Sagitta 900 - naar de eeuwige thermiekvelden

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Fotor, 21 nov 2007.

  1. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Jongens, wat een toeval.

    Volgens mij zijn Fotor en Jan-Hein clubgenoten! (www.driedekker.nl)
    Toch? :D

    Succes met de bouw.

    Leon
     
  2. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.909
    Locatie:
    Hillegom
    Wat moet ik nu???

    Ik wilde deze week eindelijk voortvarend gaan beginnen met de bouw van de Sagitta, maar ik zit nu nogal in dubio.

    Vanavond ben ik langsgeweest bij Jan-Hein (die inderdaad clubgenoot blijkt te zijn). We hebben veel geboomd en de vleugels eens goed bekeken. Jan-Hein raadde mij aan helemaal overnieuw te beginnen. De bestaande vleugels zijn op onderdelen niet zo netjes gebouwd. Wat erger is: in de vleugelbevestiging zit nauwelijks tot geen V-stelling ingebouwd, omdat de vorige eigenaar het geheel met rolroeren wilde bouwen. Van het idee voor rolroeren ben ik inmiddels afgestapt, dus V-stelling heb ik nodig. Nu kan natuurlijk de knik van de buitenvleugels wat vergroot worden, waardoor je uiteindelijk toch een acceptabele V-stelling overhoudt. Maar hou je dan ook de zo bejubelde vliegeigenschappen van het geheel nog goed in ere? Ik zag niet veel in helemaal van nul af aan beginnen, maar twijfel nu toch stevig over doorgaan op dit fundament. Ik ben er van overtuigd dat van het huidige bouwsel een vliegbaar vliegtuig te maken valt, maar toch.....

    Alles even op een rijtje zetten:
    Optie 1: doorgaan met het huidige bouwsel
    + vliegtuig zal sneller vliegen
    + minder kosten
    - ik moet 'fouten' en onnauwkeurigheden in de bouw op gaan lossen
    - door gebrek aan V-stelling van de binnenvleugel een flinke afwijking van het originele (schijnbaar erg goede) ontwerp

    Optie 2: helemaal opnieuw beginnen met de vleugels
    - langer bezig
    - meer materiaal nodig, duurder (al heb ik het geld heus wel)
    + helemaal te maken zoals ik het wil (in ieder geval meer volgens de tekening)
    + origineel ontwerp wordt aangehouden
    + ik leer er waarschijnlijk meer van

    Als ik dit zo zie neig ik toch meer naar optie 2. Jan-Hein, je hebt het misschien toch voor elkaar! Dat wordt dus een flink bouwverslag.
    Jan-Hein heeft me in ieder geval alle hulp :teacher: toegezegd, zeker bij een aantal lastige karweitjes, waarvoor veel dank :worship:.

    Donderdag ben ik lekker alleen thuis en hoop ik na het opruimen van de zolder de nodige tijd aan de Sagitta te kunnen besteden. Ik zal dan hopelijk een definitieve keuze maken en een plan gaan opstellen waar ik mee zal beginnen. Jullie blijven natuurlijk op de hoogte.
     
  3. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    optie 3: je werkt de bestaande vleugel af om ervaring op te doen en achteraf maak je een volledig nieuwe vleugel en dan hij is meteen just en heb je toch al wat ervaring opgedaan voor je eraan begin.

    achteraf zul je tevreden zijn dat hij volledig gebouwt is zoals het moet, en je zult trots zijn op de vleugel die je zelf volledig hebt gemaakt;)

    en dan kun je zelf nog de eerste vleugel met rolroeren uitrusten, dan heb je meteen 2 vleugels die te gebruiken zijn en je kunt wat expreimenteren met vlieggedrag met en zonder rolroeren

    succes met het maken van de keuze en het bouwen

    Olivier
     
  4. 93han

    93han Guest

    Succes met je zwever! K'blijf dit volgen!

    Groeten Han
     
  5. JHvdK

    JHvdK

    Lid geworden:
    15 okt 2006
    Berichten:
    1.028
    Locatie:
    Haarlem
    Raymond,

    Voordat je gaat beginnen kun je het beste alvast het materiaal verzamelen.
    De mallen voor de ribben heb je al en voor je de ribben gaat maken eerst kijken of de liggers passend zijn voor de mallen.

    De onderdelen die gemaakt zijn van 0,6 mm triplex (achterlijst en vleugeltips) die zijn al klaar en komen naar je toe.

    Succes met je keuze.

    Groeten, JH
     
  6. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.909
    Locatie:
    Hillegom
    Het wordt een nieuwe vleugel

    Dat wordt me net even te veel werk. Aan één vleugel heb ik voorlopig mijn handen vol.

    Die ene vleugel moet wel de juiste worden. Ik ga dus helemaal opnieuw beginnen. Vandaag heb ik de tekening eens goed bestudeerd en gekeken wat voor materiaal ik allemaal nodig heb en al bezit. Wat er miste is gekocht en alle plankjes zijn uitgezocht op gewicht en stevigheid. De plankjes die ik wil gaan gebruiken zijn voorzien van memobriefjes met daarop de eindbestemming. Dat ziet er dan als volgt uit:
    [​IMG]

    Dus nu kunnen we eindelijk beginnen! Eigenlijk zonde dat ik volgende week een midweekje op vakantie ben. Ik ga eerst maar ribben snijden en netjes schuren. Ik heb nog even overwogen de ribben te laten frezen door een clublid, maar aangezien dit een leerproject is (waar natuurlijk wel een mooi vliegtuig uit gaat komen!) gaat het gewoon op de ouderwetse manier gebeuren. Ook moet ik nog een goede bouwplank vinden. Zou ik de tekening op de bouwplank vast kunnen zetten met pritt-stift? Hopelijk kan je de tekening dan na afloop zonder scheuren weer van de plank krijgen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  7. JHvdK

    JHvdK

    Lid geworden:
    15 okt 2006
    Berichten:
    1.028
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Raymond,

    Een bouwplank moet je zelf maken. Mijn eigen plank is gemaakt van multipleX van ongeveer 18 mm dik. Die heb ik op een frame gelijmd en geschroefd van kaarsrechte vuren latten.
    De maat van de bouwplank is pakweg 175 bij 40 cm.

    De tekening laat ik altijd intact. Niet verknippen of versnijden en niet lijmen.
    Vastzetten met spelden en keukenfolie eroverheen. Dan kan ik ook niks aan vastgelijmd worden.

    Groet, JH
     
  8. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    mooie voorbereiding, tussen het speelgoed van de kleine:p

    een deur als bouwplank, recht en goed van grote;)

    en zoals Jan-Hein al zegt, de originele tekening heel houden, desnoods kopieren als he hem wilt vastplakken op je bouwplank.

    ik blijf het zeker volgen, veel succes
     
  9. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.504
    Locatie:
    Schoonhoven
    Zie je wel! Het juiste gevoel begint al te komen. Je kan het, zet hem op!!!
     
  10. Maarten Zanders

    Maarten Zanders

    Lid geworden:
    12 jun 2003
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Gent (B)
    om de ribben op je hout over te brengen kan je het laten kopiëren (opletten met vervorming, ik weet niet of dit tegenwoordig nog aan de orde is?)
    dan kan je het licht inspuiten met lijmspray, even laten drogen en dan op je hout leggen. Even laten fixeren en vervolgens uitsnijden en schuren. Als je het geen dagen erop laat zitten komt het er heel gemakkelijk weer af, zonder veel lijmresten.
    pritt stift werkt ook maar daar blijft wat meer van hangen lijkt me
     
  11. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.909
    Locatie:
    Hillegom
    Alle ribben zijn inmiddels gesneden met behulp van mallen die ik van Jan-Hein te leen heb. Wat een k..klus.
    [​IMG]

    Het kan allemaal nog net iets strakker, maar voor een eerste keer vind ik het best acceptabel.

    Zo, nu een paar dagen in een vakantiehuisje doorbrengen, en dan gaan we weer verder.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  12. JHvdK

    JHvdK

    Lid geworden:
    15 okt 2006
    Berichten:
    1.028
    Locatie:
    Haarlem
    Een prettige vakantie !!!

    De stalen strip met messing behuizing ligt voor je klaar.

    Groet, JH
     
  13. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.909
    Locatie:
    Hillegom
    Eindelijk bouwen

    Ik ben eindelijk begonnen met bouwen :rolling:

    Eerst heb ik nog in een aantal ribben een sleuf gemaakt om de remkleppen in te kunnen zetten. Als de ribben eenmaal in de vleugel staan krijg je dat nauwelijks netjes opgelijnd. Nu nog wel.
    [​IMG]

    Vervolgens begonnen met de onderbeplanking op de bouwplank. Dit op aanraden van Jan-Hein. Moeilijkheid is wel dat hierdoor een deel van de tekening niet meer te zien is straks, dat wordt dus meten op de originele tekening.
    [​IMG]

    De achterligger bestaat uit 0,6mm triplex met daarop 6mm hard balsa. Zodoende kan je een lekkere dunne maar toch stevige achterlijst schuren. Misschien beetje rare vraag, maar is deze hoeveelheid lijm een beetje fatsoenlijk of is het teveel/weinig? Hier komt mijn gebrek aan bouwervaring om de hoek kijken.
    [​IMG]

    Vervolgens paar dikke boeken erop om de lijm lekker te laten drogen. Hoe lang moet zoiets drogen voordat je verder kunt bouwen?
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  14. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    he mijn vroegere remkleppen:p

    de hoeveelheid lijm ziet er goed uit, mag mss nog net iets meer.

    ik heb ook een drukpers van deze fabrikant ben er zeer tevreden over:D

    ik bijf het volgen;)
     
  15. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.504
    Locatie:
    Schoonhoven
    Meer lijm?! Je kan eerst eens beginnen om met zo'n gekarteld spateltje de lijm uit te smeren. De tandjes van de kartel kan je een beetje aftoppen. Dan de lijm uitsmeren en dan denk ik dat Fotor ervaart dat er lijm zat op zit.........
     
