Motorkeuze voor langzaam varend model

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door Jeroen_dh, 23 feb 2025.

  1. Jeroen_dh

    Jeroen_dh

    Lid geworden:
    15 dec 2024
    Berichten:
    89
    Locatie:
    weesp
    Ik ben voor mijn (waterverplaatser) bootje (zie topic Probeersel Taling) op zoek naar een motortje dat de boot een klein vaartje kan geven als thuisbrengen of hulpmotor bij weinig wind. Ik heb er een ietwat overbemeten as ingezet (4mm) in gekogellagerde schroefas koker. De as is 12cm lang en er zit een 3 blads schroef op van 40mm.
    Ik heb er waterbestendig vet ingespoten en toen de as er weer ingeduwd. Ik voel door 't vet wel wat weerstand, maar hij draait mooi rond.
    Ik had een simpel geborsteld 360 motortje liggen, maar die krijgt 'm toch niet lekker rond. Welke motortje zou ik daar 't best voor kunnen gebruiken? Ik heb plm 65mm lengte ruimte voor de motor en 45mm doorsnede.
    Tips welkom!
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 23 feb 2025
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.311
    Locatie:
    Oostvoorne
    Op welk Voltage ga je varen Jeroen? 6 Volt, waarop je ook je ontvanger, zeilwinch en stuurservo laat draaien? Gr. Klaas.
     
  3. Jeroen_dh

    Jeroen_dh

    Lid geworden:
    15 dec 2024
    Berichten:
    89
    Locatie:
    weesp
    Oh ja! Ik heb een accupack van 7.2 volt, met een step down printje naar 5v voor de ontvanger en servo's
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.055
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De vuistregel voor geborstelde motoren is dat de schroef niet (of maar marginaal) groter mag zijn dan de diameter van de motor.
    Een 360 zal (schat ik zo uit mijn geheugen) in de buurt van de 25 mm zijn, dus een 40 mm schroef gaat inderdaad niet, zeker niet als je die kogelgelagerde as vol met vet douwt.
    Dat heeft ook geen zin anders dan als afdichting, maar geeft erg veel weerstand.

    De vraag is, wat verwacht je van de thuisbrenger? Voor hetzelfde geld is een 25 mm schroefje voldoende, al betwijfel ik of je die in M4 uitvoering kunt vinden.

    In de ruimte die je hebt, ZOU volgens mij een gewone 540 moeten passen, en dat zou een 40 mm schroef wel moeten kunnen trekken.
     
    Laatst bewerkt: 23 feb 2025
  5. Jeroen_dh

    Jeroen_dh

    Lid geworden:
    15 dec 2024
    Berichten:
    89
    Locatie:
    weesp
    Hoi Brutus,
    De thuisbrenger zal weinig gebruikt worden vermoed ik, ik ga er geen rondjes voor de sier mee varen. Dus echt alleen voor als de wind weg valt tijdens een zeiltochtje.
    Rompsnelheid hoeft niet.
    De prop kan ook kleiner. Ik heb ook een 30mm liggen voor de as.
    Maar zelfs op 't droge heeft dit motortje moeite met de as in 't vet. Ik had gelezen dat je die gewoon vol moest spuiten met vet, dan de as erin en klaar. Maar dat geeft dus wel teveel weerstand.
    Wat is gebruikelijk op deze schaal 1:10?
    Kan ik beter een motor met vertragingskastje nemen?
    En wat is het verschil tussen de borstel motoren en de andere brushless modellen die kleiner en sterker lijken te zijn maar wel iets minder snel draaien?
    Ik zie er 3 draden aanzitten ipv de 2 bij borstelmotoren, dus vermoed dan ook een andere regelaar nodig te hebben...
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.055
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oei, dat zijn een heleboel vragen...

    Ja, met een vertraging van zeg, 2:1 kan zo'n 360 wel een 40 mm schroef trekken, en vermoedelijk trekt hij onvertraagd met wat moeite mischien, nét een 30 mm prop, maar dat zal redelijk op het randje zijn.

    Volduwen met vet is een advies voor normale glijgelagerde tunnels.
    Je hebt een kogelgelagerde schrofas zeg je, dan heeft die met vrij grote zekerheid ook rubber afdichtingen, en dan is dat vet echt VOLKOMEN overbodig.
    Maar kogelgelagerd is qua kostprijs en constructietechnisch een beetje overkill.
    Gewoon as er weer uit, lagertjes verwijderen en dan die koker uitspoelen met remmenreiniger (als je de lagers laat zitten bij het uitwassen van de koker, was je ook het vet uit de lagers weg en dat wil je niet).
    Als je nog de mogelijkheid hebt, kan ik je HEEL sterk aanraden om de Raboesch onderhoudsvrije assen te gebruiken. Die zijn gewoon glijgelagerd, watergesmeerd en hebben één afdichting. Naar mijn ervaring lopen die dingen ongeloofelijk licht en ze zijn 100% waterdicht. Zijn superfijne dingen waar je echt helemaal geen omkijken naar hebt. Eenmalig de axiale speling goed afstellen en that's it.


    Het zijn ongeveer net als auto's en motorfietsen, gewoon twee verschillende dingen die hetzelfde doen.
    Voor en brushless heb je inderdaad een andere regelaar nodig, en de meeste brushless zijn tamelijk snellopend.
    Als je 7,2 volt wilt gaan draaien, dan denk ik dat je een motor moet zoeken van rond de 800 a 900 kV, dan draai je ongeveer 6000 toern onbelast. Da's best mooi voor zo'n klein schroefje.
     
  7. Jeroen_dh

    Jeroen_dh

    Lid geworden:
    15 dec 2024
    Berichten:
    89
    Locatie:
    weesp
    Screenshot_20250223_220313_AliExpress.jpg Dank voor je uitgebreide antwoord.
    Ik heb het asje van Ali, of het echt kogellagers zijn of glijlager weet ik niet. Het is wel RVS. Er zit een lager aan beide kanten in ieder geval, ik heb vooraf niet getest of hij al waterdicht was zonder vet, ik kan het vet wel eruit (proberen) te halen en kijken of 't binnen komt druppelen.
    De koker zit al ingelamineerd en gaat er niet meer uit, dus omschakelen naar de Raboesch gaat 'm helaas niet meer worden voor dit bootje.
    Dus experimenteren met een iets sterker motortje en evt de hoeveelheid vet in de as verminderen is een optie.
    Op het plaatje staat een 380 motortje, dus ik denk dat ik die ook heb ipv 360 wat ik hiervoor schreef...
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.311
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jeroen, Als ik het goed zie is het een asje met kogellagers, zonder rubber afdichting. Geen idee welk soort vet je hebt gebruikt, maar dat kan inderdaad wat remmen. Zelf gebruik ik assen met glijlagers en gebruik uierzalf als smeermiddel. In mijn Smit Finland met 5 mm assen trekt een motor op het droge 300 mA. Gebruik wel dubbele kruiskoppelingen. Dat loopt lekker soepel en stil. Mocht je op de brushless toer willen dan zou je deze kunnen nemen. Met een 20 A. ZMR regelaar loopt die ook zeer langzaam. Bij een 4 mm koppeling heb je aan de motorkant een vulbusje nodig. Wel even kijken wat de totale lengte van motor en koppeling wordt. Gr. Klaas.

    https://nl.aliexpress.com/item/32291846154.html?gatewayAdapt=glo2nld

    https://nl.aliexpress.com/item/1005...*MTczOTgxNzMxMi4yNS4xLjE3Mzk4MTgyNjMuNjAuMC4w

    https://nl.aliexpress.com/item/1005...Tc0MDM0OTY2My4xMjguMS4xNzQwMzQ5Nzc5LjYwLjAuMA..
     
  9. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    10.066
    Locatie:
    Sneek
    Jeroen,

    Heb je een link naar de schroefascombi van Ali?
    Ik heb iets soortgelijks liggen en daar zitten namelijk wel degelijk rubber afdichtingen in, een beetje olie is voldoende om dat waterdicht te laten functioneren.

    Als je waterbestendig vet hebt gebruikt, dan is dat behoorlijk stijf, in het water nóg stijver en krijg je rooksignalen van je motor en/of regelaar.
    Dus as eruit en zoveel mogelijk van dat stijve vet verwijderen.

    Als ik de link gezien heb kan ik je vertellen of er rubber afdichtingen in zitten en zou een drup olie voldoende zijn, zitten er géén afdichtingen in dan het stijve vet eruit en een weinig uierzalf erin, dat blijft veel soepeler in het koude water.

    Als je gaat zeilen bij voldoende wind: schroef er af en een dopmoer op de as draaien, scheelt aanzienlijk in de weerstand...

    Groeten, Jan.
     
  10. Jeroen_dh

    Jeroen_dh

    Lid geworden:
    15 dec 2024
    Berichten:
    89
    Locatie:
    weesp
    Ha Jan, dit is het setje van Ali:
    https://a.aliexpress.com/_EQ2L7nK

    En Klaas, bedankt voor de tips. Ik heb de onderdelen besteld, nu even wachten op de container uit China...
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.055
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die link geeft niet veel info, maar dezelfde fabrikant verkoopt de assen ook los, en op die pagina's LIJKT het in het vreselijk kromme vertaalde gebrabbel te suggereren dat er inderdaad wat vet in moet. Dat is dan gewoon afgaand op de plaatjes, en niet doorslaggevend, er kan nog steeds een rubber afdichting in zitten.

    Maar je moet hem dus NIET "helemaal vol duwen".

    Overigens:
    Die as krijg je er wel weer uit, en ook nog wel zonder schade aan het laminaat. Daar heb je een zware regelbare voeding voor nodig, of een heteluchtblazertje wat lucht van 150~200 graden kan leveren. Stook de tunnel warm genoeg en hij komt los van de Epoxy zonder de rest te beschadigen. Dan trek je hem er met een draaiende beweging met vrij weinig kracht uit.
    Zo heb ik de originele as van mijn Woutertje ook losgekregen, en het was uiteindelijk veel minder werk (qua losstoken) dan ik dacht.

    Maar ik kan het begrijpen als je je daar liever niet aan waagt. Het is maar een tip, voor het geval je je ooit nog eens bedenkt...
     
  12. Jeroen_dh

    Jeroen_dh

    Lid geworden:
    15 dec 2024
    Berichten:
    89
    Locatie:
    weesp
    Warmstoken is tricky, want het is een 3d geprint model. Het plastic (PLA) wordt al zacht bij temperaturen rond de 150 graden. Bij 200 is het al gesmolten haha. Ik loop liever niet het risico op een vervormd achterschip en kiel. Dan liever een boot die alleen kan zeilen :)
     
  13. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    10.066
    Locatie:
    Sneek

    Hallo Jeroen, de mijne komt hier vandaan:
    https://nl.aliexpress.com/item/4000..._main.114.422679d2oAlgOJ&gatewayAdapt=glo2nld
    Ik heb met opzet eentje met een smeernippel gekozen vanwege de toepassing in een motor model.
    Ik heb de leverancier gevraagd, waarom de as zo stijf draait, zodoende kwam ik er achter dat er rubber afdichtingen achter de kogellagers zitten. Met een drupje olie zou het op den duur goed moeten komen...

    Als jouw as na het verwijderen van het stijve vet nog steeds zwaar draait, dan zou ik eens voorzichtig poeren met een Ø4 mm vijltje om te zien of er rubberresten op te zien zijn, dan weet je het zeker.

    Groeten, Jan.
     
    Jeroen_dh vindt dit leuk.
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.055
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ah OK, begrijpelijk, ik had abusievelijk begrepen dat de boot uit laminaat gebouwd was.
     
  15. Jeroen_dh

    Jeroen_dh

    Lid geworden:
    15 dec 2024
    Berichten:
    89
    Locatie:
    weesp
    goeie! ga ik proberen. Eerst t vet er eens uit proberen te halen.
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.055
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Maar dan weet je OOK zeker dat ie niet meer waterdicht is, en dan is Jeroen verder van huis, want die as die komt er dus nooit meer uit, en de kans dat die afdichtingen vervangbaar zijn, is ook vrij klein.
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.055
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als je dat "poeren met een vijltje" bedoelt: NIET doen, zie boven.
     
    Jeroen_dh vindt dit leuk.
  18. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    10.066
    Locatie:
    Sneek
    Ik heb me wat ongelukkig uitgedrukt misschien; ik bedoelde om met iets anders dan de schroefas zelf, eens te voelen of er na het kogellager een vernauwing zit, die op een rubberafdichting duidt.

    De Chinezen kennende, is dat waarschijnlijk geen' Lippringdichtung', zoals in duik- en jetboten gebruikt worden, maar gewoon een O-ring, die aanzienlijk meer weerstand oplevert.

    Groeten, Jan.
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.055
    Locatie:
    Oldeberkoop
    OK... dat is duidelijker... :p
    Meestal, als je iets stevigs en ronds gebruikt (bijvoorbeeld het ronde stuk van de steel van een kruiskopschroevendraaiertje), dan kun je vaak wel voelen of datgene wat daar achter zit, enigszins meegeeft en dus mogelijk rubber is.


    Dat is inderdaad behoorlijk aannemelijk, ja...
     
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.311
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ik heb zo'n setje gehad en dacht dat de as zo uit de kogellagers schoof. Voor zover ik kon zien waren het gesloten kogellagers. Normaliter zijn die gevuld met vet. Zou in jouw geval de as eruit trekken en de overmaat aan vet eruit blazen en geen oplosmiddel gebruiken. Dat beetje overgebleven vet zal niet zoveel meer remmen. Hopelijk zijn de kogels in de lagers ook van RVS en gaan niet corroderen als er een beetje water bijkomt. De tijd zal het leren. Gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina