Hallo mede turbine bouwers

Discussie in 'Zelfbouw turbines' gestart door frema, 7 feb 2007.

  1. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    verdichter

    Zo als jullie weten heb ik een 70 mm en een 66 mm turbine.

    De 66 die ik opnieuw opgebouwd heb na dat de fet in kortsluiting kwam daar door over zijn toeren is gedraaid .

    En er niet zo veel meer van over was.

    Had nog last van hotspots niet erg maar de moeite waard om wat te expermiteren.

    Wat ik gedaan heb is de door laat verdichter te vergroten door de axiale schoepen weg te halen
    Die achter de wiggen heb ik laten staan.

    Resultaat weg hot spots nee geen toeval bij de 70 mm heb ik het zelfde toegepast met het zelfde resultaat.

    Verder koeling smering compressor 66 mm de verdichter boring 66.4 heb ik vergroot naar 67 mm geen boring achter verdichter meer voor koellucht waar nog vuil mee naar binnen kan .

    De zware vuil deeltjes hebben bij het verlaten van de compressor zo veel snelheid dat ze niet de lager tunnel in gaan .

    De 70 mm heb ik nog een gaatje in verdichter zitten voor koellucht blijkt dat er wel eens vuil in de lagers komt.
     
  2. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.374
    Locatie:
    Gouda
    Kijk Gerrit Jan,
    Daar hebben we wat aan...
    Thanks, weer wat om over na te denken...

    groet,

    Jacques.
     
  3. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    40RS

    Hallo allemaal.

    Het motortje staat weer in elkaar.
    en heb even geprobeerd met de electro starter ,hoeveel lucht er van achter uit de motor kwam bij 30.000 tpm.

    Het resultaat is dat er veel minder lucht uitkomt ,en dat rare fluitende geluid met de cone er op is ook weg.

    Teken dus dat de luchtsnelheid drastisch verlaagd is ,en dat is volgens mij alleen maar gunstig.

    Toen Jacques bij mij was hebben we de kleine motor ,met oude kamer en ngv , ook even gestart ,en toen kon je duidelijk zien dat de vlam van het opstart gas naar achter geblazen werd achter de motor.

    Ik heb het nu weer opnieuw geprobeerd ,en wat ik ook doe ,ik zie absoluut geen vlam meer,brand netjes voorin de kamer .

    Morgen meer.

    Groetjes,

    Martin.
     
  4. wpkees

    wpkees

    Lid geworden:
    10 jan 2006
    Berichten:
    310
    Locatie:
    leiden
    zo Mart
    gaat goed ben benieuwd of die het doet
    nauw ronald heefd weer met de TT gevlogen hij vliegt prima volgens ronald
    en de motor draait ook prima heeft vermogen genoeg hij gaat op zijn staart omhoog
    en super stil en zuinig
    groetjes Limme
     
  5. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    mooi om te leze martin
    wat heb je nu wezenlijk veranderd om de uitstroomsnelheid te verlagen?
    zo zie je maar , alles dient binnen de grenzen van de natuurkundigewetten te gebeuren. kom je daar buiten, gaat het fout
    maar om je uitstroomsnelheid en de verbrandingssnelheid in evenwicht te krijgen moet je experimenteren. (er gingen je er maar zeer weinig voor met een motor van deze afmetingen)
    ik hoop (en geloof stellig) dat het goed komt met je motor.
    ik hoop als je motor straks goed loopt dat je jou gepionier wil delen met de forum leden zodat anderen (waaronder ik zelf) ook deze motor ooit kunnen nabouwen
     
  6. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Bedankt voor de reacties.

    @Limme
    Fantastisch man dat ie weer vliegt,zou het graag een keer willen zien.


    @ Gertjan.

    Ik heb een compleet andere setup voor verbrandingskamer ,en ngv gemaakt, kijken morgen of het werkt.

    De foto,s van de brander en de rest komen gewoon hier op het forum.

    Dit doe ik om meer mensen warm te krijgen om zelf ook een kleine turbine te bouwen (vind dat dit nog te weinig gebeurd) daarom ben ik er zelf mee begonnen.

    Groetjes,

    Martin.
     
  7. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    Het maken van zo'n kleine motor zal zeker meer mensen aanspreken.
    Maar het werk wat je verricht, komt nog een stuk preciezer dan dat bij een KJ-66 bijvoorbeeld. Je kan je niets veroorloven, want het zit allemaal zo dicht op elkaar.

