
    http://airfoiltools.com/airfoil/details?airfoil=e184-il

    of zou het het echte geier profiel zijn?

    aanv: wat kielvlak betreft, met oortjes vliegt iets stabieler (voegt beetje V effect toe),
    mogelijk iets rustiger stall.
    centraal past heel goed bij helling vliegen, wind, vlotter sturen enz.
    de Geier had oortjes, op de vleugel. het vloog prima ik zou dat zelf mss weer zo doen.

    https://outerzone.co.uk/images/_thumbs/models/11695.jpg

    het zou kunnen, dat uiteindelijk de kist te stabiel is met profiel in strak en trimsnelheid,
    dan kan CG ietsje naar achteren en roeren ietsje naar beneden, beter zijn.
    (testen! leuk)
     
    Laatst bewerkt: 21 aug 2024
  7. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    4.017
    Locatie:
    Zwolle region
    [​IMG]

    Ik heb zelf niet zo veel verstand van profielen, maar met mijn lekenogen zou ik zeggen: het lijkt er zeer zeker wel op! En, idd, de layout heeft ook wel iets weg van (Robbe) Geier.
     
    lecraM vindt dit leuk.
  8. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.354
    Locatie:
    Utrecht
    Dat maakt niet zoveel uit.
    Mits, oppervaktes en afstand achter het CG vergelijkbaar zijn.
     
    lecraM en eric_laermans vinden dit leuk.
  9. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.467
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    nog een puntje, voor beter experimenteren, is dat de kist op zich beter vliegt met CG wat naar achteren, maar heel gevoelig op het hoogteroer word. je kan dan toch goed ermee vliegen, als je de hoogteroer functie minder uitslag geeft.
    als je dit goed afstelt en inregelt allemaal, de beste vliegeigenschappen.
    als je aan de overstabiele kant blijft met zwaartepunt, dalen zulke kisten in verhouding, wat die oorzaak betreft harder, dan bij staart kist met zwaartepunt iets te ver voor.
     
    eric_laermans en DirkSchipper vinden dit leuk.
  10. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    4.017
    Locatie:
    Zwolle region
    Een beetje aftasten dus, tot het zo instabiel wordt dat het nauwelijks meer te vliegen is. Vervolgens loodje in neus plakken en… vliegen maar.
     
  11. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.354
    Locatie:
    Utrecht
    Ik zou iets eerder ophouden met aftasten. Nl. als het minder prettig vliegen wordt ...
    Hou er ook rekening mee dat dat punt bij thermiekrondjes draaien ergens anders kan liggen, dan bij heling scheuren of anderszins acro-en ...
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  12. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    4.017
    Locatie:
    Zwolle region
    Tussen de bedrijven door al wat kunnen fixen. Waar een wil is, is een weg... De voorspellingen voor vanavond zijn niet mals, maar: never wait for the moment to be perfect. Take the moment and make it perfect!

    De streepjes in het middenvlak zijn stickertjes die ik geplakt heb om de CG's te markeren. Één op 20% en de ander op 22,5%.

    @DirkSchipper ik snap je punt... Wel starten met tikkie "up"?

    [​IMG]
     
    Peter Den vindt dit leuk.
  13. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.354
    Locatie:
    Utrecht
    Geen idee. Probeer eens op het veld tegen de wind in lopen/rennen. Dan voel je wel of hij niet/goed/teveel draagt.
    Voel je redelijk dragen, dan een zet en handen aan de knuppels.
     
  14. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    4.017
    Locatie:
    Zwolle region


    Okay... wat doe ik verkeerd. Graag tips. Ik heb ook nog 2x10gr lood meegenomen.
     
  15. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.354
    Locatie:
    Utrecht
    Tikje lood erbij?
    Tikje down trimmen?
    Kleinere uitslagen c.q. meer expo?
    Bij (ongepijlde) vliegende vleugels is de roeruitslag vaak heel klein. Soms slechts 4mm omhoog en 4mm omlaag max!
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  16. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    4.017
    Locatie:
    Zwolle region
    Dank, Dirk, ga ik dat doen!
     
  17. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    4.017
    Locatie:
    Zwolle region
    Ja, beter zo. Ik moest er ook weer een beetje in komen. Vooral het model lekker laten lopen, snelheid laten maken, etc. (Hoe ging hellingzweven ook al weer... :).) Dank voor snelle reactie @DirkSchipper . Kan nog mooi voor het donker wordt.

     
    Justus vindt dit leuk.
  18. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Voorburg
    Voor dit profiel: liggen je roeren ''fluss''?, dan zwaartepuntzover naar achter totdat hij vlak vliegt en bijna neutraal op hoogte is.
    Bedenk dat hij misschien sneller vliegt dan je verwacht.
    Kielvlak op een stick :)!
    Ik raad eindvinnen ten sterkste af.
    Goed bezig trouwens :yes:
    Gaat goed komen.
     
    lecraM en eric_laermans vinden dit leuk.
  19. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Voorburg
    O, ik zie dat je al weer verder ben; stuk beter.
    Strookt dit met mijn opmerkingen?
     
  20. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    4.017
    Locatie:
    Zwolle region
    Volledig... deze glijdt erg makkelijk en lichtvoetig door de lucht! Echt een fijne hellingzwever. Het profiel houdt wel van vaart, maar pikt ook thermiek razendsnel op.

    PS Ik geef deze weg aan de eerste die zich via PB meldt. Ik moet weer plaats maken in de hangar. Opsturen is lastig, voorkeur afhalen. [Inmiddels heeft zich een liefhebber gemeld.]
     
    Laatst bewerkt: 23 aug 2024
    Peter Den en lecraM vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina