F3A MVC Wieringermeer

Discussie in 'F3A' gestart door ariekraakjr, 12 mei 2008.

  1. ariekraakjr

    ariekraakjr

    Lid geworden:
    17 aug 2005
    Berichten:
    570
    Locatie:
    Leeuwarden
    Er staan op de site van MVC Wieringermeer een aantal foto's van vandaag.
    http://www.mvc-wieringermeer.nl
    of via de directe link F3A 12 Mei 2008

    En een filmpje

    <object width="425" height="355"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/m8Vrf4oTTG4&hl=en"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/m8Vrf4oTTG4&hl=en" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="355"></embed></object>
     
  2. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Arie, bedankt voor het posten van de foto's
     
  3. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.423
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ging maar net die landing.....:)

    Winfried en Danny hebben niet gevlogen?

    Grt.
     
  4. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Uitslagen zie lijstje Haijo:
    The Dutch F3A Site
     
  5. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.423
    Locatie:
    Spijkenisse
    Dat wist ik al, blijft de vraag staan:) (ik zal het anders formuleren; waarom vlogen beide heren niet mee?)

    Grt.
     
  6. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Winfried had last van hooikoorts. Deze liet zich goed onderdrukken met medicijnen, alleen kun je hiermee niet vliegen...

    Danny's "A" model kreeg de dag voor de wedstrijd een midair met een modelzweef vliegtuig waardoor eerst het stabilo weer gerepareerd moet worden. Zijn "B" model had last van start problemen.

    Het was weer eens een wedstrijd voor de echte mannen. Er stond een pittige wind 90 graden cross in je gezicht te blazen waardoor alle zeilen bijgezet moesten worden om niet te worden weggeblazen.

    Door de cross-wind werd er vanuit beide richtingen gestart en geland waardoor de jury goed moest blijven opletten om niet in de war te raken wat betreft de figuren volgorde.

    Alleen Maarten-Willem en Derk bleken in staat goed met deze omstandigheden om te kunnen gaan. Niet verwonderlijk want beiden trainen dan ook bewust zeer sterk op dit soort weersomstandigheden.

    Leuk detial: De door Derk gebruikte Zippy accu's voldeden perfekt waardoor de prijs van een F3A pack (10S 5000 mAh) is gekelderd tot ca. 120 Euro!
     
  7. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.423
    Locatie:
    Spijkenisse
    Waarschijnlijk ook met de hulp van de lage dollarstand:) Maar het lijkt inderdaad al wat meer betaalbaar te worden.

    Grt.
     
  8. hezik

    hezik Guest

    Wat meer betaalbaar? Goedkoper dan Brandstof, bedoel je.

    Een HXT motor van 80 euro, sentilion regelaar van 110 euro, 2 packs van 120 euro.. dan zit je nog op minder dan wat een brandstofmotor kost en heb je voldoende power..
     
  9. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.423
    Locatie:
    Spijkenisse
    Je hebt gelijk, maar pas zodra zi'n setje accu's langer meegaat dan een brandstofmotor, en dat is duidelijk niet het geval;)

    Grt.
     
  10. hezik

    hezik Guest

    Helaas, wat je zegt is niet waar. Ik vlieg met coolpower 15%, 25 euro per can. Dus zeg dat 1 pack 4 cans is. 4 cans is grofweg 32 vluchten.

    dus zo lang een pack maar langer mee gaat dan 16 vluchten (je hebt er immers 2) blijf je goedkoper uit, waarbij je voordeel oploopt naarmate packs langer meegaan..
     
  11. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    De prijs van de brandstof overtreft ruim de prijs van een LiPo op dit moment.
    Als zo'n pack slechts 60 cycli mee gaat bij een prijs van 120E gebruik je dus 2E per vlucht. Reken maar uit wat 300cc CoolPower kost.
    Ik vlieg nu met een Kokam 4000 pack dat bij Lorenz 309E kost. Als dat maar 100 cycli, mee gaat mag ik nog steeds 3E per vlucht aan brandstof verbruiken, hetgeen de laser vorig jaar zomaar wegslobberde per vlucht.
    Voor de gebruikskosten hoef je electro F3A nu niet meer te laten.

    Edit,
    Henri reageerde in de tussentijd al met een iets andere berekening. Boodschap in ieder geval hetzelfde.
     
    Laatst bewerkt: 14 mei 2008
  12. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.423
    Locatie:
    Spijkenisse
    In mijn methanol-tijdperk mengde ik mijn brandstof zelf, 5% nitro, 20% olie gaf een literprijs 3.76 euro, bij een hoeveelheid van 100 liter.

    Met mijn 160FX vloog ik (350cc tank) zo'n 9 minuten, dat kost dan 1 euro en 31 centjes.

    Uiteraard heeft het vliegen op benzine helemaal een mooie prijs, ik denk dat daar dan geen enkel lipo-pack tegenop kan:)

    Grt.
     
  13. hezik

    hezik Guest

    Even afgezien van het feit dat je je brandverzekering vaarwel kunt zetten als je 100 liter modelbouwbrandstof in je schuur hebt staan..

