Benieuwd of er piloten zijn die ervaring hebben met RotorFlight als Flybarless systeem en deze willen delen. RotorFlight is een open-source project voor het vliegen met Helikopters en afgeleid van BetaFlight dat ontwikkeld is voor drones. www.RotorFlight.org Het project loopt blijkbaar al enkele jaren, maar sinds begin dit jaar is release 2.0.0 uitgebracht en zijn er ook leveranciers van dedicated hardware-units op de markt gekomen, zoals Nexus van Radiomaster. https://www.radiomasterrc.com/products/nexus-helicopter-flight-controller Hiermee lijkt de gebruiksvriendelijkheid sterk toegenomen en biedt het vergelijkbare spec's op papier met systemen geleverd door commerciële partijen tegen een aantrekkelijke prijs.
Rick , Ja hoor , ik en wat mensen die ik ken zijn er al volop mee bezig . Het systeem is sowieso goed en goed bruikbaar . Alleen de leer curve is wat anders als wat je gewent bent , is zeker niet plug en play ! Het is wat meer puzzelen , maar dat is overstappen naar een andere zender fabrikant ook . Maar vliegen doet het zeker goed ! Zoek maar eens wat filmpjes op youtube op , dan zul je snel overtuigd zijn denk ik . Henk
Zoals ik alle info ziens het vliegen als een a segment unit, voor een c segment prijs. Wel een in mijn ogen nog beel en veel te uitgebreid instelgeklungel tov de vbar waar je een heli letterlijk in 3 minuten in de lucht hebt en zonder ps
ik vlieg zelf ook heli , wat ik me afvraag is , je koopt een heli van laat zeggen rond e 1500 a 2000 euro , maar je gaat vliegen met een goedkoop fbl systeem en goedkope zender ? lijkt me en verkeerde besparing ....
Dan weet je ook precies wat je te veel betaald voor de spullen van een Duitse leverancier , ook allemaal elektronica uit China . Radiomaster is geen onbekende in de modelvliegwereld , en de drone wereld . Minstens zo betrouwbaar als de rest die te koop is , zit netjes in elkaar . En nee , het is ( nog ) niet inbouwen en binnen een paar minuten vliegen . Maar zeker de moeite waard !
Toevallig kom ik vandaag dit draadje tegen. Zelf ben ik volledig overstapt op Rotorflight voor alle heli's. Op zich zelf is Rotorflight niet persé heel veel moeilijker als andere FBL's. Zeker als je ervaring hebt met andere systemen dan lukt dit met de documentatie zeker wel. Het probleem zit hem vooral in het feit dat je niet alleen Rotorflight moet leren, maar ook EdgeTx of Ethos. Tenminste als je volledige integratie wilt gebruiken. Als je dan nog een stap verder gaat en ExpressLRS als radio protocol gaat gebruiken dan betekent dat dus dat je 3 systemen moet gaan leren en ook moet zorgen dat alles met elkaar samen werkt. Zelf gebruikte ik Vbar i.c.m. vbar control. Als je iets wilt wat gewoon werkt, dan ben ik van mening dat Vbar nog steeds koning is op dat gebied. Werkt altijd en met de standaard instellingen qua gains is vrijwel elke heli goed vliegbaar. Wil je echter wat meer instel mogelijkheden en vind je het leuk om daar in te duiken dan is Rotorflight een absolute aanrader. Als je je daar flink in verdiept dan zijn de vliegeigenschappen gewoon ontzettend goed. Zelf kan ik nu een heli op Rotorflight in een kwartiertje ingesteld hebben en na 3 vluchten zijn de PID's ook zover getuned dat het vergelijkbaar met vbar is. Tja, dat klopt. Echter schaar je open source nu wel aan de verkeerde kant. Juist omdat de software kant volledig vrijwillig wordt ontwikkeld zitten daar dus geen kosten aan. Dat maakt dus ook dat Radiomaster/Frsky alleen de hardware kosten hebben. Daarnaast omdat er heel veel mensen samen werken die in hun normale "baan" werkzaam zijn in de meest uiteenlopende beroepen zie je dat er heel veel programmeer kennis zit en die zaken van een hele andere kant bekijken. Ook zijn hier veel mensen bij betrokken en is het haast bizar om te zien dat in de 2 jaar dat Rotorflight nu bestaat dat het qua vliegeigenschappen al zo goed is. Als er een nieuwe functie komt wordt dit vrijgegeven in een test kanaal en iedereen die het wil kan zaken testen. Dit zorgt ervoor dat je dus veel sneller updates kunt uitbrengen en welke ook getest zijn. Zelf vlieg ik nu van 700 maat tot 420 maat alles op Rotorflight en dat bevalt mij heel goed . Is de toekomst dan alleen opensource? Dat geloof ik dan weer niet. Het blijft door mensen gemaakt die houden van techniek en dat betekent vrijwel altijd, dat het ingewikkelder blijft. Maar als je dus houd van het feit dat je iets wil maken/doen en dat er altijd wel een omweggetje beschikbaar is om het mogelijk te maken dan is het een no-brainer. Zie ook hier een video van Bert Kammerer die het kort geleden ook geprobeerd heeft:
Goed te lezen dat er reeds ervaringen zij n met Rotorflight binnen Nederland. Hoop dit topic zuiver te houden met ervaringen en tips m.b.t. Rotorflight en niet te verzanden in of prijs een maatstaf is voor bruikbaarheid/kwaliteit. Heb onlangs een OMP M4 MAX kit opgebouwd met een Nexus, zender is een Frsky X10 met Edgetx, die ik zo al een tijd in gebruik heb.Gebruik de interene ACCST D16 zendmodule met R-XSR ontvanger. om de telemetrie van de Nexus goed binnen te krijgen op zender was het wel nodig om de FW van de ontvanger terug te zetten naar V2.1.0. Voor deze eerste setup gebruik gemaakt van diverse video's: Jonas uitgebreid RC Video Reviews Rotorflight playlist Raider over filters Op de site van RotorFlight is bij de voorbeelden de settings van Jonas te vinden voor de OMP M4 Max, deze overgenomen. Mijn setup is blijkbaar toch iets anders waardoor de staart wat slingert in de hover op 1800 toeren en ook wel eens oscilleer bij voorwaartse vlucht. En dus op zoek aan welke knoppen ik moet draaien om dit eruit te krijgen. Verder vlieg ik graag in het lagere toerental gebied met als voordeel wat langere vlucht-tijden. Heb het profiel van 2750 toeren dan ook gedumpt en draai 2450 als max en 2150 als meest gebruikte toerental. Met het vermoeden dat het profiel voor de 2150 tov van de 2400 nog wat tunning kan gebruiken en hoe dit aan te pakken.
Dat zal vast wel goed komen . Wat ik wel echt merk is hoe groter de heli hoe beter de defaults al zijn. Bijvoorbeeld mijn Specter 700 heli heb ik heel weinig hoeven aan te passen omdat die gewoon echt al goed vloog. Afgezien van de staart maar dat is zo getuned. Dat klopt inderdaad. Ik weet ook niet of dat in een toekomstige update opgelost wordt. Dat is ook wel een van de redenen dat ik dus ExpressLRS gebruik. Dat wordt continue geüpdated en wordt ook vanuit de Rotorflight community actief ondersteund. Dankje. Deze video komt uit mijn koker . Binnenkort probeer ik een kort video'tje online te zetten over de dynamic filters. Ik zelf heb ook een M4 max. Ik heb Jonas zijn settings ook geprobeerd echter dat was bij mij ook niet een volledig succes. Als de staart in hoover langzaam slingert is het I-gain verlagen of P-gain / D-gain verhogen. Echter die zijn al vrij hoog in zijn setup dus ik zou eerst eens de I-gain verlagen en kijken of het dan verbeterd. Zelf vlieg ik op 1800 rpm, 2400 rpm en 3e profile op 2800 gewoon omdat het kan. Voor af en toe wel is leuk om echt met hoog toerental rond te jagen, maar meestal gebruik ik 1800 rpm of 2400. Edit: Ik gebruik trouwens Flydragon V2 fbl en Nexus fbl
heb even naar de video gekeken , voor mij te veel parameters om een goed vliegende heli te krijgen ,ik ben bekend met ethos en betaflight, waar dit van afgeleid is . ik kies voor simplele setup , en vbar blijft dan toch erg makkelijk
Precies. Wat ik ook al zei Vbar is daar heel goed in en als je gewoon wilt vliegen zonder poespas is dat de eerste keuze!
Naar aanleiding van info op https://rcflightpath.com/articles/pid-tuning/rotorflight/?topic=guide[/urll] naar mijn logs gaan kijken om te zien waar de oscillatie op de staart vandaan komt. Maar alle gains laten een oscillatie zien, staan ze dan allemaal te hoog of is er een de oorzaak van de oscilattie en volgt de rest. Ingezoomd zit er ook nog een hoge frequentie ruis overheen, maar die zie je dan alleen terug in de D-gain. Dat is de enigste die ik tot nu toe niet verlaagd heb.