Beste F5K piloten, Als het weer ons goed gezind is zal de ontknoping in het F5K kampioenschap plaatsvinden op zaterdag 12 oktober. We vliegen dan alweer de laatste NK wedstrijd van dit jaar. Het is ongekend spannend in de top en zowel de eerste als ook de tweede en derde plek kunnen nog door meerdere piloten behaald worden. We zijn te gast bij “Modelvliegclub Losser” te Beuningen. Een zeer ruim veld met weinig tot geen vliegbeperkingen in een prachtige omgeving staan garant voor een lekker dagje vliegen. Helaas is er geen kantine aanwezig. Wel zal de club in de pauze een broodje knak op het veld klaarmaken. Deze consumptie is bij het inschrijfgeld inbegrepen. Locatie: Modelvliegclub “Modelvliegclub Losser” Mensmanweg - Strengeveldweg Beuningen Bezoek ook eens de website van de club: http://modelvliegclublosser.nl Dagindeling: Tijdens de invliegperiode kan iedere piloot zijn toestel testen en eventuele aanpassingen aan de Altis Nano doorvoeren. Er is een laptop met kabel voor de Altis aanwezig. Indien nodig kan de juiste Firmware en startparameters ter plekke geprogrammeerd worden. 09:00 Invliegen en veld uitleggen 09:45 Briefing met groepsfoto 10:00 Start wedstrijd 16:00 Start laatste taak Na de laatste taak worden de scores van elkaar gecontroleerd en aansluitend volgt de prijsuitreiking Aflastingen: Het al dan niet doorgaan van de wedstrijd zal uiterlijk een dag voor de wedstrijddag rond 20.00 uur in dit draadje op het forum bekend gemaakt worden. De wedstrijd gaat niet door als: · de gemiddelde windsnelheid tussen 11.00 uur s’morgens en 17.00 uur s’middags hoger is dan 8 m/s (bron: windfinder) · de mate en of kans op neerslag tussen 10.00 uur en 16.00 uur groot is (bron: buienradar) · er minder dan 8 deelnemers zijn ingeschreven · er minder dan 8 deelnemers aanwezig zijn tijdens aanvang van de wedstrijd. In dat geval beslissen we met de aanwezige piloten hoe we een invulling aan de dag zullen geven. Denk hierbij aan bijvoorbeeld het vliegen van een gezamenlijke “All Up” taak zonder coach Wedstrijdleiding: Wedstrijdleiding: Brian van der Gouw Jury: 2 personen, welke tijdens de briefing vastgesteld worden. Inschrijving: Inschrijven is mogelijk in dit draadje of door een mail te sturen naar f5k.contest@gmail.com De uiterlijke inschrijfdatum is vrijdag 11 oktober 2024. Ben je niet ingeschreven, maar besluit je op het laatste moment alsnog mee te doen dan zullen we er alles aan doen om dit mogelijk te maken. Stuur dan een verzoek naar bovenstaand e-mailadres of neem contact op met de wedstrijdleider. Inschrijfgeld: Senioren: € 15.00 ; Junioren: € 5,00 We verzoeken jullie het inschrijfgeld bij voorkeur digitaal te verrekenen middels een betaalverzoek van de organisatie. Uiteraard kun je ook cash op het veld betalen. Wedstrijdregels en Local rules: · Tijdens de jaarvergadering is besloten om het ongewild starten van de motor tijdens de landingsfase niet met een nulpunten straf te beoordelen maar met 100 strafpunten. We hebben gezien dat een aantal piloten toch een foutje in de programmering van de zender had en hierdoor ongewild de motor startte · Ook F5K toestellen met een lagere vleugelbelasting dan 12 gr/dm2 worden toegestaan
Deelnemers overzicht per 2 oktober: 1. Roger Steens (NED) - Falcon 2. Brian van der Gouw (NED) - Fury / Vortex 3 3. Fons Kremer (NED) - Fury 4. Norbert van der Zwaan (NED) - Vortex 2.5 5. Peter Zweers (NED) - Kestrel / Snipe 2
Deelnemers overzicht per 2 oktober: 1. Roger Steens (NED) - Falcon 2. Brian van der Gouw (NED) - Fury / Vortex 3 3. Fons Kremer (NED) - Fury 4. Norbert van der Zwaan (NED) - Vortex 2.5 5. Peter Zweers (NED) - Kestrel / Snipe 2 6. Jörg Vogelsang (DE) - Snipe 2
Deelnemers overzicht per 3 oktober: 1. Roger Steens (NED) - Falcon 2. Brian van der Gouw (NED) - Fury / Vortex 3 3. Fons Kremer (NED) - Fury 4. Norbert van der Zwaan (NED) - Vortex 2.5 5. Peter Zweers (NED) - Kestrel / Snipe 2 6. Jörg Vogelsang (DE) - Snipe 2 7. Herman Dievelaar - Fury
Deelnemers overzicht per 3 oktober: 1. Roger Steens (NED) - Falcon 2. Brian van der Gouw (NED) - Fury / Kestrel 3. Fons Kremer (NED) - Fury 4. Norbert van der Zwaan (NED) - Vortex 2.5 5. Peter Zweers (NED) - Kestrel / Snipe 2 6. Jörg Vogelsang (DE) - Snipe 2 7. Herman Dievelaar - Fury 8. Mike Neering (NED) - Sabre / NRJ / Falcon 9. Loet Wakkerman (NED) - Vortex 3
Het lijkt me wel een leuk idee om na afloop met zn allen wat te eten. Als afsluiting van het seizoen. Wat vinden jullie?
We gaan het voorstel voor n de groep gooien Edwin. In ieder geval mooi dat je er weer bij bent. Deelnemers overzicht per 5 oktober: 1. Roger Steens (NED) - Falcon 2. Brian van der Gouw (NED) - Fury / Kestrel 3. Fons Kremer (NED) - Fury 4. Norbert van der Zwaan (NED) - Vortex 2.5 5. Peter Zweers (NED) - Kestrel / Snipe 2 6. Jörg Vogelsang (DE) - Snipe 2 7. Herman Dievelaar - Fury 8. Mike Neering (NED) - Sabre / NRJ / Falcon 9. Loet Wakkerman (NED) - Vortex 3 10. Edwin Rooseman (NED) - Kestrel / NRJ
Deelnemers overzicht per 6 oktober: 1. Roger Steens (NED) - Falcon 2. Brian van der Gouw (NED) - Fury / Kestrel 3. Fons Kremer (NED) - Fury 4. Norbert van der Zwaan (NED) - Vortex 2.5 5. Peter Zweers (NED) - Kestrel / Snipe 2 6. Jörg Vogelsang (DE) - Snipe 2 7. Herman Dievelaar - Fury 8. Mike Neering (NED) - Sabre / NRJ / Falcon 9. Loet Wakkerman (NED) - Vortex 3 10. Edwin Rooseman (NED) - Kestrel / NRJ 11. Henk Nieuwenhuijsen (NED) - Falcon / Nxt stream
Deelnemers per 6 okt. 1. Roger Steens (NED) - Falcon 2. Brian van der Gouw (NED) - Fury / Kestrel 3. Fons Kremer (NED) - Fury 4. Norbert van der Zwaan (NED) - Vortex 2.5 5. Peter Zweers (NED) - Kestrel / Snipe 2 6. Jörg Vogelsang (DE) - Snipe 2 7. Herman Dievelaar - Fury 8. Mike Neering (NED) - Sabre / NRJ / Falcon 9. Loet Wakkerman (NED) - Vortex 3 10. Edwin Rooseman (NED) - Kestrel / NRJ 11. Henk Nieuwenhuijsen Ned-NXT Stream
Deelnemers per 6 okt. 1. Roger Steens (NED) - Falcon 2. Brian van der Gouw (NED) - Fury / Kestrel 3. Fons Kremer (NED) - Fury 4. Norbert van der Zwaan (NED) - Vortex 2.5 5. Peter Zweers (NED) - Kestrel / Snipe 2 6. Jörg Vogelsang (DE) - Snipe 2 7. Herman Dievelaar - Fury 8. Mike Neering (NED) - Sabre / NRJ / Falcon 9. Loet Wakkerman (NED) - Vortex 3 10. Edwin Rooseman (NED) - Kestrel / NRJ 11. Henk Nieuwenhuijsen Ned-NXT Stream 12. Bob van der Bijl (NED) - Falcon
Met 12 inschrijvingen en goede weersvoorspellingen hopen we het F5K seizoen 2024 goed af te sluiten. In de bijlage treffen jullie de loting alvast aan. Tot morgen!
