Ik heb toch nog iets op te merken. Dat winkeliers achterlopen is altijd het geval, het is alleen als je naar een winkel gaat die zich echt specialiseert in hetgeen dat jij wilt niet het geval. Bij mij is het percies tegenovergesteld, heeft gewoon met intresse te maken.
Ik denk dat je dan toch beter om je heen moet kijken op een vliegdag, Hans. Ja op .40 en hoger blijft electro achter, maar dat is een zuivere kostenkwestie. Bijvoorbeeld de Calmato, een .46FXi is een probleemloze brandstofmotor en qua kosten niet te verslaan (nog) door electro. Maar er vliegen bij ons maar weinig mensen die niet minimaal 1 of meerdere electromodellen in hun bezit hebben. Ik denk dat als je alle toestellen van alle clubledern bij elkaar zou zetten en dan zou gaan turven, dat je dan op iets van 35% electro uit zou komen.. en dat groeit alleen maar..
toch zit er ook een gevoels kwestie bij. als ik een mooi boxer zie/hoor, dan redt ik het niet met een doos papiere zakdoekjes. voor het plezier zal het bij mij altijd brandstof zijn. (wil niet zeggen dat tegen electro ben)
Wacht maar tot je OS160FX uitvalt op je Adrenalin en je even niet op je scherpst bent en schade vliegt .. of je merkt dat die folie die je er zo uiterst zorvuldig opgeplakt hebt, er afkomt door de brandstofmeuk. Of nog erger, de lak/verf. Of je motor, net de week voor de wedstrijd, ineens 'raar' gaat lopen zonder aanwijsbare reden.. of.. of.. of.. Maar goed de electro vs. brandstofdiscussie gaan we nooit uitkomen denk ik
Motor uitval is normaal geen reden voor schade . Bij mijn gamma was zondag de motor ook bij een diepe volgas voorbij vlucht in een keer uit . Dat was dus draaien en landen .(wij zitten tussen de bomen en hei) Bleek de servo aansluiting op de servohevel los getrillt te zijn (was niet geborgt door een borgmoertje door de erbouwer ) word nu geborgt . Landen met motoruitval werd bij ons geoefend als beginner . Hat ik ook altijd gezegt bij mijn ZG-20 , maar na 20 min vliegen kon de 500 ml tank nog niet leeg zijn . Mvg Johan
Of ipv je 160FX die uitvalt, fikt je regelaar onverklaarbaar op en krijg je zoiets: [post1423] (trouwens Han, gecondoleerd met het verlies, en sterkte met de wederopbouw)
Als je de temperaturen goed meet is de kans dat er een regelaar uitbrandt erg klein. Kan altijd gebeuren natuurlijk..... maar een ontvanger kan ook altijd uitvallen, of zender...... normaal gesproken is electro betrouwbaar qua vermogen en response. Uitvallen kan alles
Als een "electrofiel" als Han het al niet goed voor elkaar kan krijgen, dan houd ik mijn handen er helemaal vanaf...... (behalve voor de kleine kistjes) Grt.
Ik lees hier dat veel winkeliers niet weten welke combinaties te gebruiken voor bepaalde toestellen? De meeste vliegtuig-leveranciers geven toch gewoon op welke motor best te gebruiken is en welke gemakkelijk te installeren is? Bv Sebart met de Hacker... De combinatie is dan altijd perfect en er gaat zelfden iets mis...
Dat is ook deels afgesproken en sponsoring hoor.....sebart heeft vast een deal met hacker. De rest moet je hebben van ervaringen.......
Ach samen met de winkelier kom je er volgens mij altijd wel uit, alleen dat is het probleem voor veel mensen.. die willen alleen maar cheap-ass bestellen via internet en dan is er geen winkelier waar je even, onder het genot van een bakje koffie, rustig de folders en specs mee kunt doornemen. Je moet beter lezen Johan.. ik zei ook 'als je motor uitvalt en je bent niet op je scherpst'.. Motoruitval behoort ook bij ons tot een oefening en van de 100 keer zet je 'm 99 keer probleemloos op het veld neer.. maar je zult altijd zien dat het een keer op een ongelukkige plek gebeurd en je daardoor gedwongen wordt in een kort tijdsbestek een keuze te maken en het daarbij een keer fout gaat. Niemand is feilloos, ook jij niet. Uitgefikte regelaar.. tsja.. alles kan kapot. Brandstof ook. Ik denk dat de kans dat het in de vlucht kapot gaat, mits je de spullen goed uitgezocht hebt, voor electro niet groter of kleiner is dan voor brandstof. Verhalen over dat brandstofmotoren niet uitvallen.. ga een gemiddelde dag eens op een vliegclub kijken en tel de dead-sticks. Mits er ook daadwerkelijk meerdere mensen aan het vliegen zijn, zul je nooit onder de 0 blijven. Sure dat zal liggen aan de mensen zelf, motor verkeerd afgesteld, verkeerde brandstof, enz, feit blijft dat dat met electro niet gebeurd was. Plus het argument van de schade door de brandstofmeuk blijft altijd nog staan. Hoe dan ook.. electro vs. brandstof is een beetje een heilige oorlog. Ik vind beide mooi om te zien en te horen, maar investeer zelf geen rode cent meer in iets waar brandstof in moet. Mooi voorbeeld was afgelopen vliegweekend.. 