Bouw depron ASK21

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Fotor, 21 mrt 2008.

  1. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.397
    Locatie:
    Harderwijk
    Volgens mij is die ligger in deze depron vleugel voornamelijk functioneel om de alu buis aan vast te maken. Ik heb zelf een depron zwevertje gemaakt van 1 m. span, zonder ligger. De depron onder- en bovenkant geven normaal gesproken voldoende sterkte.
    In deze vleugel zou je die balsa ligger op de helft van de vleugel kunnen laten eindigen. Daarbuiten lijkt-ie mij niet bijster nodig!

    Maar het blijft een parchtig vliegtuigje dus ik blijf kijken...
     
  2. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.910
    Locatie:
    Hillegom
    Hij heeft ook nog de functie de ribbetjes vast te houden en daarbuiten nog een stukje verdikking tussen de depron boven- en onderhuid om de vleugel te "profileren". Een goed gedefinieerd profiel wordt het uiteraard niet, maar het zal allicht beter zijn dan een vlakke plaat.
    Overigens geeft 40 cm meer span (en het daarbij behorende extra gewicht) een forse verhoging van de belasting op de vleugel, met name de buigbelasting van de vleugel dichtbij de wortel wordt veel meer dan 40% groter. De huid bestaat slechts uit 2 lagen 3mm depron. Een stuk opvang van deze buigbelasting door de houten ligger kan echt geen kwaad.
     
  3. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    leuk projectje, abbo erbij
     
  4. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.910
    Locatie:
    Hillegom
    Eén vleugel klaar

    Er is inmiddels 1 vleugel klaar. De onder- en boven'beplanking' zijn gewoon volgens sjabloon uitgesneden. De ligger met ribben wordt op de onderzijde geplakt. Voor en achter de ribben steekt er dan een stuk uit. De uitstekende delen worden vlak geschuurd met de uiteinden van de ribben:
    [​IMG]

    [​IMG]

    De bovenzijde heb ik met een alu buis alvast wat voorgevormd. Het depron rol je er overheen met enige druk op het depron aan beide zijden. Als je dit met beleid doet kan je het depron alvast in de juiste kromming krijgen zodat het bijna spanningsloos gelijmd kan worden.
    [​IMG]

    Aan de voorkant wordt het depron van de bovenzijde gelijmd tegen het uitstekende depron van de onderzijde. Aan de achterkant steekt het dan een eind uit, maar dat moet.
    [​IMG]

    De onderzijde maak je dan met een schuurlat vlak, aan de voorzijde schuur je een mooie ronde neus. Aan het eind ziet het er zo uit:
    [​IMG]
    En zelf ben je wit van de sneeuw.

    De tip moet natuurlijk ook licht rond geschuurd worden.
    [​IMG]

    En dan is de vleugel klaar. Het geheel is behoorlijk stevig. Het eerste deel van de vleugel is aardig torsiestijf, alleen het laatste 1/3 deel is een stuk slapper door het gebrek aan ribben. Ook de buigstijfheid is in orde. Ook hier is het laatste stuk bij de tip een stuk slapper, maar daar komt maar weinig buigbelasting op te staan.

    Ik ben deze bouwwijze nog niet eerder tegengekomen, maar het resultaat is erg goed. Het is echt een mooi geprofileerde vleugel geworden. Gewicht van de vleugel: 22,5 gram.
    De tweede vleugel is al een eind op weg, alleen de bovenzijde moet nog worden aangebracht.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  5. richardh

    richardh

    Lid geworden:
    25 feb 2007
    Berichten:
    613
    Locatie:
    panningen
    dat gaat lekker vooruit!
     
  6. arne veenman

    arne veenman

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    444
    Locatie:
    Waddinxveen
    ziet er netjes uit.
     
  7. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.910
    Locatie:
    Hillegom
    In de bouwhandleiding staat dat de hele vleugels met 240 schuurpapier opgeschuurd moeten worden totdat de hele vleugels er dof uitzien. Wat zou de functie hiervan zijn? Het enige dat ik kan bedenken is dat door het ruwere oppervlak omslag geforceerd zou worden waardoor je geen bijeffecten krijgt van een laminaire grenslaag. Maar zou het licht opschuren van de huid genoeg zijn om de grenslaag turbulent te krijgen op zo'n kleine vleugel?
     
  8. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.922
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ik denk dat het er toch mee te maken heeft (hele lage Re), de Holiday bv vliegt in de piep-uitvoering (lees ruwe uitvoering) ook beter dan bv een gefolied exemplaar.
     
  9. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.532
    Locatie:
    Zeewolde
    Heel leuk project :!: abbootje......
     
  10. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.910
    Locatie:
    Hillegom
    Er is blijkbaar aardig wat interesse in dit bouwdraadje. Leuk! Het is dan ook best een bijzonder project.

    Voor wat betreft het schuren van de vleugels: ik denk toch ook dat het te maken zal hebben met de idioot lage Reynolds getallen waarbij zo'n kistje rondvliegt. Ik heb ze maar licht opgeschuurd. Het is tenslotte een klusje van niets.

    De romp heeft een hele aparte bouwwijze die ik nog niet eerder gezien heb.
    [​IMG]

    Het bovenste deel van het plaatje is de voorkant van de romp. Deze is opgebouwd uit een aantal platen depron die ingenieus tegen elkaar worden geplakt. Alle stroken zijn keurig gekromd, hier heeft iemand heel lang heel goed over nagedacht! Het onderste plaatje is de achterkant van de romp, dit is een simpele doosconstructie. De 2 rompdelen worden later volgens de bouwbeschrijving met slechts wat UHU POR aan elkaar gelijmd. Ik twijfel nog of ik er toch niet wat korte balsa profieltjes in zal lijmen bij de overgang. Maar dat komt later wel.