  16. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.909
    Locatie:
    Hillegom
    Vandaag eindelijk weer eens een dag beschikbaar om met de Sagitta verder te gaan. Alleen kan ik de tekening niet meer vinden! We hebben eea opgeruimd de laatste tijd, dus er zijn de nodige spullen verplaatst. Ik heb vast de tekening op een hele logische plaats opgeborgen, waarna ik hem met geen mogelijkheid meer kan terugvinden. Zo gaat het nu altijd. Ik wordt af en toe knettergek van mezelf :hammer:. Hopelijk vindt mijn vrouw hem vanavond weer (zoals meestal).
    Het project gaat niet zo heel snel, maar ik heb me wat af laten leiden door enkele opknapprojectjes die er tussendoor komen. Ook leuk en geeft wat sneller resultaat.

    In een aantal ribben moesten nog gaten worden gemaakt voor de behuizing van de loodstaven. Boren met een 16mm boor in balsa leek me geen goed plan, dus ik heb zelf een 'handboor' geknutseld van een stuk aluminium buis met de dremel en slijpschijfje.
    [​IMG]

    Eerste rib uitgeboord met een stukje hout erboven tegen het splinteren.
    [​IMG]

    Vervolgens met deze rib de rest opgeboord.
    [​IMG]

    De onderbeplanking van de binnenvleugels ligt inmiddels allemaal, incl de achterlijsten. De eerste ligger heb ik er zojuist opgelijmd. Straks ook de ligger op de andere vleugel plaatsen en dan kunnen we ribben gaan neerzetten.
    [​IMG]


    [EDIT] Zoals verwacht had mijn vrouw de tekening binnen 2 minuten gevonden. In ruil heb ik haar een avondje aandacht beloofd...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  17. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.909
    Locatie:
    Hillegom
    Er staan inmiddels aardig wat ribbetjes overeind.
    [​IMG]

    Het leuke van deze klus is dat je dit heel makkelijk overal tussendoor kan doen. Als je 5 minuten over hebt plaats je weer 1 of 2 ribben.

    De ribben die op de knik komen moeten onder een hoek van 5 graden geplaatst worden (de knik wordt 10 graden). Ik heb een plankje hout onder een hoek van 5 graden afgezaagd en dit tegen de rib geplaatst voor de juiste hoek. Hamer erop voor wat gewicht en potje er tegenaan zodat de rib niet omvalt.
    [​IMG]

    Mijn idee was eerst om het binnenstuk van de vleugel af te maken op de bovenbeplanking na. Dan de onderligger en achterlijst van de buitenvleugel er tegenaan plaatsen en verder bouwen. De vleugelwortel moet dan boven de plank komen te hangen en de binnenvleugel moet ergens deftig worden ondersteund. Nu zat ik me te bedenken dat het wellicht veel handiger is om de buitenvleugel eerst los op te bouwen en de 2 delen later met het V-koppelstuk (jee, hoe noem je zoiets? Ik bedoel het hout tussen de liggers dat de knik in de vleugels bepaalt) aan elkaar te lijmen.

    Wat is het beste?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  18. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.397
    Locatie:
    Harderwijk
    Op die manier zou ik het doen - vleugeldelen plat bouwen en in een zo laat mogelijk stadium verbinden. In dit geval inderdaad voor de boven-beplanking...
     
  19. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.909
    Locatie:
    Hillegom
    Alle ribben van de binnenvleugels staan overeind. Wat een prachtig gezicht als je daar zo langs kijkt.
    [​IMG]

    Uiteraard even proberen of de kleppen er mooi in vallen. Dat doen ze!
    [​IMG]

    Zojuist heb ik de hulpligger van de rechtervleugel ingelijmd. Simpel vuren profiel van 3x6 mm. Nu zouden de ribben al een stuk steviger moeten staan, er zit zo wat meer verband in het geheel. Lekker veel gereedschap erop om de boel aan te duwen.
    [​IMG]

    Volgende stap wordt denk ik het maken van de tussenschotjes die tussen de ribben en hoofdliggers komen. Dit zijn stukjes balsa die naar buiten toe steeds dunner worden. De binnenste is 10 mm dik, de buitenste wordt geloof ik slechts 2 of 2,5 mm dik. Klopt het dat de nerf hiervan overeind komt te staan (dus loodrecht op de ligger)? Dat staat op de tekening niet helemaal duidelijk aangegeven.

    Morgen komt Jan-Hein wat spulletjes brengen en de vorderingen bewonderen. Ik ben erg benieuwd wat hij als ras-bouwer ervan gaat vinden!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  20. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.504
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ja, dat klopt. Het ziet er goed uit! leuk he, bouwen :)
     

Deel Deze Pagina