steam launch

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Martin7876AA, 26 okt 2023.

  1. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.524
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    De vulnippels van Regner kunnen soms problemen geven.
    Je moet met de adaptor het pijpje van de vulnippel dus echt enkele millimeters indrukken.
    dan gaat het vloeibaar butaan in het tankje, en ontsnapt het gasvormige butaan naast het vulpijpje.
    Dan vullen tot er vloeibaar gas uit die ontluchting komt, dan is de tank vol tot 2 cm van de top, dus 80% vol bij grote tank en 50% vol bij kleine tank.
    Regner stoomtreinen hebben altijd kleine tankjes van circa 50 cc en die krijg je dus nooit goed vol.

    Als die Regner vulnippels ouder worden dan krijg je vaak het probleem dat het gasvormige butaan niet kan ontsnappen, daar zijn wel oplossingen voor:
    1) vulnippel repareren of vervangen.
    2) vullen in etappes, beetje gas erin, dan vulbus weg en met je nagel het pijpje indrukken om gas te laten ontsnappen, dam met fles weer een paar druppels vloeibaar erin, etc,etc,etc.
    3) ombouwen naar Reppingen systeem, aparte nippel voor vullen en ontluchten.
    4) ombouwen naar Ronson systeem, dit gebruiken Roundhouse en accucraft ook, en natuurlijk Ronson in hun aanstekers.
    Ik doe de laatste oplossing, en maak gelijk dat de kleinere tank ook 80% volgaat.

    https://www.gardenrailways.co.uk/ronson-gas-tank-filler-valve-replacement.html

    in de UK is die ronson adapter ook omgebouwd al te koop.

    Succes Willem
     
  2. Martin7876AA

    Martin7876AA

    Lid geworden:
    31 jan 2020
    Berichten:
    158
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    het gaat mij niet lukken wil de stoom en gas leidingen hard solderen met zilver.
    of ik zie het niet of mijn manier van vast houden enz (trillende handen)
    wie kan in de omgeving van rijnmond hier mij mee helpen !
    gr Martin
     
  3. Martin7876AA

    Martin7876AA

    Lid geworden:
    31 jan 2020
    Berichten:
    158
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
     
  4. Martin7876AA

    Martin7876AA

    Lid geworden:
    31 jan 2020
    Berichten:
    158
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
     
  5. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.524
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ik ben woensdag middag en avond op de modelclub
    Maasoever Spoorbaan Barendrecht.
    In de avond zijn er altijd mensen aanwezig, we hebben daar een speciaal lashok (ook voor solderen!
    Neem je soldeerspullen mee, dan kunnen we je lesgeven in hardsolderen.
    Wel vooraf het koper reinigen met schoonmaakazijn o.i.d. dat schoonmaken kost tijd en kun je beter vooraf doen.
     
    Potter vindt dit leuk.
  6. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.524
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Niemand gezien woensdag.
    Martin,ik ben vanmiddag en morgenmiddag ook weer aan het rijden, maar dan weinig tijd om te solderen.
     
  7. Martin7876AA

    Martin7876AA

    Lid geworden:
    31 jan 2020
    Berichten:
    158
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    Dank voor de aangeboden hulp.
    maar de gezondheid had weer eens wat anders in gedachten. maar dat heeft niks met de ÏJsselzicht te maken.
    maar ondertussen met veel try and error wel de stoom leidingen en gas leidingen kunnen hard solderen (zilver).
    Ook de verlichting en de RC ingefrommeld.hier bij wat fototjes. het is nog niet helemaal klaar maar het schiet op.
    gr Martin
     

    Bijgevoegde bestanden:

    ozy en Potter vinden dit leuk.
  8. Martin7876AA

    Martin7876AA

    Lid geworden:
    31 jan 2020
    Berichten:
    158
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    Regner boiler start niet door!!!
    vanmiddag was het zover proberen op te starten.
    water gevuld (gedeminiraliseerd 360cc van de 450
    stoomolie in de smeertoestel
    lagertjes voorzien van wat olie net als rest zoals de omkeer.
    gas tank wat gevild
    gas kraab open zachtjes met zeepsop de aansluitingen gechekt.
    shit 2 koppelingetjes lek dus weer opnieuw gemaakt.
    weer opbouwen en controleren okee alles dicht.
    weer alles controleren en alles nog goed
    gaskraan beetje open gesis in de schoorsteen
    vlam erbij een plof met kleine stuukvlam en dat is het
    een hoop geplaf als ik de aansteker bij de schoorsteen houd en dat is het.
    de ketel brand niet door dit vele malen gedaan maar geen hete lucht uit de schoorsteen.
    dus ook geen stoom door gebrek aan wat vuur in de ketel
    wie weet wat
     
    Potter vindt dit leuk.
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.586
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat schijnt vaker voor te komen:

    Mini bolier Regner firing up ! (modelboatmayhem.co.uk)

    Ik geloof dat ze er in dat draadje ook niet echt een oplossing voor hebben, maar ik ben er 100% van overtuigd dat je het moet zoeken in de luchttoevoer naar de vuurhaard...
    Gas KAN niet branden als het niet kan mengen met lucht. Als er geen lucht in de vuurhaard kan komen, KAN het uitsluitend boven de schoorsteen branden.
     
    Potter vindt dit leuk.
  10. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.524
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ik had in het begin ook veel problemen met het aansteken van branders van Regner stoomlokomotieven.
    Zet je gas te hoog dan stroomt het gasmengsel sneller dan de vlamsnelheid en gaat het mengsel buiten de vlampijp pas branden (waar de mengselsnelheid afneemt)

    Tegenwoordig doe ik het anders:
    - Draai de gaskraan een stuk open.
    - steek het mengsel aan, het gaat nu branden in de rookkast.
    - draai de kraan heel langzaam dicht, zodat de snelheid van het mengsel afneemt.
    - totdat de vlam terug popt in de vlampijp, een teken dat de mengselsnelheid lager is dan de vlamsnelheid, helaas gaat dan vaak de vlam uit.
    - geen probleem, laat de kraan staan in de stand waar de vlam terug popte en steek het gas opnieuw aan, het zal nu op je juiste plek branden.
    - is de ketel en brander lekker warm, dan kun je de gaskraan naar believen verder open of dicht draaien.

    Probeer dit eerst eens zou ik zeggen!

    Groeten Willem
     
    Laatst bewerkt: 8 okt 2024
    ozy en Potter vinden dit leuk.
  11. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.723
    Locatie:
    Salland
    gasinlaat.jpg Ben het met Bert eens. Mengverhouding lucht/gas is niet goed.
    Ik heb een verticale ketel in mijn stoomsloepje, ook van Regner.
    In het begin ook behoorlijk zit kl@@tviolen om een mooie vlam onder de ketel te krijgen.
    Uiteindelijk de oplossing gevonden:
    In de aansluiting van de gasleiding op de ketel zit een gat. (Rode pijl)
    Met dat gat kun je de vermenging van lucht en gas regelen.
    Bij mij zit daar een messing strip omheen. (Groene pijl) (volgens mij heb ik die ooit zelf gemaakt, maar dat weet ik niet eens zeker)
    Die strip zit om de gasinlaat vast met een boutje en moertje M2.
    Door die strip deels over dat gat in de gasinlaat te schuiven, kun je het gas/luchtmengsel regelen.
    Eenmaal de juiste stand: boutje vastdraaien en niet meer aankomen...
    Foto laat (tussen al stangen en slangen door) een en ander zien.
     
    Potter vindt dit leuk.
  12. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.723
    Locatie:
    Salland
    Martin, heb je deze adapter?
    Gas Umfülladapter Einhand | REGNER (regner-dampftechnik.com)

    Dan hoeft het vullen geen probleem te zijn. Met dien verstande:
    - het plastic opzetdeel van die adapter slijt op den duur; dan krijg je lekkage
    - in de adapter zelf zitten twee miniscule o-ringetjes; bij mij gingen die na een paar jaar ook lekken.

    Het vullen op zich is inderdaad een trucje. De onderstaande tips van Henk Bunte geleerd:
    1 gasbus ondersteboven op het gasreservoir zetten en indrukken.
    2 gasreservoir loopt nu mooi vol
    3 Als je geen gas meer hoort stromen, gasbus er af halen en even wachten.
    4 daarna met je nagel het vulventiel van je gasreservoir in je boot iets openen; er stroomt een\
    gas/luchtmengel uit het gasreservoir. De lucht die eerst in het reservoir zat, stroomt er nu uit (ja, én een
    beetje gas, maar da's te verwaarlozen)
    5 Vulprocedure herhalen: vullen tot je geen gas meer hoort stromen.
    6 Eventueel stap 4 en 5 nogmaals herhalen. Dan zit je gasreservoir in je boot écht vol.

    Verder moet je gasreservoir in je boot koel zijn. Logisch, zou je denken, maar veel lui schijnen dat te vergeten. Dus als je gevaren hebt: eerst je gasreservoir af laten koelen.
    Ik heb een leiding met 'afgewerkte stoom' om het gasreservoir heen gedraaid, zodat het gas altijd op temperatuur gehouden wordt. Jij kunt je leiding met afgewerkte stoom door je gasreservoir laten lopen. Nog simpeler. Zodoende wordt je gasvoorraad tijdens het stoken nooit dusdanig koud dat je geen druk meer hebt.
     
    Potter vindt dit leuk.
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.586
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hier heb ik, gebaseerd op ervaring, wel iets over op te merken...

    1 is correct.
    2 en 3 gewoon vergeten, is overbodig. 5 seconden gas vullen is genoeg, of je het nu hoort lopen of niet, voor:
    4... blaas gas af tot er niets (of bijna niets) meer uit komt. De gastank koelt door deze actie sterk af, en eventueel stap 1 nogmaals herhalen, gevolgd door 4.
    Je gastankje is nu overigens luchtvrij, en zal onder normale omstandigheden ook de rest van zijn leven NOOIT meer enige lucht bevatten. Zelfs niet als je doorstookt tot d vlam uitgaat.

    daarna is 5 leuk, maar zolang gastank en gasfles even warm zijn (en dat ZIJN ze, als je 1 en 4 goed uitgevoerd hebt, binnen 10 seconden nadat je met 5 begint) blijft het gas op zwaartekracht gewoon stromen, ook al hoor je niks meer, met ongeveer 0,5 tot 1 gram per seconde. De warmte van de hand waarmee je je gasfles vasthoudt is daar reeds voldoende voor.

    Punt 6 moet je ECHT niet willen: als de gastank TE vol zit, kan bij een bewegend model (en stoombootjes bewegen als je ze oppakt om in het water te zetten) de vloeistof tegen de gaskraan klotsen, met als gevolg vloeibaar gas in de gasleiding. Dat is ZEER gevaarlijk, want je brander kan niet met vloeibaar gas overweg, en een forse plof kan het gevolg zijn. Die plof veegt je vlam weg, maar het gas blijft stromen, en omdat er geen vuur is, is er geen trek meer in de schoorsteen, en vult de boot zich met gas. Een hernieuwd aansteken zal nu leiden tot aanvankelijk een vlam op de schoorsteen (de luchtopening in de foto's zuigen nu geen lucht aan, maar gas, dus de vlam KAN niet naar binnen) en dat duurt tot de gas/luchtverhouding in de open ruimte van de boot binnen de ontsteekbaarheidsgrenzen valt, waarna een veel forsere plof onderdelen van je boot in het rond slingert.

    Vraag me hoe ik dat allemaal te weten gekomen ben... :rolleyes:
    (hint: het was niet leuk, en ik schrok me het leplazarus).

