Tamiya M-03 Rally Mini

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Klamath, 12 mrt 2008.

  1. tamiyam03freak

    tamiyam03freak

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    811
    Locatie:
    Nederland, Maastricht
    een pakking ?:p nog niet eens aan gedacht
    kunt toch gewoon beste met pplexiplaatjes werken denk ik.
    de skidd plate is meer bedoeld omdat onder de bumper blijft iets heel makkelijk steken omdat het chassis lekekr uitsteekt daar dus is meer de bedoeling dat je niet blijft hangen. kun je denk ik beter van plastic maken
     
  2. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    nee, Ik bedoel de tandwielkast. die is ook niet helemaal dicht (er kan makkelijk zand tussen komen) dus doe ik er vloeibare pakking tussen, zodat er geen zand bij de tandwielen in kan komen.
    (bij m'n oude chassis zag ik redelijk wat zand etc tussen de chassisdelen zitten, vandaar ;) )

    maar, ik snap wat je bedoelt met die skidplate, op zich ook wel logish ja. eens kijken hoe ik dat ga doen :)
     
  3. Hoi Klamath,

    Op Takotuning staat ook een link, en daar vind je een Rally Mini op met een skidplate. Die heeft hem bevestigd aan de bumper. Ik heb zelf geen skidplate, dat is niet zozeer nodig. Het differentieel locken moet, anders kom je nooit vooruit. Ik blijf (Met de 9Turns) hangen in iedere hobbel in de baan. Dan staat hij op een wiel te spinnen, en dat ziet best dom uit.Hij komt de funbox wel in een keer over, en die is 5,5 meter lang.

    Als we eens gaan rallyen, kunnen we Levi (M03freak) ookvragen, ik zit bij hem op school en hij woont 20 minutjes fietsen van mijn huis af.

    Groetjes,
    Roger Schouteten

    PS: Als je crasht, krijg je 2 deuken in de in de kap, hoe hard dan ook. Dat is best jammer. Kijk maar naar de oude kap van de Swift op mijn site. Er is dan wel wedstrijd mee gereden. Hij heeft het wel 2 maanden competitie uitgehouden. Als je een skidplate maakt, dan zou ik hem wel met een rubber laagje voorzien (Als dat past).
     
  4. tamiyam03freak

    tamiyam03freak

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    811
    Locatie:
    Nederland, Maastricht
    ik zal bij deze alvast antwoorden, mij prima ik kom wel af maar ga niet met de vol getunde rally rijden, dan pak ik wel de xc, of.. de fg marder :p
    denk niet dat die mini rally er voor mij in zit, will daar niet appart een auto voor kopen en de beetle of gto rally rijden zie ik ook niet zo snel zitten
     
  5. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    ok, bij deze een paar plaatjes :)

    (ik heb tijdens de bouw ook een paar foto's gemaakt, maar die stonden om een of andere reden niet op de camera toen ik ze over wou zetten naar de pc :( )

    [​IMG]
    Motor en (el'cheapo?) speed controller :) niets speciaals, maar, het werkt.

    [​IMG]
    Voorste deel van het chassis. (anti-roll bar zit er ook al op)
    ook zijn de Driveshafts niet origineel, had meteen een setje universals mee laten komen.

    [​IMG]
    Achter vering van het chassis. weer een anti-roll bar er in, en achter heb ik de Medium veren gebruikt (voor heb ik de 'hard' veren, omdat daar meer gewicht op leunt)

    [​IMG]
    3 set's met wielen. 1 set originele velgen, 1 set plated velgen en 1 set reinforced velgen. (de originele zitten de originele banden ook op, de andere 2 sets zijn rally block banden )


    Ben er nu net weer van de winkel, ffkes aan het shoppen geweest:
    [​IMG]
    M'n moeder had het er eens over dat de mini die zij heeft gehad ferrari-rood was. bij deze :)
    -een potje grijs voor de grille.
    -een racing pack 7.2V 3600MAh NiMh.
    -dunne seconden lijm, voor het lijmen van de banden.

