Bouw depron ASK21

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Fotor, 21 mrt 2008.

  1. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.909
    Locatie:
    Hillegom
    Ik heb toch zo'n leuk nieuw project :p. Een depron ASK-21. Pas geleden zag ik foto's hiervan in de FMT van januari en ik was meteen verkocht. Ik heb veel instructie gegeven op de full-size 21, dus dan is het extra leuk zoiets te gaan bouwen. Het bleek dat je de tekening van dit project kon bestellen bij de uitgever van de FMT. Dat heb ik dus maar gedaan. Er ligt nog depron genoeg op mijn zolder.
    Normaal zou ik voor een depron kist niet zo snel een bouwverslag starten, maar aangezien dit iets heel anders is dan het gemiddelde depron vliegtuig (een 'echte' zwever) met ook een nogal afwijkende romp bouwwijze dacht ik dat het ook voor anderen wel eens interessant zou kunnen zijn.

    Dit moet het gaan worden:
    [​IMG]

    Zoals je ziet een mooie ovale romp. Alvast een kleine hint over de opbouw van die romp:
    [​IMG]
    Zelf heb ik zoiets nog nooit gezien.

    Nog wat verdere gegevens:
    - spanwijdte 1.42m
    - pendelhoogteroer
    - rolroeren over de hele spanwijdte
    - werkend richtingroer
    - vleugel met balsa ligger, enkele ribben en depron boven- en onderhuid
    - gewicht opgave 165g (oei! da's licht, ik weet niet of ik dat ga redden)
    - scharnierende cockpitkap met daaronder de elektronica
    - daarwerkelijk in- en uitklappende motor. De motorsteun wordt niet met een servo bewogen, maar gewoon door de motor zelf. Als je gasgeeft richt hij zichzelf op, als het gas eraf gaat zakt hij weer terug in de romp. De propeller blijft wel 'op het vliegtuig' liggen.
    - hij wordt uitgerust met 2 schuimwielen. Volgens de tekening zouden grondstarts zelfs vanaf kort gras mogelijk moeten zijn. Gras betwijfel ik, maar starten vanaf asfalt is natuurlijk ook leuk.

    De setup:
    - servo's: HXT 500. 3 stuks nodig (hoogte - rol - richting)
    - ontvanger: MZK penta of Corona 4k synth ontvanger
    - motor: HXT 16g outrunner, 1700 Kv met 6x4 prop
    - ESC: Turnigy 6A
    - accu: Himodel 2s 300 mAh of 460 mAh. De 460 mAh accu is 5g zwaarder dan de 300 mAh, maar aangezien de motor die ik gebruik ook iets te zwaar is kan een paar gram extra voorin waarschijnlijk geen kwaad. En het geeft natuurlijk 1,5x zoveel motortijd.

    De handleiding heeft het over een 8g motortje, en meer zou je eigenlijk niet moeten doen ivm te grote zwaartepuntverschuiving en teveel thrust. De thrust staat lekker boven je vliegtuig te trekken (geeft nose-down moment), en je vliegtuig is met motor omhoog toch al neuslastig (zwaartepunt schuift een eind naar voren als motor omhoog komt). Eigenlijk had ik dit 10g motortje op het oog, maar die is al een tijdje niet op voorraad, en bij HC weet je nooit wanneer het weer wel komt. Ik heb besloten hier niet op te gaan wachten en het met de 16g motor te proberen. Als het niet werkt kan ik later altijd nog een 10g inbouwen. Ik zet er een niet al te grote prop op zodat de thrust in ieder geval beperkt wordt.

    Over de bestelling van de tekening bij VTH: de levering heeft ruim een week geduurd. Het kwam netjes in een kartonnen envelop. Bij de tekening (A0 formaat) zit een uitgebreide bouwbeschrijving met enkele foto's. Er hadden van mij wat meer foto's in gemogen, maar de tekst is heel uitgebreid en duidelijk (Duits uiteraard, maar voor mij aardig leesbaar). Daarnaast was er ook een woordenlijst meegeleverd met allerlei bouwtermen in Duits, Frans en Engels, alfabetisch gesorteerd in alledrie de talen. Netjes! Op de tekening staan niet alleen de onderdelen, maar ook diverse bouwstappen zoals opbouw van romp en vleugels uitgetekend. Alles maakt een prima indruk op me.

    Ik zal hopelijk komende week beginnen met het uitsnijden van de eerste delen. De ASK21 zal de aandacht moeten delen met een Sagitta en werk.
    Ik hoop dat ik met dit verslagje wat mensen kan inspireren.

    Raymond
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  2. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.070
    Locatie:
    Moordrecht
    Leuk project, Raymond. Ik ben zelf ook behoorlijk aan het kwijlen geweest over het artikel in de FMT.

    Vliegen ook prima indoor, die depron zwevers:

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.922
    Locatie:
    Vlaardingen
    Leuk :cool:

    Eindelijk eens een fatsoenlijk vlieguig van depron. ;)
    Had ook op het schaalforum niet misstaan.

    succes!

    (Heb trouwens zelf les gehad op een ASK-21)
     
    Laatst bewerkt: 21 mrt 2008
  4. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.909
    Locatie:
    Hillegom
    Prop-er, dit filmpje is van een andere depron ask21. Deze heeft een diepgetrokken romp. Erg mooi. Bovendien werkt deze versie met 'flachensteuerung', oftewel bewegende vleugels ipv rolroeren. Spanwijdte en gewicht komen ongeveer overeen. Mooi ding, maar kost wel ca 60 euro. Zelf maken is zeker net zo leuk.
     
  5. Ferdy

    Ferdy

    Lid geworden:
    29 dec 2006
    Berichten:
    681
    Locatie:
    Wateringen
    Nou mijn aandacht is alvast getrokken ...
    Verwacht dat het met de inspiratie ook wel gaat lukken :D

    suc6

    Gr
    Ferdy
     
  6. RC-mike

    RC-mike

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Ljouwert
    iemand enig idee hoe dit aan de helling zou vliegen?
     
  7. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    nou...als hij echt rond de 165 gram uitkomt denk ik dat je er aan de helling weinig mee kunt doen. Lijkt me meer een zéér-kalm-weer zwever.
    Zwaarder maken zal waarschijnlijk geen optie zijn, daar is de constructie dan waarschijnlijk niet op berekend.

    Raymond, super mooi ding. Is er ergens nog wat informatie over te vinden of heb je enkele die éne foto van de FMT site?
    Verder ben ik erg benieuwd naar die klapmotor, hoe zit dat in elkaar? (ongeveer)

    Trouwens die rompconstructie is echt slim. Na mijn depronAuster zit ik te denken aan een Harvard maar de ronde romp hield me steeds erg tegen. Eens even kijken hoe je dat gaat doen, zal vast van pas komen!
     
    Laatst bewerkt: 21 mrt 2008
  8. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.504
    Locatie:
    Schoonhoven
    Tuurlijk vliegt het aan de helling. Alleen niet met windkracht 6!

    Deze zwever ook klaar voor de WaKu? :)

    Onwijs leuk ding dit! Ik begin er maar niet aan. Ik maak semischaalzwevertjes van circa 1.5mtr span nooit zelf af.........
     
  9. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.909
    Locatie:
    Hillegom
    Ik heb er nog niet meer info over kunnen vinden, maar ook nog niet echt gezocht.
    Over de klapmotor: dit zit gewoon op een 'stokje' van balsa. Deze stok is onderaan vrij scharnierend in de romp opgehangen. Bovenaan zit de motor. In de romp zit een sleuf waar de stok met motor precies in kan zakken. De prop blijft op de romp liggen. Als je gas geeft trekt de motor het geheel omhoog tot het tegen de aanslag loopt (niet met volgas doen natuurlijk). Dan gas bij geven en het vliegtuig gaat omhoog (hopen we). Als je het gas dicht doet klapt het geheel door de weerstand vanzelf weer in de romp.
    Ik zou zeggen: neem een abo en zie hem groeien! Ik zal veel foto's nemen. Maar eerst wil ik mijn Sagitta vleugels afmaken (is schat ik nog een paar dagen werk).

    Ik verwacht ook dat dit met windkracht 2-3 wel aan de helling te vliegen is.
    Ik denk zeker wel dat hij klaar is voor de WaKu. Met depron kan je heel snel bouwen, en ik heb al de nodige ervaring met depron (anders moet je hier wellicht niet aan beginnen). Alleen de motor en ESC moeten nog uit HongKong komen, maar ik verwacht dat alles een dezer dagen opgestuurd zal worden. We kunnen voor die tijd wel beginnen met bouwen natuurlijk.
     
