Bouwverslag van de Fly Baby

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Bert van Eijk, 1 jan 2007.

?

Wat vindt u van dit bouwverslag?

Peiling gesloten op 21 jan 2008.
  1. Goed, ga er mee door.

    100,0%
  2. Kan beter; geef een reactie........

    0 stem(men)
    0,0%
Meerdere stemmen zijn toegestaan.
  1. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Ja Ton, ze zijn van 1 mm verenstaal gemaakt.

    Bert :xmas:
     
    Laatst bewerkt: 16 dec 2007
  2. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Als ik wist wat de uitdrukking 'dark horse' betekent dan krijg je het antwoord.:confused:

    Bert :x-mas:
     
  3. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Bedankt Berto, zo is het inderdaad. Ik moet wel toegeven dat ik bij de eerste aanblik van deze foto ook even een
    twijfel gevoel kreeg :sad: maar gelukkig had ik het op de andere foto's wel goed gezien. :cool:

    Bert :x-mas:
     
  4. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.920
    Locatie:
    groningen
    'Dark horse': buitenstaander, die echter best wel eens hoge ogen zou kunnen gaan gooien. :p

    ('Hoge ogen gooien': komt van dobbelen (= met een of meerdere dobbelstenen gooien). Oud Germaans gebruik, waarbij met name om vrouwen gestreden werd.


    'Vrouw': wezen dat geschikt is voor . . . etc.etc.)

    ;)


    jan.
     
    Laatst bewerkt: 16 dec 2007
  5. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.417
    Locatie:
    Harderwijk
    Net als ik denk dat ik wat kan opsteken krijg je etc. etc. :)
    Bart
     
  6. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Hi scalefans,

    We gaan nu verder met de vleugelstruts. Zowel de plaatjes in het bouwboek, als het model van Joost laat de constructie van een zogenaamde “N” struts zien. Roland van Haarlem is daar vanaf geweken en plaatste spandraden in de struts.

    [​IMG]
    Totaal plaatje met zicht op de vleugelstruts.

    [​IMG]
    De verbindingen zij hier goed te zien.

    [​IMG]
    Eerst een pasmal gemaakt.

    Een pasmal werd van grenen gemaakt om te voorkomen, dat mijn beperkte houtvoorraad eraan zou gaan. Er bleek meer te moeten worden gesleuteld aan het metaalbeslag dan aan het hout. :nosmile:

    [​IMG]
    Alle struts zijn uit vier lagen opgebouwd met Aerosol lijm.

    Hier goed te zien hoe de houten delen zijn verlijmd. Aerosol is zwart dus heb ik bij het lamineren zwarte kleurstof door de epoxylijm gemengd.

    [​IMG]
    Het lamineren met 25 grams glasmat.

    Elke laag kreeg ter opvulling een laagje glasmat omdat ik anders bang was dat er van de zwarte tussenlagen niets meer was te zien.

    [​IMG]
    Achterbeslag onder met een duidelijk de vier plankjes in beeld.

    [​IMG]
    Metaalbeslag achter, aan de bovenzijde met bespanning.

    De metalen beugels waaraan de draden zijn bevestigd zijn gemaakt van messing strips, die uit een plaatjes van
    0,8 millimeter zijn gezaagd.

    [​IMG]
    Montage van het beslag aan de vleugel.

    Het beslag was het enige dat nergens op een tekening was gezet. Ik moest deze van de foto’s maken, waarbij ik de nodige maten van PH-CVH heb gebruikt. Intussen heb ik al een heel boekwerk met maten maar ik kom er steeds weer achter dat ik nog wat mis. :rolleyes:

    [​IMG]
    Struts in positie.

    De achterzijde van de vleugel kon nog wat doorzakken, merkte ik. In de nabije toekomst worden op de
    achterliggers nog balsa plankjes gelijmd. :oops:

    [​IMG]
    Linker vleugelstruts in positie, ook hier weer een stevig geheel.

    Nadat de turnbuckels waren opgespannen bleek ook hier weer de noodzaak van de spandraden.

    Wordt vervolgd. :x-mas:

    Bert
     
    Laatst bewerkt: 27 jul 2011
  7. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.312
    Locatie:
    Den Haag
    Ongelooflijk ... zelfs de lijmlagen maakt 'ie schaal !!!
     
  8. Teus

    Teus Guest

    Ja, wat moeten we hier aan toevoegen,

    Schitterend Bert. :thumbsup:

    Teus
     
  9. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Ik ga maar even stil in een hoekje zitten

    Diep respect Bert! :worship::worship::worship::worship::worship::yes:
     
  10. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.486
    Locatie:
    Dordrecht
    Bert,

    Super man, kan ik alvast een handtekening krijgen als je eerdaags Wereldkampioen bent heb je daar vast geen tijd meer voor.

