EEN VRA E- WAKEFIELD, die windt je op?

Discussie in 'Bouwen en Vliegen' gestart door Énke Blériot, 21 sep 2024.

  1. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.876
    Locatie:
    Zwolle
    Het moet er de komende bouwperiode maar van komen..een Wakefield met RC ondersteuning.


    Maar ja..hoe pakken we dat aan zodat het net als mijn zuigerkisten een beetje wind kan verdragen en weer naar de startplaats terug te vliegen is.

    Vanaf zo ongeveer 1935 is er weinig gewijzigd aan het gewicht van dit soort modellen...inclusief de rubber motor zit dat op rond de 250 gram. In de begin jaren met veel rubber aan boord en een zeer lichte constructie en regelmatig kwamen er aanpassingen en ging de hoeveelheid rubber naar beneden en werden de kisten sterker..en groter..

    Mijn voorkeur gaat uit naar de modellen van de fifties met lange van latjes opgebouwde rompen. Globaal zitten we dan op kisten van rond de 1200-1300 mm span.

    Maar..om er wat meer vliegsnelheid bij het zweven in te krijgen ga ik ze wat groter maken zodat de vleugel belasting hoger gaat worden en de profielen worden ook aangepast..( vlakke onderzijde ipv dragend).

    En..de belangrijkste aanpassing..geen echte rubber motor er in maar een E- aandrijving.

    Zeer kenmerkend voor die wakefields zijn de enorme props en dat moet er beslist op komen..dus een lage kV motor met een overbrenging.


    Tja..hoeveel groter?? Wel..ik wil naar de motor prestaties en het model gewicht van een hedendaagse F1Q..dus rond de 500 gram

    Dat wordt dus 500:250= een factor 2 zwaarder..en dat gedeeld door de derde macht (volume) is ~1,25 x zo groot.

    Nu pleeg ik altijd te bouwen met de weegschaal er bij maar...een digitale weegschaal voor een fifties kist..nee dat gaat hem niet worden.

    Dus..vandaag naar de jaarlijkse giga rommelmarkt in Zalk geweest en YES..de 1e had ik te pakken voor 2,5 euro..ik bedoel 5 gulden..en de 2e was groter maar kostte slechts 2 gulden...kijk..nu komen we ergens..en je ziet het goed...ze gaan tot 500 gram..precies goed!!

    20240921_172049.jpg
     
  2. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.876
    Locatie:
    Zwolle
    Dat de beroemde XL 56b (uit het 80 gram rubber tijdperk) hoog op het verlanglijstje staat zal je niet verbazen..ik heb het er al eens over gehad in een ander topic..maar er is meer...


    [​IMG]


    [​IMG]



    Maar waar haal ik die info vandaan...wel...RC bookcase brengt zoals zo vaak weer eens uitkomst.
    1 van de publicatie reeksen is het Tsjechische Magazine Letecky Modelar met maar liefst 120 magazines van de gehele fifties... Wat daar allemaal in staat..smullen..Ik ga vast wat snuffelen...

    https://rcbookcase.com/categories.php?publisher_id=39



     
    HansH, SvdBrug en Ton van Munsteren vinden dit leuk.
  3. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.876
    Locatie:
    Zwolle
    De gegevens van de meest gebruikte F1Q motor en vertraging zijn binnen...pff..totaal iets van 125 euro...





    upload_2024-9-22_9-38-35.png



    upload_2024-9-22_9-37-36.png


    https://www.reisenauer.de/aid-2656-...5-1-NADELLAGER-Light-br-Planetengetriebe.html



    Dat gaan we dus nog niet doen..

    Frans ..op welke motor/vertraging ben jij uiteindelijk uitgekomen..dat Chinese spul. Heb je een link naar die motor? Dan kan ik van daar uit mogelijk gaan zoeken naar een bv 2x zo sterke uitvoering..
     
  4. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.421
    Locatie:
    Boskoop
    Als je je Hackertje terug wil............:)
     
  5. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.876
    Locatie:
    Zwolle
    Ja..ik zit idd te denken aan de A10 1:4,4 Hacker en van Harold heb ik een heel mooi 1:2,5 Graupner tandwielen setje liggen..

    Die Hacker is al goed voor een 500 gram kist..zelfs al op 2S en met een 12 tot 14"prop ( heb ik op de div F1Q kisten gehad).

    Met de 1,25 x vergrote wakefields gaan daar iets van 26 inch (65 cm) prop op komen en dan kom ik wel in de buurt van net boven het kruisvlucht toerental..ik gok op een toerental van rond de 700-800 rpm om rustig te klimmen. En de Hacker kan 2S en 3S aan..dus mogelijkheden genoeg.

    Dus doe maar op de post svp..rest regelen we wel per PB..BVD!!!
     
