BALDER, Vlaardingse Haring Logger uit 1912, schaal 1:50 vanaf tekeningen

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door P Voogt, 22 sep 2023.

  1. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.288
    Locatie:
    Woudrichem
    Dankjewel, Dirk. Het is ook leuk om bij het fotograferen met het perspectief te werken. :)
    Dankjewel, Klaas. Het is ook een beetje een deje-vu naar de Bluenose. Daar ook 54 spanten maken en verlekkerd uitkijken naar de verdere aankleding. Wie weet hoe we er over 1,5 jaar voor staan ........ ;)
    Gr. Peter
     
  2. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.480
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat is weer een prachtige update Peter, en je krijgt de snelheid er goed in bij de spantenbouw:rofl::rofl:
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  3. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.288
    Locatie:
    Woudrichem
    Dankjewel, Peter.
    Als inspiratie op wat mijn moeder vaak zei: “Elke dag een steek, is een hemdsmouw in een jaar.” kan ik zeggen:
    “Elke dag een spant, is een ruim in een week.”
    Gr. Peter
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  4. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.288
    Locatie:
    Woudrichem
    Gisteravond het laatste spant geplaatst van het tonnenruim. Maar toen was het te laat voor de foto's:
    0373 Tonnenruim.jpg
    Samen met de spanten die ik al bij de kossing had geplaatst zijn het er 20. Met om en om de keerspanten tot in de kim en tot aan de knie bij het dek.

    Op zich een beetje eentonig werk, spant na spant na spant ..... Maar toch weer fascinerend, elk spant een eigen vorm en grootte die samen het verloop van de romp vormen:
    0374 Tonnenruim.jpg
    De open ruimte tot aan schot 14 is voor het nettenruim. Dat heeft een eigen luik en andere plaatsing van de dekbalken. Op de knieën onder het dek en andere verbindingen komen nog de klinknageltjes. Maar dat doe ik in ene gang als ik ook het nettenruim dicht heb.

    Het doorsnedevlak aan de binnenzijde is dankzij mijn bouwwijze nog steeds vlak:
    0375 Tonnenruim.jpg
    Hier ligt de bouwmal gekanteld op de bouwplaat.
    En rechtop gezet:
    0376 Tonnenruim.jpg
    Over de dekbalken ook de stringerplaten gelegd waarop later de schaarstokken komen voor de luiken:
    0377 Tonnenruim.jpg
    De zeeg blijft ook netjes aanwezig. Ook aan deze kant nog een hoop klinknageltjes te zetten.
    Gr. Peter
     
    Laatst bewerkt: 26 aug 2024
  5. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.480
    Locatie:
    Leeuwarden
    Vakmanschap is Meesterschap, en de rest weet iedereen aan te vullen denk ik :p:p
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  6. Erik B

    Erik B

    Lid geworden:
    4 okt 2021
    Berichten:
    629
    Locatie:
    Uden
    Onnavolgbaar wat jij allemaal uit het niets maakt Peter...
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  7. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.288
    Locatie:
    Woudrichem
    Dankjewel voor dit compliment, Peter. Alhoewel het bijbehorende product niet mijn voorkeur geniet, zijn de filmpjes altijd prachtig opgenomen.:)
    Helaas van mijn zijde geen filmpjes ..... ;)
    Gr. Peter
     
  8. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.288
    Locatie:
    Woudrichem
    Ook jij dankjewel, Erik. Wat stukje plastic, wat buigen, beetje lijmen ...... ;)
    Eerlijk gezegd overtreft het ook mijn verwachting.:)
    Gr. Peter
     
  9. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.480
    Locatie:
    Leeuwarden
    Een vreselijk oude reclame, maar steengoede filmpjes , inderdaad
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  10. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.288
    Locatie:
    Woudrichem
    Het Netten Ruim.
    In het oude bestek staat daar over geschreven:
    "het nettenruim, door een houten langsschot in twee afdelingen verdeeld en door tweedeelige luiken toegangelyk. De betimmering is glad en van vurenhout. De onder- en zijkant der luikhoofden worden met eikenhout bekleed en afgerond. De vloeren zyn van 1 1/2 vurenhout met niet aaneensluitende kanten, op langscheeps onderlagen gelegd. De in dit ruim ondergebrachte twee pompen worden met hout afgeschot."

    Hoewel de volledige inrichting in het bakboord deel komt, moet ik in het stuurboord deel wel rekening houden met de constructie van dit alles.
    Hier 2 deel tekeningen om hopelijk iets te verduidelijken:
    0378 Nettenruim.jpg
    Links de dwars doorsneden:
    -licht blauw: de houten langsschotten. Met uitsparingen om eventueel in en uit te klimmen;
    -grijs: links de afschotting van de waterpompen, rechts onder de dekbalken 19 en 21 de dwarsschotten voor de verdeling van het tonnenruim;
    -donker blauw: het frame voor het luik.
    Rechts het boven zicht:
    -donker blauw: het frame voor het luik;
    -rood: de dekbalken met de onderbroken '18';
    -geel: de stringen platen als verbinding en ondersteuning van de frames;
    -grijs: de afschottingen van de waterpompen;
    -licht blauw: de verdeling van het wettenruim.

    Het luik frame:
    0379 Luik frame.jpg
    Met de stringer platen en de onderbroken dekbalk 18.

    En de stand na precies 1 jaar onderzoek/tekenen/bouwen: :)
    0380 29-08.jpg
    Vanaf waterdicht schot 14 tot en met spant 54 in de boeg.

    Met al de gebogen lijnen wordt het steeds leuker fotograferen:
    0381 Verloop en zeeg.jpg
    Met het verloop van de spanten en de zeeg. Nog heel wat klinknageltjes te zetten. ;)

    Een detail hoe het nettenruim straks in het bakboord deel ingericht gaat worden:
    0382 Schotten en planken.jpg
    A: de vloer met 'niet aaneensluitende kanten';
    B: de afscheiding met het tonnenruim. De planken passen in de U-profielen op het spant en onder de dekbalk;
    C: de verdeling van het nettenruim in 2 delen. De planken passen in de U-profielen op het schot 14 en de tonnenruim staanders.
    Gr. Peter. Op naar het volgende bouwjaar .......
     
    Laatst bewerkt: 29 aug 2024
    Herby63, Dave Bekers, Kees de Mol en 7 anderen vinden dit leuk.
  11. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.816
    Locatie:
    Tilburg
    Knap stukkie werk allemaal hoor Peter, zowel de bouw als de fotografie :wave
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  12. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.288
    Locatie:
    Woudrichem
    Dankjewel, Koos. Leuk om 2 hobbies te verenigen.
    Gr. Peter
     
    Jaques vindt dit leuk.
  13. Stephan Kertész

    Stephan Kertész Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    8.097
    Locatie:
    Ittervoort
    Hoera, vlaai en koffie (of thee) 1 jaar aan het bouwen. De tijd vliegt.
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  14. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.288
    Locatie:
    Woudrichem
    Dankjewel, Stephan. Inderdaad, het jaar is voorbij gevlogen. We doen er zeer zeker nog eentje bij.
    Gr. Peter
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  15. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.498
    Locatie:
    Turnhout belgie
    word nog eens tijd dat ik mijn neus op deze werf nog eens laat zien.
    Je bent al flink opgeschoten Peter, en voor zover ik het juist kan beoordelen, ziet het er allemaal prima inorde uit.
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  16. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.288
    Locatie:
    Woudrichem
    Dankjewel voor je bezoek en lovende woorden, Marc. Er worden nu interessante lijnen zichtbaar.
    Gr. Peter
     
  17. Jan Walpot

    Jan Walpot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.293
    Locatie:
    Giessenburg
    Het is een hele ontdekkingsreis naar vroegere scheepsbouw technieken en prachtig wat je in een jaar hebt gebouwd.
    Echt een top prestatie.
    Groet, Jan.
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  18. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.288
    Locatie:
    Woudrichem
    Ik stond nu voor de keuze om:
    A: het vergelijkbare deel aan de bakboord zijde te bouwen;
    B: het gemaakte stuk te voorzien van alle resterende klinknageltjes en grijs te spuiten;
    C: het net gebouwde deel aan te vullen met het achterschip.

    Gekozen voor C. Het is alleen jammer dat ik dat niet in het echt bij de Balder kan bekijken. In het achterschip is namelijk de motor aangebracht en is de ruimte voor een groot deel machinekamer.

    In de verzamelijk tekeningen die ik van het bestuur van de SZB kreeg kwam ik 3 voorbeelden van de indeling van een achterschip tegen:
    0383 Achter.jpg
    1: een oude tekening van de Scheepswerf A. de Jong;
    2: een tekening van een soortgelijke logger, gebouwd in Katwijk aan Zee;
    3: een tekening die gebruikt is voor de restauratie in Amsterdam;
    4: nieuwe werktekening van S. de Jong in het Amsterdamse restauratieboek, maar een tekening van de zeillogger Sterna. Collectie visserijmuseum Vlaardingen.

    Opvallend:
    -het zaathout is bij alle 4 verschillend.
    -de plaatsing van de bezaansmast is verschillend.
    -met name de vloeren van de verschillende ruimtes verschilt.

    Besloten om de oude tekening (1) als uitgangspunt te nemen omdat deze qua spantindeling zo goed als overeen kwam met de indeling op het lijnenplan die in gebruikt heb voor het tekenen van de spanten in Fushion:
    0384 13 e v.jpg
    -In Blauw: de kielbalk met achtersteven en het zaathout;
    -In Grijs: alle wanden en vloeren;
    -In Rood omcirkeld alle dekbalken met bijbehorende spantnummers.

    Dit zijn dan nog de spanten die ik moet plaatsen:
    0385 13 e v.jpg
    Onderop de 4 spanten die op en achter de achtersteven komen.

    Voor de indeling van het verblijf voor de kapitein en stuurman heb ik deze foto:
    0386 Achterverblijf.jpg
    (Bron: Restauratieboek Scheepvaartmuseum, pag. 65: "de achterkajuit, naar achter gezien. Foto: Theo Kampa, Bloemendaal.")

    Voor mij dus de nodige artistieke vrijheid om een indeling te gaan maken. Dat wordt nog even puzzelen .......
    Gr. Peter
     
    Laatst bewerkt: 1 sep 2024
    janzwart, pietsan, k-k en 3 anderen vinden dit leuk.
  19. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Misschien staat het ergens, maar wat voor een motor heeft erin gestaan?
    Of ga je een zeillogger bouwen?
    Vergeet het, je had al eerder vertelt dat het een zeillogger ging worden..
     
    Jan Walpot, k-k en P Voogt vinden dit leuk.
  20. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.288
    Locatie:
    Woudrichem
    Geeft niets hoor, Jinny. Soms is hardop denken of schrijven al genoeg voor het beantwoorden van de vraag.
    Ik probeer zoveel mogelijk de zeilende 1912 versie aan te houden. Maar de Donkey-ketel voor de stoomspil werd toen al geïnstalleerd en komt er ook in.
    Gr. Peter
     
    Jan Walpot, Jinny en k-k vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina