Biereco verherbouwt: Wouter Goedkoop, Brutus Style

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door brutus, 7 jan 2024.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.056
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja... het moet wél willen draaien, he?
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.056
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En toen....

    was het met één test AFGELOPEN....:frustie::frustie::frustie::frustie::oops::oops::oops::oops::eek::eek::eek::eek::mad::mad::mad::mad:

    Ik ben even sprakeloos...

    De schroef is defect, en dat is naar alle waarschijnlijkheid volledig einde project...
    Deze schroeven zijn voor de eindgebruiker niet repareerbaar. Repareren bij Raboesch IS een mogelijkheid, maar mij is verteld dat ik dan toch rekening moet houden met bedragen in de orde van grootte van 500 euro...

    Ik kan even niet beschrijven hoe ik me nu voel.

    Het enige wat ik jullie kan laten zien:



    Op de positieve noot: Het geluid is prachtig, en afgezien van de schroef, werkte verder alles, koeling, brandstofvoorziening, startsysteem, en ook de uitlaatgassen kwamen via de karakteristieke puntpijp naar buiten.

    Morgen bel ik Raboesch om te kijken wat de mogelijkheden nog zijn, maar ik ben om eerlijk te zijn, een beetje pessimistisch.
     
  3. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    961
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Wat is er mis met de schroef Bert?
     
  4. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.942
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Ik begrijp dat de schroef niet genoeg opbrengst heeft?
    Klopt dat?

    Maar waarom is dat einde project dan?
    Een major set-back.
    Man, of ik niet weet hoe dat voelt...
    En op dat moment flikker je het hele zooitje het liefst zo de kachel in.

    Maar hier moet toch een oplossing voor zijn?
    Schroef met meer spoed, ofzo.
    Of een nozzle erom.

    Kan me niet indenken dat hier niet iets voor te verzinnen is.

    Of speelt er iets anders?
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.311
    Locatie:
    Oostvoorne
    Kan het schroefmechanisme de trillingen van de motor niet aan? Is er eventueel plek voor een keerkoppeling? Heb wel eens een plaatje gezien van een heel korte. Eerst maar eens kijken of Raboesch een oplossing weet of heeft. Of zijn er nog VP schroefdonoren? Gr. Klaas.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.056
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het "aandrijf/pitch controle blok" heeft losgelaten van de aandrijf-as.

    Voor de beeldvorming: Bij deze constructie, is de schroef een los ding, wat helemaal onafhankelijk van alles, aan het einde van de schroefastunnel gelagerd is
    Er loopt een losse, axiaal beweeglijke aandrijfas door de tunnel, aan het eind voorzien van een vierkant blok met groeven in de zijden.
    Door de as naar voor of naar achter te bewegen, schuift dat vierkante blok naar voor en achter, neemt de bladvoeten mee, en zo verstelt de pitch.
    Door de vierkante vorm, neemt de as de schroef mee als er een aandrijfmoment op de as gezet wordt.

    Alles is dus afhankelijk van de verbinding tussen dat blok en de as. En die verbinding ligt nu los.

    Echter: de lagering van schroef aan de koker, dat is een perspassing. Die is niet bedoeld om los te halen. Dat zal vermoedelijk met een speciale trekker moeten gebeuren. Het weer terug monteren zal ook niet al te eenvoudig zijn, ben ik bang.
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.056
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee... er is een defect, waardoor het motorvermogen niet meer overgebracht wordt op de schroef.
    Einde project, omdat deze schroeven in principe niet door de eindgebruiker te repareren zijn. Ik heb de informatie niet, en de gereedschappen ook niet.
    Als ik de info kan vinden, kan ik wellicht de reparatie zelf doen. Maar anders ben ik volledig afhankelijk van Raboesch.
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.056
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die motor trilt nauwelijks, en levert een tamelijk constant koppel.
    Een keerkoppeling wil ik liever niet, aangezien je dan maar een heel beperkt snelheidsbereik hebt.
     
  9. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.942
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Ja, ik las je reactie op Klaas' bericht.
    Dat is andere koek, inderdaad.

    Maar als het allemaal niet lukt, stel, is het dan een optie om een conventionele schroef met schroefas te plaatsen?

    Nou ja, dat is allemaal vooruit kijken.
    Eerst maar eens zien of dit te repareren is.
     
  10. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    961
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Er zullen vast mensen zijn die dat gewoon kunnen repareren.
    Ik zou eens een zoekslag over Internet doen.
    Of jijbuis.
    Een gast als 'We can do that better' doet veel in kleine en fijne zaken...
    Zit ook nog in Duitsland...
    Als voorbeeld waar je contact mee kan opnemen..
     
    Bootjebouwer 2 vindt dit leuk.
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.056
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het probleem wordt dan, dat ik zodanig zwaar in ga leveren op manouvreerbaarheid, dat eigenlijk het hele idee om zeep is.
    Die motor draait minimaal 1500 toeren. Dat is bij 1:1 overbrenging min of meer "alles of niets", want een 10 cm schroef doet dan al gauw meerdere kilo's paaltrek.
    Dan kun je daar een reductie tussen zetten, MAAR dan krijg je weer dat als je gas gaat geven, je ook hogere toerentallen draait, en dan gaat je havensleper als een formule-1 wagen klinken, en dat is ook weer niet wat ik voor ogen heb.

