Hallo mede turbine bouwers

Discussie in 'Zelfbouw turbines' gestart door frema, 7 feb 2007.

  1. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Hallo Paul.

    Ik moet je melden dat ik nooit iets berekend heb, ook niet met de andere motoren.

    Wel heb ik de verbrandings kamer van de kj66 ,en de mw 54 precies nagemaakt, maar ik heb altijd de diffussors naar eigen inzicht gemaakt.

    Maar dat is geen probleem.

    Er heeft al eens iemand tegen mij gezegd, als je een turbine motor kan bouwen zonder tekening ,en je krijgt hem goed aan het lopen ,dan heb je een gave.

    Dat vond ik en groot compliment ,want ik heb ondertussen de 44 motor goed draaiend ,en zonder tekening, uit het hoofd ,hoe ik dacht dat het moest ,om voor mezelf te kijken of ik de materie achter een turbine begrijp.


    Ik heb de 44er laten draaien op vele shows , en heb regelmatig de handen op elkaar gekregen van het publiek ,en fabrieks teams .

    Zo bouw ik nu ook weer de 40RS motor .

    Ik zie dingen gewoon voor me hoe het moet ,en dat bouw ik het na.

    Maar goed ,we dwalen af , je vroeg om de hoeken .

    Dat is 85 graden de onderkant van de wig, en dan moet je 15 graden terug tellen dan kom je op de andere hoek uit.

    De 11 wiggen is eigen bevinding

    Een schets hoef ik niet te maken ,want de diepte is overal gelijk,dus de rand hoogte van de compressor.

    Het breder uitlopende deel is natte vinger werk, en dat is ongeveer 7mm breed.
    De binnen diameter van de diffussor is 56mm ,iets groter dan de diameter van de verbrandings kamer.

    Ik hoop dat ik je hier mee geholpen hebt.
    Ik ben iemand van uit de praktijk , als ik iets wil weten ,dan probeer ik het gewoon uit ,en daar krijg je ontzettend veel ervaring mee.


    Groetjes,

    Martin.
     
    Laatst bewerkt: 30 nov 2007
  2. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    [​IMG]

    dit is een test foto ,kijken of het werkt
     
    Laatst bewerkt: 2 dec 2007
  3. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Hallo Medebouwers.

    Het forum is weer helemaal in orde, bedankt Robert ,en z,n helpers.

    We gaan gauw verder met wat foto's van de 40RS motor in aanbouw.

    Ik was gebleven bij het turbine wiel,maar ik kan daar even niet verder mee ,want ik moet eerste even een speciale puntlas machine hier voor halen ,bij een vriend van me.

    Ik ben verder gegaan met de stator en straalbuis voor het turbine wiel.

    Hier onder een foto van het uitsnijden van het gat voor de straalbuis in het huis.

    [​IMG]

    Hier onder de staf voor de straalbuis links, en in het midden de mal voor het huis.

    [​IMG]

    De straalbuis helemaal klaar en in het huis geschoven.
    [​IMG]




    Dan moeten we de stator maken,maar eerst worden de punten afgetekend waar de blaadjes moeten komen.
    [​IMG]

    Dan worden de blaadjes geknipt uit inconel 600 plaat 0.55mm 16stuks.

    [​IMG]

    Ik heb een mal gemaakt voor de blaadjes een goede vorm te geven.

    [​IMG]

    De blaadjes worden hier tussen geklemt ,en dan kan ik een hoekje omslaan wat precies op de binnenpot past.

    [​IMG]

    Dan worden de blaadjes 1voor 1 netjes op de binnenpot gelast.

    [​IMG]

    Als alle blaadjes gelast zijn ,ziet het er zo uit.

    [​IMG]

    Dan moeten de blaadjes nog keurig op maat geslepen worden, dit doe ik dmv een powerfile.

    [​IMG]

    Als alles klopt ,moet nu het stator gedeelte mooi strak passen in de straal buis.

    [​IMG]

    Perfect toch?

    Nu moet enkel nog maar de binnen ring in de binnenpot gezet worden ,die de astunnel centreerd.

    Volgende keer meer.

    Mvg,
    Martin.
     
    Laatst bewerkt: 2 dec 2007
  4. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Nog even een leuke foto om te laten zien hoe klein hij is.


    Groetjes,

    Martin.

    [​IMG]
     
  5. henkbraam

    henkbraam

    Lid geworden:
    11 jul 2004
    Berichten:
    246
    Locatie:
    doetinchem
    grote klasse martin zoals jij bezig bent,het mooie is dat je het ook nog goed draaiende krijgt
    petje af
    gr,henk
     
  6. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Bedankt Henk.

    Ja ,het is nog maar afwachten wat het motortje gaat doen ,maar als ik hem goed aan het draaien krijg ,zal ik heel trots zijn.


    Groetjes,

    Martin.
     
  7. wpkees

    wpkees

    Lid geworden:
    10 jan 2006
    Berichten:
    310
    Locatie:
    leiden
    jee mart wat ga jij snel zeg top
    bij mij ligt het helemaal stil er gebeurt niks
    moet weer even zin krijgen we moeten even snel af spreken

    groetjes limme
     
  8. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Dat begrijp ik Limme.

    Leuk dat je even mailt.

    Je bent altijd welkom.

    Groetjes,
    Martin.
     
  9. JOCHEMPIE

    JOCHEMPIE

    Lid geworden:
    13 jun 2007
    Berichten:
    42
    Locatie:
    HOOGSTRATEN(BELGIE)
    Baby Frema

    Hallo Martin,

    Je vordert al weer snel zie ik.
    Ziet er allemaal weer mooi uit.
    Kom over enkele weken nog wel eens een kijkje nemen.

    Groetjes
    Richard(belgie)
     
  10. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    40RS

    zo ,nog even wat kleine dingetjes gedaan vandaag.

    Gisteren de astunnel gemaakt ,en die ziet er goed uit, met mooie passingen.

    Ook de diffusor voorzien van schroefdraad m2 voor het frontdeksel,en de ronde kantjes aan de buitenzijde van de wigjes gemaakt.

    Hieronder nog wat foto's van de vorderingen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Groetjes,

    Martin.
     
  11. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    ziet er toppie uit, ik blijf het nieuwsgierig volgen.

    Het ziet er wel vreemd uit. Er zitten maar M2 boutjes in, maar het lijkt alsof er mega bouten in zitten. Omdat de motor zo klein is, lijkt het zo vreemd
     
  12. wpkees

    wpkees

    Lid geworden:
    10 jan 2006
    Berichten:
    310
    Locatie:
    leiden
    he mart waar zit je veer voor of achter ik kan het niet zien op de fotos
     
  13. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Ja Paul, het is inderdaad een klein motortje, en het word steeds moeilijker.

    Vandaag de as gemaakt ,maar dat viel absoluut niet mee.

    Het asje is aan compressorzijde maar 4mm dik.

    Maar we houden vol.


    Limme, de veer zit voor, en het is op verzoek van Wren een gegolfd veerringetjes ,die bijna ingedrukt een kracht levert van 1,5kg , en dat is genoeg voor mij,aldus Mike.

    Leuk he , die samenwerking.

    Hieronder en foto van het maken van de as uit een m12 12.9 bout

    [​IMG]

    En dit is ie dan , alleen de schroefdraad aan turbine zijde moet er nog opgedraaid worden.

    [​IMG]

    Groetjes,

    Martin.
     
  14. JOCHEMPIE

    JOCHEMPIE

    Lid geworden:
    13 jun 2007
    Berichten:
    42
    Locatie:
    HOOGSTRATEN(BELGIE)
    Hallo Martin,
    Was de bout(12.9) een beetje te verspanen, zo te zien wel, zieter goed uit.
    Succes verder volg je eigen ideeen, bij jou zal het zeker lukken.
    GR.,
    Richard
     
  15. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Hallo Richard.

    De as was goed te draaien , alleen de compressor passing was heel moeilijk.
    Die is maar 4mm dik , en dan moet je goed uitkijken dat de boel niet gaat slingeren.

    Voor de rest is alles goed gegaan.

    Ga morgen de puntlas machine halen ,en van het weekend probeer ik met het turbine wiel te beginnen.

    Hoe staat het met jou vorderingen?

    Groetjes,

    Martin.
     
  16. JOCHEMPIE

    JOCHEMPIE

    Lid geworden:
    13 jun 2007
    Berichten:
    42
    Locatie:
    HOOGSTRATEN(BELGIE)
    Hallo Martin,

    De werkplaats is bijna klaar, ik denk nog 2 weken en alles is in orde.
    Ik zal wel een paar foto's meebrengen van wat het geworden is als ik binnenkort langskom.
    Wil jij voor mij nog even kijken i.v.m. puntlasapparaat.
    Gr.,
    Richard
     
  17. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Zal ik doen Richard.
    Van het weekend stuur ik de foto's over.

    Groetjes,

    Martin.
     
  18. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Vandaag om de puntlas machine geweest ,om de 6mm dikke turbine wielen te lassen.

    Er word in 1keer 3x2mm inconel aan elkaar gepuntlast.

    Foto van de puntlas machine .

    [​IMG]

    De schijfjes worden op elkaar gelast.

    [​IMG]

    Het schijfje wat gelast is.

    [​IMG]

    Daarna moeten de braampjes er afgeslepen worden met een slijpmachine, en daarna worden ze vlak gedraaid in de draaibank.

    [​IMG]

    Het gat van 4,5mm word er met een kobaltboor ingeboord, en daarna met een ruimer op 5mm geruimd, precies passend op de as.

    Het begint er al op te lijken, niet?

    [​IMG]



    Groetjes,

    Martin.

    Nu moet de schijf nog ingezaagd , en de blaadjes nog geslepen worden.
     
  19. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    Met het knippen van de schijfjes voro het turbinewiel, houd je de diameter dan een flink stuk groter?

    Ik kan me indenken, dat als je de schijfjes knipt, dat het metaal zicht vervormt door de kracht. Knip maar eens een dun streepje van 0.5mm staal. Deze gaat zich dan helemaal opkrullen.

    Of heb je daar totaal geen last van? het vervormen van het materiaal, wat later een scheef turbine wiel oplevert
     
  20. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.374
    Locatie:
    Gouda
    Mart,
    Ben even benieuwd of je de as al in de balancer gehad hebt. Wat asjes van Wren gezien waaraan het nodige "verslepen" is om binnen hun eigen norm te komen.

    Hiertoe getriggerd, balanceer ik de asjes tegenwoordig ook, hoe nauwkeurig en voorzichtig ik die asjes ook maak, er is altijd het nodige verder te optimaliseren.
    (sindsdien)Nog nooit een gezien die direct optimaal was....( terwijl ik er eerder altijd vanuit ging dat het goed was en uitsluitend de compressor en turbinewielekes balanceerde).

    Ben benieuwd hoe dit asje uit de productie is gekomen...

    Jacques
     

Deel Deze Pagina