heron, maiden flight

Discussie in 'Overig / Experimenteel' gestart door nayy, 8 okt 2024.

  1. nayy

    nayy

    Lid geworden:
    3 dec 2005
    Berichten:
    159
    Hallo,

    Ik heb mijn heron nu een paar maand, dit was de maiden flight.
    CG was zoals voorgeschreven in de handleiding.
    De zwever vertoonde echter venijnig stal gedrag.
    Langzaam heb ik de CG altijd maar meer naar voor gezet, en nu is dat op het einde ongeveer ok.
    Nu en dan durft hij nog stallen, je moet er snelheid inhouden.

    Heeft iemand dezelfde ervaring ?



    nayy
     
    Laatst bewerkt: 8 okt 2024
  2. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.433
    Locatie:
    Harderwijk
    Klopt het instelhoekverschil van vleugel en stabilo? Ja meestal kan daar weinig aan verkeerd zijn bij zo'n RTF toestel, maar dat is het eerste dat bij me opkomt.
     
  3. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.344
    Locatie:
    REO
    Of vliegsnelheid. In de video kan ik de snelheid niet goed inschatten maar de Heron kan niet super langzaam vliegen zoals andere, meer prestatie, zwevers.

    Erik
     
  4. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.433
    Locatie:
    Harderwijk
    Ja maar dan zou een cg volgens specs toch moeten leiden tot een correcte snelheid.
     
    nayy vindt dit leuk.
  5. nayy

    nayy

    Lid geworden:
    3 dec 2005
    Berichten:
    159
    Bij snel vliegen stallt hij idd niet.
    Bij trager vliegen met CG iets teveel naar achter is het heel erg.

    als ik 't vergelijk met mijn F3K's vliegt die gewoon niet goed.

    hij blijft wel vliegen met vrij veel wind, daarom hou ik hem momenteel bij.

    Nayy
     
  6. nayy

    nayy

    Lid geworden:
    3 dec 2005
    Berichten:
    159
    een clublid zei me dat alle muliplex zwevers op aangegeven CG met de neus naar beneden moeten wijzen.
    Dat lijkt me vreemd.
     
  7. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.344
    Locatie:
    REO
    In mijn ervaring vliegen alle Multiplex zwevers en motormodellen met het opgegeven CG prima. Sterker bij mijn AcroMaster en ParkMaster heb ik het CG aardig naar achteren verlegd. Ik heb een vier kleppen zwever, Challenger, met een vrij smalle vleugel (kleine koorde) die ook relatief snel stallt cq. graag wat sneller gevlogen wordt.

    Erik
     
  8. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.433
    Locatie:
    Harderwijk
    Check toch nog eens het instelhoekverschil, cq de correcte montage van het stabilo; en de hoogteroerstand... er is gewoon iets niet okee, dat moet te vinden zijn.
     
  9. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.121
    Dat klopt, de neus moet iets omlaag wijzen, dan is het zwaartepunt goed. Ga niet naar achter ermee, dan krijg je precies dat wat je omschrijft. Het is geen prestatie zwever waar je met een achterlijk zwaartepunt gaat vliegen en die het dan nog goed doet. Als je de Heron goed instelt met de vliegfases zoals Multiplex dit voorschrijft (thermiek en speed) dan is het een heel goede zwever die zowel langzaam als snel kan vliegen. Maar hij zal nooit zo langzaam als een DLG of F5J bak kunnen vliegen.
     
  10. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.553
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Zijn je uitslagen van je roeren wel goed. Je haalt de snelheid eruit en gaat dan een bocht draaien, dat is voer voor stall, vooral met teveel uitslag.
    Ik denk ook dat je instelhoek van je stabilo niet goed is. Ik zou een tapeje aan de voorzijde plakken.
     
  11. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.344
    Locatie:
    REO
    Maar verander steeds maar één ding tegelijk en vraag een tweede vlieger mee te kijken.
    MPX kisten vliegen eigenlijk allemaal goed en het is bijna onmogelijk om hoeken te verprutsen.
    Andere suggestie: laat eens een andere zweefvlieger je Heron vliegen.
    Erik
     
  12. nayy

    nayy

    Lid geworden:
    3 dec 2005
    Berichten:
    159
    ok thx.
    ondertussen zijn we een paar maand verder dan mijn eerste vlucht, en hij vliegt idd redelijk.
    Ik kom wel van F3K en F5J zwevers en vergelijk wsch teveel met deze kisten die ik extreem traag kan vliegen en heel zacht stallen...