    Dat is een beetje de pest bij projecten zoals deze, het doel is méér dan alleen "kijken of ik er een verbrandingsmotor in kan krijgen"... Het "totaalplaatje", de "beleving" zo je wilt, moet ook nog kloppen anders is het niet meer dan een gimmick.
    Als ik niet de fijngevoelige manouvreerbaarheid heb die je voor een havensleepboot nodig hebt, dan is het eigenlijk al een beetje over. Haal het geluid er bij weg en vervang dat voor iets wat volledig niet bij het plaatje past, en het is ook al aardig om zeep.

    Maar de allergrootste hindernis, is dat het plaatsen van zo'n schroef eigenlijk nogal "eenmalig" is... Ik kan de schroefas er vermoedelijk wel uitkrijgen, maar dan moet ik kiezen tussen het kind en het badwater: OF de romp gaat naar de filistijnen, OF de schroef...

    Dus ik ga morgenochtend EERST Raboesch bellen, kijken wat er mogelijk is.
     
    Bootjebouwer 2 vindt dit leuk.
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.056
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat soort bedrijven kan ook niks, als ze niet weten hoe het ding in elkaar zit...
    Ik bedoel maar: ik kan vrij simpel een soort van poelietrekker improviseren waarmee ik met vrij grote zekerheid die schroef er van af kan trekken... Maar als ik niet weet HOE dat ding in elkaar zit, kan ik hem daarna vermoedelijk nooit meer in elkaar zetten.
    Voor zover ik wéét (maar dat is dus de grote vraag...) is er op de eindflens van de tunnel een kogellager geplaatst (perspassing?) en is dáár de schroefnaaf weer op geperst.
    Hangt er vanaf wat voor passing dat is, of ik de boel moet verwarmen, etc etc om dat los te halen zonder die passing te verzieken.
    Dan hangt het er nog van af, hoe dat verstelblok op die as bevestigd is. Is dat een doorgestoken pen, een geschroefde klemverbinding, een las of soldering, zeg het maar...

    Dan is er ook nog het inhangen van de bladvoeten in de groef in dat verstelblok. Hoe komt dat los, en hoe assembleer je het weer?

    Er kan ÉRG veel fout gaan...

    Ik zie wel een heel klein beetje licht aan het eind van de tunnel, maar erg optimistisch ben ik nog niet.
     
  13. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.942
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Laat het even bezinken.
    Letterlijk een nachtje over slapen.
    Voor alles is een oplossing, dus hiervoor ook.
    Je hebt op echte schepen vast wel voor hetere vuren gestaan.
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.056
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D het is niet de temperatuur van het vuur, maar wáár het brand... :D
     
    Bootjebouwer 2 vindt dit leuk.
  15. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.942
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Herkenbaar, ik ben weer met míj́n grootste hobby bezig: solderen.
    Straight forward jobje, zou je zeggen.
    Even een aan uit schakelaar tussen de batterij en de ontvanger maken.

    Bak eens hier, braad eens daar en hup het is klaar.
    Schakelaartje omzetten om te testen en twee seconden later kan ik niet eens meer zien wat voorheen een rood of een zwart draadje was.
    Eén grote plastic bol met uitstekende zwarte stekeltjes.

    Dat ging dus niet goed en ik kan niet eens meer zien waar niet.

    Één voordeel: ik weet wél waar het brandt.
    Overal.
    Fijne hobby hebben we toch.
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.056
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ondertussen ben ik uit arren moede toch maar wat verder gegaan met het "afbouwen", de kleine klusjes zoals het plaatsen van de ontvangerschakelaar onder een luikje aan dek, een houdertje maken voor de vetnippel van de schroef (die moet je los bewaren, tijdens bedrijf is de vetpoort afgesloten met een plug, bij het smeren moet die vetnippel geplaatst worden, het is dan handig dat die zich ergens op een "vindbaar plekje" in de boot opgeborgen is), dat soort dingen.

    Ben iets minder pessimistisch, maar nog niet heel erg veel...
     
  17. Jan Walpot

    Jan Walpot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.352
    Locatie:
    Giessenburg
    Toen ik de eerste keer over dit probleem las dacht ik ook aan een keerkoppeling.
    Na de aanvullingen begrijp ik dat het door de gewenste aanpassing van de vaarsnelheid en daarmee samenhangende toerentallen geen optie is.
    Veel succes met het vinden van een goede oplossing voor het probleem.
    Groet, Jan.
     
  18. Ebro de Wit

    Ebro de Wit

    Lid geworden:
    10 nov 2019
    Berichten:
    151
    Locatie:
    Velserbroek
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zo zou de schroef er uit moeten zien, ik heb hem zelf nooit uit elkaar gehad.

    groetjes Ebro
     
    ozy, Thedo en MicropropSport vinden dit leuk.
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.056
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is bruikbare info.

    Heb je ook info m.b.t. de methode om hem uit elkaar te trekken en weer in elkaar te zetten,

    EN, wat niet duidelijk op de foto te zien is: heb je info over hoe het schuifblok aan de aandrijfas bevestigd is?
     
  20. Ebro de Wit

    Ebro de Wit

    Lid geworden:
    10 nov 2019
    Berichten:
    151
    Locatie:
    Velserbroek
    Op foto 2 zie je een rondje messingogelijk is dat een klemming van het lager.
    Verder het vierkant geen idee ,ik mag toch hopen dat daar een pen in zit.
    Zo niet dan is het geklemt of gelijmd.
    Verder qeet ik het echt niet, mijn vader heeft het ooit uit elkaat gehad, maar helaas.
    Groetjes Ebro
     

Deel Deze Pagina