    Ton
     
  11. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Ho, ho, ho,

    Mannen niet te snel van stapel lopen. :schrik: Vorig keer zette ik in om geen laatste te worden, maar dan onder de Olympische
    gedachte dat meedoen belangrijker is dan winnen.
    Nu is het wat anders: de kist is nog niet klaar, heeft om die reden ook nog niet gevlogen. Dat is dus mijn eerste zorg,
    maar met jullie motiverende ondersteuning kom ik vast een heel eind. :grin:

    We zullen wel zien.

    Bert :x-mas:
     
  12. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.312
    Locatie:
    Den Haag
    Nou niet zenuwachtig worden hoor, Bert. ;-)
     
  13. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Hi scalefans,

    Nu zijn de spandraden van de vleugel aan de beurt. Qua tijd een hele klus om al die dubbele draden op de juiste lengte van een kabeloog te voorzien. Dan moest er ook nog rekening worden gehouden met instelhoeken en de V-stelling van de beide vleugels, 1 graad voor de bovenste gerekend vanaf de cabane en 3 graden voor de onderste vleugels.

    [​IMG]
    De bespanning van de vleugels, net nadat het vliegtuig klaar was.

    De turnbuckles moesten dus ook nog ruimte hebben om op de juiste lengte te worden gespannen. Wat een nog groter probleem vormde was de aansluiting van de spandraden aan de rompzijde. Ik had al besloten om de spandraden op de vleugel vast te laten zitten. Jullie zullen misschien zeggen: “Schroefje, moertje en klaar is Kees”, maar dat is wat kort door de bocht want de vleugels moeten in een redelijk tijdsbestek worden geplaatst en verwijderd.

    [​IMG]
    Totaalplaatje van de achterzijde van de PH-CVH.

    [​IMG]
    Montage van de bovenvleugel is 100% schaal.

    De bovenvleugel wordt gemonteerd met een stuk draadeind door de vleugel heen waarop straks borgmoertjes worden opgedraaid. Dat is dus wel vrij snel te doen.

    [​IMG]
    Montageblokken uit aluminium voor de “flying wires”.

    Hopelijk is aan de hand van de foto’s goed te zien wat de bedoeling straks is, want dit uitleggen is niet heel gemakkelijk.
    Leve de digitale camera. :grin:

    [​IMG]
    Beugel met een nog enkele spandraad vastgezet.

    Tussen twee latjes in komt straks een gat in de bekleding, waardoor heen de haaks omgezette beugel met de twee spandraden wordt gestoken. In de beugel zit aan de kortste kant een boutje (bevestigd met een borgmoer) die in het montageblok wordt geschroefd. Om de bekleding niet teveel te beschadigen wordt nog een triplex plaat
    met daarin een ovaal gat geplaatst. Als dit zit kan ik met een zelfgemaakt gereedschap de boutjes vastdraaien.
    Ik ben van plan om daarbij locktite te gebruiken om te voorkomen dat de vleugels er weer spontaan afgaan.
    Op dit moment heb ik nog niets beters zodat dit wordt uitgevoerd. :rolleyes:

    [​IMG]
    Getapt schroefdraadgat is schuin gefreesd om gat beter te vinden.

    [​IMG]
    Spandraden aan stuurboordzijde op maat.

    Wat nog volgt zijn de spandraden van de ondervleugel naar de as. Navraag heeft mij geleerd (er was al eerder een discussie over) dat deze net als bij de ééndekker zouden worden aangebracht als extra sterkte.
    De stermotor met propeller is namelijk veel zwaarder dan de standaard bedoelde boxermotor, vandaar. :tank:

    [​IMG]
    Ook de bakboord vleugel zit inmiddels vast.

    [​IMG]
    Overzicht van de achterzijde.

    Hier is nu goed te zien dar er vier “landing wires” van de cabane naar de struts op de ondervleugel lopen. Uiteraard hebben deze draden veel minder te houden, temeer daar de negatieve vleugelbelasting volgens het ontwerp minimaal mag zijn. Dus geen loopings voorover bijvoorbeeld. :nooo:

    [​IMG]
    Totaalplaatje van het skelet van de Fly Baby.

    Er blijft dus nog heel wat werk te doen.

    Wordt vervolg.

    Bert :x-mas:
     
    Laatst bewerkt: 27 jul 2011
  14. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.486
    Locatie:
    Dordrecht
    Bert,

    Gaat lekker zo.

    Maar denk dat het zo een beetje gevoelig is voor schade aan de bekleding.

    Wat dacht je van het volgende;
    Een vuren of beuken klosje dat net achter de bekleding uikomt.
    Daarin een pijpje waardoor een draadeind te steken is, met daarop de kabels bevestigd.
    Het draadeind borg je dan in de cockpit met een borgmoer.
    Zo zijn de spandraden snel en gemakkelijk los monteren en te spannen.

    Tis maar een gedachten.

    Ton
     
  15. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Hi scalefans,

    Nog een kleine bijdrage in het oude jaar, want de laatste posting was al weer een week geleden. :smile: Allereerst werden de nodige voorraden turnbuckles klaargemaakt. Een deel daarvan is gekocht, maar de vorkverbindingen zijn zelf gemaakt.:yes:Overigens ben ik wel van plan om alles aan te passen aan het voorbeeld vliegtuig. Dus de bussen met schroefdraad zullen nog een keer door de draaibank gaan.

    [​IMG]
    Voorraadje turnbuckles met zelfgemaakte vorken.

    [​IMG]
    Nog wat denkwerk gedaan voor de spanners.

    Ton heeft me nog even aan het denken gezet en het resultaat is een wijziging in de spanners die de
    vleugelspandraden in één keer moeten spannen zodat op het veld het in en uit elkaar nemen niet teveel tijd neemt. :cool:
    Ik ga dit doen met behulp van spaninrichtingen in de romp, zodat de bekleding zo min mogelijk kans op beschadiging loopt. Te zijner tijd volgt hierover meer.

    Aan de uiteinden van de wielas zijn ogen gemonteerd waaraan de onderste flight wires worden bevestigd. Zolang ik nog geen wielen heb (ik zal ze zelf maken want nergens vind ik een maat van 158 mm) kan ik de lengte van de as nog niet bepalen, dus de kabels zullen later worden bevestigd.

    [​IMG]
    Bevestiging van de spanners aan de wielas.

    [​IMG]
    Detail van de bevestiging aan de as.

    De foto’s spreken voor zich denk ik dus kan commentaar achterwege blijven.

    [​IMG]
    Uiteinde van de wielas met bevestigingsoog voor de spandraden.

    De harpjes zijn weer uit losse onderdelen samengesteld: een busje en een gebogen stukje messing rond, die met zilver zijn gesoldeerd. In de roestvast stalen wielas is van aluminium een bevestigingsanker gedraaid en gefreesd. De kleuren :Fade-color zullen straks allemaal worden aangepast, want aluminium en staal wijken wel een beetje af natuurlijk.

    [​IMG]
    Oog aan bakboordzijde. (sorry voor de onscherpte :oops: )

    De volgende keer is de bevestiging van de achterzijde van de vleugel aan de beurt. Het gaat nu niet om de spandraden maar een inwendige bevestiging, die naar voren bewegen van de vleugel moet tegengaan.

    Wordt vervolgd.

    Alvast een heel fijne jaarwisseling toegewenst en veel bouwplezier in 2008. :proost:

    Bert
     
    Laatst bewerkt: 27 jul 2011
  16. bgijsber

    bgijsber

    Lid geworden:
    12 apr 2005
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Nieuw-Vennep
    Fantastisch om te zien Bert!!

    De grens tussen full schaal en schaal bouwen wordt wel erg klein gemaakt door je.

    Groeten,
    Bart
     
  17. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    :worship: Ziet er weer superbe uit Bert!

    Toch wel handig als je kunt draaien en frezen :D
    Hoe ga je je turnbucles locken als ze in positie zitten?
    Met een M2 moertje of (als de echte) met draad?

    Let er wel op dat je bij de bevestiging van je flying wires bv een stukje siliconenslang om 1 turnbuckle doet, deze zitten erg dicht bij elkaar en zouden kunnen gaan kletteren
    (maar dat wist je natuurlijk allang)

    Prachtig vakwerk, ga vooral lekker door zo!

    Groeten, Ralf
     
  18. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Hi Ralf,

    De turnbuckles worden geborgd met draad net als de echte. Ik ben echter nog op zoek naar dun metaaldraad hier voor. Momenteel heb ik alleen dun koper wikkeldraad wat niet past in de kleur en verven is hier geen optie. :rolleyes:

    De bedoeling is om de turnbuckles met een klein beetje lijm (misschien wel siliconenkit) aan elkaar te zetten om inderdaad het geknetter en de daarbij bekende resultaten te voorkomen. :schrik:
    Voor wat betreft storingen is het toch al een spannend geheel met al die gekruiste staaldraden, want de antennedraad hou ik meestal binnenboord. In dit geval moet ik nog maar eens nadenken om deze nu wel buiten boord te brengen. Ik heb ook een 2,4 giga hertz setje in bestelling, wellicht gaat het hiermee zonder storingen. :confused:

    Bert
     
  19. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    Misschien op een ander plaats gaan zoeken , ik weet dat sommmige Antenne kabels(coax) een koperdraad gebruiken met aan de buiten kant een laagje die er uit ziet als metaal kleur maar het is volgens mij vertint

    Ik weet niet welke dikte dat je moet hebben maar ik weet ook dat de Luchtvaartkabel met teflon/tefsel buitenmantel(isolatie) ook is koperdraad met een vertinde buiten kant

    ik kan evt volgende week wel een paar stukjes in een enveloppe duwen en opsturen als je wilt.

    mvg
    eric
     
  20. jacques.1

    jacques.1

    Lid geworden:
    19 nov 2006
    Berichten:
    764
    Locatie:
    echt
    hoi bert ,

    ik borg de spanners met deze draad
    [​IMG][​IMG]
    dit is geelverzinkte bind draad 0.45 m/m dik zeer taai/buigzaam
    ik haal deze bij de plaatselijke hubo (ook verkrijgbaar in gewoon verzinkt)

    gr. jacques
     

Deel Deze Pagina