Eneloop 2000: hoe is het ermee?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door jan brilman, 17 sep 2024.

  1. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    483
    Locatie:
    Voorburg
    Dat is waar ook, je hebt helemaal gelijk, dank voor de uitleg / opfrissing ;-) Vond het al vreemd als instelling in het NiMh menu van de Ultimat...
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.056
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik doelde meer op het feit dat de spanning vrij snel tamelijk hoog oploopt. Dat komt door de relatief hoge laadstroom. Bij 0,5 blijft die wat lager en zul je die 7 volt pas helemaal op het eind zien.
     
    Rene Neefe vindt dit leuk.
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.582
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik miep even mijn EWIGLOOPS van de zender aan de Ultamat 16 lader...
    Zien hoe mooi dat piekt... Laad ook met 0,7C... uhhh… 0,8! niet via 'automatisch' maar via de 'hand' instelling... manual…
     
    Laatst bewerkt: 19 sep 2024
  4. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    483
    Locatie:
    Voorburg
    Hoi, ik laad en ontlaad altijd met hand instelling het dwingt mij tot nadenken hoe en wat ik aan het laden ben. Gewoon zo aangeleerd.
     
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.582
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik ontlaad eigenlijk nooit anders dan door gebruik.
    Ze slijten toch wel. De zender houdt wel even vol op een middag vliegen.
    Dan leg je de zender weer een tijdje weg tot de volgende vliegdag.
    Vorige week gevlogen.
    Zal de spanning die aangegeven wordt opnoteren… dan aan de lader.

    Meestal vers van de lader… op de piepjes… haalde ik aanvankelijk 9,2 to 9,4V.
    Hoor ik de piep niet… is het al snel weer 8,5 tot 8,6V…
    Ik ga dat straks even zien te staven….


    Zender meet 8,1V... de multimeter noteert 8,06V

    IMG_4855.jpg


    Het 6S Eneloopsel (zelfbouwpakket) Is nog van pré corona...

    IMG_4856.jpg



    Eerste ronde laden... eerste want... cellen op kamertemperatuur, geen warmte...
    Afslag op 8,65 V


    IMG_4868.jpg


    Toch we zetten hem nog eens aan de lader... nu gaat interne weerstand meespelen...
    Overladen? Bij afslag zijn de cellen tussen de 30 en 35º Celsius.
    Laadvoltage loopt op tot 9,55V


    IMG_4871.jpg


    Afslag geeft nu vrolijk 8,969V...


    IMG_4872.jpg


    Zender geeft 8,9V aan... ook al is dat maar voor heel even...

    IMG_4873.jpg


    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 19 sep 2024
    Rene Neefe vindt dit leuk.
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.056
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wat bedoel je met "hand instelling"?
    Bij mijn ladertje (kopie Imax B5) moet ik ook in principe (ont)laadstroom handmatig instellen, en bij LiPo het aantal cellen. Bij NiMH alleen de ontlaadspanning, omdat bij NiMH de detectie van het aantal cellen niet (of héél lastig) automatisch mogelijk is.

    Ik doe sowieso nóóit "zomaar wat", en nog niet eens omdat ik autistisch ben of zo, maar gewoon omdat me dat vroeger teveel schade gekost heeft.
    Ik had vroeger zo'n Robbe lader met van die geheugenchipjes die je op je accu moest plakken, werkte wel maar ik vond het een beetje waardeloos, inderdaad omdat je er mentaal lui van wordt.


    De zender wel... Die gebruik ik tot hij "ongeveer leeg" is ongeacht of dat een LiPo of een NIMH accu is.
    Bij LiPo (in mijn Taranis zit zo'n ding, 2S 1800 mAh) is het goed aan de spanning te zien en herlaad ik rond de 7,3V.
    De FC18 (8S 2000 mAh NiMH)heeft een bedrijfstijd-timer, en zolang je je accu een beetje in de gaten houd, kun je aan die timer zien of er nog een middagje vliegen in zit of niet, want aan de spanning kun je het niet zien: de accu gaat ongeveer 15 uur mee, maar vanaf vers van de lader tot ongveer 9 a 9,5 uur blijft die spanning gewoon 10,1 volt (zender trekt maar iets van 100 mAh), dus in de buurt van de 10 uur herlaad ik die weer.

    De accu's in de modellen, heb ik al verteld: één keer in de plm 3 maanden een volle capaciteitscheck, en verder de avond voor het vliegen aan de lader, alleen het verbruik bijladen.
    Toen ik nog op zee zat, 2 maanden op, 2 af, deed ik die test bij de eerste vlucht na terug van zee, twee cyclussen, de eerste om de zelfontlading te checken en de tweede om de capaciteit te checken. En al was het maar om het geheugeneffect tegen te gaan (ze zeggen dat eneloop daar geen last van heeft, maar volgens mij is het alleen maar "minder", NIET "géén"...), met enige regelmaat helemaal leegtrekken kan nooit kwaad.
    Nu, met week op/week af schema wordt de boel veel regelmatiger gebruikt en moet ik echt op de kalender kijken wanneer het weer tijd is voor een test.
     