    Verder is er van een kj66 of een wren mw54 een tekening te koop/vinden op het net. Als je je aan deze tekening houd, heb je een hele goede basis, voor een goed lopende motor.
    Als je zelf een turbine gaat maken die zo klein is als die van jouw, dan moet je het toch bijna allemaal zelf uitzoeken.
    En dan kiezen de meeste toch voor de turbines waar een tekening van is. Zo ga ik ook beginnen, vanaf een tekening.

    Daarom ook een hele grote pet af, voor wat jij allemaal bouwt, en laat zien.
     
  8. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Even wat foto's , was zo lang geleden.

    De eerste is een foto waarop van l naar r te zien is de 70mm turbine ,als cadeautje gekregen , dan de 44er , en de 40RS.




    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groetjes,

    Martin.
     
  9. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Bedankt Paul.
    Ik beschouw dit als een compliment.
    Maar weet je , ik ben ook begonnen met de allereerste turbine motor , de fd3/64 met het houten compressor wiel.

    Ik zou deze motor eigenlijk weer eens helemaal moeten maken ,want dat is echt de eerste modelbouw turbine motor waar een tekening van te krijgen was.

    Maar daarna ben ik al gauw overgestapt op de kj66 ,want ook daarvan waren tekeningen ,dus ging het bouwen tussen haakjes redelijk gemakkelijk, en al snel had ik hem ook goed aan het draaien .

    Maar ik was ,en ben nog steeds gek van Tractor pulling ,en dus ook micropulling.

    Hij zou schitterend zijn dat er een micropuller met turbine komt, dacht ik toen.

    En waarschijnlijk heb ik zo,n sterke wil ,dat het met hulp van vele ,ook weer gelukt is.

    En dan is de grote stap gemaakt , toen kwam al gauw de mw54 motor ,en daar heb ik enorm veel mee gedraaid op een test bank zomaar voor de lol ,want ik vond het schitterend .

    En dan komt er een tijd dat je dat toch allemaal gewoontjes gaat vinden , en opzoek bent naar een nieuwe uitdaging.

    Ik heb toen gedacht een hele grote te gaan bouwen ,maar ben uiteindelijk de andere kant op gegaan , en waarom ,omdat er niets of weinig van die kleine turbinetjes waren in de wereld.

    En als je dan een keer iets vroeg aan de gene die zo,n kleintje gebouwd had ,dan kreeg als antwoord :, dat moet je zelf maar uitzoeken ,dat zeg ik niet.

    En daar wou ik vanaf.

    Dus wat heb ik gedaan ,ik ben gaan kijken wat een mooi formaat was ,en dat was de wren 44 .

    Ik ben in Belgie naar Mike toegestapt ,en hoe het kan weet ik niet ,maar die tractor die ik toen bij had met 54turbine ,heeft zo ontzettend veel indruk op hem gemaakt ,dat ik die dag bijna alles wist van de 44er,ja op een paar kleine dingetjes na dan.

    En toen ben ik gaan bouwen ,en wederom binnen zeer korte tijd had ik hem aan het draaien .

    Dit was voor mij een test om te zien of ik de werking van turbine motoren begrijp.


    Met al deze ervaring ,ben ik verder gegaan met de 40RS ,maar wat blijkt dat de gehele werking van zo,n kleine turbine kompleet anders is ,dan van een 44er.

    Je begint kompleet opnieuw,maar wat ik hier allemaal mee wil zeggen , is dat je ontzettend veel ervaring krijgt met turbines ,zowel groot ,als klein.

    zo,n motor moet ik kunnen dromen ,geen berekeningen maken ,iets in m,n hoofd hebben ,en dat na bouwen .

    Wat de tekeningen betreft ,is het ideaal dat ze erzijn,maar ik heb altijd geprobeerd af te wijken ,en dan zie je heel andere dingen .

    Ik denk,dat als ik de kleine aan het lopen kan krijgen , er weer een pak info bijkomt, en uiteraard lezen jullie dat hier allemaal.

    Duimen voor morgen ,dan gaat de vlam erin ,en moet het gaan gebeuren.

    Groetjes,

    Martin.
     
  10. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.374
    Locatie:
    Gouda
    Succes Mart
     
  11. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    En al nieuws, of het gelukt is met de RS40?

    Ook nog een vraag over je oude fd3/64 met houten compressor.
    De fd3/64 heeft een veel lagere uitstroom snelheid van de lucht, dan de motoren die we tegenwoordig maken. Hierdoor zou hij ook veel minder geluid produceren, maar klopt dit?

    Momenteel heb ik de MW54 tekeningen besteld bij Wren.
    Wat ik wil gaan proberen te maken, is een omgebouwde Puma die dan geschikt is voor het accepteren van een turbine. Waarom ik dit wil, dat het toestel dan makkelijk vervoerbaar is, de avonds F-15 die ik nu heb, is niet makkelijk vervoerbaar in de auto die ik bezit. Nu mogen we bij ons op de club wel eens turbine vliegen, maar ieder weekend zal niet kunnen, wegens overlast voor de omwonende. Als de fd3/64 nu veel minder geluid produceert, is dit misschien wel een goede motor om mee te starten. Met de 2,5 tot 3 kilo die hij kan produceren, is dit meer dan voldoende power, voor op een omgebouwde puma.

    Hopelijk kun je me een antwoord geven.

    groeten Paul
     
  12. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.374
    Locatie:
    Gouda
    Paul,

    Ik heb die eerste Schreckling veelvuldig gezien (bij/van Schreckling zelf).
    De motor is inderdaad heel stil en was zelfs mogelijk op te starten middels het met de mond blazen door een rietje tegen het houten compressortje.

    Toch denk ik, als je de KJ 64 of Kamps maakt, die dan een kilootje of 6 a 7 stuwt, er niet veel verschil is in geluid. Zeker niet als je maar max. 80k toertjes maakt. dan heb je ook rond de 3 a 4 kg stuwdruk. De motor maakt dan het geluid (in de lucht) van een stofzuiger.

    In ieder geval zodanig, dan andere verbrandings/prop kisten ervoor zorgen dat je de turbine kist niet of met moeite kan horen....

    Het geluid is echt geen issue, maar kan dat wel worden als je gaat raggen..... Het is maar hoe je vliegt .

    groet,
    Jacques
     
  13. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    rs40

    Die Martin laat ons toch wel in spanning.

    Van daag nog even TT gevlogen het ging prima.
    Maar het was eigelijk te koud.
     
  14. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Jullie zitten natuurlijk allemaal op het puntje van jullie stoel ,en wachten af wat er vandaag gebeurd is met de 40RS .

    Nou , ik heb nieuws voor jullie het gaat stukken beter dan met de oude setup.

    Ik heb vanmorgen de eerst poging gewaagd ,en het opstarten ging wel met veel vlammen ,maar hij liep, maar niet naar mijn zin , ik kon geen gas geven ,dan ging het fout , vlam kwam opnieuw naar achter en werd daar tewarm .

    Dus uitgedaan .

    Verbrandings kamer bekeken ,en de buiten ring was maar voor de helft blauw gebrand ,dus een te late verbranding.

    Ja, wat moet je daar aan doen .

    Ik heb besloten om toen de sticks dicht te knijpen naar 1.5 mm ,en daarvan was het resultaat nog slechter.

    Dus gelijk gestopt.

    Je kan het je niet voorstellen ,maar de motor wou niet eens meer opstarten .

    Dus opieuw kamer uit elkaar ,en toen zag ik dat er een inspuitleiding beschadigd was ,oorzaak onbekend ,dus die spoot niet in de stick.

    Ook had ik problemen met de olie toevoer naar de lagers ,dus lagers vervangen ,want daar kon je niets meer mee.

    Toen ik dit allemaal gedaan had ,opnieuw uitbalanseren ,maar wat moest ik nu met die kamer doen.

    Wat je kon zien ,was dat de verbranding in de binnen pot wel helemaal vooraan zat ,dus heb ik de sticks uit geboord naar 2.5 mm en heb ze helemaal naar binnen toe gebogen vlak bij de binnen pot.

    Vanavond om 21:30 liep de motor weer ,starte wel warm op ,maar ik weet wel hoe dat komt.

    Maar hij bleef draaien ,en sterker nog ,hij toerde zelf van 50.000 tpm op naar de 80.000.

    en dat had ik nog niet gezien .

    Dus gas dicht gedraaid ,en er achter gaan staan ,want ik wil zien wat er gebeurd .

    De motor was wel warm ,maar het turbine wiel raakte niet ,dus heb ik gas bijgegeven tot 150.000 toeren ,daar had ik de ecu op ingesteld .

    Als ik gas gaf ,had ik eerst even een blauwe vlam en daarna fel optoeren naar 150.000 tpm.

    en de motor werd kouder,en de vlam trok naar voren ,zodat ik lekker enkele minuten de motor kon laten draaien.

    Geen problemen met lagers ,en een fel geluid dat er uit kwam ,het leek wel een kj ,zo,n felle lucht stroom , en dat nog zonder stuwcone.

    Dus tankje leeg gedraaid ,en daarna motor open gehaald ,en een prachtige verkleuring van de buiten kamer ,keurig netjes tot vooraan heel lichtjes blauw verkleurd .

