Inmiddels na wat opnieuw beginnen de regelaar aan de gang gekregen. De programmeerkaart 3 werkt wel met de regelaar. De regelaar werkt correct en ook de freewheel functie werkt. Bij het starten wel een muziekje maar geen 6 piepjes welke de 6 cellen moeten aangeven. Moet nog wat experimenteren met de de startup speed. Nu start de motor zoals bij de vroegere Jeti spin 99
De yge kaart werkt maar je moet bij programmeren de zender op 90% plus en min zetten en dan de eindpunten inlezen. Na programmeren zet je de zender op 100% en voila, het werkt. De 150A sunrise kan makkelijk 200A aan, metingen gezien van 500A voor een seconde of 3. Een YGE fikt al onder zijn opgegeven waarden af. En dan geeft Heino Jung geen garantie, ook niet als je de loggergegevens meestuurt. Eikel. GJ
Iets voor in de instructie te vermelden? Een verbeterpunt voor de regelaar is de softstart. De softstart van YGE is beter. Ik ga de F3A brake ook testen. Zijn hiervoor nog instructies? Bij YGE moet ik voor Futaba het begin punt op -130% zetten
Softstart heb ik destijds niks mee gedaan omdat ik wil dat de regelaar zo snel mogelijk opstart. Bij de YGE zitten er zoveel onzin beveiligingen ingebouwd dat de start vreselijk traag is. GJ
De PETG geprinte mal eerst bekleed met 80 grams epoxy doek en 1 laag epoxy. Na 2 dagen kan ik het schuren en weer een laagje epoxy er op, glad en strak maken met polyester plamuur en afwerken met spuitplamuur. Als alles glad en strak is de mal als laatste spuiten met een 2 K lak. Daarna kan er een afdruk van gemaakt worden met de vacuüm machine Wel een beetje werk maar geeft ook voldoening.
Ook het stabilo is verlijmd met epoxy, er is een Gator adjustable set in het stabilo verwerkt. Het stabilo is afneembaar en verstelbaar. Altijd fijn als tijdens het uit trimmen de instelhoek goed afgesteld kan worden.
Sebastiaan van rc europe in Amersfoort kan het ook en Rob Bulk van rbc kits in Boskoop ook. Waarom gebruik je polyesterplamuur en spuitplamuur. Ik leg altijd een of 2 laagjes ingedikte epoxy en maak dat spiegelglad door te schuren naar korreltje 2000 en dan Commandant. Polyester hecht slecht op polyester, de geleerden zeggen, nooit polyester op epoxy, wel epoxy op polyester. En spuitplamuur hetzelfde. Hechting is vreselijk slecht. indikken van epoxy is simpel. Koop zakje aerosil en gooi dat bij lamineerepoxy tot het yoghurt of vla achtig is. Zo heb ik balsa als een spiegel gekregen om af te mallen. Is ook nog eens goedkoper, aerosil kost bijna niks. En het stinkt allemaal niet. GJ
Polyester plamuur schuurt gemakkelijk en is snel hard. Ik heb tot nu toe geen hechting problemen gehad, maar een cockpit mal van PETG is nieuw voor mij. Maar ik kan het wel proberen. Bedankt voor de tip, welke type raad je aan 200 of 380, Het wordt wel erg hard en is misschien moeilijk te schuren.