Kopie Facebook: Dit jaar zijn er twee F5K wedstrijden afgelast. De inhaal reservewedstrijd is gevlogen op het mooie grote veld van de Modelvliegclub Losser. Van de 12 inschrijvingen, mochten we weer twee, bekende, nieuwe piloten verwelkomen. Twee toppiloten uit andere klasses: Loet Wakkerman en Jörg Vogelsang. Die mannen hoef je niet te leren vliegen. Ze moesten nog wat wennen aan de verschillende taken en strategieën, maar haalden direct goede scores. Loet zelfs een podiumplaats. Dat zegt genoeg over het talent. Het was een koude dag met relatief weinig wind. De thermiek was vaak wat flauwtjes en secure sturen een must. Tijdens de briefing hebben we een minuut stilte gehouden om Bas Beijer te herdenken. Deze week overleed hij op veel te jonge leeftijd. De wedstrijd verliep verder prima. We hebben 7 rondes gevlogen, waardoor er 1 schrapper kon worden toegepast. Tijdens de pauze hebben we een kop warme snert gegeten. Dat was een welkome versnapering bij een temperatuur van circa 10 graden. Het podium: 1: Peter Zweers - Kestrel 2: Roger Steens - Falcon 3: Loet Wakkerman - Vortex 3 Aan het einde van de dag is Fons Kremer nog eens extra in het zonnetje gezet voor zijn enorme bijdrage aan de competitie. Iedere wedstrijd verzorgd hij de wedstrijd materialen zoals de display, geluidsinstallatie, wedstrijd tent en vele andere zaken. Het is onmogelijk een F5K event goed te draaien zonder deze support. Nogmaals dank daarvoor Fons! Op naar een volgend seizoen F5K
De lijst met 'Height points' is heel interessant. Degenen die hoog startten zitten bovenin de Overall results. Dit zal toevallig op deze dag goed hebben uitgepakt denk ik. Ik had het gevoel dat het hogerop gemakkelijker was om de spaarzame thermiek uit te draaien. Ik vroeg me het volgende af: de nominale starthoogte was ingesteld op 60 meter. Vanuit mijn ERES-DNA probeerde ik zo hoog mogelijk te starten. Bij ERES krijg je namelijk geen strafpunten voor hoger starten, de motor slaat af op 90 meter, schiet je door tot bijvoorbeeld 110 meter dan is dat mooi meegenomen. Bij F5K word je wel 'gestraft' voor extra hoogte. Wist ik wel maar ik had pas laat in de wedstrijd door hoe zwaar deze straf was (reglement niet gelezen). Nu is mijn vraag: mag je de logger bijvoorbeeld op 50 meter instellen als de nominale hoogte voor de dag 60 meter is? Het is best lastig om bij ERES zo hoog mogelijk te starten en bij F5K dan juist weer niet. Ik ben ook al wat ouder.... Hierbij de betere versie vd video zonder de vreselijke muziekkeuze van mij.
@Loet Wakkerman, op Valkenburg stond ik 10de van de 13 deelnemers met de hoogste starts. Moet zelf nog leren om de motor eerder uit te zetten. Maar de starttijd van 7 seconden is zo voorbij. Daarnaast heb ik vaak het “probleem” direct in de bel te zitten. Dan doen de 10 seconden na motor uit extra, maar onnodig, pijn.
Hi Loet, de Altis staat vast ingesteld op 60 meter en 7 seconden motorloop. De starthoogte wordt bepaald door: - model bereikt de 60 mtr - motor heeft 7 seconden gelopen - motor wordt met de hand uitgezet Het is even wat inzicht krijgen in het vermogen wat je aan boord hebt. Sommigen vliegen op 2S anderen op 3S. Met de juiste prop combi kun je daarmee erg ver, maar ook hoog komen in 7seconden. Bij veel wind wil je vaak ver en wat hoger starten, terwijl bij weinig wind juist laag. Kom je precies in een bel terecht dan tilt deze het model zomaar 10 mtr of meer omhoog in de 10 seconden na de motor stop. Dat wil je meestal niet. Op dit moment zitten we in de fase van F5K dat de motorloop vaak op een 2 standen schakelaar zit. Daarmee weet je eigenlijk wel als je in de eerste stand zit de uitgangshoogte. Daarmee kun je bijv jouw gewenste 50 mtr of andere hoogte regelen. Kwestie van paar keer testen. Ik ben ervan overtuigd dat in de volgende fase de 7 seconden motorloop nog tactischer ingevuld gaan worden. Mensen met een motor kist historie zullen hier van nature meer gevoel bij hebben. Beetje lang antwoord op je vraag; maar nee, de Altis mag je dus niet aanpassen op andere hoogtes. ps: om die reden wordt bij het uitlezen van de Altis ook altijd de basis settings getoond: A=60 | T=7
In het starthoogte overzicht zie je ook terug dat je met een wat hogere start nog steeds het podium of zelfs winst kunt realiseren. Gedachte hierachter is dat vliegtijd belangrijker is dan de starthoogte. Bij gelijkblijvende vliegtijden is de starthoogte juist weer onderscheidend. Aan ieder de keus te kiezen wat beter is. Dat weten we dan weer achteraf..( had ik maar hoger of lager gestart )
Mijn logjes, mijn grootste fout was in vlucht 2. Ga uit de bel weg omdat ik denk dat het niet genoeg was. Koste flink wat punten.