    Dus dit was oke.

    Maar ik weet uit ervaring ,dat je altijd naar je sticks moet kijken ,als de motor slechter begint op te starten .

    En als je met de kamer op de tafel tikte had je een komplete zwarte ring van verbrand metaal op de tafel.

    Einde verhaal dus ,de sticks verbranden .

    Waarom start de motor nu slecht op?
    Dat kan ik julie vertellen ,ik heb dik wandige sticks van rvs erin Zitten (hitte bestendig staal werkte niet) maar kun je doordat ze zo dik zijn moeilijk aan het gloeien krijgen .

    Als ik ze uitboor dan verbranden ze nog sneller .

    Het verbranden van de sticks gebeurd op hoger toerental .

    Dus heb ik een vraag aan ieder die dit leest , wie kan er aan inconel buisjes komen van 4mm buiten diameter , en rond de 3 tiende ,of 2tiende wanddikte ,want dat zoek ik.

    Ik weet zeker ,als ik dit heb ,draaid mijn motortje fantastisch.

    De sticks zijn dunner dus gloeien sneller (minder materiaal) en op hoog toeren verbranden ze niet meer ,maar gloeien nog beter ,zodat brandstof gebruik ook nog zal zakken .

    Wie o wie kan mij hiermee helpen?


    Groetjes,

    Martin.
     
    Laatst bewerkt: 3 feb 2008
  15. Jaap Gaasbeek

    Jaap Gaasbeek

    Lid geworden:
    22 apr 2006
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    Eerbeek
    @Martin


    Toppie allemaal hoor geweldig kerel, ik zal men best doen om aan die inconel sticks te komen, ik heb wel 6mm en 8mm liggen, maar daar heb je dus niks aan.


    Succes verder en ik blijf je volgen en als ik wat pijp heb laat ik het je weten.
     
    Laatst bewerkt: 4 feb 2008
  16. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    rs40

    Mooi Martin dat je zo ver gekomen bent.
    Ik hoop dat iemand je aan inconel buis kan helpen .
    Ik heb laats gezien dat ze de sticks tromperteerde dat wil zeggen de uit stroom opening vergroten zo dat de snelheid af neent en de druk groter wordt.

    Misschien een idee je hebt gemerkt door de opening te verkleinen dat het slechter werd.
    Voor een 6 mm stick was de maat van 6 mm naar rond 10 over een lengte van 17 mm ongeveer

    Maar wat vind jij zo als ik uit geprobeerd heb met de axiale schoepen verdichter.

    met vriendelijke groet Gerrit Jan
     
  17. wpkees

    wpkees

    Lid geworden:
    10 jan 2006
    Berichten:
    310
    Locatie:
    leiden
    hoi Gerrit jan
    heb je ook nog foto's van je verdichter
    groetjes Limme
     
  18. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    de foto,s zitten in je post vak
     
  19. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Hallo Gerrit jan.

    Ik heb dat ook gedaan bij de kj66 van mij ,maar ik heb er nooit iets van gemerkt.

    Wat ik weet is ,als je de axiale schoepen voor de helft weghaald (aantal) dan zakt de lucht snelheid,want de oppervlakte word groter.

    Peter Chaffee van de GTBA heeft dit met tekeningen ,en een heel verslag omschreven ,en zei toen dat de axiale schoepen ,eigenlijk een achterhaald principe was .

    Ik heb het zelfde geprobeerd bij de 44er ,maar dat werkte absoluut niet.

    De motor wou absoluut niet meer starten.

    Er zaten 30 axiale schoepen in,en ik heb ze vermeerderd naar 34 en toen starte de motor perfect op.

    Mike van Wren turbines kon dit verklaren ,want als je een aantal axiale schoepen weg haald,komt de lucht niet meer recht in de verbrandings kamer,en dat schijnt heel belangrijk te zijn.

    Maar je hebt het geprobeerd ,en je ziet dat het bij jou perfect werkt.

    Mooi he ,om zelf wat uit te proberen.

    Groetjes,

    Martin.
     
  20. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Vorderingen 40RS

    Hallo Allemaal.

    Ik heb gisteren genoten van die paar minuten dat de motor draaide,geeft toch een goed gevoel.

    Ik hem hem snel even uit elkaar gehaald ,om de verbranding te laten zien op de kamer.

    We blijven proberen.

    Zoals jullie zien heb ik de lambert kamer nagebouwd ,maar ik had natuurlijk niet de maten ,dus heb ik zelf maar een beetje uitgezocht.







    Groetjes,

    Martin.
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2010

Deel Deze Pagina