Renovatie Graupner Löschkreuzer Weser 1:30

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Luc Biemans, 24 okt 2010.

  1. hastalafisher

    hastalafisher

    Lid geworden:
    22 jul 2012
    Berichten:
    257
    Locatie:
    Reeuwijk (nabij Gouda)
    eigenlijk heb ik nog 1 20 amp regelaar van ali liggen die maximaal 2 motoren zou kunnen voeden. borstelversie
    Daarnaast 2x 30 amp https://www.modellbau-berlinski.de/...elaar-shark-30a-sbec-g2---2-4s---sbec-5-6v_4a besteld voor dit model of een ander model wat nog wordt gebouwd.
    En 2x 1400 kV motor met langere levertijd, mogelijk ook voor ander model.
    1x ca 1000 kV motor heb ik ook liggen als test op de middenmotor, deze komt uit een modelvliegtuig.

    Wat ik nu begrijp is de 6:1 vertragingsmotor toch wat te traag aangezien de schroeven nauwelijks groter dan 50 mm kunnen zijn.

    Alles gaat wel op ruim 12 volt draaien.
    Maar wellicht is 1 goede brusshles motor in het midden al voldoende om het model vooruit te krijgen met ca 15 amp en >10 volt is dat toch ruim 150 watt.
    De buitenste brushed motoren blijven er dan gewoon als reserve bijzitten o.i.d. Dat scheelt veel regelaars en toch prima mee te varen lijkt mij.

    In ieder geval heb ik 3 verschillende schroeven besteld tussen 40 en 50 mm, zoals deze: https://www.modellbau-berlinski.de/...oef-3-bladig-kunststof-45mm-m4-rechtsdraaiend
    Het wachten is nu op de schroeven daarmee zou ik kunnen testen met wat ik nog heb gevonden. (90 amp brusshless regelaar en de 1000 kV motor)
     
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.582
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Huidige geplaatste motoren draaien bij 12V onbelast 14.800 rpm (zeg maar kv = 1.233)
    Diameter is 35 mm, en de vuistregel in deze is dat propellers van 35mm bij een borstelmotor.
    Ze kunnen max 14A trekken, worden dan wel straalkachels, en minder een motor, dat schroeven moet aandrijven.
    In doorsnee met varen is 2,65A het aanbevolen te trekken vermogen.

    De reductiemotor 6:1, welke motor/merk is dat?
    De Brushless, welk merk?

    Plastic props verwacht in een spoed van 1x de diameter.
    50 mm prop op een 1.400 kv wordt rook, en doorgebrande elektronica
    11.1V x 1.400 geeft 5.500 rpm is op een modelviegtuig al veel, en slaat de boel uiteen.
    Motor vraagt en de 3S 5.000 mA zal het vermogen leveren zonder in te storten.
    Als die accu 45C is, kan deze in een klap een slordige 225A afleveren.
    Een lastrafo last keurig bij 150A...

    Deze props kunnen die toerenlast sowieso niet aan.
    Alleen carbon versterkte of aluminium, staal of brons.

    En moet je soms maar oplossingen gaan verzinnen... met vertragingstactieken...
    Waterkoeling niet nodig... niets is over belast...

    IMG_2733.jpg
     
    Laatst bewerkt: 17 nov 2024
  3. hastalafisher

    hastalafisher

    Lid geworden:
    22 jul 2012
    Berichten:
    257
    Locatie:
    Reeuwijk (nabij Gouda)
    Eigenlijk weet ik niet precies de kv waarde die ik nu in het midden wil zetten het zal wel onder 1000kv zijn.
    Als daar een 45 mm schroef op zet en 15 amp kan trekken dan lijkt mij dat het prima vooruit komt met ruim half gas.

    Waarschijnlijk heb ik vooral 3s accu's liggen ervoor anders scheelt dat nog wat.

    De rest blijft voorlopig nog even zitten als reserve, scheelt ook werk.
     