    Jouw eigen rekenvoorbeeld. 1 euro 31 per vlucht. Dan heb je dus na 95 vluchten je pack terugverdiend. 95 vluchten op 1 lipo lijkt mij totaal geen onrealistische waarde, hell, flightpower/kokam hebben het over waardes als 500 tot 1000 vluchten op 1 pack alvorens je de 80% van de capaciteit berekend hebt.

    Goed.. dit zijn zippy lipo's en die moeten nog wel bewijzen het 95 cycles vol te houden, maar gezien de andere ervaringen op internet met deze lipo's, verwacht ik op dat vlak geen probleem.

    Punt is gewoon dat je niet langer kunt zeggen dat electro op een 2m model veel duurder is dan brandstof. Mits je je lipo's netjes behandeld, is het op termijn inmiddels zelfs goedkoper. Ook als je geen HXT motor neemt, maar bv. een hacker of plettenberg, alleen moet je dan nog langer doorvliegen op een pack.

    Als je dan al schoonmaakmiddelen, schades door de brandstofmotor, enz, gaat meerekenen..

    Anyways.. dit wordt een electro vs. brandstof verhaaltje zo en daar zijn er al genoeg van. Het is in elk geval een interessante waarneming van Bert dat de Zippy's het goed doen als F3A Packs.. een 10s F3A pack voor 125 euro had 2 jaar geleden niemand geloofd ;)
     
  14. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    hhhmmm....... hoeven die accu's niet geladen worden?
    mis ik even in de berekening ;)
     
  15. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.423
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ik snap je gedachtegang wel, maar even vanuit mezelf; als ik met een wedstrijdkist wil gaan vliegen, dan wil ik dus minimaal 4/5 van die accu's hebben, dan gaat het prijskaartje uiteraard ook omhoog. Puur gezien vanuit 1 accu heb je helemaal gelijk natuurlijk, maar dat is voor de meesten niet genoeg.

    Als we het zo gaan spelen; om die lipo's te kunnen laden heb je natuurlijk ook een dikke lader nodig, een aggregaatje voor op het veld, en een dikke voeding voor thuis. Denk dat je dan gaat schrikken van het totaalprijsje....;):)

    Even voor de duidelijkheid; ik ben zeker geen tegenstander van electro, maar er kleven toch nog wel een paar nadelen aan die het -voor mij- (nog) niet interessant genoeg maken.

    Grt.
     
  16. 3w_flyer

    3w_flyer Guest

    Als fanatiek chinees inkoper wil ik wel even de opmerking maken dat die 5000 mah zippy's verschikkelijk zwaar zijn. Dit is volgens mij wel een zaak om mee rekening te houden.

    Maar de heren Van der Vecht kennende zullen deze paketten wel ontdaan zijn van alle overtollige gewicht.

    een geschikte HXT motor heb je trouwens al voor 50 euro maar voor rendabiliteit zou ik toch overwegen een axi / jeti combinatie te nemen. dat ligt nog lager dan een OS 160 + reso.
     
  17. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Ja, ze zijn erg zwaar. Namenlijk precies 8 gram zwaarder als Flite-Power 5350.....

    En ja, je loopt helemaal leeg op de laadkosten. Ongeveer 3 Eurocent per keer....



    Bedenk wel dat de overgebleven F3A kisten met 25 tot 30% nitro vliegen en je zult snel inzien dat elektrisch vliegen veel goed koper is geworden.
     
  18. 3w_flyer

    3w_flyer Guest

    Bert,

    welke motor regelaar is momenteel prijs / kwaliteit goed ?

    uiteraard hacker of plettenberg, maar die prijzen liggen zeer hoog, ik neem aan dat jullie strecker vliegen ?

    Winfried is tevreden over axi.

    Ik heb een oude hydeout, en kan er max een 18 prop op kwijt. enkele voorstellen ?
     
  19. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Kijk, ik ben 100% om naar electro, maar het idee dat het goedkoper is kom ik ook niet in.
    Het is duurder in aankoop en -volgens mij- ook op de lange duur.
    Voor mij telt maar 1 ding, het best vliegende model kunnen krijgen, dat is op dit moment electro.
    Daarnaast zijn er nog een aantal voor mij erg grote voordelen.

    Over de gewichten van lipo's, de gewichten liggen een tikkie scheef, erg goed opletten
    Hobbycity Online R/C Hobby Store : ZIPPY-H 5000mAh 5S1P 20-30C Lipoly Pack $107.90
    5000 20-30C 1318g
    Hobbycity Online R/C Hobby Store : ZIPPY 5000mAh 5S1P 15C $89.70
    5000 15C 1172g
    Hobbycity Online R/C Hobby Store : ZIPPY-R 4500mAh 21-35C 5S1P $117.00
    4500 21-35C 1142g

    tov
    flightpower 5000 F3A 1298g
     
    Laatst bewerkt: 14 mei 2008
  20. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.423
    Locatie:
    Spijkenisse
    Dan bedoel je de YS 4-takten? Een 160FX loopt zelfs op 0% uitstekend....

    Grt.
     

Deel Deze Pagina