Motorkeuze voor langzaam varend model

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door Jeroen_dh, 23 feb 2025.

  1. Jeroen_dh

    Jeroen_dh

    Lid geworden:
    15 dec 2024
    Berichten:
    89
    Locatie:
    weesp
    ja, de as kun je er uitschuiven inderdaad, iets van frictie, nauwe passing, maar gaat zonder al te veel kracht. Dat oude vet verwijderen - is daar nog een goede truuk voor zonder alles onder het vet te krijgen thuis? Ik dacht aan een injectiespuit met 4mm mondje op de kogellager aan de binnenkant te zetten en dan lucht erin (of water?) duwen tot t vet er aan de andere kant uitgekomen is. daar een zakje oid over t uiteinde van de koker tapen om t op te vangen.
    De lagers zijn in ieder geval nu wel goed ingevet en als ik geen oplosmiddel gebruik of remmenreiniger zullen ze neit zo snel corroderen vermoed ik.

    Maar Klaas - jij zegt verder niet meer vullen met vet en gewoon te water ermee?
     
    Laatst bewerkt: 24 feb 2025
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.054
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wat je kunt proberen, maar dan moet je wel weten wat je doet, om voorzichtig de kogellagers er uit te tikken.
    Dat doe je het beste met een stift van 3,5 mm diameter, met een goed vlak en haaks uiteinde, lang genoeg om helemaal door de tunnel heen te steken en het lager aan de andere kant te raken. En dan met heel lichtjes tikken, om en om (bovenkant-onderkant-link-rechts en repeat, één tikje per plek) het lager er uit te drijven.
    Als DAT lukt, kun je gewoon een strak passend propje papier o.i.d. door de tunnel heen duwen en dan veeg je het vet er zo uit.

    Lukt dat verwijderen van de lagers niet, en je wilt NIET met oplosmiddelen werken, dan is de enige optie die ik kan verzinnen, het luchtpistool en een compressor.
    Vanaf de binnenkant van de romp lucht op de tunnel zetten, en met een lap aan de buitenkant het vet zo goed mogelijk opvangen.

    Niet ALLE vet hoeft er uit. als het vet de as niet meer raakt, geeft het ook geen wrijving meer.
     
  3. Jeroen_dh

    Jeroen_dh

    Lid geworden:
    15 dec 2024
    Berichten:
    89
    Locatie:
    weesp
    Ik ben bang dat ik dan daarna het lagertje er niet goed meer in krijg. Misschien dat een ouderwetse pijpenrager wel kan werken... Ik ga eens voorzichtig kijken wat kan en past en werkt.

    Als ik er overigens daarna vaseline in wil doen, dan dus niet helemaal vol zetten, maar gewoon een dotje?
     
    Laatst bewerkt: 24 feb 2025
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.054
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als het een kogelgelagerde as is, is dat echt VOLKOMEN overbodig. Dat doet helemaal niks
     
  5. Jeroen_dh

    Jeroen_dh

    Lid geworden:
    15 dec 2024
    Berichten:
    89
    Locatie:
    weesp
    dus NIET vullen met wat dan ook?
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.310
    Locatie:
    Oostvoorne
    Pijpenrager erin en als die er aan de andere kant uitkomt vasthouden en het overtollige eind er spiraalsgewijs (draaiend) induwen. Daarna de rager eruit trekken. Desnoods nog een keer. Doe er maar geen vet meer in. Het beetje dat er nog in zit zal door de waterdruk naar binnen schuiven en zich tegen het binnenste lager ophopen. En dan maar kijken hoe de lagers zich in de praktijk houden. Het achterste lager heeft het altijd het zwaarst, ook bij een glijlager. Daar wordt het smeermiddel het eerst weggedrukt. Mocht het achterste lager de geest geven dan is dat, op de door Brutus beschreven manier eruit te tikken en te vervangen. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    10.066
    Locatie:
    Sneek
    Als je een soldeerbout hebt waar een koperen stift in past (een ouderwetse, zeg maar) Dan neem je een voldoende lang stuk messing, of koper (VMVK kabel) om van binnenuit in de schroefaskoker te komen, tot bijna het achterlager.
    Zet je de bout dan aan, terwijl de boot rechtop op de spiegel staat, dan zal het vet warm en zacht worden en er grotendeels uit lopen. Doekje er onder, dus...

    Groeten, Jan.
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.054
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Maar dan ben je dus wel het vet in de lagers OOK kwijt, want dat loopt er dan ook uit, en zelfs als de afdichtringen dat vet op zijn plek houdt, is het vet dan al wel "kapot" (de olie uit het zeepskelet gelopen).
    Daarbij, het hangt er ERG vanaf WELK vet gebruikt is, want om maar wat te noemen, een standaard Lithium EP II vet begint pas uit te zakken bij 140 graden. Dan ligt vermoedelijk de koker ook al los in de geprintte romp.

    ALS het kogellagers zijn, dan nee, NIET vullen met wat dan ook.
    Als het glijlagers zijn, uierzalf gebruiken, en niet helemaal 100% volduwen.
     
  9. Jeroen_dh

    Jeroen_dh

    Lid geworden:
    15 dec 2024
    Berichten:
    89
    Locatie:
    weesp
    Het vet eruit halen ging vrij gemakkelijk met een pijpenrager. Daarna de as er even ingezet. Die draaide toen heel soepel.
    Ik kon niet zien of 't kogel of glijlagers zijn. Het is in ieder geval een gesloten lager. Je ziet geen balletjes oid.
    Zag wel dat de motor afstelling achter de cardan as heel kritisch is. Met een kleine uitlijnfout loopt de motor en as gelijk een stuk minder goed. Ik heb de dubbele cardanas besteld, hoop dat t daarmee ook wat soepeler loopt omdat ik nog geen mooie afstel mogelijkheid heb voor 't motortje.
    Of 't geheel waterdicht is ga ik van 't weekend eens testen.
     
    Herby63 en pompebled vinden dit leuk.
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    10.066
    Locatie:
    Sneek
    Vandaar ook het advies om een dubbele cardan te gebruiken.
    Een enkele uitgelijnd krijgen lukt alleen als je een starre koppeling met de lengte van de enkele cardan gebruikt bij het uitlijnen van motor en schroefaskoker.
    Pas na het uitharden van de lijm vervang je de starre koppeling door de enkele cardan, dán heb je kans dat het enigermate rustig en weerstandsarm loopt.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 25 feb 2025
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.310
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jeroen, Je zal zien dat het met een dubbel kruiskoppeling allemaal veel gemakkelijker loopt en het uitlijnen lang niet zo kritisch is. En in de video hieronder zie je wat er gebeurt met een enkele en een dubbele kruiskoppeling. De hoek in een enkele kruiskoppeling veroorzaakt verschillen in draaisnelheid. De tweede heft die verschillen weer op. Succes ermee! Gr. Klaas.

     
    Herby63 vindt dit leuk.
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.054
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat lukt uitsluitend, als je beide cardans zorgvuldig indexeert (in de juiste hoek t.o.v. elkaar zetten). Anders wordt het alleen maar erger.
    Gelukkig is dat niet heel erg moeilijk of ingewikkeld.

    Een cardan bestaat in wezen uit twee gaffels met een kruisblok er tussen. De twee gaffels die aan de tussenas gemonteerd zijn, moeten in dezelfde stand staan. Dat is even een dingetje om op te letten. Doe je dat namelijk niet, dan versterkt de oneenparigheid enorm.

    Het tweede ding is dat beide koppelingen om en nabij dezelfde hoek maken.

    In een model zal het niet zo heel veel uitmaken, maar in het grootbedrijf stelt men vrij dringend dat de koppeling NIET recht mag staan, dan loopt ie na verloop van tijd in elkaar ongeacht hoeveel vet je er tussen duwt.
     
  13. Jeroen_dh

    Jeroen_dh

    Lid geworden:
    15 dec 2024
    Berichten:
    89
    Locatie:
    weesp
    cool filmpje. Ik had in mijn vorige boot (een bakdekkruiser uit 1930) ook een python drive geinstalleerd, maar dacht dat die alleen niet in 1 lijn mocht staan omdat ie dan niet zichzelf smeert. Nooit gehoord van die verschillen in draaisnelheid.
    Weer wat geleerd :)

    noorderzon.png

    voor m'n volgende 3d print avontuur! (sorry, heb even geen betere foto hier)
     
    Laatst bewerkt: 25 feb 2025
  14. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    10.066
    Locatie:
    Sneek
    Hier zie je waarom boten met een enkele cardan zo'n slecht idee is:


    Groeten, Jan.
     
    Jeroen_dh vindt dit leuk.
  15. Jeroen_dh

    Jeroen_dh

    Lid geworden:
    15 dec 2024
    Berichten:
    89
    Locatie:
    weesp
    Waar zou je die vulbusjes kunnen vinden? In de motor documentatie staat 3mm as doorsnede. Standaard is 3.2 volgens mij. De koppeling is 4mm intern.
     
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.310
    Locatie:
    Oostvoorne
    In wezen lijkt het op een stukje 4 mm pijp dat in de lengte is doorgesneden. Heb je een conversatie gestuurd. Gr. Klaas.
     
    Jeroen_dh vindt dit leuk.
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.310
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hier een plaatje met de motorgegevens. Zo te zien is de as 3 mm. Heb hier een 750 KV Racerstar ook met een 3 mm as. Een andere buitenloper heeft inderdaad een 3,2 mm as. Succes ermee! Gr. Klaas.

    Schermopname (62).png
     
  18. Jeroen_dh

    Jeroen_dh

    Lid geworden:
    15 dec 2024
    Berichten:
    89
    Locatie:
    weesp
    Hoi Klaas, die had ik inderdaad gezien. Maar het zijn chinese maten he ;-P
    Ik wacht even tot ie in huis is en ik zelf kan meten.
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.054
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Neuh... die 3,2 is eigenlijk 3,17 en dat is 1/8e inch... En da's NOG erger dan "Chinese maten"...
    Dat zijn Amerikaanse maten, en Amerikanen, dat zijn tegenwoordig niet meer zulke goeie maten... :D :D :D
     
    Jeroen_dh vindt dit leuk.
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.310
    Locatie:
    Oostvoorne
    De tijd zal het leren Jeroen. Ongetwijfeld krijg je het passend. Gr. Klaas.
     
    Jeroen_dh vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina