Bij deze het nieuwe topic voor de Sea Atil, een kleine doch sterke dubbelschroefs boot met dubbel roer per schroeftunnel en boegschroef. Niets speciaal deze keer gewoon een leuke kleine sterke boot op 1/50 met een dikke Heila kraan towing pins 1 Hook en Side Pins, dubbele Winch met reepgeleiding. Gewoon een leuke kleine speelboot. Laat ons beginnen met wat hij nu is: 468153556_8409553405817102_4071159556453732280_n by Norne Tug, on Flickr Hij ondergaat momenteel een metamorfose omdat hij net door Koole is verkocht aan Sea contractors, of ze daar nu blijft is nog maar de vraag wat enorm lastig wordt voor de kleuren later, maar daar zijn we nog niet.
Beginnen bij het begin ik ga niet meer alles uitleggen je vraagt maar als je het wil weten dan antwoord ik wel, Plannen vergaren, en omdat het 3d gegeven mij ondertussen goed bevalt zekere als je weinig thuis bent blijf ik met dit medium werken. De opzet van de boot: Schermafbeelding 2024-01-03 om 20.24.27 by Norne Tug, on Flickr Schermafbeelding 2024-01-03 om 20.24.29 by Norne Tug, on Flickr Schermafbeelding 2024-01-03 om 21.50.51 by Norne Tug, on Flickr En dan begin je aan de romp, deze boot is een typische knikspant, en ik heb geprobeerd uit zij voor boven en achteraanzicht de romp te maken zonder de doorsnedes te gebruiken om te kijken of dit ook ging wat wel vervelend is dat je constant overal de maten op de veschillende aanzichten moet nakijken maar kijk met de gewone plannen van internet kom je dus al heel ver! We maken de gebruikelijke dwars doorsnedes, zoals we klassiek deden met hout, en kijken eigenlijk constant de plannen na... Schermafbeelding 2024-01-03 om 21.51.07 by Norne Tug, on Flickr Schermafbeelding 2024-01-08 om 21.07.25 by Norne Tug, on Flickr Schermafbeelding 2024-01-08 om 21.07.49 by Norne Tug, on Flickr En zo kom je dus aan een halve romp: Schermafbeelding 2024-01-08 om 21.08.14 by Norne Tug, on Flickr Kijk hier even mee naar de extreem oversized propellers de schroef tunnels en de inham in de romp is gewoon overdreven! Schermafbeelding 2024-01-09 om 09.33.45 by Norne Tug, on Flickr De plaatsing van schroeven, en roeren de boot heeft een enorm stoer aanvoelen naar mijn gevoel: Schermafbeelding 2024-01-09 om 14.13.21 by Norne Tug, on Flickr De boegschroef wordt nog intressant, ik heb een kleine 40mm ter beschikking, waar eigenlijk nog een mm of 3 af moet voor het rooster dus ik ga binnen de 30mm moeten blijven voor de mechaniek en de prop de body mag eigenlijk niet groter zijn dan 9mm... Hier de Prop: Schermafbeelding 2024-01-10 om 21.06.37 by Norne Tug, on Flickr Schermafbeelding 2024-01-10 om 21.06.52 by Norne Tug, on Flickr Ook maar meteen een 3 blad versie gemaakt je weet nooit voor wat je dat kan gebruiken: Schermafbeelding 2024-01-10 om 21.07.12 by Norne Tug, on Flickr De kim kielen lopen over de knik van de romp en eigenlijk is dit allemaal heel erg moeilijk te tekenen, de technische uitleg besaapr ik jullie het is geen CAD forum hier maar hier zie je waarom, zij die wat kunnen tekenen snappen meteen wat ik bedoel: Schermafbeelding 2024-01-11 om 14.47.55 by Norne Tug, on Flickr Hier zie je het nog beter er is geen rechte kant aan: Schermafbeelding 2024-01-11 om 14.59.31 by Norne Tug, on Flickr Dan zat ik hier behoorlijk goed denk ik dan: Schermafbeelding 2024-01-11 om 15.23.44 by Norne Tug, on Flickr Maar in mijn collectie die ik trouwens serieus aan het uitdunnen ben heb ik nergens een