Bouw depron ASK21

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Fotor, 21 mrt 2008.

  1. tomcat be

    tomcat be

    Lid geworden:
    8 feb 2006
    Berichten:
    362
    Locatie:
    herenthout(belgie) vliegveld: EBZR
    oke heel erg bedankt.

    Die tipstall, was dat ook niet zo'n tik van de echte ASK-21??
     
  2. fagotje

    fagotje

    Lid geworden:
    26 apr 2007
    Berichten:
    205
    Locatie:
    Delft
    nee, de ask 21 is bijna niet in een vrille te krijgen, een ask 13 wel.

    Jan-Willem
     
  3. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    3.031
    Locatie:
    IJsselstein
    Zou voor de accu een slagje grotere kiezen. Deze zit dicht tegen zijn maximale kunnen en dat kost je levensduur! Zou kiezen voor een accu die minimaal zo'n 12 Amp mag leveren.
     
  4. tomcat be

    tomcat be

    Lid geworden:
    8 feb 2006
    Berichten:
    362
    Locatie:
    herenthout(belgie) vliegveld: EBZR
    maar dan zit je weer met dat gewicht en fotor doet het zelfs met een 300mah 20C
    mijn accu heeft 20C continu (9A), 30C piek (13.5A)
    En ik kan mij niet voorstellen dat zo'n klein motortje 9amps kan trekken?
     
    Laatst bewerkt: 15 jun 2008
  5. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.910
    Locatie:
    Hillegom
    Die motor trekt lang geen 8A. Ik heb met mijn 300 mAh ruim meer dan 6 minuten motorlooptijd (vol gas) met een 5x3 prop (voldoet goed), dus stroom is minder dan 3A.
     
  6. tomcat be

    tomcat be

    Lid geworden:
    8 feb 2006
    Berichten:
    362
    Locatie:
    herenthout(belgie) vliegveld: EBZR
    dan ga ik waarschijnlijk toch voor de 450mah want 6 min vind ik niet zo veel eig.Maar het gewichtsverschil is best hoog
    Hoelang duurt het laden eigenlijk?

    EDIT:
    Hoe zit het met het vermogen want ik ga natuurlijk wel iets zwaarder uitkomen met die regelaar/lipo.
     
    Laatst bewerkt: 15 jun 2008
  7. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    6 minuten motorloop is voor een zwever heel wat hoor. Het eigenlijke vliegen doe je zonder motor :D 6 minuten motorloop moet volstaan voor vluchtjes van meer dan 20 tot 30 minuten lijkt me, even los van thermiek.
    Alle Lipoladers laden een lege Lipo in 1 uur (tot ongeveer 70 minuten) op omdat je ze met 1C laadt.
     
  8. tomcat be

    tomcat be

    Lid geworden:
    8 feb 2006
    Berichten:
    362
    Locatie:
    herenthout(belgie) vliegveld: EBZR
    Perfect! Dan neem ik gewoon die 300mah

    Maar die laadtijd verschilt toch van accu tot accu? Als je een 100mah of een 2000mah accu hebt dan laadt die van 100mah toch sneller op of zit ik er nu zo naast?
     
  9. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.910
    Locatie:
    Hillegom
    Nou, dat haal je zonder thermiek niet. De ASK21 klimt met deze motor niet supersteil weg en hij komt zonder motor ook niet supervlak naar beneden. Met 6 minuten motortijd zal je met moeite richting een kwartier komen zonder thermiek.

    Daar zit je er inderdaad naast. Een lipo laadt je meestal met 1x de capaciteit. Een 300 mAh accu laadt je dus met 0,3A (300 mA), een 500 mAh accu met 0,5A. Zo blijft de laadtijd voor een lipo altijd net iets meer dan 1 uur (laatste stukje gaat met steeds minder stroom, vandaar iets meer).
     
  10. tomcat be

    tomcat be

    Lid geworden:
    8 feb 2006
    Berichten:
    362
    Locatie:
    herenthout(belgie) vliegveld: EBZR
  11. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.910
    Locatie:
    Hillegom
    Natuurlijk is dat een optie. Maar daar zal je ASK vnl sneller van worden. Meer snelheid heb je niet direct nodig. En je motor zal met 3 cellen en dezelfde prop meer stroom gaan trekken, waardoor je nog minder motortijd overhoudt. Ik zou voor 2 cellen gaan.
     
  12. tomcat be

    tomcat be

    Lid geworden:
    8 feb 2006
    Berichten:
    362
    Locatie:
    herenthout(belgie) vliegveld: EBZR
    oke dan hou ik het hierbij.

    Ik zal foto's posten van zodra ik begin met bouwen als jij dat niet erg vind, het is uw draadje .Deze week heb ik alleen wel nog examens
     
  13. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.070
    Locatie:
    Moordrecht
    Volgens mij heb ik 'm wel degelijk op film staan, Raymond. Even geduld, zoeken we uit...
     
  14. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.910
    Locatie:
    Hillegom
    Ga vooral je gang.
     
  15. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.070
    Locatie:
    Moordrecht
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  16. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.910
    Locatie:
    Hillegom
    Top Vincent! Leuk. Waarschijnlijk heb ik in ruil nog wel wat beelden van jouw discus. Ik hoop vanmiddag mijn videos te kunnen gaan bekijken.
    De start van dit vluchtje was nog even spannend. Na het weggooien deed het vliegtuig niets. De antenne van mijn zender was nog helemaal ingeschoven. Gelukkig lag hij mooi vlak en heb ik snel de antenne uit kunnen schuiven en verder vliegen.
     
  17. tomcat be

    tomcat be

    Lid geworden:
    8 feb 2006
    Berichten:
    362
    Locatie:
    herenthout(belgie) vliegveld: EBZR
    Tekeningen besteld :banana:
    Moet volgende week wel nog naar de modelbouwboer.
     
  18. tomcat be

    tomcat be

    Lid geworden:
    8 feb 2006
    Berichten:
    362
    Locatie:
    herenthout(belgie) vliegveld: EBZR
    Tekeningen ondertussen aan gekregen.
    Ik heb wel een vraagje:
    Hoe teken ik die delen af op het depron??Overtrekken met kalkeer papier ofzo?
     
  19. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.910
    Locatie:
    Hillegom
    Ik heb een kopie van de tekening laten maken, daarvan knip ik de onderdelen uit. Deze stukken papier prik ik vast op het depron met een paar spelden. Dan de omtrek op het depron tekenen met een fineliner. Je kan natuurlijk ook de originele tekening uitknippen, maar dan is hij echt voor éénmalig gebruik.
     
  20. anierop

    anierop

    Lid geworden:
    21 sep 2005
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Heerhugowaard
    Tekening overtrekken op ander papier ( dun of kalkpapier ).
    Sjabloon iets ruim uitknippen +/- 1 mm.
    Met plakband de sjabloon op het depron plakken. Plakband over de lijnen.
    Dan met een scherp mesje de depron delen uitsnijden presies over de lijnen.
    Als je dat gedaan hebt heb je een depron deel en een papieren sjabloon met versterkte plakband rand. Handig om een volgende keer te gebruiken.

    Dit gaat vast lukken succes met de bouw.

    Groet Arthur
     

Deel Deze Pagina