    Had de heron als 'no stress' zwever gekocht om te kunnen vliegen bij moeilijke omstandigheden (veel en onregelmatige wind) zonder risico's te moeten nemen met mijn duurdere kisten.

    Heb er ondertussen al leuke vluchten meer gehad, maar 't blijft niet vergelijkbaar met F3K vliegers ;-).
     
    jve vindt dit leuk.
  13. nayy

    nayy

    Lid geworden:
    3 dec 2005
    Berichten:
    159
    Ik ga die stab eens nakijken, maar veel kan je er niet aan veranderen, er zit momenteel niets tussen.
     
    jve vindt dit leuk.
  14. nayy

    nayy

    Lid geworden:
    3 dec 2005
    Berichten:
    159
    ik ga dit nakijken, staat volgens mij volledig standaard.
     
  15. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.121

    Tja, je bent dus appels met peren aan het vergelijken. of misschien wel met citroenen. Die appel (f5k of f5j) is de appel en smaakt goed, die Heron is de citroen, die smaakt jou niet goed, maar geeft wel veel smaak aan andere zaken.

    Ga niet zitten rommelen met het originele instelhoekverschil, dan kom je alleen maar van een koude kermis thuis en vliegt hij nog veel; slechter, alhoewel, zo slecht vliegt die Heron echt niet. Mijn vliegervaring met de heron is juist heel goed, van langzaam tot snel. Hij pikt vrij gemakkelijk elke vorm van Thermiek op en je kan er ook snel mee steken van de ene naar de andere bel. Maar je mag hem nooit vergelijken met toestellen die maar voor 1 doel zijn gemaakt. En ja, ik heb alle drie gevlogen, van F5j en f5k tot de gewone standaard zwever zoals de heron en anderen, en zelfs f5b op wedstrijd niveau. daar moest ik eraan wennen dat die modellen erg snel gevlogen moesten worden in de thermiek. veel sneller dan wat ik gewend was.

    Elk model is ontworpen met een doel, voor de heron hebben ze een ander profiel gebruikt met andere eisen en vereisten. door de welving te veranderen kun je zoals multiplex dit voorschrijft de eisen en vereisten iets verleggen, maar dat is niet zoals met die andere toestellen die jij hier noemt. en zet de roeruitslagen zoals multiplex aangeeft, dan heb je veel meer plezier ervan.

    Leer vliegen met meer toestellen dan alleen maar die wedstrijd modellen, daar leer je veel meer van wat afstellen betreft dan die dingen die alles vanzelf doen. Mijn f5j kist en ook de f5k dingen vlogen vanuit de doos perfect, die f5j zelfs tot vervelens toe, want ik hoefde niks te doen om boven te blijven...... die f5k was nog leuk omdat je actief bezig was met dat gegooi....... de andere zwevers die ik in die kleine 50 jaar gevlogen heb was soms uitdagend en leuk, veel leuker dan die f5j.......
     
  16. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.553
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Heb je ook n duikproefje gedaan?
     
  17. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.354
    Locatie:
    Utrecht
    Het verhaal komt op mij helemaal over als:
    - te groot instelhoekverschil, EN
    - te voorlijk CG

    Zowel overtrekgedrag als klein dynamisch snelheidsbereik duiden daarop.

    Ik zou het instelhoekverschil zeker onder de 1½⁰ houden. Ikzelf vlieg meestal met hooguit 1⁰ en minder voor snelle kisten.
    En bij een kleiner instelhoekverschil moet het CG naar achteren (en vaak de hoogteroeruitslagen kleiner). Maar dat laatste kan wachten, of maak een dual rate-schakelaar die de uitslagen 75% maakt (25% kleiner dus).
     
    nayy vindt dit leuk.
  18. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.354
    Locatie:
    Utrecht
    Mijn manier van CG invliegen:
    Eerste serieuze maar grove poging is de duikproef.
    Ik vlieg die zodanig dat als ik van ± 45° aanduik vanaf pakweg 150m hoogte het zelfcorrigerende vermogen onvoldoende is om een klap op moeder te voorkomen. Ik moet dus up geven.

