Afbouwverslag ZNLine Alliance

Discussie in 'F3A' gestart door hezik, 12 okt 2007.

  1. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.092
    Mooi geworden, complimenten!
     
  2. hezik

    hezik Guest

    Dank.. maar wacht maar tot je 'm in het echt ziet.. foto's maken alles al snel mooier, er zitten best wel veel kleine foutjes in. Hoewel het totaalbeeld goed gelukt is, ben er ook zeker zeer tevreden mee, is het wel goed te zien dat het gedaan is door iemand die het voor het eerst doet.

    Het glassen zelf is eigenlijk gewoon goed gelukt. Het spuiten ook, maar het aflakken is het punt waarop ik een beetje de mist in gegaan ben, voor zover je dat zo kunt zeggen.

    Wel veel geleerd en de volgende wordt beter. Dingen die ik de volgende keer anders ga doen:

    1) het glassen; ik zou nog wel het glasweefsel aanbrengen met G4; dat is an sich goed bevallen. Ik zou echter niet doorgaan met G4 en tussendoor schuren. Ik zou denk ik 2 lagen G4 doen (1e laag aanbrengen glasweefsel, schuren, 2e laag, schuren) en daarna met een plamuur aan de slag. Voordelen hiervan zijn denk ik toch het gewicht, maar ook dat je basis al witter wordt en er dus minder verf nodig is.

    2) het spuiten. Niet meer met spuitbussen, maar met een compressor en decorspuit of airbrush. Reden: gewicht, maar nog meer dan dat; de verfkosten. Spuitbussen blijken toch gewoon duur. Ik had uitgerekend dat met 10 spuitbussen het nog goedkoper zou zijn dan het aanschaffen van spuitspullen en losse verf, alleen bleken er uiteindelijk meer dan 10 bussen nodig te zijn, oa. doordat ik het stabilo een keer helemaal opnieuw gedaan heb.

    3) het lakken. Wederom niet met spuitbussen. Het allergrootste nadeel hier is dat je bussen binnen een periode gebruikt moet hebben. Wat je dus krijgt is dat je delen die klaar zijn om gelakt te worden, langer laat liggen om zo een verzameling te hebben genoeg om 1 lakbus op leeg te spuiten, met alle kans op beschadiging. Daarnaast spuit je met een spuitbus snel te dik en kun je niet verdunnen. Je kunt bv. niet ergens een stukje bijspuiten met verdunde lak.

    4) plaatsen/ontwerpen servoplank. Ik heb dat nu als eerste gedaan, ook omdat dat het enige klusje was waar ik meteen aan kon beginnen. In een bouwverslag van ZNLine zag ik dat die de servoplaat als laatste deden. Er werd hun gevraagd waarom en daarop wisten ze niet echt het antwoord. Ik nu wel. Als je dat als laatste doet, kun je nog makkelijk schuiven met het zwaartepunt. Had ik dat als laatste gedaan, had ik m'n servoplank 3 cm verder naar voren ingelijmd ofzo en had ik nooit problemen gehad met het zwaartepunt.

    Niet dat er nu zoveel is foutgegaan ofzo, het eindresultaat is een mooi toestel, maar met bovenstaande veranderingen was ie nog mooier geweest :)
     
  3. hezik

    hezik Guest

    Nog een vraag mbt. de instelhoek. Ik heb het nu zo ingesteld:

    Toestel neergezet met vleugel er op. Dan instelhoekenmeter op vleugel gezet en toestel aan achterkant opgehoogd tot meter op 0.6 graden stond. Positief of negatief weet ik niet, het is zeg maar zo dat de neuslijst van vleugel hoger staat dan achterlijst.

    Daarna toestel zo gefixeerd en beide stabilo's op 0 graden gezet. Domp gemeten; was -1,5 graden.

    Volgens mij zou het zo moeten vliegen.. of ben ik gek?

    (ja weet ook van de 'van der Vecht 0 graden theorie' maar wil het eerst even met een 'normale' instelhoek proberen)
     
  4. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.119
    als de neuslijst hoger staat dan de achterlijst, dan heeft ie een positieve instelhoek. En Afhankelijk van het profiel (of wat de '0' lijn door de romp is) dien je de hoofdvleugel in te stellen. Veelal is dat iets positief zodat de vleugel lift gaat produceren als het vliegtuig op de '0' lijn vliegt.

