WACO glider

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Frits37, 8 sep 2024.

  1. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.267
    Locatie:
    Nunspeet
    Komend weekend (15 september) is het 80 jaar geleden dat operatie Market Garden van start ging, ook wel bekend als de Slag om Arnhem. Onderdeel daarvan was een grote operatie met Horsa en WACO zwevers die troepen en uitrusting over de Waal transporteerden. Zoals bekend liep de operatie op een mislukking uit, mede omdat berichten van het verzet over een aanwezige SS divisie niet serieus werden genomen, na slechte ervaringen met o.a. partizanen elders in Europa, en ook geen Nederlandse officieren werden geraadpleegd bij de voorbereidingen. Die laatsten hadden kunnen aangeven dat de gekozen route over de weg de zo'n beetje de slechtste optie was die je kon bedenken. Enfin.

    Het leek me wel toepasselijk om rond deze tijd een Horsa of WACO zwever over ons veld te laten vliegen, als eerbetoon. Het toeval wilde dat 3Dlabprint, een Tsjechisch bedrijf dat filament voor 3D printers en ook bestanden voor vliegtuigen verkoopt, onlangs een DC3 heeft uitgebracht. En het leuke is, daar krijg je gratis bestanden voor een WACO CG-4A bij. Die heb ik gekocht, met name voor de WACO. De DC3 komt nog wel een keer. De afgelopen weken heb ik die geprint en klaar gemaakt voor de eerste vlucht. Die was gisteren. De sleper was zacht gezegd niet historisch, maar dat is niet anders. Ik heb hem niet zelf gevlogen, maar een zeer ervaren clublid was graag bereid om dat op zich te nemen. Het filmpje van de tweede van de vier vluchten gisteren is hier te zien:

    Het vlieggewicht is uitgekomen op 825 gram, met een vleugelbelasting van 42gr/dm2. Dat had lager gekund, ware het niet dat het voor de balans nodig was een relatief zware lipo van 185 gram in de neus te leggen. Een onsje minder had ook stroom genoeg op kunnen leveren voor de servo's, maar dat is niet anders.

    Hij vloog prima en landde goed. Ik had mijn twijfels over het landingsgestel, dat wat breekbaar overkomt, maar dat bleek onterecht. Leuk detail daarbij is het balpenveertje dat voor vering van de wielen zorgt.

    Twee foto's; de tweede is ook van mijn toestel maar wat 'verouderd' voor de sfeeer.

    IMG_4251.JPEG

    Img_4262.jpeg
     
    strutter, M.l.v.Doesburg, bipeflyer en 4 anderen vinden dit leuk.
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.061
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    een vraagje..
    Waarom werd er met zo'n waanzinnige snelheid gesleept?
    De zwever stuitert alle kanten op.:eek:
     
  3. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.267
    Locatie:
    Nunspeet
    Ik denk dat de ‘sleper’ bang was te langzaam te gaan. Hij had er weinig ervaring mee. De vierde vlucht ging al een stuk beter. En de sleepkabel zou langer kunnen.
     
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.061
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik vind de WACO sowieso leuk uitgevallen.
    Het pleit voor je kissie, dat 'ie deze behandeling zonder morren doorstond... :yes:
    Dat dalend slepen was echt een "kromme tenen' moment....:eek:
     
  5. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.927
    Locatie:
    groningen
    Het komt mij voor dat de overtreksnelheid van de zwever ook niet bepaald laag ligt.

    Dus gas erop! (dacht de sleper).


    Dat had ik niet verwacht . . .

    Zit niet direct tegen de aanslag?


    jan.
     
  6. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.267
    Locatie:
    Nunspeet
    IMG_4272.jpeg IMG_4269.jpeg IMG_4271.jpeg
     
    strutter vindt dit leuk.
  7. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.267
    Locatie:
    Nunspeet
    Bedankt voor de tips, we zullen er de volgende keer zeker rekening mee houden.
     
  8. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.927
    Locatie:
    groningen
    Ah!, dubbele vering . . .

    Dat scheelt!

    ;)


    Wat is de spanwijdte?

    Daar wordt de vleugelbelasting niet anders van, maar toch.

    Ik schat 1,35 m.


    jan.
     
  9. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.267
    Locatie:
    Nunspeet
    Dan zit je er tóch 2cm naast: 1,37
     
  10. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.927
    Locatie:
    groningen
    Daar doe ik het voor! :)


    Ben benieuwd naar een vergelijking van de verschillende waardes met die van Max.

    (Dwz., de Waco van Max.)


    jan.
     
  11. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.267
    Locatie:
    Nunspeet
    Ik heb een bericht over die Waco gevonden in de ‘vliegervaringen. Is het een soort hellingzwever? Daarvoor zal de mijne denk ik niet echt geschikt zijn.
     
    Erik van Nes vindt dit leuk.
  12. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.927
    Locatie:
    groningen
    Max heeft er mee aan een helling (dijk) gevlogen, maar zich (dwz. de Waco) ook laten slepen.

    Geen super-orchidee, maar wel leuk.


    jan.
     
    Frits37 vindt dit leuk.
  13. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.267
    Locatie:
    Nunspeet
    Kleine tegenslag: de 'officiële' sleep zou morgen (zaterdag 14 september) plaatsvinden, maar helaas heeft de sleper gisteravond een boom geraakt en is daarbij enigszins beschadigd. Hij is niet op tijd te herstellen, dus dat gaat niet door. Misschien volgend weekend een herkansing.
     
  14. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.927
    Locatie:
    groningen
    Daar kan de Waco morgen toch wel om vliegen? :hammer:


    jan.
     
  15. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.334
    Locatie:
    REO
    Slepers genoeg morgen!

    Erik
     
  16. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.150
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    upload_2024-9-13_12-56-11.png

    Mijn Waco is marginaal groter ( 1 meter 40 cm) en iets zwaarder (924 gram). Uiteraard is hij ook minder schaal, maar dat was ook niet de intentie. Zoals Jan al schrijft doet hij het prima in de hellingstijgwind en de thermiek.
     
    Frits37 vindt dit leuk.
  17. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.267
    Locatie:
    Nunspeet
    Hij ziet er overtuigend genoeg uit!
     
  18. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.267
    Locatie:
    Nunspeet
    Ik denk het niet, maar ik neem hem voor de zekerheid mee.
     
  19. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.334
    Locatie:
    REO
    Naar keuze achter mijn : FinCub, Mentor of PC7 Kom maar op.
    Erik
     
  20. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.150
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Dankjewel!
    Bedoel je naar Kampen? Zeker doen, want ik neem mijn Waco ook mee!
     

Deel Deze Pagina