    Zoek uit wat de volumetrische inhoud van je gastank is, neem daar 80% van, en zoek op hoeveel gram dat is.
    Weeg je lege gastank (en schrijf dat ergens op), en weeg je tank tijdens/na het vullen.
    Gewoon even ondrbreken, wegen, en doorgaan met vullen, rustig tellend (eenentwintig, tweeëntwintig...).
    Op die manier ben je altijd veilig, want nogmaals, in het rond vliegende stukken opbouw en dergelijke, het is ECHT niet leuk... Wel voor de verhalen later, niet op het moment zelf.
     
    ozy, k-k, Jan Walpot en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.723
    Locatie:
    Salland
    Dank voor je 'ervaringen' Bert...
    Nazorg nodig?
    Je weet 't: één telefoontje en ik rij naar Friesland.
    (Niet dat 't helpt, maar het kan zomaar gezellig worden...) ;)
     
    Potter, k-k en Jan Walpot vinden dit leuk.
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.586
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Neuh... niet echt... tenzij
    jij de drank meebrengt...

    :p :p :p

    Maar ik tuf als de dagen weer wat lengen nog wel eens een keer richting Biddinghuizen, denk ik... Schijnt een mooi vaarvijvertje te zijn daar...
     
    Potter en k-k vinden dit leuk.
  16. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.723
    Locatie:
    Salland
    Prima plan! En ik wil best eens een keertje richting Oldeberkoop tuffen, als je tijd hebt...
    IK heb sinds augustus tijd zát...:jan:
     
    Potter en k-k vinden dit leuk.
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.586
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik helaas sinds de verandering van werk veel minder, merk ik... Terwijl ik op papier juist méér zou moeten hebben.
     
    Potter vindt dit leuk.
  18. Martin7876AA

    Martin7876AA

    Lid geworden:
    31 jan 2020
    Berichten:
    158
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    Volgende probleem en ja lig aan mijzelf. Vaak neem je een idee aan en wat je ook doe je kom weer terug op de zelfde gedachten.
    mijn stoom machine wil niet draaien. zelfs met 3 bar druk is het een no go! Maar hoe ik denk kom ik terug op de eerste gedachte en die is verkeerd!!!
    de machine draai met de hand redelijk niet te zwaar maar ik niet te ligt enige weerstand is er wel. Dus moet ik kijken aan de aansturing via de stoom valve. Het is een mechanische ronde klep met twee uitsparingen.in een huis met vier aansluitingen voor vier leidingen.
    Daar gaat ik de mist in. Er gaat een leiding van de hoofd stoom in en de drie ander zitten volgens mij verkeerd op de stoom machine verkeerd!
    wie kan mij helpen
    gr Martin
    valve.jpeg
     
    Potter vindt dit leuk.
  19. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.524
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Dit is een omkeerventiel.
    Hiermee kun je de machine dus 2 kanten op laten draaien.
    Door het verdraaien van de hendel kun je dus zowel de snelheid als de richting regelen.
    Standaard aansluitingen:
    Onder = verse stoom
    links = aansluiting 1 op de machine
    boven = afgewerkte stoom (vaak schoorsteen in)
    rechts = aansluiting 2 op de machine
    Maar wat is onder dan?
    Gewoon blazen met je mond in de kant van de verse stoom en controleren waar de lucht uitkomt.

    Maar de machine moet echt heel licht lopen.
    Controleer of er zware punten in de machine zitten.
    Zet er lucht op, en draai aan de as, dan voel je of hij wil bewegen.
    Iets te zwaar en de machine zal stokken
     
    Potter vindt dit leuk.
  20. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.270
    Locatie:
    Giessenburg
    Hoi Martin, echt goed kan ik het niet zien op de foto's die je hebt geplaatst maar ik zie stoom toevoer naar de cilinders maar geen afvoer. Om het beter te kunnen beoordelen zou je een foto van de andere kant van de machine moeten plaatsen.
    Groet, Jan.
     

Deel Deze Pagina