    Rene Neefe vindt dit leuk.
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.582
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mijn celletjes? Zend duur? Ik registreer van het weekend wel de gezakte waarden icl gebruik.

    Met de 2,4 GHz Jeti hackmodule wordt er minder getrokken, dan ooit met de convetionele 40Mhz en synthesized module,
    waarbij je een spectrum van 40 tm 41 Mhz aan kanalen kon kiezen.
    Zat er ook nog een scanner ingebouwd om te waarschuwen bij een bezet kanaal. Ik heb altijd gevlogen met 40 Mhz,
    daar er geen vaarwater of andere onverlaat RC-radioactivieteit te verwachten viel tot zekers 2009 aan toe...
    En een te verwachten duur van 6-7 uur zendtijd... voor wat ik las aan info...

    De ENLOOP 2000 (1900mA) hebben niet echt een mooie vlakke ontlaadcurve zoals een Lipo of LiFePo4.
    Ik ben echter redelijk gebonden aan het formaat AA... anders past het een en ander weer niet...
    Maar zelf-ontlading voor NiMH kun je gemiddeld stellen op -1,5% zo las ik.

    Tijdje gestuurd met Sanyo 2650mA cellen... maar die gingen bliksemsnel stuk bij het laden.
    Troep!

    Corien heeft me ooit gemeld hoeveel cellen LiPo de zender aan kon. Ik dacht 3S. Wat ik lees is 2S via google.
    Dus ik zou door kunnen blijven zenden tot 7,4 volt... maar iets voor die diepontlading er in in NiMH... wordt ik al bleek om de neus...
    en is de lader al tot leven gewekt...

    Ook voor ontvangeraccus blijft dit een zeer interessant verhaal!
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/molicel-p45b-eerste-bevindingen.285162/

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 19 sep 2024
    Rene Neefe vindt dit leuk.
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.368
    Locatie:
    Rotterdam
    De zenders fluctueren tegenwoordig een beetje.
    Futaba heeft zenders op +/- 12 volt, en een aantal zenders op +/- 8 volt.

    Dus met les geven een beetje opletten..
    goede kabel meenemen, anders blaas je 1 van de 2 zenders op.

    Qua nimh:
    ik heb liever lipo..
    Heb ik persoonlijk meer gevoel bij.
    Dat vage gedoe rond 3 keer ontladen/laden voor de correcte capaciteit gehaald wordt vind ik helemaal niets.
    Lipo laat (vind ik) veel beter zien wanneer hij versleten is of een cel overleden is.
    als je er op let natuurlijk..
     
    Rene Neefe en MicropropSport vinden dit leuk.
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.056
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is een "aangeleerde" angst...
    Ik kan je garanderen dat je schrikt als je de capaciteit van bijvoorbeeld je auto-accu laat checken als die 5 jaar oud is, en toch rijd je daar tot 4 jaar en 11 maanden aan toe, zonder enige kopzorg mee rond...

    Mijn ervaring met de LiPo's van ons helischooltje is JUIST, dat LiPo's het met zeer weinig waarschuwing, en bij zéér verschillend aantal laadcycli, plotsklaps begeven.
    De ene week draai ik nog probleemloos 3 lesjes met 3 accu's, en de week er op valt er ééntje halverwege de les uit.
    NiMH doet dat véél geleidelijker, en de ervaring is dat met een minimale aandacht (ik vind een test om de 3 maanden, die bestaat uit 's avonds een knopje indrukken en 's ochtends kijken wat het resultaat is) niet echt overdreven arbeidsintensief, en je pakt ze er feilloos uit lang voordat het mis gaat..
     
    Bertus en Rene Neefe vinden dit leuk.
  10. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.782
    Locatie:
    Sassenheim
    De huidige Futaba zenders zitten veelal op 6v.
    Heel eerlijk, voor mijn zender en ontvanger gebruik ik liever nog steeds NiMh. Geen gedoe met laden in een laadzak (huishoudelijke reglement bij veel autoclubs), geen balancer kabel dat over de grond sleept en tussen de snaren komt (en ja, ik heb het meegemaakt) maar vind het ook nog steeds de meest veiligste optie.
    En ja, alle nieuwe accu's gaan bij mij op een 3x laad/ontlaad cyclus waarbij ik de capaciteit en de interne weerstand bij iedere laadcyclus zie verbeteren.
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.311
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ben blij dat alleen maar vaar en een uitvallende zender alleen maar lastig is. In mijn MPX Profi 40 Mhz zitten nog steeds de originele Nicads en die houden het nog steeds 6+ uren vol. Geen idee of 2,4 Ghz minder stroom trekt. Heb ook twee MPX Cockpit MM's, omgebouwd naar 2,4 Ghz. Die worden gevoed door 6 Tronic 2.500 mAh Nimh cellen. Halen ook zonder problemen 6+ uren. Laden doe ik met een 9 Volt 300 mA adapter totdat de spanning nief meer oploopt. Zenderdisplay geeft dan 8,3 Volt aan. Voor zover ik weet zit er in de MPX zenders in het laadcircuit een 2 A. zekering en een diode. Gr. Klaas.
     