    Daarna komt het subtielere werk:
    Als de kist bij het cirkelen voor thermiek of gewoon (bij weinig of liever geen wind) met een beetje up keurig blijft draaien is het goed.
    Als hij de neiging heeft om zonder ingrepen de bocht steeds sterker wil indraaien en in een duik naar beneden wil gaan ligt het CG nog te ver naar voren, omgekeerd als hij eruit wil draaien ligt het CG te ver naar achteren.
    Let op: in deze fase verplaats je het CG hooguit 1 mm per keer, vaker een halve mm.
    Deze fase kan maanden duren tot je de perfecte instelling hebt gevonden, want eea. is ook best wel afhankelijk van het weer (hoeveelheid wind)
    N.B.
    hoe achterlijke het CG hoe beter een kist kan steken met verhoogde snelheid zonder belachelijk veel hoogte te verliezen. Maar dan wordt het zelfcorrigerende gedrag van de kist ook steeds minder. Je moet zo'n kist in dat geval zelf weer recht leggen als hij door een windvlaag/werveling opeens omhoog of omlaag wordt gestuurd. Hoe ver jij wil gaan is een kwestie van smaak en vooral pilootkunde, en ervaren vlieger gaat verder.

    =============================================================================
    Ik vond in mijn archief nog een door mij gemaakte samenvatting over het instellen/invliegen van een zwever.
    De samenvatting gaat over een (Engelstalige) lezing van hem van een dik uur over dit onderwerp.
    Zie hieronder.

    Rolroer-differentiatie :
    - Weinig, zo min mogelijk
    - Teveel differentiatie : zwever heeft de neiging om langzamer te worden
    - Bij te weing differentiatie heeft de zwever de neiging sneller te worden.

    Rol à rudder mix:
    - De ‘dosering’ is niet voor elke snelheid dezelfde.
    - Prefereer rolàrudder-mix boven rolroer-differentiatie

    Rol-uitslagen bij rolroeren en flaps:
    - Rolroer- vs. Flap-uitslag 55%-45% bij gelijke span rolroer-/flap-spans
    - Span rolroer>flap : meer uitslag voor rolroer, minder voor flap
    - Span rolroer<flap : minder uitslag voor rolroer, meer voor flap

    Regel rol>>rudder-mixer en differentiatie in voor elke vliegfase (thermal/normal/speed)
    Doel: bij alleen rolroeruitslag moet de romp van de kist netjes rechtuit blijven gaan. Niet gieren, niet up of down!

    Hoogteàflap-mixer:
    - m.n. tijdens de launch (lier)
    - 2-3mm flap beweging tijdens thermal-mode
    - Grove vuistregel (voor moderne profielen) : verhouding uitslag hoogteroer : flap is 1:1 tot 1:0,8 (in graden gemeten)

    Dual-rate en expo
    zijn veel meer een kwestie van persoonlijke smaak. Philip Kolb gebruikt ze niet.
     
    jve, nayy en MBM63 vinden dit leuk.
  19. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    824
    Locatie:
    Drechterland
    Ik heb meerdere Herons gehad en andere Multiplex zwevers ( solius & Lentus) , op het aangegeven zwaartepunt ietsje voorlijk zwaartepunt instellen ( neus helt iets naar voren) dan vliegen ze allemaal
    zeer neutraal en voorspelbaar , je moet wel bij alle genoeg snelheid houden en niet teveel aan je up blijven trekken , ik zie op je filmpje dat je graag de grens opzoekt en steeds tegen overtrekken vliegt .
    MPX heeft op alle kisten van hun het zwaartepunt handig aangegeven met de de kleine "bobbeltjes" onder de vleugel en dat is ideaal , en klopt als een bus en hoef je niet aan te twijfelen.
     
  20. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.433
    Locatie:
    Harderwijk
    Goede uitleg maar ik heb mijn twijfels bij een detail:
    Het toestel weet absoluut niet of er wind staat of niet (even afgezien van eruit resulterende turbulentie). Wind is alleen maar zich verplaatsende lucht, gedrag toestel is precies hetzelfde behalve dat het zich bij iedere cirkel downwind verplaatst.
     

Deel Deze Pagina