    Ik denk doordat je dus de vleugel een positieve hoek hebt gegeven en de stabilo nul, dat hij omhoog zal klimmen en je dus iets down zult moeten trimmen. Echter, dit is afhankelijk van de snelheid + het effect van de -1,5 graden domp van je motor. Deze laatste vind ik moeilijk voorspelbaar....

    Meestal is het een goede 'rule of the thump' om alle hoeken (domp, vleugel, stab) bij elkaar op te tellen en dan op nul uit te komen..

    Maar vliegen zal het wel...
     
  5. hezik

    hezik Guest

    Ok.. nu volg ik het niet meer haha.

    Goed ten eerste.. in principe kan ik aan de vleugel niets instellen. Alles kan natuurlijk, maar de voorzieningen daarvoor zijn niet aanwezig. Het stabilo is instelbaar qua hoek.

    Als ik dan kijk naar dit plaatje:
    [​IMG]

    Dat is ook hoe ik het nu heb staan, min of meer.. alleen dus een kleinere hoek voor mijn vleugel, die is dus 0.6 graden positief nu. D

    Zou jij het stabilo dan een positieve of negatiefe hoek willen geven? Als ik nu kijk.. motor: -1,5, vleugel: +0,6 dan zou stabilo dus volgens jouw 'rule of thumb' 0,9 graden negatief moeten krijgen?

    Mijn vraagstelling was misschien ook niet helemaal goed.. haha.. het moet niet alleen vliegen, het moet ook nog een beetje goed vliegen ;)

    Voor alle duidelijkheid.. vraag het niet om er ellenlangediscussie over te starten.. weet het gewoon echt niet ;)
     
  6. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Lisse
    Er staan op de romp aan de voorkant van het stabio streepjes in de huid .
    Als de voorkant van het stabilo daar staat is het precies goed .
    Het kan ook zijn dat je met al de spuit en schuuracties dit hebt weggewerkt , in dat geval kan ik de door ons gebouwde Alliance van mijn vliegmaatje gewoon even opmeten . Deze is door het hele trimritueel heen gegaan en vliegt recht op lijn en ook recht omhoog en de andere kan op op idle
     
  7. hezik

    hezik Guest

    Die tekens stonden er inderdaad wel, en zijn inderdaad weggeschuurd/gespoten/enz.

    De hartlijn van de stabilobuis en de pen die in de 'stabilo-instelhoek-instellers' vallen, zitten echter op die lijn, op zich kan ik dat dus wel reconstrueren.

    Hoe dan ook.. als je 't zou willen nameten, zou ik je zeer erkentelijk zijn ;)
     
  8. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.119
    volgens dat regeltje moet je stabilo op (+) 0.9 graden komen... maar dat regeltje is wel erg algemeen en geldt bv ook voor vleugelprofielen als clark-y en dat is heel iets anders als wat jij nu hebt.

    ik zou denk ik de stabilo een iets negatieve hoek geven, een halve graad ofzo. anderzijds vind ik de -1,5 graad motordomp wel veel eerlijk gezegd. is dat officieel zo de bedoeling? (en misschien nog wat bij Fred informeren? die heeft er denk ik wel veel kijk op)
     
  9. hezik

    hezik Guest

    Tsja.. de domp is niet zo gruwelijk veel aan af te stellen, of ik moet al met enorm veel ringen tussen bok en motor gaan werken. Bok is gemonteerd door Fred en neusring idem, wat samen de domp bepaalt. Op z'n eigen alliance had ie geen ringen tussen motor en bok. De spinner achterlijn loopt wel parralel aan rompneus, dus wat dat betreft zou het kunnen kloppen.

    Van Fred had ik al begrepen dat het stabilo op 0 graden moet en ook de 0.6 graden is een hoek die ik van hem gehoord heb, maar het kan zijn dat mijn uitvoering niet goed is of ik hem niet goed begrepen heb ;)

    Mocht je trouwens interesse hebben en niets beters te doen, ik zal rond 12:30 met kist en al op het veld aanwezig zijn.. ja ook echt er zijn ;)
     
  10. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.092
    En... hoe was het op het veld?

    't Was mij te koud om te komen kijken :)
     
  11. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.419
    Locatie:
    Spijkenisse
    Het heeft hier zo'n beetje de hele dag gesneeuwd.....
     
  12. hezik

    hezik Guest

    Ben er mee op het veld geweest, motor heeft een tank brandstof opgesoupeert, maar hij is niet de lucht in gegaan. Qua weer had het wel gekund, maar qua veld wilde ik het risico niet nemen. Sommige stukken waren weliswaar relatief droog, maar denk dat er gemiddeld zo'n 4 a 5 cm water op stond. Daarnaast heeft de verkoper aangegeven dat hij de kist graag wil zien voordat hij de lucht in gaat en die wens respecteer ik.

    Zoals hij nu is, voldoet hij denk ik niet aan de dB eisen. Hiervoor zijn 2 redenen:
    1) de G-Sonic prop die veel herrie maakt. Toch denk ik dat dit niet de hoofdreden is
    2) mogelijke lekkage bij de uitlaat-header. Schuin achter de motor zit er een spoortje verbrande brandstof achter de motor. De standaard hatori 'bocht' (hele rare bocht, is nl recht) zit op de Mintor header en ik vermoed lekkage tussen de rubbers door. Ik heb de hatori header ook en die past gewoon op de motor, ga die dus nog wisselen.

    Als hij een lekkage heeft bij de uitlaat, verklaart dat uiteraard ook de herrie.
     
  13. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.419
    Locatie:
    Spijkenisse
    Juist, dat verhaal................;):)

    Hoe vaak ga je nog naar het veld zonder te maidenen?:)[​IMG]

    Grt.
     
  14. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.092
    Verbaast mij niets... ben vorig weekend nog wel geweest, op zaterdag dan, was prima windstil weer maar de pits en delen van het veld waren toen al een aardig peuterbadje hier en daar. En sindsdien heeft het alleen maar veel geregend...
     
  15. hezik

    hezik Guest

    Tsja.. je krijgt dan dit soort gespreken:

    ik: wat denk je zou er nu gevlogen kunnen worden?
    al (anoniem lid): zie je dat veld daar?
    ik: ja ik zie het.. maar tussen die twee vaargeulen daar.. zie ik groen
    al: ken je de wet van de communicerende vaten.. als je daar een vaargeul ziet, en daar ook.. wat zal er dan tussen zitten?
    ik: nou gras.. ga ff kijken..

    nodeloos te zeggen dat het daar ook nat was. Is nog wel gevlogen trouwens, ook nog een maiden zelf.. maar ja was trainer met vrachtwagenbanden min of meer. Stond bij landing ook in 1 meter stil.

    @Alexzzz: was niet mijn bedoeling veel naar het veld te gaan, maar nutteloos was het niet. Na de 1e keer proefdraaien waren er wat dingen losgetrild. Deze keer niet, motor heeft nu 1 tank brandstof opgesoupeert. Daarnaast weet ik nu ook dat hij inderdaad beter loopt op 12,5% coolpower heli dan op 15% coolpower vliegtuig (heli zit meer olie in).
     
  16. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.119
    en hier de betreffende trainer:
    [​IMG]

    nattig dus...
     
  17. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.092
    LOL

    Ik zie dat de eerste watervliegmeeting van 2008 al weer geweest is...

    Laat Berto het maar niet horen.

    @hezik over die herrie: je opmerking over lekkage bij de aansluiting van de pijp deed me terugbladeren naar dit bericht:
    [47720] afbouwverslag-znline-alliance-7

    Wat ik toen dacht maar niet durfde zeggen :D zeg ik nu wel - is dat (in mijn ogen wat iele) 4mm draadeindje wel stabiel genoeg als ophangpunt voor die pijp? Zou dat (naast die niet-APC prop) als de pijp flink gaat schudden niet de oorzaak van de herrie kunnen zijn?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  18. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.419
    Locatie:
    Spijkenisse
    Wel een prachtige foto om te zien, alleen ietwat slecht voor het betreffende toestel:D

    Grt.
     
  19. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.874
    Locatie:
    Zeewolde
    He, da`s nou precies een veld voor onze sleepkist.
    Maar ja, Utrecht is passee......

    Wel een geweldige foto :yes:
     
  20. hezik

    hezik Guest

    Helaas niet.. helaas, want dan was het makkelijk gefixxed.

    Ik had namelijk deze keer de pijp ook vooraan vastgezet met een beugeltje bij het landingsgestel. Je kunt het toestel nu dragen aan de pijp.. dat kon overigens ook al met louter dat 4mm stuk draadeind.

    En nooit iets niet durven zeggen, gewoon zeggen hoor ;)

    @Berto: utrecht is passé? Omdat een lid wat er weinig is een keer wat gezeken heeft ergens over?
     

Deel Deze Pagina