  10. richardh

    richardh

    Lid geworden:
    25 feb 2007
    Berichten:
    613
    Locatie:
    panningen
    zeer intersant!
    bij deze een abbootje ;)

    zweven met depron lijkt ook een zeer mooie ervaring lekker licht..
    je moet lijkt me zelfs uitkijken als in thermiek komt dat zwevertje schiet omhoog :)
     
  11. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.070
    Locatie:
    Moordrecht
  12. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    uhmmm kV van 5100 is 3x zoveel als de voorgestelde motor. Zal niet heel erg best werken ben ik bang.
     
  13. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.909
    Locatie:
    Hillegom
    Daar zat ik dus ook nogal mee. Dat kleine motortje is meer voor kleine speedmodelletjes. De 10,5g hiervan versie is 'maar' 3000kV, ook nog flink. Ik probeer het eerst wel met de 16g motor, als die te zwaar blijkt te zijn kan ik er altijd nog een kleinere motor op zetten. De thrust zal ik beperken door er een 5" of 6" prop op te zetten ipv de aanbevolen 8" (meer dan 6" past overigens niet). De beperkende factor zal de zwaartepuntsverschuiving zijn.
     
  14. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.070
    Locatie:
    Moordrecht
  15. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.909
    Locatie:
    Hillegom
    1 cel trekt mijn bestelde regelaartje weer niet.
    Overigens: met 1 cel 150 gram thrust uit een 6 grams motortje halen, ik weet niet of dat een goed idee is....
     
  16. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    En dan nog op zoek naar een regelaar die geschikt is voor 1 cel.
    Dan nog een step-up converter voor de 5V bec..... :(

    Ik zou voor 2s Lipo gaan. ;)

    Edit: te laat...
     
  17. GdeGroot

    GdeGroot

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    1.326
    Locatie:
    Hengelo (o)
    ik heb je bouw verslag tot zover gelezen.
    ben zeer geinteresseerd hoe het eind resultaat eruit ziet en vooral vliegt.
    succes met het bouwen.
     
  18. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.909
    Locatie:
    Hillegom
    Het begin is er...

    Ik ben langzaam begonnen met de bouw van de ASK21.

    De liggers in de vleugel zijn gemaakt van 5mm hard balsa. Hiervoor had ik nog een prachtig stukje liggen, lekker hard. De ligger verloopt van 9 mm aan de wortel tot ca 1 mm aan de tip. Hieraan worden op 4 plaatsen ribbetjes geplaatst. De beschrijving had het over 2x3 mm balsa per rib. Even dacht ik om 6 mm balsa te gebruiken, maar dat snijdt weer zo rot, dus toch maar 2x3 toegepast. Tegen de ligger komt een stukje alu buis, buiten 4 mm, binnen 3 mm. Dit wordt door de eerste 2 ribben geleid en tegen de ligger gelijmd.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Uit de romp steken straks 2 staven 3 mm carbon waar de vleugels overheen geschoven kunnen worden.
    De gaten in de wortelrib waren geboord volgens de tekening. Na het vastlijmen van ligger en ribben bleek de alu buis bij de wortel echter ruim van de ligger af te liggen:
    [​IMG]

    Dat lijmt moeilijk vast zo. Bovendien klopt de pijlstelling zo niet meer en sluiten de ribben later mogelijk niet goed aan op de romp. De gaten in de ribben heb ik wat 'uitgelubberd' richting de ligger met een ronde vijl. Nu liggen de alu buisjes keurig tegen de liggers. Epoxy ertussen en nu ligt het uit te harden.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  19. GdeGroot

    GdeGroot

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    1.326
    Locatie:
    Hengelo (o)
    Wat als ligger ook goed werkt is Redseder latten. Dit hout is zeer licht en qua sterkte lijkt het op een vuren lat. Moet je kunnen krijgen bij een hout handel of loop gewoon bij een aannemer de werkplaats in. Zo heb ik ook mijn balken gekregen. Hieruit zaag ik mijn eigen latten.
     
  20. Boek

    Boek

    Lid geworden:
    5 mei 2006
    Berichten:
    913
    Locatie:
    Brummen
    Erg mooi fotor!, ben zeer geintresseerd in dit soort bouwdraadjes!
     

Deel Deze Pagina