    [​IMG]
    het Einde van de sessie "massa productie Tamia banden plakken" :) he is redelijk gelukt (is op 2 banden een druppeltje lijm er tussen uit gekomen :( )

    [​IMG]
    Het chassis zoal het nu dus is.



    Ik heb even een bumper gepakt van m'n oude M-03 chassis. ik ga die gewoon aanpassen zodat daar die skidplate aan komt te zitten.
     
  6. pandaboy

    pandaboy

    Lid geworden:
    25 mrt 2007
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Barneveld
    ziet er vet uit!

    alleen waarom heb je de voorste dempers op zn kop zitten?
     
  7. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    omdat de belangraijke delen (nouja, de olie reservoirs) dan mooi achter de bumper kwamen te zitten. mooi voor de bescherming :)
     
  8. tamiyam03freak

    tamiyam03freak

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    811
    Locatie:
    Nederland, Maastricht
    en belangrijkste, olie zit onder dus weer lager zwaartepunt.
    tip om de zwaartekracht verder naar onder te douwen zou ik de regelaar helemaal in het chassis verstoppen en niet op de servomounts van de mech regelaar.
     
  9. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    daar is ook een argument tegen tough. Alpha heeft bijvoorbeeld al bij behoorlijk wat van hun auto's de remschijven aan de versnellingsbak gehangen, om get meeverende gewicht bij het wiel te verminderen :)

    ik kan de regelaa niet verder naar beneden zetten zonder het koelblok af te frezen, dat wou ik eigenlijk niet doen :) (ik heb zelfs afstandsbusjes tussen de regelaar en de mounts gebruikt, anders paste deze regelaar alsnog niet. mja, gelukkig weegt het ding ook niets ^^
     
  10. Hallo Levi,

    Dat strippen wat jij hebt gedaan heeft niet echt geholpen. Ik heb die regelaar ook en gepast en dat gaat niet echt passen. Dat is best een grote kist. Hij is wel fijn. En als je hem gaat strippen, komt er met het rallyen (ook met weggebruik) veel stof in. Bij wedstrijdrijden ligt alles onbeschermd en kun je na de eerste crash alles weggooien. Geen goed idee.

    Klamath,

    Doordat de olie lager ligt, heb je een lager zwaartepunt. Maar als je gaat wedstrijdrijden heeft iedereen de schokdemper normaal zitten. Ga je Rallyen heeft ook iedereen hem normaal zitten. Dan klopt er toch iets niet. Volgens mij komt er dan geen olie op het stangetje, en kun je net zo goed met de fricties gaan rijden. Ze kunnen je wel niet gaan lekken, en ze liggen inderdaad beschermd. Ik zou ze toch normaal zetten, i.p.v. op z'n kop. Wat kan er aan kapot gaan?

    Groetjes,
    Roger
     
  11. tamiyam03freak

    tamiyam03freak

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    811
    Locatie:
    Nederland, Maastricht
    nou roger, je hebt mij niet horen zeggen dat hij iets moet strippen hoor heb alleen gezegd dat hij het beste de regelaar zo ver mogelijk naar onderen kan plaatsen maar schijnbaar past dit niet.
     
  12. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Ik vond de Schokbrekers erg dicht bij de body liggen als ik ze normaal had zitten. maar, Ik heb er nu eens mee gereden (op een behoorlijk on-even, geklinkerde parkeerplaats) en vind de voorwielen behoorlijk springen/dribbelen. ik denk dat het extra meverende gewicht hier toch wel iets mee te maken zal hebben, moet het zo eens andersom proberen:)

    Ik vind em trouwens niet bepaald snel om eerlijk te zijn, mja, ik vergelijk hem nu dan ook met een 2.5cc nitro (hpi rs4). wat wel leuk is, je kunt tot ie bijna op topsnelheid is nog wheel-spin hebben, dus de motor heeft zeker genoeg moment voor off-road gebruik :p
    (ook erg mooi, de bodemplaat heeft geen enkel krasje gektegen van het op de parkeerplaats rijden, en daar zitten toch wel behoorlijke deuken en gaten in )
     
  13. tamiyam03freak

    tamiyam03freak

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    811
    Locatie:
    Nederland, Maastricht
    daar zou het idd aan kunnen liggen, maar voor off-road gebruikt maakt het niet veel uit ( qua zwaartepunt dan )
     
  14. Hallo,

    Met een HPI RS4 is een M03 eigenlijk niet te vergelijken. Met de Superstock RZ zul er wel bij in de buurt komen, want die rijd echt goed hard.
    Maar heb je ze nou andersom liggen? Of normaal? Als ze nog steeds ondersteboven liggen, kunnen er wel steentjes tegen de schokbreker slaan en dan krijg van die lelijke steenslag en als je ze dan normaal plaatst, dan zit er vuil op de demperstang en kunnen ze je evengoed gaan lekken.

    Op mijn vaders terrein zitten ook wat oneffenheden en kiezels en ik heb ook nog geen enkel krasje op de bodemplaat. Ik heb wel behoorlijke steenslag in de kap en tegen de accu. Maar voor te rallyen moet je een oneven parkeerplaats of een terrein met kiezels en zand hebben (Zand is wel leuk om in te rijden, maar niet leuk voor de tandwielen. Mijn baan is nu van plat gras (Het is erg mosachtig) en daar kom ik niet echt in vooruit, vooral door het differentieel (Ik heb met de Swift het Diff naar de klote gereden en dat is nu gelockt. Dat komt in Mini) . Met de Ultima is dat geen probleem, net zoals de rest.

    Oh ja, Levi: toen jij de Perfex in het chassis hebt verstopt, toen heb jij alles moeten strippen omdat hij niet in het chassis past. Die regelaar is duidelijk veel groter, dus zal hij hem moeten strippen. Ik dacht dat je daar al rekening mee gehouden had.
    Ik heb bij mijn Conrad ESC het koelelement eraf gekregen, dat zit er op geschroefd en geklikt. Als je de regelaar openmaakt, kun je hem er gewoon af halen, dichtschroeven en in het chassis plaatsen. Ik heb wel nog niet gekeken of dat past, maar ik meen van wel.
    Maar als je de regelaar nu met het koelelement in het chassis plaats, zou het toch moeten passen? Je moet dan wel eerst het achterste gedeelte openschroeven, de regelaar erin plaatsen en dan de boel weer dichtschroeven. Als het goed is past dat ook.

    Groetjes,
    Roger Schouteten
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 apr 2008
  15. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    ik heb die voorste schokbrekers nu 'goed' om zitten. alleen zie ik een voorwiel nog steeds behoorlijk dribbellen als ik er mee rijd. (doet deze alleen maar op klinkers, op asfalt doet ie normaal.) nouja, Ik zie wel, eers maar eens een skidplate fabriceren :)
     
  16. tamiyam03freak

    tamiyam03freak

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    811
    Locatie:
    Nederland, Maastricht
    oke, maar anders zou je de getunde veren of dikkere olie eens moeten proberen, stuiteren zal hij altijd wel blijven doen als je met 35 km/h over klinkers gaat hoor ;)
     
  17. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Deze body is zo lelijk dat ik hem eigelijk wel mooi vind :)

    [​IMG]

    Hij heeft zo wel een hoop karakter :D
     
  18. tamiyam03freak

    tamiyam03freak

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    811
    Locatie:
    Nederland, Maastricht
    als hij netjes afgewerkt zou zijn zou het een hele speciale body zijn maar helaas..

    ik heb ook een hele mooie geairbrushte mini body maar deze is al heel erg veel mee gereden
     
  19. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    die heb ik ook niet zelf gespoten, en gut, hij heeft nu al 7 jaartjes marteling achter de rug, vind ik helemaal nog niet verkeerd voor dat ;)
    zoals gezegt, al een HOOP meegemaakt :)

    maar, ik heb net de body van m'n mini gespoten, eerste keet dat ik een body heb gespoten, en ben redelijk blij met het resultaat.

    [​IMG]

    (moet nu nog die raam-rubber stickers opplakken etc. )
     
  20. Hoi,

    Ziet er aardig uit. Ik verlang nu nog meer naar mijn Fiat Abarth 500! Ga je hem nog bestickeren met de race stickers? Of street look?

    Groetjes,
    Roger
     

Deel Deze Pagina