Dag, je kent het wel: die vliegtuigtesten. "goed te bouwen, vliegt prima, nauwelijks trimmen, vliegt fijn en doet ook kunstvlucht en thermiek". Dan weet je dus nog niks... Op een thermiekloze winterdag heb ik daarom 3 kisten met telemetrie eens 150 meter laten zakken met de chronometer erbij. De NAN Shadow 2 bleef 4:50 (daalsnelheid 0,52 m/s) hangen, de Höllein Inside 4:03 (0,62 - beste koop ) en een Lyanyu Phoenix 2000 3:02 (0,83). Ik hoop dat meer mensen deze test willen doen. Ik ben bijvoorbeeld benieuwd of een NAN Explorer of Pike Precision die ongeveer € 1000 euro extra waard is ten opzichte van een Shadow...
Een tegenvraagje: heb je vanuit je telemetrie ook de afgelegde afstand kunnen loggen? De combinatie van daalsnelheid en glijgetal maken mijns inziens de zwever. (nog afgezien van de rol die vlieggedrag speelt.)
Leuk experiment, zal 'm ook eens proberen met een paar kisten. Het vinden van zo'n thermiekloze dag is nog best een uitdaging in mijn ervaring, maar het moet zeker mogelijk zijn daar een redelijke schatting van te maken. Ik merk met mijn schaalzwevers in ieder geval een behoorlijk verschil in daalsnelheid tussen de verschillende modellen. Ik kan je in ieder geval al wat zeggen over het andere extreme: mijn concept CX5 DLG (~ 245 g). Met een zere schouder en worpen tussen 33 en 38 m, zondag 2 weken geleden vliegtijden van rond de 1:50 tot 2:00. Ongeveer 0.28 m/s daalsnelheid.
Zaterdag was het in zuid-oost Drenthe wel thermisch. Vloog onder dezelfde omstandigheden zoals je beschrijft. Volgens mij kun je deze tests het beste doen een half uur na zonsopkomst of een half uur voor zonsondergang. Succes met de test. Ben benieuwd naar je bevindingen.
Ik heb eens een poging gewaagd met een hoogte meting en een pitotstatische buisaangesloten op een Unilog2.Ik kan niet garanderen dat het helemaal still air was. Verder heb ik erg veel moeten middelen want de spreiding in meetresultaten is erg hoog. Ook heb ik twijfels over de werkelijke klepstand. Ik verwacht dat die tussen de nul en 3 graden ligt voor de meting van 3 graden. De kist is vrij oud en er zit wat speling op de kleppen en ailerons. Hieronder zie je het resultaat. De meetresultaten (grote symmbolen) zijn vergeleken met berekende waarden (Programma XFOIL met basis aerodynamische formules) Wat ik er vooral van geleerd heb is dat ik nog veel langzamer kon vliegen dan dat ik deed..
Nog even een foto van de positie van de ptitostatische buis. Zijn aanwezigheid levert dus wel een beetje extra weerstand en dus een hogere daalsnelheid.