  6. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.421
    Locatie:
    Boskoop
    Doe ik.
     
  7. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.876
    Locatie:
    Zwolle
  8. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.876
    Locatie:
    Zwolle
    Dit doet de naam van dit topic eer aan...een wakefield "die wind je op"...in meerdere betekenissen....80 gram rubber op spanning brengen..te weinig toeren en je komt niet hoog genoeg...en 1 omwenteling van de boortol te veel en de romp is helemaal aan gort...

    Dus..man man..je raakt er knap opgewonden van..pfff...:D:D


    upload_2024-9-22_19-41-34.png



    In de serie XL van Radoslav Cizek zijn ook verschenen..


    De XL-58 C..(uit het 50 gram rubber tijdperk)

    upload_2024-9-23_6-34-42.png



    En mogelijk nog sierlijker..... de XL-59...(ook uit het 50 gram rubber tijdperk) zeker in de uitvoering met de gesloten pylon...( staat niet zoals de andere 2 op Outerzone maar in het magazine Letecky Modelar https://rcbookcase.com/details.php?publication_id=1520)

    upload_2024-9-23_6-14-43.png


    11Letecky_Modelar__November_1959-afbeeldingen-11.jpg


    11Letecky_Modelar__November_1959-afbeeldingen-12.jpg


    11Letecky_Modelar__November_1959-afbeeldingen-13.jpg
     

    Bijgevoegde bestanden:

  9. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.091
    Locatie:
    Brüggen NRW Duitsland
    Valt misschien niet 100% in de door Henk bedoelde categorie, maar de "Motor Baby" was oorspronkelijk ook een 'Rubber' model.
    Het toestel heeft natuurlijk niet de prestaties van een echte wakefield..
    De bouwdoos is te koop bij Aeroplan Flugmodelle.

    DSCF1447-1024x768.jpg DSCF1446-1024x768.jpg
     
    Laatst bewerkt: 23 sep 2024
    M.l.v.Doesburg en Énke Blériot vinden dit leuk.
  10. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.876
    Locatie:
    Zwolle
    DE RUBBERMOTOR

    Door de jaren heen is de rubbermotor qua gewicht meermaals aangepast.

    Voor 1951 was het ongelimiteerd zolang het totaal gewicht maar niet boven de 240 gram kwam.

    Bij invoering van de F1ABC klassen in 1951 werd het 80 gram

    Rond het midden van de fifties ging het naar 50 gram

    Tegen het einde van de sixties/begin seventies naar 40 gram

    En tegenwoordig is dat nog maar 30 gram.

    Leuk om te weten maar..de grote vraag is nu..:

    Hoeveel gram rubber komt er in mijn VRA Electro Wakefield???
     
  11. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.566
    Locatie:
    Dordrecht
    Denk geen rubber in het model maar op het model, om de vleugel op zijn plek te houden.

    Eigenlijk grappig, het zijn geen mooie modellen maar toch heeft het een soort van speciale aantrekkingskracht.
    Want blijft een leuk gezicht om de Garter voorbij te zien vliegen.
    En misschien moet ik toch nog maar iets bouwen, want met deze topic blijft het toch de aandacht vragen.
     
  12. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.876
    Locatie:
    Zwolle
    Het antwoord zit in de propkop..

    Eerst maar eens een stukkie uitleg.

    Bij die vintage modellen was de rubberstreng langer dan de afstand van de achterpen naar de haak van de propkop...en bij het opwinden wordt de streng korter...

    Zodra eea dan geplaatst was trekt de streng de schuivende as naar achter. Bij de haak zit een kort stukje dwars gebogen staaldraad en in de achterkant van het neusblok zit een arreteer pen.

    Dus opgewonden is eea vrij om te draaien. En zodra de toeren er bijna af zijn gaat de streng ontspannen qua lengte..komt slap te staan en de as wordt naar voren getrokken door de veer bij de bladhouder.


    upload_2024-9-23_12-16-16.png


    Ik maak die propkop en neusklos gelijk het origineel...en de motor met vertraging wordt min of meer midscheeps geplaatst..dus onder de vleugel. De verbinding van motor naar de propkop is dus een rubberstreng..wel het aantal loops van toen (16) maar veel korter.

    Tussen de ESC en de motor komt of een servopuls vertrager of de ESC heeft een heli aanloop functie..dus slow start.

    Zodra de motor gestart wordt begint deze de streng op te winden..die trekt de as naar achter en de prop gaat draaien. En zodra de motor stopt draait de prop nog even door totdat de spanning er bijna af is en de as gaat naar voren en de arreteer pen blokkeert de combi...net echt...

    Dit alles betekend dus dat er zo rond de 20 gram rubber in komt..iets minder dan de halve lengte van een volle fifties rubbermotor.
     