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.582
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Beste is stromen te meten...
    Ik had ooit een aandrijf concept opgebouwd met twee 5-polige Mabuchi motoren.
    Trok totaal 14A, Speedschroeven 47 mm, hoogst verkrijgbare spoed, 1,6.
    Reductie 3:1.
    Lengte 115 cm. Het voer 20Kmh, romp half uit het water.
    En met Lurssen Effektruder... gebeurde dat met de waterlijn vlak getrokken. Nogal hilarisch! :)
    Motoren werden niet warm en stonden op hoogst mogelijk rendement.
    Vaartijd 3 kwartier voluit. Daar wordt een mens moe van.
    Volt en Amperemeter op een dek console gemonteerd. Snelheid op vlak water met een stopwatch langs de kant.
     
    Laatst bewerkt: 17 nov 2024
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.311
    Locatie:
    Oostvoorne
    Votl x Ampere geeft natuurlijk het aantal Watts. Maar veel belangrijker is hoeveel vermogen de schroeven af kunnen geven en bij welk toerental.
    Buiten de diameter is de spoed van de schroeven veel belangrijker. Die bepaalt in wezen hoe snel je boot vooruit wil of kan.
    Deze schepen zijn een soort halfglijders en een beetje moeilijk om er de juiste aandrijflijn(en) voor te berekenen.
    Maar je gaat op 12 Volt varen, je hebt een 1000 KV motor en een schroef van 4,5 cm, spoed onbekend. Voor het rekenvoorbeeld houden we even de verhouding diameter/spoed als 1:1. Dan krijg je de volgende formule 12 Volt x1000 KV x 60 minuten x 4,5 cm :100.000 (centimeters in een kilometer) = 32,4 km/uur. In een vaste stof zou de schroef die 32,4 km afleggen. Maar in het water heb je slip o.a. veroorzaakt door de weerstand van de romp. Voor mezelf houd ik in eerste instantie 50% slip aan. Puur om te zien of met de aandrijflijn de theoretische rompsnelheid is te halen. Voor een romp van 1 meter lang is dat 4,5 km/uur. Met 50% slip zit je aan ruim 16 km per uur. Maar dan rijst de grote vraag: Hoeveel vermogen kun je met die ene schroef van 45 mm aan het water afgeven en hoeveel vermogen is er nodig om je scheepje 16 km per uur te laten halen. En is het model van de romp ook geschikt voor die snelheid. Een en ander zul je dus uit moeten proberen.
    Hoop dat bovenstaande getallen je wat meer inzicht geven. Gr. Klaas.
     
    hastalafisher en MicropropSport vinden dit leuk.
  6. hastalafisher

    hastalafisher

    Lid geworden:
    22 jul 2012
    Berichten:
    257
    Locatie:
    Reeuwijk (nabij Gouda)
    De eerste test steun met brusshless en andere koppeling.
    Zou hiermee zelfs gelijk kunnen testen met grote 2 bladsschroef en regelaar.[​IMG]
     
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.582
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja! Kan zeker.
    Regelaar er aan, programmeren met de zender.
    Als je tussen accu en regelaar er een analoge amperemeter er tussen zet, kan je de stroom meten.
    Heb hier thuis ook een aantal liggen.

    Zou ik eerst effe testen met de origineel vijgeleverde… en waarde opnoteren.
    Kan in de plomp of in de badkuip en aan de wal effe een touwtje.
    Statisch kost meeste moeite, tenzij het direct caviteert. Maar op snelheid, in het water, zakt de stroom iets.
     
  8. hastalafisher

    hastalafisher

    Lid geworden:
    22 jul 2012
    Berichten:
    257
    Locatie:
    Reeuwijk (nabij Gouda)
    Ja en ik woon aan het water dus ik hoef alleen even naar buiten te lopen.

    Nog wel even stuurservo monteren dan vaart hij ook gewoon zonder opbouw .
    Nieuw gemonteerd zojuist: (oude op foto 2)[​IMG][​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 17 nov 2024
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.311
    Locatie:
    Oostvoorne
    Probeer je servo in de lengterichting van het schip te zetten. Dan zijn de kantelkrachten tussen servo en romp half zo groot. Gr. Klaas.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.582
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    En daarbij moeten beide hevellengtes roer en servo vanuit het center gelijkwaardig zijn,
    de stang op gelijke afstand tot dat hart geplaatst. Ofwel 1:1.
    Beste is de originele hevel te gebruiken, en het niet te verlengen. Is namelijk geheel niet nodig.
    Hoe langer de arm, des te minder kracht. Meeste koppel tref je dicht op de as.
    Geeft ook de minste verbuiging. Een lange arm kan notabene gaan flexen.
    De maximale roeruitslag 45º. Daarna verliest het fors aan werking.

    De regelaar in achteruit reduceren tot de helft, je wilt geen schip dat klaar voor onderwater is.
    De rechte hek mag graag opstuwen bij fors achteruit slaan.

    Het echte schip liep 18 knoop bij vlak en diep water.
    Daar kan je een schaalsnelheid uit berekenen schaal 1:30...
     
    Laatst bewerkt: 18 nov 2024
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.311
    Locatie:
    Oostvoorne
    Maar 100% achteruit kan je in een hachelijke situatie als ho-houder net redden. Het hek stuwt pas op als je overstuur vaart gaat lopen. Gewoon gedoseerd gas geven, ook vooruit en kijken hoe het schip reageert. En op die manier krijg je het in de vingers en zie je waar de gevarenzones zitten. En als het nodig is schroef je in de zender de uitsturing terug. Maar andersom gaat natuurlijk ook. Je hebt best kans dat bij wegvaren uit stilstand teveel gas de schroef laat caviteren of dol laat slaan. Is vaak het geval bij achteruitslaan. In die draairichting hebben de schroefbladen geen optimale vorm. Allemaal leuke dingen om uit te proberen. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  12. hastalafisher

    hastalafisher

    Lid geworden:
    22 jul 2012
    Berichten:
    257
    Locatie:
    Reeuwijk (nabij Gouda)
    Deze begrijp ik niet, de krachten kunnen niet ineens minder worden volgens de natuurkundige wetten? Wellicht dat de lange zijde van de servo beter vast te zetten is. (langere arm is lagere kracht)

    Oorspronkelijk was de montageplaat separaat op een rib geplaatst, nu is deze om de roerkokers bevestigd. De roerkokers zaten namelijk niet goed vast en de triplex plaat zit er nu omheen zodat er geen speling meer is. Daarop zit ook de servo zodat dit ook weinig speling heeft ten opzichte van de roerkokers.
    En voor geinteresseerden: op de 2e foto is te zien dat voorganger een haak in de servostang had gemaakt waardoor het allemaal zeer provisorisch was inclusief een roer wat niet meeliep. Hoe hiermee gevaren is vraag ik mij af.
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.055
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat...

    Het is een beetje een spraakverwarring: De KRACHT blijft hetzelfde, maar door de langere arm is het MOMENT kleiner.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.311
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bert, Bedankt voor de uitleg. Heb ik nooit mechanica geleerd en de daarbij gebruikte termen. En dan drukt men zich niet altijd even duidelijk uit. Gr. Klaas.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.582
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wel Klaas, bij de FL8 was het hart nodig... trok em zo naar benee :)
    Zat toen ook een bende power in. Met de huidige set-up nog steeds kritiek.

    Hier een manual gespitst in 3 delen, in het Duits, wegens gewicht van de PDF, niet vanwege het Duits.
    Zelfs gecomprimeerd nog te zwaar, maar zo lukt het.

    Origineel ooit met Marx Jumbo motoren, herinner ik me. Waar dat was heen verbetering op de Monoperms.