    Je begint dus met een heleboel plakjes depron te maken.
    [​IMG]

    Dit is alleen voor de romp!
    De binnenste doos met de 2 staanders zitten inmiddels in elkaar. Het ziet eruit als een hongerige vis:
    [​IMG]

    En nu is het tijd voor een tukkie. Volgende keer weer verder.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  11. GdeGroot

    GdeGroot

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    1.326
    Locatie:
    Hengelo (o)
    Dag Fotor,
    ik zie dat je al weer flink aan het bouwen bent geweest.
    Gaat volgens mij ook wel snel met Depron.
    Ik blijf je project volgen. Ziet er goed uit. :D
     
  12. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.910
    Locatie:
    Hillegom
    Met de boven- en onderkant ook gemonteerd ziet het er als volgt uit:
    [​IMG]

    Nu worden de kanten scheef geschuurd
    [​IMG]

    waarna de schuine zijplaten worden gelijmd
    [​IMG]

    Na het wegsnijden van allerlei overtollig materiaal begint het al aardig op een romp te lijken
    [​IMG]

    Het geheel vind ik er nu al prachtig uit zien en het voelt ook behoorlijk solide en stijf aan.

    Het achterste deel van de romp is een simpele doosconstructie. Aan de voorkant ervan heb ik wat stukjes 3x3 balsa ingelijmd. Als je naar de tekening kijkt (vorige post) zie je dat bij de overgang van de 2 rompstukken het depron tot aan de naad afgeschuurd moet worden. Om te voorkomen dat er gaten vallen heb ik de stukjes balsa erin gezet.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  13. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    ziet er goed uit :wink:
     
  14. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.397
    Locatie:
    Harderwijk
    Je maakte je toch een beetje zorgen over het kopse verlijmen van dat romp-achterstuk? Als je die 3x3 latjes nou wat had laten uitsteken had je bij die lijmverbinding meteen extra stevigheid gehad...
     
  15. richardh

    richardh

    Lid geworden:
    25 feb 2007
    Berichten:
    613
    Locatie:
    panningen
    das vast een licht en erg sterk rompje aan het worden!
    ben benieuwd naar het resultaat zover :)
     
  16. Senne

    Senne

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    960
    Locatie:
    maasmechelen
    ziet er heel goed uit!
     
  17. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.910
    Locatie:
    Hillegom
    Daar heb ik natuurlijk ook aan gedacht, maar de latjes kwamen precies op stukken depron uit. Dat ging dus niet. Ik heb geprobeerd om koolstof stripjes aan de zijwanden te lijmen om zo een extra verbinding te krijgen tussen het voor- en achterstuk, maar de zijwanden kwamen onder een lichte hoek bij elkaar. De stripjes konden dus altijd maar aan één kant vastzitten, aan de andere kant staken ze los de holle ruimte in. Uiteindelijk heb ik maar gedaan wat in de handleiding stond: gewoon met UHU POR aan elkaar zetten. Het lijkt stevig zat.

    De neus bestaat uit een aantal plakjes 6mm depron
    [​IMG]

    Ook hier eerst met een mes de boel ruw in vorm maken
    [​IMG]

    En dan: heel veel schuren, en dat is niet mijn grootste hobby. Maar er zijn 2 redenen die k**klusjes toch acceptabel maken: 1) je krijgt er veel geld voor of 2) het is voor het goede doel. 1 geldt hier duidelijk niet (dit soort projectjes kosten alleen maar), 2 geldt zeker wel.
    Aan het eind van het verhaal heb je dit
    [​IMG]

    Sommige mensen kunnen dit echt helemaal mooi eivormig krijgen, bij mij blijft het als je goed kijkt toch altijd een beetje hoekig, zeker het staartstuk. Maar toch ziet het er geweldig uit! In de lucht zie je dat echt niet. Gewicht van de romp in deze staat: 25 gram.

    De 'cockpitkap' moet worden losgesneden. Hij kan worden afgetekend met een soort papieren mal uit de bouwtekening. Mijn idee was om het met een figuurzaagje (alleen het zaagje dus) uit te zagen, maar dit hapte toch wel erg veel en zaagde niet nauwkeurig. De rest heb ik toen maar met een lang hobbymes gedaan, en dat ging prima. Bij het achterste stukje van de kap is het dus net niet helemaal netjes, maar ook dat zul je in de lucht zeker niet zien. Onder de kap zit ruimte genoeg om de electronica in te bouwen.
    [​IMG]

    Je zou ook nog de voor- en achterkap afzonderlijk uit kunnen snijden, maar ik vond het zo al uitdaging genoeg. De kap wordt later scharnierend aan de voorkant opgehangen en aan de achterkant zal hij met een magneetje vastklikken.

    Als laatste de kap met een spuitbus een zwart kleurtje gegeven.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  18. Igor

    Igor

    Lid geworden:
    19 apr 2007
    Berichten:
    2.083
    Locatie:
    Eindhoven
    Wouw! Echt netjes gemaakt!
     
  19. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.397
    Locatie:
    Harderwijk
    Oefff mooi zeg!
    Je kan nu trouwens een verschil in oppervlak zien tussen de geschuurde en ongeschuurde delen, dat is al een reden om de hele romp lichtjes op te schuren.lijkt me.
    Dit is nog eens wat anders dan een Foxje van een tientje... wàt een leuk ding!

    Je bent zeker eerst met de stofzuiger bezig geweest voor je foto's ging maken?
     
    Laatst bewerkt: 30 mrt 2008
  20. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    wat is het gewicht nu?? ziet er wel goed uit :wink:
     

Deel Deze Pagina