Sagitta 900 - naar de eeuwige thermiekvelden

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Fotor, 21 nov 2007.

  1. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.909
    Locatie:
    Hillegom
    Afgelopen zomer heb ik van iemand die al jaren geleden is gestopt met de modelbouw een grote tas hout, een tekening en een stel halfgebouwde onderdelen gekregen. Kosten: niets. Altijd leuk. Ik ga deze winter proberen dit project tot een goed einde te brengen en er een mooi vliegtuig van te bouwen.

    Het gaat hier om een zwever van 2,5 meter. Volgens mij is het geen bestaand model, iemand (Ab Kort? deze naam staat op de tekening) heeft deze tekening helemaal zelf gemaakt. Dat betekent dat er geen bouwbeschrijving bijzit en dat het zeker geen uitontwikkeld geheel is. Bijkomend probleem is dat ik vrijwel geen bouwervaring met hout heb. Afgelopen jaar heb ik een bonsai gebouwd. Nou ja, bouwen is een groot woord. De onderdelen van deze kit pasten zo mooi in elkaar dat er amper nog lijm tussen kon. Dit project is andere koek. Ik zal nog eea zelf uit moeten gaan vinden en zal daarbij wellicht regelmatig de hulp van jullie kennis inroepen.
    Ik ga niet al te spastisch doen over het gewicht tijdens het bouwen. Ik zie dit vooral als een project om veel bouwervaring op te doen, ik hoef geen topzwever te bouwen. Het vliegtuig mag daarbij best wat aan de zware kant worden. Bovendien heb ik geen hekel aan vliegtuigen die wat aan het gewicht zijn. Ik hou wel van een beetje vlotte zwevers die lekker aan de knuppels liggen. Liever een iets te zwaar vliegtuig dat lekker vlot vliegt dan een kist die niet stevig in elkaar zit en aan de lier spontaan tot ontbinding overgaat.

    Wat foto's:
    De hoofdtekening
    [​IMG]

    De romp bestaat uit glasvezel met een mooie gladde laag aan de buitenkant. De voorkant van de neus kan eraf worden geschoven. In het midden zit een plaat waar later de servo's, ontvanger en accu op gemonteerd kunnen worden.
    [​IMG]

    De staartvlakken zijn al keurig gemonteerd. Deze zien er prima uit.
    [​IMG]

    Met de vleugels is een begin gemaakt
    [​IMG]

    [​IMG]

    Er liggen nog een aantal ribben los. Deze zijn 2,5 of 3 mm dik. 3 ribben zijn van multiplex gemaakt ipv balsa. Zou daar een reden voor kunnen zijn? Op de vleugel waar wel de meeste ribben vast zitten lijken wel alle ribben van balsa te zijn gemaakt. Ik vermoed hier een stukje materiaalgebrek.
    [​IMG]

    De tekening bevat geen rolroeren, maar de vorige bouwer heeft die wel willen toepassen. Dat ga ik zeker gebruiken. De rolroeren zijn gemaakt van een balsa profiel dat aan een buis is gelijmd. Deze buizen komen dan om assen aan de uiteinden te draaien. Ik heb deze constructie nog nooit gezien, maar geloof wel dat het moet gaan werken.
    [​IMG]

    Ik heb nu al een aantal modificaties ten opzichte van de originele tekening in mijn hoofd:
    - het toepassen van de rolroeren
    - de tekening gebruikt een dubbele V-stelling, waarbij de 2e knik 10 graden is. Als er ook rolroeren op de kist komen lijkt 10 graden me niet nodig. Dit wil ik reduceren tot enkele graden.
    - er komen remkleppen in de vleugel. Ik heb een setje Multiplex remkleppen liggen van 19 cm breed. Volgens de doos zijn deze geschikt voor zwevers met een span van 1,5 tot 2,4 meter. Misschien zijn ze dus wat aan de kleine kant, maar ze zullen altijd helpen met de landingscontrole.

    Ook heb ik nu al wat vragen:
    - Zal ik de vleugels helemaal indekken met hout of zal ik een gewone D-box maken en de achterkant bespannen met folie? De laatste optie lijkt me de lichtste en misschien ook wel de makkelijkste.
    - Kan ik voor het maken van de D-box gewoon balsa gebruiken of is een andere houtsoort hier meer op zijn plaats?
    - Moet ik washout toepassen in het buitenste deel van de vleugel en hoe kan ik dat het beste bewerkstelligen?

    Er zullen ongetwijfeld nog vele vragen volgen. Ik hoop op wat hulp te kunnen rekenen.
     
    Laatst bewerkt: 21 feb 2009
  2. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    leuk, ga ik volgen, komt er ook nog en motor in??
     
  3. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.909
    Locatie:
    Hillegom
    Nee, dit wordt een pure zwever. Ik vind dat geknoei met elastiek of een lier wel leuk. Lekker puur.
     
  4. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    kan ik niet tegenspreken :wink:

    leuk project, zal ik zeer zeker volgen
    zo zie ik dat mijn 'oude' remkleppen toch nog de lucht in zullen gaan :)

    veel succes alvast en veel plezier met 'bouwen'
     
  5. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.504
    Locatie:
    Schoonhoven
    he Fotor, mijn allereerste gedachte was: Die bofkont heeft een Sagitta 900 gekregen! In de verenigde staten zijn die dingen nog gewilder dan Bin Laden!

    De Sagitta 900 is de grote broer van de 600. Van de 600 heb ik een tekening gezien. Van de 900 niet.

    Profiel is een E205. Misschien kan je dat op enige wijze controleren?

    Als het echt de Sagitta 900 is kan ik je adviseren geen rolroeren in te bouwen en de zaak fijn te laten zoals het is. Dat vliegt namelijk erg lekker. (Ik heb zelf de Sagitta 900 aan de knuppeltjes gehad.)

    Het is dat een F3J zwever met 4 kleppen stoerder is, anders had ik ook rap de Sagitta 900 van mijn vliegmaat nagemaakt...
     
  6. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.909
    Locatie:
    Hillegom
    Berrie, je hebt gelijk! Kijk maar eens op de tekening van het richtingroer rechts onderin:
    [​IMG]

    Leuk, nu kan ik wat meer informatie gaan zoeken over dit vliegtuig. Zo heb ik het volgende plaatje al even snel gevonden. Zoiets moet het worden:
    [​IMG]

    Ik begrijp dat jij een vliegmaat hebt met zo'n vliegtuig. Waar woont deze persoon? Als het een beetje in de buurt is wil je me vast wel introduceren bij deze vlieger.....

    Waarom zou ik niet toch rolroeren in dit model zetten? Win je niet aan wendbaarheid als je de V-stelling iets vermindert en rolroeren toepast? Zou dat de prestaties van het model negatief beinvloeden? Persoonlijk vind ik rolroeren erg prettig omdat het directer stuurt, je bent de lichte vertraging in de 'rol'besturing kwijt.
    Zie je geen belemmering voor het toepassen van multiplex remkleppen in plaats van de originele verstoorders? Lijkt mij geen probleem.
    Berrie, jij hebt veel bouwervaring. Moet ik washout toepassen en zo ja hoe doe ik dat? Maak je de washout goed bij het beplanken van de D-box?
    Het is wel leuk en aardig dat ik nu weet dat dit een geweldig model is, maar het geeft me wel een beetje het gevoel veel meer te kunnen verprutsen. Je eerste zelfgebouwde model zal tenslotte niet je mooiste zijn, zeker zonder bouwhandleiding. Veel kans om dingen niet op de optimale manier te doen.....

    Overigens ben ik ook nog met een ander Sagitta model bezig:
    [​IMG]
    Dit is echter een heel ander soort model. De Sagitta 900 is een thermiekzwever, de Carrera Sagitta is een kunstvluchtzwever die ik aan de helling in wil gaan zetten. Ook deze zat bij de gratis lading vliegtuigen waar de Sagitta 900 vandaan kwam.
     
  7. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo Fotor,

    Ab Kort is een lid van de Aeroclub Kennemerland.
    Bij anderen beter bekend als organisator van de Holland Glide F3J wedstrijd.

    Ab heeft een tijdje in eigen productie dit soort rompen gemaakt voor de sagitta.

    Groeten,
    Gerben
     
  8. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.909
    Locatie:
    Hillegom
    Ik heb zojuist even aan de telefoon gehangen met Albert Kort. Hij is de maker van de tekening. Het is niet de originele tekening, maar een vereenvoudigde constructie (de originele kit zou nodeloos ingewikkeld zijn) die wel op de originele Sagitta 900 is gebaseerd. Ook het profiel schijnt licht aangepast te zijn (iets dunner). De romp is inderdaad door Albert gemaakt.
    Albert advidseerde mij net als Berry geen rolroeren toe te passen, en ook op rcgroups heb ik deze opmerking meermalen voorbij zien komen. Zonder rolroeren zou dit vliegtuig al heerlijk moeten vliegen. Dus laat ik eens niet eigenwijs zijn en het vliegtuig gewoon zonder rolroeren maken. Scheelt ook een stukje in complexiteit met bouwen.
    Ik heb ook de positionering van de hoogstarthaak met Albert besproken. Op de tekening wordt de haak achter het zwaartepunt gezet. Ik heb me daarover verbaasd. Albert heeft me verzekerd dat dit bij de originele Sagitta 900 ook zo gedaan is en dat het zeker werkt. Voor de zekerheid heb ik toch maar een verstelbare hoogstarthaak aangeschaft om nog wat te kunnen schuiven.

    Eerst de Carrera Sagitta vliegend krijgen (het hellingseizoen is tenslotte al lekker op gang gekomen), dan ga ik me verder op dit project storten.
     
  9. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.504
    Locatie:
    Schoonhoven
  10. Meylink

    Meylink

    Lid geworden:
    15 sep 2003
    Berichten:
    194
    Locatie:
    schoonhoven
    Hoi Fotor,

    Ik ben die vliegmaat van Berrie met een vliegende Sagitta 900 en 600.
    Ik heb deze van een oom van mijn moeder gekregen die nu te oud (76 jaar) is om er mee te vliegen.
    Hij vloog er ongeveer 25 jaar geleden wedstrijden mee, zo oud zijn ze.
    De 900 verkeerde toen ik hem kreeg gewoon nog in nieuwstaat alleen dan met oude Robbe servo's en ontvanger (die ik er gewoon in heb laten zitten).
    Ik heb nog nooit met een makkelijker vliegtuig gevlogen als deze en idd die rolroeren heb je echt niet nodig.
    Bij mij zitten er van die plastic standaard remkleppen op die goed het vliegtuig laten dalen.
    Zijn de originele tekeningen nog te krijgen via die man die jij gesproken hebt?
    De tekeningen van de 600 heb ik wel maar zou het ook leuk vinden om die van de 900 te hebben.

    Ik heb zelf een lier gebouwd waar ik de Sagitta goed mee de lucht in krijg.

    Op de foto ligt die van mij en lieren we met mijn lier een zwever van Berrie

    [​IMG]

    Als je nog vragen hebt dan hoor ik het nog wel en ik ga zeker de bouw volgen en ben benieuwd hoe je hem vindt vliegen.
     
  11. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    leuk dat het zo'n oud vliegtuig blijkt te zijn. lekker doorbouwenen vliegen met die hap
     
  12. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.909
    Locatie:
    Hillegom
    Ik kan wel eens een dubbeltje opgooien. Als ik tekeningen kan krijgen hoor je van me.
    Hillegom - Schoonhoven is maar een kleine 60 km. Moeten wij niet eens samen wat rondjes gaan vliegen??
     
  13. Meylink

    Meylink

    Lid geworden:
    15 sep 2003
    Berichten:
    194
    Locatie:
    schoonhoven
    Altijd gezellig!
    Bij jou in de buurt een club? Of een keertje Hier...

    Volgens de vertrouwde TOMTOM 51Km en 59min.

    Ik hoor het wel.
     
  14. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.909
    Locatie:
    Hillegom
    Ik heb een vraag over het indekken van de D-box van de vleugel. De tekening geeft aan dat hier 1,5 mm balsa voor gebruikt moet worden. Dat heb ik niet liggen. Wel ligt er een baal 1 mm balsa op mijn zolder. Zou dat ook gebruikt kunnen worden? Het lijkt me wat fragiel, maar misschien denken jullie daar anders over.
     
  15. JHvdK

    JHvdK

    Lid geworden:
    15 okt 2006
    Berichten:
    1.028
    Locatie:
    Haarlem
    Zelf heb ik ook een Sagitta 900 gebouwd.

    Hij is op een haar na klaar.

    Even een plaatje erbij:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 25 dec 2007
  16. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.909
    Locatie:
    Hillegom
    Zozo, dat ziet er strak uit zo in het geel. Kan ik niet eens langskomen om hem eens goed te bekijken? Ik woon in de buurt (Hillegom). Altijd leerzaam hoe anderen bepaalde dingen oplossen. Is dit een hele originele of ook een Ab Kort versie?

    Het is al een tijdje stil rond mijn project, dat komt omdat ik er nog steeds niets aan heb kunnen doen. Eerst moest de Carrera Sagitta af (die vliegt inmiddels), nu druk met cursus geven en feestdagen en zo. In het nieuwe jaar gaat het van start.
     
  17. JHvdK

    JHvdK

    Lid geworden:
    15 okt 2006
    Berichten:
    1.028
    Locatie:
    Haarlem
    Dit is ook een Sagitta precies zoals van jou. Ken Ab persoonlijk en die heeft zelf de beste ideeën.
    Het is alleen heel erg jammer dat ie bekleed is met ondoorzichtig Oracover want onderhuids ziet ie er schitterend uit.
    De constructie is heel uitgekookt en inderdaad zijn ailerons totaal overbodig. Dan moet de V-stelling ook veranderd worden. Ook wordt de constructie onnodig zwaar.

    Natuurlijk mag je altijd komen kijken of andersom. Geen probleem.

    Groeten, Jan-Hein

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 25 dec 2007
  18. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.504
    Locatie:
    Schoonhoven

    Ik heb ook al een tijdje niet gekeken. Ik zag dat je een vraag had mbt de dikte van de balsa D-boxsheeting. Ik zou zelf niet dunner gaan dan 1.5mm. Ik heb al eens een tip van Dennis zijn Sagitta zien torderen tijdens de lierstart. Angstig gezicht. Die kans maak je alleen maar groter met dunner balsa. Daarnaast kan je erg gemakkelijk met je vingers de D-box kraken als je hem te dun maakt.

    Was het mijn eigen Sagitta, dan had ik het middendeel van de vleugel met 2mm balsa bekleed (licht balsa) en de buitendelen met 1.5mm balsa. (licht balsa)
     
  19. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.909
    Locatie:
    Hillegom
    Ik was zelf ook al tot de conclusie gekomen dat 1 mm te dun is. Ik heb wat planken 1,5 mm gehaald, ik denk dat ik die erop plak. Zo staat het ook in de tekening aangegeven. Gezien mijn zeer beperkte bouwervaring ga ik de tekening maar aanhouden. Als ik Jan-Heins commentaar lees weet de heer Kort waar hij het over heeft en ga ik er maar van uit dat 1,5 mm genoeg gaat zijn.
    Ik heb niet gekeken naar het gewicht van de plankjes. Geen idee wat licht en zwaar is. Zoals ik al eerder zei ga ik niet al te spastisch doen over het gewicht. Als hij iets zwaarder (en daarmee steviger?) wordt vind ik dat prima.
     
  20. JHvdK

    JHvdK

    Lid geworden:
    15 okt 2006
    Berichten:
    1.028
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Fotor,

    Hou maar gewoon de tekening aan en niet teveel nadenken. De constructie is echt uitgekookt en met de 0,6 mm triplex tussen het hout van de tippen en onder de achterlijst kun je de handel snaartjestrak afwerken. Nogmaals zonde van de oracover.
    Waar ik wel over heb na moeten denken was de positie van de servo's op het multiplex plankje, wat bekleed was met glasmat. Dat wilde ik zo min mogelijk beschadigen. Dat kan natuurlijk niet, maar is toch mooi gelukt, dankzij die kleine maar erg sterke miniservo's, kogelgelagerd en met metalen tandwielen.

    De achterlijke starthaak zou inderdaad geen probleem zijn. Hij gaat volgens Ab wel steil omhoog, maar ach ........(Ab is een F3B vlieger). Voorzichtigheidshalve heb ik er ook een blok ingelijmd zodat de haak ook naar voren ingeschroefd kan worden.

    Het gewicht: De mijnes weegt zoals ie nu is (kant en klaar met accu's) maar zonder neusballast iets meer dan 1500 gram en met dat enorme vleugeloppervlak kom je op een zeer lage vleugelbelasting. Trouwens zwaarder bouwen en daardoor steviger? klopt niet altijd hahaha

    Ik zal 'm maar eens gauw afmaken, want hij ligt al te lang onder een laag stof. Eigenlijk is het zonde om ermee te gaan vliegen. We maken wel een afspraak.

    Groeten, JH
     

Deel Deze Pagina