Prestaties: daalsnelheid meten

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Martin T14, 1 feb 2025.

  1. Martin T14

    Martin T14

    Lid geworden:
    11 dec 2015
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Jorwerd
    Dag, je kent het wel: die vliegtuigtesten. "goed te bouwen, vliegt prima, nauwelijks trimmen, vliegt fijn en doet ook kunstvlucht en thermiek". Dan weet je dus nog niks... Op een thermiekloze winterdag heb ik daarom 3 kisten met telemetrie eens 150 meter laten zakken met de chronometer erbij. De NAN Shadow 2 bleef 4:50 (daalsnelheid 0,52 m/s) hangen, de Höllein Inside 4:03 (0,62 - beste koop ;) ) en een Lyanyu Phoenix 2000 3:02 (0,83). Ik hoop dat meer mensen deze test willen doen. Ik ben bijvoorbeeld benieuwd of een NAN Explorer of Pike Precision die ongeveer € 1000 euro extra waard is ten opzichte van een Shadow...
     

    Bijgevoegde bestanden:

    bdoets vindt dit leuk.
  2. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    949
    Locatie:
    Emmen
    Leuke vraag, heb je vandaag deze test gedaan ?
     
  3. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.541
    Locatie:
    Schoonhoven
    Een tegenvraagje: heb je vanuit je telemetrie ook de afgelegde afstand kunnen loggen? De combinatie van daalsnelheid en glijgetal maken mijns inziens de zwever. (nog afgezien van de rol die vlieggedrag speelt.)
     
  4. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.581
    Locatie:
    MVC Cumulus Kampen / RMV Phoenix Hoogeveen
    Leuk experiment, zal 'm ook eens proberen met een paar kisten. Het vinden van zo'n thermiekloze dag is nog best een uitdaging in mijn ervaring,
    maar het moet zeker mogelijk zijn daar een redelijke schatting van te maken. Ik merk met mijn schaalzwevers in ieder geval een behoorlijk verschil
    in daalsnelheid tussen de verschillende modellen.

    Ik kan je in ieder geval al wat zeggen over het andere extreme: mijn concept CX5 DLG (~ 245 g). Met een zere schouder en worpen tussen 33 en 38 m,
    zondag 2 weken geleden vliegtijden van rond de 1:50 tot 2:00. Ongeveer 0.28 m/s daalsnelheid.
     
    Martin T14 vindt dit leuk.
  5. Martin T14

    Martin T14

    Lid geworden:
    11 dec 2015
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Jorwerd
    Goeie suggestie. Dat heb ik niet gedaan. Dan moet ik eerst in sensors investeren...
     
  6. Martin T14

    Martin T14

    Lid geworden:
    11 dec 2015
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Jorwerd
    Ja dat was 1 feb. Bij ongeveer 1 graad C boven een nat weiland, windstil en zon.
     
    funpeter7823 vindt dit leuk.
  7. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    949
    Locatie:
    Emmen
    Zaterdag was het in zuid-oost Drenthe wel thermisch. Vloog onder dezelfde omstandigheden zoals je beschrijft.

    Volgens mij kun je deze tests het beste doen een half uur na zonsopkomst of een half uur voor zonsondergang.

    Succes met de test. Ben benieuwd naar je bevindingen.
     
    Berrie vindt dit leuk.
  8. Martin T14

    Martin T14

    Lid geworden:
    11 dec 2015
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Jorwerd
    Dit was vlak voor zonsondergang.
     
    funpeter7823 vindt dit leuk.
  9. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    949
    Locatie:
    Emmen
    Helemaal goed, heb je dat mooi ondervangen.
     
  10. TheoV

    TheoV

    Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Geldrop
    Ik heb eens een poging gewaagd met een hoogte meting en een pitotstatische buisaangesloten op een Unilog2.Ik kan niet garanderen dat het helemaal still air was.
    Verder heb ik erg veel moeten middelen want de spreiding in meetresultaten is erg hoog.
    Ook heb ik twijfels over de werkelijke klepstand. Ik verwacht dat die tussen de nul en 3 graden ligt voor de meting van 3 graden. De kist is vrij oud en er zit wat speling op de kleppen en ailerons.
    Hieronder zie je het resultaat.
    De meetresultaten (grote symmbolen) zijn vergeleken met berekende waarden (Programma XFOIL met basis aerodynamische formules)
    Wat ik er vooral van geleerd heb is dat ik nog veel langzamer kon vliegen dan dat ik deed..
    upload_2025-2-12_17-9-13.png
     
  11. Martin T14

    Martin T14

    Lid geworden:
    11 dec 2015
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Jorwerd
    Indrukwekkend!
     
  12. TheoV

    TheoV

    Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Geldrop
    Nog even een foto van de positie van de ptitostatische buis. Zijn aanwezigheid levert dus wel een beetje extra weerstand en dus een hogere daalsnelheid.
    upload_2025-2-21_14-16-30.jpeg
     
    Martin T14 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina