Pulso voortstuwingen

Discussie in 'Motoren' gestart door Énke Blériot, 19 dec 2024.

  1. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.226
    Locatie:
    Zwolle
    En er moet nog een slang nippel bijna aan het einde van de pijp komen..
    Waarvoor?

    Raad maar..!!!
     
  2. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.104
    Locatie:
    Brüggen NRW Duitsland
  3. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.226
    Locatie:
    Zwolle
    Dank je Harry..het meeste is gezond verstand maar ik ga bv nu eerst een alu schermpje tussen de motor en de generator maken. Ah..nu is ook duidelijk waarom de achterste beugel los om de pijp zit..expansie dus. Oh ja..handschoenen..zal ik ook doen.

    Al met al zeer leerzaam..nogmaals dank!!


    En de tank was lek omdat daar een steuntje naar de romp van de LB kist heeft gezeten die er deels afgebroken was.
     
  4. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.226
    Locatie:
    Zwolle
    Hier dat steuntje..is nog net te zien onder de tank..ik zal ook ff controleren waar de brandstof toevoer pick up zit...onderin? of meer naar de zijkant vanwege dat het een LB toepassing was.. In ieder geval geen clunck..

    En je ziet hier ook de fietspomp aansluiting..

    upload_2024-12-20_16-27-27.png
     
  5. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    826
    Pulse motoren waren in 1978 populair bij de studenten van de HTS in Haarlem, starten met een fietspomp gaat niet als de motor verzopen is. Dan werkt een perslucht pistool uit de werkplaats beter. En een pijp op een beuntje in de richting van de auto van de direkteur was niet heel erg slim. Pijp eerst rood, dan oranje en toen wit. Op de vraag weet iemand hoe je dit ding uit zet kregen we geen antwoord. Afijn, we konden het navertellen.

    De LB versie heb ik zien vliegen in Breitenbach, een piste die tegen de bergwand aangeplakt zit. Imponerend schouwspel van vlammen en geluid. Vooral omdat ze om 04h00 op het idee kwamen er mee te vliegen. Dat de tentjes weinig bescherming boden werd niet over nagedacht.
     
  6. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.226
    Locatie:
    Zwolle
    Jongens...ff geduld ..komende dagen geen buitenweertje..hoop maandag een nieuwe startproef te gaan doen..


    Sorry..ben ff je naam kwijt F2B..stof op de harde schijf..:p

    Je hebt het over slecht starten met de fietspomp wanneer de motor verzopen is..hoe kan dat? Je zou denken dat wanneer er dampen zijn in de verbrandingsruimte er een ontsteking zal volgen..en in geval dat er wat vloeistof onderin de verbrandingsruimte zit dit vlammen achteruit de pijp gaat geven ( is vaak te zien in de praktijk en op filmpjes).

    Ik zal eerst weer de fietspomp gebruiken maar de compressor heb ik ook nog achter de hand..is uiteraard geen geschikte oplossing voor op het veld...en de autokit compressor moet ook nog getest worden..

    En wat kan ik met de hardsoldeer set..gas/zuurstof...wel prettig mobiel..kortom..nog veel testwerk te gaan..
     
  7. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.226
    Locatie:
    Zwolle
    Overigens..nu we 2 topics hebben..deze met achtergrond info etc..en de andere met puur het bouwverslag..is het Harsewinkel team geïnformeerd over dat andere topic...
     
  8. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    785
    Locatie:
    Doesburg
    Ik gebruik als veld pers-lucht oplossing (overigens voor een andere hobby) een duikfles.
    Met eerste trap er op zijn er aansluitingen voor blaas pistooltjes of auto ventielen, werkt voor mij perfect.

    Overigens... Ik heb ook nog een donder pijpje liggen wat ooit nog eens gestart moet worden, dus ik lees met veel aandacht mee.

    Uw ontsteking, vonkt die continu, of 1 vonk bij elke schakeling?
    Ik zou graag iets met repeterende vonk gebruiken.
     
  9. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.226
    Locatie:
    Zwolle
    Henk is de naam..:p

    Zeer interessant!! Ik heb gemerkt dat de combi gas en zuurstof wel erg heftig is..perslucht is beter lijkt me..In enkele filmpjes zijn 2 flessen..2 slangen en een spuitpistool te zien..Is daar niet te herleiden of het zuurstof of perslucht is maar ik begin nu te denken dat het idd om perslucht gaat ( heb me bij een eerst test buiten al het apelazarus staan pompen met de fietspomp..dus iets wat gemakkelijker gaat is nooit weg:D)

    Het vonkenkastje ( advies van Jef) is een succes...

    Hier de bron:

    https://www.modelbouwforum.nl/threa...r-stahltriebwerk-afm-500.291082/#post-4381960


    En hier de test

    https://www.modelbouwforum.nl/threa...ltriebwerk-afm-500.291082/page-2#post-4384792

    Ps..wil je hier svp een foto plaatsen van jouw donderpijp??
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  10. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    785
    Locatie:
    Doesburg




    Zien werken doet werken toch...?
    Ik had mijn ontsteking nog nooit geprobeerd, dus vanmidag even naar de werkplaats en toch eens goed kijken, ik was er eigenlijk van uit gegaan dat de schakelaar 1 vonk zou geven.
    Had ik dat even mis.... ik heb ook uw eerder filpje nu gezien, mijn ontsteking doet hetzelfde, een continue blauwe vonk, geen apparaat om grappen mee te maken.

    Bovenstaand fotos van mijn pijp, mijn fuel jet voorop heeft zelfs een afstelbare fuel naald.
    Op de foto van de jet is ook goed te zien dat de aanblaas lucht langs de brandstof toevoer blaast dus daarmee brandstof opzuigt.
    De pijp had ik eerder al open gemaakt, het membraan is goed, dus..... volgens mij moet het kunnen lopen.

    Mijn twijfel was nog een beetje welke brandstof te gebruiken, of dat ik het mischien eers met alleen gas zou proberen.
    Ik weet het nog niet, dus ik denk dat ik dit topic maar eens goed ga volgen, beetje leren van afkijken zeg maar.
     
    Laatst bewerkt: 21 dec 2024
    HansH, Beton, Bruno van Hoek en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.278
    Locatie:
    Gouda
    Een autoband pomp je op tot 2 bar met veel lucht. Een fietsband met 3 a 6 bar met weinig lucht.
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  12. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    719
    Locatie:
    Rotterdam
    Ja, maar als je 3 bar levert met je fietspomp dan pomp je heel langzaam met je volle gewicht er op, bij een lege band kan je ook snel pompen met minder druk. Een 12 V autobanden pomp pruttelt over het algemeen constant op de snelheid die hij nodig heeft om de maximale druk te leveren.
     
  13. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    785
    Locatie:
    Doesburg
    Het lijkt mij dat er 2 aanblaas punten zijn toch?
    1x de "fuel injector" of hoe de brandstof jet dan ook genoemd word, en eventueel
    1x voor in de inlaat
    In beide gevallen denk ik dat "druk" niet het doel is maar wel de juiste flow.

    De fuel injector heeft denk ik niet veel lucht nodig, maar lijkt mij dat starten wel het best zal gaan met een geleidelijke lucht stroom.
    Het doel is dat hij een juist beetje brandstof mee op-pikt om uiteindelijk te ontsteken.
    Als ik ga proberen te starten wil ik deze aansluiten op een drukvat (duikfles) dan kan ik die lucht stroom netjes regelen.
    Ik kan me voorstellen dat de eerste start pogingen met een fietspomp mischien vermoeiend gaat worden.

    Voor in de inlaat blazen is mischien nodig om de eerste lucht stroom te bevorderen.
    Hiervoor is een bladblazer mischien wel goed, maar wellicht kan dit ook wel met een luchtpistooltje op de duikfles.

    Ik weet overigens niet of beide nodig is, op de meeste filmpjes zie ik er maar 1.

    Maar goed, ik weet het niet, de mijne heeft ook nog niet gelopen.
     
    Bruno van Hoek en Énke Blériot vinden dit leuk.
  14. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.226
    Locatie:
    Zwolle
    Ik zal ff een proefje doen met een tankje en injector separaat opgesteld..en eens kijken wat er gebeurt aan meezuigen en vernevelen met vloeistof bij gebruik van bv een fietspomp..gewone compressor en de carkit pomp.. te beginnen met bv water..

    Zal eea filmen..
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  15. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.316
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    9 bar, schoon aan de haak, zowel voor als achter....:D
    07-05-2020 I.jpg
     
    Beton en Harry van Melick vinden dit leuk.
  16. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.104
    Locatie:
    Brüggen NRW Duitsland
    En met stikstof.
     
  17. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.316
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik gebruik een speciaal mengsel...
    Ongeveer 78% Stikstof, bijna 21 % zuurstof en dan nog wat restgassen.... :D
     
    HansH vindt dit leuk.
  18. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.226
    Locatie:
    Zwolle
    We hebben een startofficier..iemand die weet waar Abraham de fietspomp haalt..
    Bruno..maandag om 14 h present zijn op de pulsejet basis....de lezers rekenen op jouw!!
     
  19. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.036
    Locatie:
    Nootdorp
    Waar loopt zo een orgel eigenlijk op ?
     
  20. frank3

    frank3

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    243
    Locatie:
    Nieuwehorne
    Dit mengsel gebruik ik ook bij het duiken, komt heel precies!!!!
     

Deel Deze Pagina