4 2m F3A kisten op het veld. Ik, Br@m, Hans en nog een andere clubgenoot. De verdeling brandstof/electro was daarmee 2:2 (let je op hans, 50% electro dus!). De 2 electrovliegers hebben zonder problemen gevlogen. Stil, insane vermogen en ook genoeg vluchten op een dag. Mijn OS 140RX, wat normaal, eerlijk is eerlijk, een totaal probleemloze motor is, had nukken en wilde niet stationair lopen, hij pakte gelijk op naar 3~4000 toeren. Normaliter moet je dan stationair iets rijker zetten, maar in dit geval was er meer aan de hand. Ik stond dus niet lekker te vliegen, want motor liep niet 100%. Moest aan het schroeven. De andere brandstofkist vloog vandaag prima, maar zelfs Br@m heeft wel al eens een uurtje staan klooien met zo'n motor omdat 'ie niet wilde'. Dat is weer een week voor de wedstrijd, ik vermoed dat hij weer ergens valse lucht aanzuigt... maar het komt er dus op neer dat ik door een eigen fout met 1 kist schade vlieg omdat de motor uitvalt en de 2e kist een week voor de wedstrijd met de motor gaat lopen etteren. Had ik electro gehad, waren beide niet gebeurd.. Kijk.. handel die lostrilt.. leuk he, brandstof? En de volgende keer trilt je hoogteroer los, ik ben benieuwd of je oefenen op motor-uit landingen je dan nog gaat redden
Natuurlijk is dat een samenwerking tussen sebart en hacker maar wat is er mis mee? Het is gemakkelijk...
Is ook niets mis mee, maar wel de oorzaak dat je verder nergens een advies krijgt behalve van de sponsor merken.... Je moet nu nog altijd zelf je motor kiezen voor een kist. Dit is met behulp van de vuistregels niet zo lastig maar toch.
@hezik ik begrijp niet dat je zo vaak moet stellen aan een (brandstof)motor. bij mijn is het starten en vliegen, ik heb zelden een dead stick. natuurlijk is het even lastig met een nieuwe motor, het duurt even voor die lekker afgesteld is. als het zo ver is, dan alleen de hoofd naald een tandje meer of minder.
Ik stel amper aan m'n motoren hoor, Bert.. m'n Derwisj is 1 keer afgesteld en daarna kom ik er normaliter niet meer aan. 3 keer is er sprake geweest van opnieuw afstellen, en alle waren 'trillingen-gerelateerd'. De 1e keer moesten er nieuwe lagers in, dat moet gewoon na een x aantal vluchten, ook bij jouw FX160. De 2e keer was door het trillen de carb niet losgetrild maar kennelijk wel iets verschoven, waardoor hij valse lucht aanzoog. De derde keer is nu en hoogstwaarschijnlijk om dezelfde reden. Ik zie ook even niet terug waar je mij hoort zeggen dat je veel moet stellen. Ik ben juist voorstander van 1 maal afstellen en dan afblijven met je tengels. Je zegt het zelf al.. je hebt 'zelden' een dead stick. Dus wel eens
Had ik maar nooit op die opmerking van Ron gereageerd. Volgens mij klink hij zo als de bak wat droog aan het worden is. HC4WwhCGIOI[/media] - Spark F3A - Jonathan Girabel - Krill Models
Zit inderdaad een naar geluidje bij.... Oja, wie van jullie wil eens onder mijn Velox komen liggen? ehER6qQ_VqY[/media] - Rampa and Cobra (stond bij related videos van de spark) Grt.
ik vondt het ook al zo vreemd, maar natuurlijk heb je op een gegeven moment het nodige onderhoud. dat is dan ook de reden dat ik de 15 vervangen heb. ik dacht het te lezen tussen de regels door, vooral in dit stukje Mooi voorbeeld was afgelopen vliegweekend.. 4 2m F3A kisten op het veld. Ik, Br@m, Hans en nog een andere clubgenoot. De verdeling brandstof/electro was daarmee 2:2 (let je op hans, 50% electro dus!). De 2 electrovliegers hebben zonder problemen gevlogen. Stil, insane vermogen en ook genoeg vluchten op een dag. Mijn OS 140RX, wat normaal, eerlijk is eerlijk, een totaal probleemloze motor is, had nukken en wilde niet stationair lopen, hij pakte gelijk op naar 3~4000 toeren. Normaliter moet je dan stationair iets rijker zetten, maar in dit geval was er meer aan de hand. Ik stond dus niet lekker te vliegen, want motor liep niet 100%. Moest aan het schroeven. De andere brandstofkist vloog vandaag prima, maar zelfs Br@m heeft wel al eens een uurtje staan klooien met zo'n motor omdat 'ie niet wilde'.