Ik gebruik alleen harsen van HP Textiles dus 200 of 380 heb ik geen ervaring mee. Gewoon een trage (55 minuten) lamineerhars. Ik kreeg ooit deze tip van een goede duitse bouwer toen ik schreef dat ik met polyester en spuitplamuur bezig was. Ja, het is iets meer schuren maar eigenlijk geen nabewerking, dus niet spuiten met lak en zo, En kei en kei hard en spiegelglad. Na polijsten was het 5 laagjes lossingwas en het kwam ook heel makkelijk los. Ook spiegelglad. GJ
Na 10 jaar vliegen met de Axiome 70 heb ik afscheid moeten nemen van het model. Een echte crash luidde het einde in . Het model kwam niet meer uit een flatspin. Dit model heb ik altijd met een gyro gevlogen in sterke wind . In de flatspin raakte de gyro gedesoriënteerd en ging niet meer in de neutraal stand. Tijd voor vervanging.De keuze viel op een Myto S. Tegenwoordig moet je rechtstreeks bij SEBART bestellen. Hij heeft de tussenhandel er uit gehaald. Na en week kwam de doos , de buitenkant van de doos deed al het ergste vermoeden. De Myto S in de doos was meer beschadigd dan de gecrashte Axiome. Maarrr SEBART heeft het keurig opgelost en een geheel nieuwe Mytho S gestuurd , dit exemplaar is wel gaaf aangekomen. Binnenkort maar aan beginnen.
Soms is het verhaal beter dan de motor , in 1981 leende ik mijn back-up motor van mijn Curare 60 aan een vriend uit. Na 43 jaar kwam de motor bij toeval weer bij mij terug. Nieuw in de originele doos met de handleiding en de aankoopbon er nog bij. Het is een HP ( Hirtenberger Silverstar HP 61 FS-RC. Een pikant detail, Hirtenberger was een patronen fabriek in Oostenrijk die ook modelmotoren maakte. De motor kan gelijk in het museum.
Deze wil ik jullie niet onthouden. Al enige tijd ben ik op zoek naar een superTigre X45, tot nu toe zonder succes. Deze motor kreeg ik spontaan geschonken. Het is een OS Max 46 VF. Een motor die hoge toerentallen kan draaien Geheel gedemonteerd en voorzien van nieuwe lagers en pakkingen. Het hoofdlager voor deze motor is speciaal voor de ze OS serie gemaakt en niet als handels kogellager te koop. Maar met wat geduld, een maand of 7 wachten kwam het lager binnen. In de VS is er ook nog wat te koop voor deze motor maar $ 90,- voor een lager is wat te kostbaar. ( Aankoop lager transport en belasting) Nu is de motor in staat van nieuw en kan ik binnenkort testen.
Nu ook met uitlaatbocht, was vergeten dat de uitlaatbocht er ook bij is. Kan zo in een Magic 40. Maar 20.000 RPM wordt niet gewaardeerd op ons veld.
Vanmiddag de Sunrise 80 Ampère regelaar uitgetest en vergeleken met de YGE 65 LVT.. Het inlezen van de van de eindpunten ging moeizaam en moest een aantal keren overnieuw worden gedaan. Eerst de begin en eindwaarden op 90 % gezet, geen resultaat.Dit bleek later te maken met mijn throttle cut en idle up instelling. Met de eindwaarden op 100 % en met de throttle cut tijdens het inlezen op de goede positie kreeg ik de regelaar afgesteld. De freewheel werkt beduidend minder goed dan bij de YGE regelaar. Bij YGE blijft bij de freewheel functie het volledige vermogen beschikbaar, ook bij 100 RPM. De motor neemt niet in RPM af als de weerstand toeneemt. Hand op de as en dan proberen te stoppen. Bij de Sunrise 80 regelaar met geactiveerde freewheel functie voel je het vermogen afnemen bij weerstand . Ook de gas responce naar lagere toeren tallen is minder duidelijk merkbaar. Of ik doe iets niet goed of de freewheel functie genereert minder vermogen bij lagere toerentallen dan bij de YGE 65 LVT.
Je zou de stroom / het vermogen kunnen meten die vanuit de lipo naar de regelaar gaat voor de YGE en de Sunrise regelaar in freewheel-functie. Ik vermoed echter dat jou bevinding juist is, de YGE lijkt een 'andere' freewheel' functie te hebben dan de Sunrise regelaar. Grt, Arnoud.
Vandaag een poging gedaan om een YEP60 in governor store te krijgen. Wat opvalt is dat niet alle instellingen in een keer opgeslagen worden, na de calibratie moet je de P,I en start up power opnieuw bevestigen, governor store, freewheel en de overige instellingen worden wel vastgehouden.