Misschien al eens langs geweest maar heeft er al ooit iemand geëxperimenteerd met alternatieve brandstoffen met een modeljetmotor? Ik denk aan slaolie, frites olie, en al die andere oliën die nu tegenwoordig verbouwd worden.
@Richard, Hoi hoi, goed plan hoor, we moeten die mais maar eens achter je huis reserveren, lijkt je dat wat ??
Ik lees nooit iets over diesel. Wat is het probleem hierbij? De stank ? Ontsteken? Diesel lijkt me wel zo veilig, vandaar.
gewoon uit intresse wat kost kerosine (jet A1) ongeveer per liter?? of is daar moeilijk aan te komen ??
Ik vraag me sowieso al waf hoe vliegers daar aan komen! <knip> Volgens mij kan je er niet zomaar aan komen. gr, niels
Ik heb uit Duitsland eens biodiesel meegenomen. De Behotec liep er goed op aleen de stank was niet erg schaal te noemen. Bij revisie kreeg ik te horen dat de motor erg vervuilt was. Geen idee of het door de biodiesel is gekomen.... Kerosine is niet eenvoudig aan te komen. Op vliegveld Lelystad mag het niet in een jerrycan getankt worden. Alleen mogelijk om in een vliegtuig te tanken en het daarna te drainen. Ik heb dit een aantal keren gedaan. Ten opzichte van petroleum gaf dit geen enkel voordeel. Gezien het werk en de hogere prijs is het voor mij geen goede optie.
wat is eigenlijk het wezenlijke verschil tussen jet A1 en petroleum? ik meende dat me ooit verteld is dat jet A1 gewoon een zuivere soort petroleum is, klopt dit? groeten Gertjan
Ik durf het woord bijna niet meer te noemen , maar de firma ASPEN heeft een zuivere soort petroleum in het assortiment erbij genomen, die vergelijkbaar is met Zibro-Kamin. Het stinkt vrijwel niet, met name als je knoeit bij overgieten etc. Daar vlieg ik nu met volle tevredenheid mee. De motor met de meeste draaiuren staat nu op 10 uur, dus duurt nog ff (hopelijk), voordat ik een service beurt moet laten uitvoeren.....Ben benieuwd of ze dan zien of de motor minder vervuild is als met gewone JET A-1 fuel of petroleum.
kerosine is gezuiverde petrolium,waar alle vervuiling uit is. ik tank bij ons ook gewoon petro aan de pomp,19liter en 1liter turbine olie erbij:klaar.wel eerst door een panty,voordat de olie erdoorgaat. als het een tijdje staat,zie je wel bezinksel onderin je can,dus de petro goed zeven,en de turbine installatie voorzien van goede filters,dan geeft dat weinig problemen. na veel liters verstookt te hebben vind ik dit de makkelijkste en goedkoopste manier om de turbine van brandstof te voorzien. gr,henk
@richard Jou draadje hier gaat toch over (Alternatieve jet brandstoffen?) en niet de normale te gebruiken brandstof. Dat lees ik toch goed he ???
Jaap, Ja, het onderwerp verwatert (verbrandstoft ?) wat, mja brandstof is een gevoelig onderwerp! Op RCN jetforum wel gelezen dat er een risico(?) bestaat bij andere brandstoffen dan Jet A, dus ook alternatieve peut?....vanwege static. Interessant draadje. JetCat Antistatic Additiv - RC-Network Maar goed, terug naar de originele vraag.