    Een latere catalogus editie (rond 2002) gaf 500 E 12V motoren aan... die hebben niet veel puf.
    2 tot 10A, daarna is het als een antiek flitslampje. Maar er is best deftig mee te varen... mits de juiste props.
    Kv van zo rond de 1.000?

    Prop 32,5 mm met 28 mm spoed (ofwel 1:0,85), twee-blads, die zich behoorlijk kunnen laten optoeren!
    En als die er opzitten! Zuinig op wezen, bijna niet meer aan te komen! En het ontwerp was doorgerekend.
    Prima voor een hoger kv brushless. Hebben potentieel.

    Servo arm? Strek je arm en houdt een pak suiker van 1 kg vast... looptijd 1 uur.
    Maak met het pak een slag van 30º hoog laag.
    Houdt je pak suiker strak onder de arm... looptijd 1 uur... en beleef het verschil.
    Maak een slag van 30º... dat gaat stukken makkelijker.

    Mate van transpiratie van een servo wordt uitgedrukt in rook. :D


    Soms moet je roeren in een beperkte ruimte,
    en zonder dat het slagroom wordt,
    dat levert dan weer aangename zelfbouwvondsten op...
    Alle posities van de stuurstangen staan in gelijke afstand tot het centrum van de roerkoningen.
    Meest belangrijk, dat ze de slag van 45º af centrum stand, konden halen.


    IMG_1830.jpg
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 18 nov 2024
  16. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.603
    Locatie:
    Turnhout belgie
    upload_2024-11-18_15-46-18.png
    waar het een beetje pop neerkomt is dat de 2 rode lijnen evenwijdig dienen te lopen ( as servo - as roer ) en niet zoals momenteel bij u het geval is.
    Op deze manier heb je in de ene richting meer roer uitslag dan in de andere.
    succes met de verbouwing en het uit testen
     
    Herby63 en MicropropSport vinden dit leuk.
  17. hastalafisher

    hastalafisher

    Lid geworden:
    22 jul 2012
    Berichten:
    257
    Locatie:
    Reeuwijk (nabij Gouda)
    Dank voor de toelichting, Deze foto is overigens de oude opstelling.
    De eerste foto is huidige bevestiging.
     
    Marc w vindt dit leuk.
  18. hastalafisher

    hastalafisher

    Lid geworden:
    22 jul 2012
    Berichten:
    257
    Locatie:
    Reeuwijk (nabij Gouda)
    Zojuist een eerste test gemaakt met een rabesch schroef van 45 mm en 30 ampere regelaar.
    Eea ging vrij vlot terwijl 2 motoren nog niet aan stonden ging het al planerend ca 12 km/h.

    De regelaar wordt wat warm dus kan wel koeling gebruiken. De regelaar ben ik wel tevreden over hij was volledig voorzien van juiste stekkers.

    Verder zag ik op de amperemeter dat deze voor AC is dus die zal dan niet goed in DC meten leek mij?
    Andere meter gaat tot 10 ampère dat zal te weinig zijn en die moet tussen de kabels dat heb ik nog niet geprobeerd.

    Totaal gewicht komt nu op 6,5 kg (tijdens de testvaart iets minder gewicht erin gehad)

    Eigenlijk prima om verder nu geluid en licht etc te plaatsen. [​IMG][​IMG]

    Ook wil ik een kapje over de aandrijving maken het zijn 3 assen, koppelingen en de brusshless motor is een buitenloper daar komt snel iets tegenaan.
     
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.582
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Je kunt ook ampere over 1 motor meten. Bij de brushless lukt dat niet.
    Zaken zo plaatsen dat er geen kapjes over geplaatst hoeven worden?
    Zo heel moeilijk is dat niet.
     
    Laatst bewerkt: 25 nov 2024
  20. hastalafisher

    hastalafisher

    Lid geworden:
    22 jul 2012
    Berichten:
    257
    Locatie:
    Reeuwijk (nabij Gouda)
    Dan is het toch DC ?
     

Deel Deze Pagina