    MicropropSport en AHoogendijk vinden dit leuk.
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.368
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik hou er niet van als onderdelen hun eigen ding doen:D
    Bij collega vliegers dus wel her en der nimh problemen gezien..
    altijd netjes laden voor ze naar het veld komen, maar wel halverwege de dag toestel uitgevallen vanwege een lege accu.
    toendertijd hadden de meesten ook opeens een accu checker vast op het toestel gebouwd.

    Nu vlieg jij wat meer op je accu's in een week dan ik doe..
    zoals ik de mijne (mis)bruik, heb ik (in totaal, alle tijd dat ik lipo vlieg) er 1 gehad die van de 1 op de andere dag een cel dood had.
    de rest hoorde ik altijd aan het toerental van de heli (reactie op een goede pitch actie) of in een vliegtuig aan het optoeren van de motor
    en dan meestal kon ik nog een stevige tijd vooruit door 1 minuut minder te vliegen
    seizoen erna waren ze meestal wel rijp voor de startkist.. want de vliegende spullen trokken ze niet meer...

    Qua auto accu:
    die hoor je normaal aankomen...
    starten is het ergste wat zo'n ding meemaakt, en in feite ook het enigste (als je normaal met de auto om gaat, en niet 5 uur in een donker steegje je binnenlampje aanhoud...)

    ik zal ook meteen toegeven dat een aantal jaren terug een accu me verraste..
    starten, no problemo.
    alleen stuurbekrachtiging deed het niet.
    bleek dat de aansturing van de pomp een vrij hoog voltage nodig had, dus die viel eerst uit
    maar, zoals vermeld, starten was geen probleem


    Maar..
    Dat is het leuke aan de hobby:
    iedereen zijn voorkeuren en meegemaakte situaties :D
    ik heb waarschijnlijk veel te weinig met Nimh gedaan, toen ik begon kwam de lipo er net in.
    dus ook geen ervaring er mee opgebouwd.
    toendertijd was lipo nog zonder balanceer spul en zo.
    mijn 2e heli, de 450 was al lipo, vliegtuigen ben ik pas ver daarna gaan vliegen.
    en toen had ik al 2s ontvangerlipo's voor de 600 liggen..

    tussendoor in de zender wel nimh gehad, maar die kon ik regelmatig gewoon niet lekker voorspellen wat dat ding nou ging doen.
    dus ja. dan stap je naar wat je wel een beetje kan voorspellen
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.065
    Locatie:
    groningen
    Na aantal laad/ontlaad cycli Eneloop accu ontladen en daarna geladen met 0,5A.

    Er gaan welgeteld 1.221 mAh in . . .

    Ik laat het aan de deskundigen hier iets van te vinden.


    jan.
     
  14. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    483
    Locatie:
    Voorburg
    Delta V nog aangepast, van 0,001 naar 0,015 oftewel 1 mV naar 17mV? Lijkt of de lader te snel afslaat....:rolleyes:
     
  15. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.065
    Locatie:
    groningen
    Ik ben er niet aan geweest . . .


    jan.
     
  16. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    483
    Locatie:
    Voorburg
    Waar staat ie nu op dan?
     
  17. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    483
    Locatie:
    Voorburg
    Sorry 17 moet 15mV zijn.
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.056
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Een accuchecker zegt niks als je niet weet hoe er mee om te gaan...
    Als je gewoon laadt, en geen periodieke check doet, gaat het vroeg of laat fout, of je nu zo'n metertje op je toestel hebt of niet...
    Een capaciteitstest had dat uitgewezen VÓÓR het probleem zich ging voordoen. Dat is wat ik bedoel te zeggen: "Starten doet ie wel, dus hij is nog goed", is niet altijd een vaststaand feit.
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.056
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vooropgesteld dat de lader goed ingesteld is, is die aan het hemelen.

    Maar dat is ALS de lader goed ingesteld is. Dat kan ik vanaf hier niet controleren, en dus kan ik ook niet rotsvast zeggen OF die accu aan zijn eind is.


    zegt namelijk ook niet alles...
     
  20. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.065
    Locatie:
    groningen
    Ik ben bij de vriendin! :)

    Dit weekend weer richting Frankrijk.

    Woensdag weer terug, dan zien we verder.


    jan
     

Deel Deze Pagina