Lengte rubber

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door M.l.v.Doesburg, 2 feb 2024.

  1. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.581
    Locatie:
    Oegstgeest
    Ik heb een Prairie Bird gebouwd wat redelijk gelukt is.
    Echter moet er nog een stukje rubber in het rompje.
    In de bouwbeschrijving hebben ze het over een motor "one loop 15 in."
    Moet ik dit interpeteren als een motor die 381mm lang is en dus een stuk langer dan het model?
    Of is 381/2 en zit het onder spanning in het model?
     
    ramses vindt dit leuk.
  2. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.581
    Locatie:
    Oegstgeest
  3. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.651
    Locatie:
    Den Haag
    Het is een lus van 15 inch. Dus die zal langer zijn dan de romp idd. Dit om meer duratie te halen uit je motorloop. Belangrijk is dus ook om het cg goed te leggen met de motor in je romp. Wellicht een beetje opdraaien al. Let wel op, als je buiten gaat vliegen en je motorloop is klaar dat niet het neusblokje eruit valt. Dit vindt je best lastig terug.
     
    ramses vindt dit leuk.
  4. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.581
    Locatie:
    Oegstgeest
    Oke dan snap ik wat ze bedoelen. Het motorschotje heeft een mooien klempassing in het rompje. Hoeveel windingen kan zo'n elastiek ongeveer hebben? En moet ik er nog iets opsmeren? Het rubber voelt nog soepel aan na 35 jaar in een doosje:p
     
  5. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.651
    Locatie:
    Den Haag
    Dat is lastig te zeggen. 1000 moet toch zeker wel lukken. Maar dat oude pirelli rubber is erg lastig te zeggen. Kan zomaar bij 200 windingen al knappen.

    Je moet rubber altijd smeren. De meest oldschool en simpele smeer is wonderolie, groene zeep en glycerine. 1:1:1 mengen, beetje verhitten en je hebt rubber smeer.
     
  6. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.581
    Locatie:
    Oegstgeest
    Kan ik er beter ander rubber inzetten? Dat smeermiddel gaat lukken, volgens mij heb ik dat allemaal nog wel staan. Smeer je dat vervolgens met de vingers op het rubber? En droogt het vervolgens dan ook niet uit?
     
  7. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.651
    Locatie:
    Den Haag
    Ik zou zelf ander rubber nemen ja.

    Dat is sowieso betere kwaliteit dan die zwarte die je nu hebt. Ik smeer t aan mijn vingers ja en masseer t rubber dan in. Als ik klaar ben met vliegen dan was ik t rubber uit in de wasbak en smeer een volgende keer weer.

    Let wel op, rubber heeft geen eeuwig leven. Reken op 10 a 15 vluchten voor je nieuw nodig hebt. Afhankelijk hoe hard je opdraait
     
    ramses en M.l.v.Doesburg vinden dit leuk.
  8. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.581
    Locatie:
    Oegstgeest
    Waar kan ik een stukje rubber kopen en welk formaat zou ik dan nodig hebben?
     
  9. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.651
    Locatie:
    Den Haag
    Heb je wat meer info qua gewicht van t model, spanwijdt en prop grootte
     
  10. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.581
    Locatie:
    Oegstgeest
    Het model is zonder rubber 17 gram en het propje is 6 inch.
     
  11. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.651
    Locatie:
    Den Haag
    Ik ga even rondvragen voor je.

    Dan kan ik je wel wat opsturen...
     
  12. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.651
    Locatie:
    Den Haag
    Je hebt een pb
     
  13. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.604
    Locatie:
    hier en daar
    Ben je 17 feb. in de buurt van Velp?
    Dan vliegen we met een aantal mensen in de Dumpel van 15:00-19:00.
    Proefvluchten zijn daar vast te maken en rubber is ook mee daarheen te nemen.
    En wie weet besmetten we je met het indoor-virus ;)
     
  14. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.581
    Locatie:
    Oegstgeest
    Velp is voor mij helaas erg ver rijden.... anders had ik zeker wel even willen komen kijken!
     
  15. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.581
    Locatie:
    Oegstgeest
    20240310_153408.jpg IMG-20240310-WA0049.jpg IMG-20240310-WA0020.jpg IMG-20240310-WA0047.jpg
     
    ramses, wvr en janhein vinden dit leuk.
  16. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.581
    Locatie:
    Oegstgeest
    Ik had nog een nieuw model liggen. Gebouwd uit een kitje wat ik ooit in CZ gekocht had. Hier had ik nog een stukje rubber bij wat ook al 25 tot 30 jaar oud was. Het brak al bij het maken van een knoop maar uiteindelijk heb ik er een paar vluchtjes mee kunnen maken. Maar het lijkt er op dat dat het rubber niet genoeg vermogen geeft (3.2mm breedt en 40cm lang). Na één rondje lag het model meestal weer op de grond. Maar het vloog uiteindelijk wel mooi en langzaam. Dit met ongeveer 1500-2000 windingen. Maar als het model land zijn hooguits de helft van de windingen verbruikt. Hoe kan ik dit optimaliseren? Smeren jullie het motorasje bijvoorbeeld ook?
     
  17. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.330
    Locatie:
    Amersfoort
    Hoi Martijn,
    Je verhaal wijst op slap rubber! Onderbroekenelastiek, om het oneerbiedig te zeggen. Bij rubbermotoren van welke aard dan ook, is het zaaks om vers, sterk rubber te hebben, en dat dan tot een belangrijk percentage van het maximaal mogelijke op te winden! Wakefieldvliegers gaan tot 99% en gooien een motor na 1 vlucht weg; bij zaal rubber schaalmodellen ga ik tot 80% en dan gaat een motor 5 of 6 vluchten mee. Gewoon uitproberen en een motor stuk draaien. Als je met vers rubber en een flink aantal toeren door het dak van de zaal gaat, dan kun je met een lichtere of dunnere motor terecht. Als je model op heuphoogte blijft rondcirkelen is een dikkere motor nodig. Een motor die bij de landing nog veel toeren over heeft is te lang en/of te dun. Motorasjes smeren helpt, maar niets in vergelijking met goed rubber! En vooral het rubber smeren.
     
    M.l.v.Doesburg vindt dit leuk.
  18. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.581
    Locatie:
    Oegstgeest
    Vanmiddag weer gespeeld met mijn twee rubber kistjes. Bernard heeft voor mij wat rubber geregeld! En dat maakte een wereld van verschil! Nogmaals dank daarvoor!

    IMG-20241027-WA0043.jpg IMG-20241027-WA0047.jpg IMG-20241027-WA0050.jpg IMG-20241027-WA0057.jpg
    IMG-20241027-WA0047.jpg
    IMG-20241027-WA0050.jpg
    IMG-20241027-WA0057.jpg


    Met de Prairie Bird heb ik vanmiddag flink wat goede vluchten gemaakt. Helaas ook een paar keer de muur tegen gekomen maar dat hoort er denk ik bij haha. Vooral nadat het landingsgestel afbrak vloog het model mooi.

     
    crins, Bruno van Hoek en ramses vinden dit leuk.
  19. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.330
    Locatie:
    Amersfoort
    Je komt over twee weken toch ook naar Nijmegen? Mag je niet missen. Je doet tonnen inspiratie op!
     
    ramses vindt dit leuk.
  20. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.345
    Locatie:
    NB NL
    .
    Heel gaaf Martijn! :thumbsup:

    Groeten, Ramses
    .
     

Deel Deze Pagina