hoe het zwaarte punt precies uitkomt dat weet ik ook niet daarom heb ik de gaten er nog niet in gemaakt zo ook in het hoogte roer daar zit nog wat correctie mogelijkheden in ik verwacht een neuslastig zwaartepunt omdat de tank kort achter de motor licht. en gewoon blijven posten ook van commentaar kun je zo nu en dan leren
ik heb weer wat moed gevonden om weer wat te bouwen, de bovenkap is nu demontabel gemaakt. nu ben ik met de motorkap bezig, ik heb er alleen geen idee van hoe dat moet oplossen. @ bram zou je een foto willen maken hoe dat bij jouw is gedaan? dat zou me aardig opweg helpen
Mooi dat je weer verder gaat. Ik vind het een fijne kist, ondanks (misschien wel dankzij) dat-ie wat zwaar is. Hier wat fotoos. De motorkap (bellypan?) zit met drie nylon boutjes vastgeschroefd, twee aan de zijkant van de neus en één in het midden net voor het landingsgestel. Bij het landingsgestel zitten ook twee paspennen in de romp gelijmd die in twee gaatjes in de bellypan vallen zodat het geheel niet kan verschuiven. De boutjes voorin zitten geschroefd in stukjes triplex die in de romp gelijmd zijn. Foto van de romp. De stukjes triplex met schroefdraad in de romp voorin. Foto van de romp. De paspennen en het schroefgaatje voor de derde bout bij het landingsgestel. Foto van de kap. Het centrale boutje achterin, en de gaatjes waar de paspennen in vallen. Foto van de kap. De bevestiging van de boutjes voorin, er is een buisje ingelijmd, afgesloten met triplex, daar valt de bout in.
ik zie de foto's nu pas wat zit er in de resotunnel? zal eens bij mij kijken of ik er op die manier plaats voor heb, bij mij licht de motor onder een ander hoek.
Ik gok een resopijp, maar dat is maar een wilde gok hoor Mooi dat je weer aan het bouwen bent.. wordt er tenminste weer wat gebouwd in deze sectie van het forum
Een resonantiepijp :-D Je bedoelt zeker die grijze dingetjes? Dat is zo'n grijze uitlaatflubber, in drie stukken geknipt, met behulp van een tie-wrapje om de pijp geklemd om die vast te klemmen in de tunnel. Verderop bij het dikke stuk van de pijp zit nog zoiets. Hier kun je 't iets beter zien: De credits voor de zelfgesoldeerde header gaan naar Hans Meij want die heeft 'm gemaakt.
In m'n Derwisj is een zelfde soort ophanging in de tunnel gebruikt, alleen dan met stukjes brandstofslang om een metalen draadje heen. Werkt prima.
dat is ook een oplossing. ik heb dat anders willen oplossen. door de bocht uit 1 stuk te houden heb ik maar 1 koppel stuk nodig (zal er een foto van maken) de pijp heeft zo veel ruimte dat ik voldoende plek heb (hoop ik) om het schudden van de motor te kunnen opvangen. ik heb het vooral zo bedacht met de reden dat het zo lichter is.
Ik heb heel bewust voor deze oplossing gekozen. Als de bocht uit een stuk is, zal de belasting op die bocht ook veel groter worden. Je heb je een veel langere arm en de pijp heeft doordat hij alleen in het midden aan ligt veel mieer swing. In feite heb ik de pijp op twee plaatsen in de tunnel ondersteund. Het bewegen van de motor in de rubbers wordt nu door de mogelijkheid van een knikkende beweging van het tussenpijpje opgevangen.
daar heb ik ook aan zitten denken, de demper hangt ook aan een rubber de motor hangt ook in de rubbers samen met de dempers. als het goed is moeten er weinig groote trilling zijn. maar dat zal de tijd leren. als het verkeerd gaat is hij zo door midden gezaagdt.
hier de beloofde foto's ik verwacht er eingelijk geen problemen mee in deze opstelling de pijp zit aan het einde met 1 trildemper vast
Dat werkt prima. Bij mijn Xtra zit het ook zo. Helemaal aan het eind zit het smalle uitlaatpijpje bevestigd in een gereedschapsklem, die weer vastzit op een swingrubber. Ziet er goed uit verder. Vergeet je niet een druknippel in het carterdeksel van de OS te maken voor het primen? Aanzuigen met de vinger op de carb is er niet bij als de motorkap erop zit. Primen direct in het carter werkt super. En nog een druknippel in de pijp, of in het spruitstuk, voor de tankdruk. Op de foto zie je waar die bij mij zit, uit ervaring kan ik je zeggen dat die lokatie in het spruitstuk goed werkt voor de 160FX zonder pomp. Ik heb nog geen afgeslagen motor gehad, behalve één keer maar dat was omdat de tank leeg was...
de pijp moet er toch weer uit dan zal ik er een plaatje van schieten. die charter nipel komt er ook nog op, dat werkt zeker goed. op mijn 15 cc had ik het ook. die plaats van de tankdruk nippel weet ik nog niet, pas nog problemen gezien met de plaatsing van een tankdruk nippel. bij een bepaald toerental trok die de tank onder vacuüm. ik moet daar mij nog in verdiepen hoe en waarom dat gebeurden. bij jouw is het geen probleem, hoeveel cm uitlaat zit er tussen de motor en de nippel?
ik ben nu bezig om de motorkap te bevestigen zit alleen even te kijken met de koeling. de met potlood gekleurde delen wil ik eruit halen voor de koeling. is dit voldoende? en natuurlijk de uitgaande lucht, is de resotunnel alleen voldoende voor de nodige afvoer? ik kan aan de achterkant van de motor kap wel wat gaten maken, maar wordt de uitlaat dan wel voldoede gekoeld?
Een klein gat voor en een groter gat achter geeft een zodanige versnelling van de lucht dat er geforceerde koeling ontstaat . Hanteer X en 2 X
Heeft niks met prettig te maken, of persoonlijke voorkeuren, maar anders wordt de warme lucht niet goed uit de motorkap getrokken Vraag maar eens wat rond bij het F3A-X clubje, dan zul je hetzelfde horen als ik je nu vertel Grt.