Hekschroef boot, dus heb ik er even mee gespeeld om ze toch een hekschroef mee te geven, maar ik ben daar niet mee door gegaan, tja ga ik daar spijt van hebben misschien wel time will tell... Schermafbeelding 2024-01-11 om 15.22.13 by Norne Tug, on Flickr Met deze tekeningen zie je waarom dat ik vind dat het een makkelijk proces is: je ziet meteen alles en met wat aanpassingen heb je een perfecte romp en je hebt nog geen Euro uitgegeven: Schermafbeelding 2024-01-11 om 16.39.13 by Norne Tug, on Flickr Schermafbeelding 2024-01-11 om 15.24.32 by Norne Tug, on Flickr Hier zaten we dan: Schermafbeelding 2024-01-11 om 18.47.29 by Norne Tug, on Flickr En aan de binnenkant: Schermafbeelding 2024-01-11 om 18.47.13 by Norne Tug, on Flickr Als jullie je afvragen waarom ik maar 1 helft teken, met 1 druk heb je de 2de in spiegelbeeld dus moet ik alles maar 1 keer tekenen en al de rest is meteen perfect symmetrisch. Nog wat beelden, de hekschroef verdwijnt dus nog... Schermafbeelding 2024-01-11 om 18.48.12 by Norne Tug, on Flickr Schermafbeelding 2024-01-11 om 18.48.12 by Norne Tug, on Flickr Schermafbeelding 2024-01-11 om 22.26.01 by Norne Tug, on Flickr Dan ben ik beginnen nadenken over de aandrijving, ok... hier heb ik 2 maand mee gesukkeld Plan 1 tandwielen, maar die maken geluid, dus dan maar helicoïdale die zouden stiller moeten zijn zo dus: Schermafbeelding 2024-01-13 om 10.30.49 by Norne Tug, on Flickr maar de motor stond niet goed, te hoog lastig voor de kraan daarna... hersenspinsels: Schermafbeelding 2024-01-13 om 19.40.44 by Norne Tug, on Flickr Schermafbeelding 2024-01-14 om 09.43.51 by Norne Tug, on Flickr Schermafbeelding 2024-01-13 om 19.43.25 by Norne Tug, on Flickr Leuk dat je zo door de boot kan kijken!!!
Dit leek me het beste systeem: Schermafbeelding 2024-01-17 om 20.38.09 by Norne Tug, on Flickr Schermafbeelding 2024-01-17 om 20.17.39 by Norne Tug, on Flickr Schermafbeelding 2024-01-17 om 20.43.04 by Norne Tug, on Flickr Zo gezegd zo gedaan: Ja een hels lawaai naar mijn gevoel vet deed maar weinig, De BB motor was niet beter: Wat wel goed is heeeeeeel goed is de prop design, ik gebruik de naca profielen om de bladen te tekenen ze zijn dus echt hydrodynamisch... Schermafbeelding 2024-03-01 om 16.20.09 by Norne Tug, on Flickr Schermafbeelding 2024-03-01 om 16.19.52 by Norne Tug, on Flickr Schermafbeelding 2024-03-02 om 13.18.22 by Norne Tug, on Flickr Scherm-afbeelding 2024-12-08 om 21.00.42 by Norne Tug, on Flickr Hier zie je hoeveel ze verplaatst op 1200 RPM, ik ga de props maar tot 2500 laten lopen, als je weet dat veel mannen 5000-6000 toeren draaien dan wordt dit insane! Ok daar moeten jullie het even mee doen... Nu de T52 afwerken
Wou dat ik ook zo met een 3d programma kon werken. Maar gaat me de pet te boven. Ga je ook weer volgen. Mvg Ronald
Ronald, het lijkt veel moeilijker dan het is hoor! ik heb het nu niet meteen over een romp maar een brug of cabine tekenen doe je echt op 123. Vooral dat het is omdat je niet weet hoe te beginnen. Kijk even naar de lessen van Lars (ik hoop dat je engels praat) die maakt alles op 10 lessen duidelijk, je moet wel een stevige PC hebben of een slappe Mac. Hier de link:
Even kort over de aandrijving, ik wilde een simpel failsave systeem wat duurzaam was en indien mogelijk geluids arm. ik ben dan voor helicoidaele tandwielen gegaan, waarom, wel tandwielen met rechte vertanding grijpen aan per unit en vaak zit daat een beetje speling op en hierdoor een serieus geluid als gevolg bij schuine vertanding is dat veel minder omdat daar altijd minimaal 3 a 4 tanden tegelijk ingrijpen wat de speling verkleind en het geluid verminderd. Tandwielen zijn sterk dus hiervoor ging ik: IMG_2375 by Norne Tug, on Flickr IMG_2374 by Norne Tug, on Flickr In de romp: IMG_2377 by Norne Tug, on Flickr IMG_2373 by Norne Tug, on Flickr Ok dat zag er goed uit de tandwiel waren wat massief dus die heb ik wat uitgehold, de boot is 1/50 dat wil zeggen dat ze met een dikke 60cm niet te zwaar mag zijn het is een boot met weinig diepgang dus veel meer als 4a5kg gaat ze niet wegen, dan telt elke gram... Hier de Unit: IMG_2461 by Norne Tug, on Flickr Met de aangedrevenwielen er op de verhouding is 1/3, ik weet uit ervaring van mijn trusters dat met de 750 of 1200 Kv motoren dit meer dan sterk genoeg is. ik vaar altijd op S3 wat ongeveer 11V is. Hier in de romp: IMG_2464 by Norne Tug, on Flickr Sterk zeer zeker, bere sterk, maar tijdens de powertests was ik toch niet tevreden over het geluid, het was niet enorm maar te luid om aangenaam slik en smooth te draaien naar mijn gevoel, hier zie je wat ik bedoel (lopen ongesmeerd en niets zat echt vast: Nee dit was het niet helemaal, na wat te hebben rond gevraagd ben ik op een riem over gestapt, gevolg muis en muis stil even snel en krachtig maar wel minder duurzaam dat wel, ik vrees elke 5J de riem te moeten vervangen maar ok... Oh ja het gewicht van de riemaandrijving is 10% van de tandwiel aandrijving dat is wel meegenomen... Dit is het geworden ( ondertussen is er een nog kortere versie maar daar zijn nog geen foto's van.): IMG_3755 by Norne Tug, on Flickr IMG_3756 by Norne Tug, on Flickr IMG_3757 by Norne Tug, on Flickr De ingekorte versie is nog korter dan de tandwielen. Korte update de rest volgt enjoy!!! (feel free to reply)
Even een bedenking , waarom heb je de schroefas niet gebruikt als as voor de motor , geen overbrenging en volledig onderhoudsarm en muisstil . Wel geen reduktie dan !! Groetjes Ronny
@Ronny, 2 redenen, 1 geen reductie, dat wil dus zeggen dat je niet zoals zovele een monsterboot maakt, eentje die eigenlijk totaal niet vaart aan een schaal snelheid, dat is nu zelfs al een probleem. Maar met een 750Kv op 1/3 (gebruik ik ook in mijn trusters), krijg je een enorm correct vaarbeeld op 10% van het beschikbaar vermogen, en op vol vermogen blijf ik onder de 1A per motor met een beestige trekkracht omdat de motor niets moet inbinden, het is een 2822, dus een kleine motor als ik al die overkill van vele bekijk. Anderzijds zijn deze motoren 3mm as, en de schroefas is 4 op zich kon ik dat wel aanpassen maar dit is gewoon makkelijker en beter en wat vele nu nog niet zien, als ik de motor op de as had gezegd kwam deze ongeveer 30 a 35 mm meer naar voor in de boot. Net op die plaat zit de kraan, en die plaats ga ik nodig hebben om mijn kraan mechanisme te kunnen plaatsen als daar dan een aandrijf motor zit gaat die kraan niet kunnen werken, weeral is het een Knuckleboom, veel makkelijker dan de Palfinger die ik reeds maakte omdat ze wat groter is maar door de grote uitschuifbare arm is het mechanisme toch ruim bemeten hoor. Je hebt al gezien dat ik op traagloop gewoon mijn prop wil kunnen zien draaien, dat is nu 1 van die dingen die ik noodzakelijk vind aan mijn boten, het moet gewoon juist zijn, je weet ondertussen anders doe ik het liever gewoon niet.
verder uitwerken gans de boot gaat 3d worden voor 2 redenen omdat dit makkelijk werkt als je weinig thuis bent en als je een 2 de exemplaar wil in een andere schaal is een druk op de knop genoeg en hij is klaar. Verder met de aandrijving, de boot heeft per straalbuis een dubbel normaal roer of het nu volledig 90° links rechts loopt kan ik eigenlijk nergens vinden dus ga ik het maar zo doen het is slechts een eindpunt in de zender natuurlijk... dit zou het moeten worden: Schermafbeelding 2024-01-17 om 20.54.51 by Norne Tug, on Flickr Ook alle stootbanden enz worden deze keer gewoon geprint, ook omdat ik wil zien of ik dit allemaal 3d kan getekend krijgen door al die moeilijk boot vormen is dit soms wel een serieuze uitdaging, ik geen professioneel tekenaar dus dit vergt enige creativiteit. hier alle onderdelen: de stootbande van de Duke II dit is dezelfde versie als de Ex. Norne met iets andere roeren en veel complexere stootbanden met ingelegde rubbers, ik ga ze niet gebruiken omdat ik voor de andere heb gekozen. Schermafbeelding 2024-01-15 om 21.32.49 by Norne Tug, on Flickr Hier in langs richting: Schermafbeelding 2024-01-15 om 20.31.12 by Norne Tug, on Flickr Op de boot: Schermafbeelding 2024-01-15 om 21.33.02 by Norne Tug, on Flickr Schermafbeelding 2024-01-15 om 21.36.02 by Norne Tug, on Flickr Mooi maar dit wordt het dus niet! Deze veel simpele versie wel: Schermafbeelding 2024-01-15 om 23.12.52 by Norne Tug, on Flickr Schermafbeelding 2024-01-16 om 18.38.44 by Norne Tug, on Flickr Schermafbeelding 2024-01-17 om 20.57.05 by Norne Tug, on Flickr Schermafbeelding 2024-01-17 om 20.57.44 by Norne Tug, on Flickr Als je het zo bekijkt is het gewoon een ganse kit die je uittekend... Het is een nieuwe manier van bouwen maar ik vind dit best leuk het resultaat is superstrak soms mis ikl wel het ouderwetse messing en styreen werk, vandaar ik met mijn andere boot vaak een mix maak. Nu ff eten misschien straks nog en anders later...
mooi tekenwerk, maar vooral denk werk weeral. zijn er niet veel die je dit nadoen. Ik denk vaak weleens, gelukkig moet ik maar een helft tekenen, Voor alle zekerheid toch even melden dat je die stootranden eventueel in TPE kan printen als je de vulling dan miniem neemt zijn ze veerkrachtig.
Ja het is een andere manier van houwen je moet vrij veel op voorgand bedenken maar ik vind dat het model daar ook beter door wordt! we ziet uiteindelijk wel wat het wordt he... Hier de onderkant van de aandrijving nog: Schermafbeelding 2024-01-22 om 12.40.23 by Norne Tug, on Flickr tijd voor wat ontluchters een dek en een boeiing te tekenen: Schermafbeelding 2024-01-19 om 11.01.26 by Norne Tug, on Flickr Schermafbeelding 2024-01-22 om 12.35.36 by Norne Tug, on Flickr En een kleine werkende ankerlier: Schermafbeelding 2024-01-21 om 22.17.31 by Norne Tug, on Flickr Dan de cabine brug en al die andere delen: Schermafbeelding 2024-01-24 om 14.35.38 by Norne Tug, on Flickr Ik heb de 2 types hoed getekend die kooiman gebruikt op zijn boten omdat ik er nog steeds niet uit ben welke ik ga maken op deze manier kan ik ook een generisch model maken en misschien mijn eigen zin doen al was dit orgineel niet het opzet. Schermafbeelding 2024-01-24 om 14.35.50 by Norne Tug, on Flickr Schermafbeelding 2024-01-24 om 15.07.53 by Norne Tug, on Flickr Hier de basis van de brug: Schermafbeelding 2024-01-24 om 21.06.32 by Norne Tug, on Flickr gemiddeld duurt dit een avondje om zo een onderdeel volledig op pc te krijgen het is dus niet rap rap ook hier gaan uren en uren in zitten het enige voordeel is dat ik zoveel Kooimans kan maken als ik wil nu... Bij intresse een PB... Ik teken eerst alles in het orgineel grijs, en daarna kleur ik het in, nu dit is de eerste keer dat ik een "ronde" od "afgeronde" cabine teken en hier zitten toch wel wt moeilijkheden op die de hoek technologie niet heeft. Vooral de ramen waren best moeilijk! Schermafbeelding 2024-01-24 om 21.17.37 by Norne Tug, on Flickr met de foute hoed: Schermafbeelding 2024-01-24 om 21.29.03 by Norne Tug, on Flickr Het begin van de ramen en uitsparingen: Schermafbeelding 2024-01-24 om 22.20.26 by Norne Tug, on Flickr Veeeeeeeeeeel werk! Schermafbeelding 2024-01-25 om 00.42.27 by Norne Tug, on Flickr Wat denken jullie?: Schermafbeelding 2024-01-25 om 10.40.04 by Norne Tug, on Flickr Schermafbeelding 2024-01-25 om 10.40.42 by Norne Tug, on Flickr Schermafbeelding 2024-01-25 om 11.31.03 by Norne Tug, on Flickr Schermafbeelding 2024-01-25 om 11.38.02 by Norne Tug, on Flickr Schermafbeelding 2024-01-25 om 14.45.14 by Norne Tug, on Flickr Het beeld is er al, thats it for now...