    SvdBrug en Ton van Munsteren vinden dit leuk.
  13. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.566
    Locatie:
    Dordrecht
    Me vliegmaatje zocht voor de winter nog een leuk project en gaat deze bouwen.
    Echt een beauty en een beste uitdaging en ja wordt ook een E uitvoering

    [​IMG]
     
  14. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.566
    Locatie:
    Dordrecht
    Mooi systeem maar wat ik dan jammer vind, is dat weer opstarten denk lastig is en langzaam voorbij zweven en voorzichtig weer wegvliegen wat juist zo leuk is zal dan mogelijk niet gaan .
    Wat ik juist zo leuk vind aan de Garter is wat klimmen uitzweven voorbij vliegen en weer wegklimmen voor een volgende zweefvlucht.
     
  15. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.876
    Locatie:
    Zwolle
    Motor toerental is regelbaar..dus de proptoeren ook..de arretering komt al bij een handje vol rubber toeren vrij...prop ijlt alleen enkele seconden na.
     
    Ton van Munsteren vindt dit leuk.
  16. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.855
    Locatie:
    Vlaardingen
    Dit is het ali-motortje.

    2024-02-06 21_29_56-Window.png
     
    janhein en Énke Blériot vinden dit leuk.
  17. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Voorburg
    Een prachtig streven om ook Wakefield in het VRA complot te betrekken.

    Maar waarom E?

    De oplossing die Henk bedacht heeft vind ik geniaal en zal nog enigszins het typische rubber karakter terugbrengen, maar waarom niet gewoon hard-core rubber?

    (bespaard gelijk een hoop gedoe met keuze van motoren en vertragingen en propellers)

    Ik denk er hard over om mijn twee resteren 60tiger jaren wedstrijdmodellen RA te maken (1967, 1969).

    Het wordt wel over de winter heen getild ben ik bang en helaas Henk, het zijn geen latjes/vakjes rompen maar hand gerolde balsa rompen. Ze hebben wel een roemruchte historie.

    Ik mag hopen dat dit genade kan vinden.

    Maar eerst meer ervaring opdoen met VRA A1 en 1/2A power.

    Als je toch de oudheid ingaat: wat dacht je van de Jaguar van Evans: die zou mij nog wel eens over de streep kunnen trekken voor een latjesromp. Jaguar.jpg

    https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=584

    IMG_3011s.jpg
     
    Raymond-v-M en Énke Blériot vinden dit leuk.
  18. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.876
    Locatie:
    Zwolle
    Rubber is hard to get en wat een gedoe..en..

    Met een hybride motor ( rubber + E aandrijving) kan ik net zo hoog..lang als ik wil.

    Maar het VV bloed kruipt....ik zet er ook een E timer in..een Altis..die gaat lopen zodra ik de motor start en kan ik qua looptijd instellen..zal iets van 40-50 seconden gaan worden. Dus de looptijd van toen.
    daarna kan ik niet herstarten..wil ik niet.

    Zodra een vluchtje gedaan is moet eerst ff de lipo ontkoppeld worden..de timer reset zich en op naar de volgende vlucht..en natuurlijk proberen de MAX te halen..
     
  19. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.876
    Locatie:
    Zwolle
    Wil je geen dure E motor en vertraging..(ik ga dus voor de Hacker A10 met 1: 4 vertraging en er komt nog een extra setje bij aan van 1: 2,5...zal dan iets van 700 toeren draaien..op mijn vergrote wakefield komt een 60--65 cm prop..joekel..)..dan moeten we eens verder kijken naar de soort motoren die Ton en Frans er in hebben..in hun coupes.

    Voor een wakefield zul je denk ik 2x zoveel vermogen moeten hebben..en bv iets van een 1:10 vertraging om een 50 cm wakefield prop te kunnen draaien.

    De F1Q motoren en bakken zijn knetter duur..is een zeer laag KV motor en een 1:5 bak..die draaien de 50 cm prop ook perfect..maar zoals gezegd..knetter duur.

    Frans..Ton..wie dan ook..heeft Alibabba ook wat sterkere motoren en grotere vertragingen..??

    Uitgaande as 700-900 toeren?
     
  20. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.566
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik heb op de coupe een indoor motortje en een kleinere prop dan de origineel balsa prop.
    Aan mij setup heb je helemaal niets, een 9x4 die er nu op zit is eigenlijk al de max.

    Heb wel voor bijvoorbeeld een wakefield achtig model grotere dunne motoren met laag KV zitten bekijken.
    Staan der heel wat op de verschillende sites en met de lage KV en grote diameter zeker goed voor een grote prop als direct drive.
    Voorbeeld https://www.banggood.com/fr/Flashho...kmClientCountry=NL&cur_warehouse=CN&rmmds=buy
     

Deel Deze Pagina