E-flite Extra 260 480 ARF

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door hezik, 21 jul 2008.

  1. hezik

    hezik Guest

    Naast het geweld van oa. fliton en extreme flight, bestaat er ook nog E-Flite, horizonhobby. Het valt mij op dat dit kistje nog niet op het forum staat, terwijl het gewoon een erg leuk en goed kistje is. Ik heb dit kistje nu 2 maand en er nog niet gruwelijk veel mee gevlogen, maar tot nu toe is het gewoon een erg leuk kistje gebleken, ondanks dat ik er zelf in het begin wat pech mee gehad heb. Ik heb de mijne gekocht voor 119 euro bij McModelbouw te bilthoven.

    HOBBY ZONE - E-flite Extra 260 3D 480 ARF

    Foto's komen van het internet, is niet mijn kistje:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Het ding is een van de exponenten van de laatste bouwwijze bij E-flite en is zeer licht gebouwd. De romp bestaat voornamelijk uit dunne gaten waar een beetje triplex omheen zit (;)) en is meer dan voldoende stevig.

    Code:
    Wing Span: 43 in (1090mm) 
    Overall Length: 40 in (1015mm) 
    Wing Area: 375 sq in (24.2 sq dm) 
    Flying Weight: 26–29 oz (740–820 g) 
    Motor Size: Park 480 BL Outrunner 
    Radio: 6 channels or more for proper mixing 
    Servos: Sub-micro (4) 
    Prop Size: 12x6 Electric 
    Speed Control: 35A-40A Brushless 
    Recommended Battery: 1320-2100mAh 11.1V 3-cell Li-Po 
    
    Mijn setup is iets anders, daar ik een setup gebruik die ik reeds had, te weten een Robbe Roxy 3536-06 met de bijbehorende roxy 35A continu regelaar. Ik gebruik een Graupner (Kokam) 3s 2100 mAh pack (20C), een VTEC (?) 3s 2200mAh pack en een Flightpower Evo 20 3s 2150 pack, alle drie voldoen. De VTec doet het het best (meeste 'oempf').

    Als servo's heb ik Graupner 261's. Dat is een fout. Mocht iemand dit kistje overwegen, neem Hitec HS65 of hoger. De Graupners komen slecht in de middenstand terug, zijn langzaam en niet sterk genoeg (op het rudder in elk geval niet, heb ik de indruk). Als ontvanger gebruik ik een 149DP.


    Vanwege deze setup is de mijne ook iets zwaarder, ik zit rond de 900 gram. Ik kan vrij eenvoudig 100 gram winnen door een andere motor/regelaar te nemen en de 149DP te vervangen, dus het opgegeven gewicht is niet onrealistisch. Op andere fora begrijp ik dat hij met de aanbevolen Park 480 motor ook prima vliegt.

    Opstijgen vanaf een relatief hobbelig veld met hoog gras is geen probleem, half gas en je bent weg. Ik vermoed (vermoed, want nog neit genoeg gedaan) dat je met deze setup met 3/4 gas kunt hoveren. Het is niet een surplus aan vermogen zoals op een shockflyer, maar meer dan voldoende.

    Op volle uitslagen en met het zwaartepunt op het achterste punt aangegeven in de handleiding, is het ding zonder expo wel nerveus en direct. Een beetje expo (30%) op alle roeren maakt dit al beter, evenals dual-rate. Normaal vliegen doe ik nu met 60% uitslagen op alles behalve hoogte, en 30/30/25 expo (ail/elev/rud).

    In die setup vliegt het ding heel stabiel en mooi kunstvlucht-figuren, ik was er over verbaast hoe goed het ding F3A wil, ook met wind, ondanks de grote roeren en de wind.

    Zet je 'm op volle uitslagen dan blijkt dit kistje alles te kunnen, in elk geval veel meer dan ik er mee kan. Harriers, inverted of niet, rollend of niet, snappen, meskanten, hij doet het allemaal.

    Tot nu toe (~15 vluchten waarvan 13 met windkracht 4 of hoger) heb ik niet echte couplings kunnen ontdekken. Er is in elk geval geen rudder/pitch coupling. Of hij meskant ergens naartoe wil trekken ben ik nog niet uit, daar heb ik er nog niet genoeg onder goede omstandigheden mee gevlogen.

    Meningen op andere fora:
    E-Flite Extra 260 3D 480 ARF - RC Groups
    E-Flite Extra 260 480 ARF Build - RC Groups
    E-Flite Extra 260 3D 480 - RcUniverse

    Het officiele filmpje:
    http://www.hobbyzone.com/rc_videos/EFl2475-Hi.wmv

    Dan, als afsluiter, wat youtube (etc) filmpjes:

    Extra 260 - Putfile.com
    4mRHSj5g6CY[/media] - Eflite 260 480 summer 2007
    VpBQoy740fQ[/media] - eflite 260 480

    Enige minpuntjes die ik tot nu toe aan dit kistje heb kunnen ontdekken:
    1) uit de doos waren het rudder en de 2 ailerons krom. Dit is met de foliebout op te lossen
    2) het is erg lichte houtbouw en hoewel verassend bestand tegen mishandeling, het landingsgestel is een zwak punt
    3) met een motor als de Roxy 3536-06 moet je lood plakken, de accubak zit voorin en door de vleugelbuis kun je die maar beperkt naar achter halen
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  2. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.074
    Locatie:
    Moordrecht
    Bedankt voor deze uiterst informatieve post!

    Deze Extra 260 heb je voor € 125,- op de mat: RS-Modelltechnik - E-Flite Extra 260 3D EFL2475

    Ben persoonlijk erg gecharmeerd van de vergelijkbare versie van The World Models:

    Modellbau Lindinger Onlineshop

    [​IMG]

    World Models Extra 300 EP? - RC Groups
    RTF-weight is about 800g, using following components:

    *Hacker A30-16M
    *Jazz 40-6-18
    *APC 11x5,5 E
    *Hyperion Litestorm 2000 (20C)
    *2 Hitec HS-65 HB on elevator & rudder
    *2 JR (Graupner) C2081 on the ailerons
    *Jeti Rex 5 MPD
    >>> the trust will be about 1750g (Drive Calc)!!!

    Bij deze Extra wordt een BL motor meegeleverd, echter deze is te zwak voor 3D. :rolleyes:

    Vincent
     
  3. Bennie Wassink

    Bennie Wassink

    Lid geworden:
    18 dec 2006
    Berichten:
    105
    Locatie:
    Enschede
    Idd erg mooi kistje om te zien, schijnt alleen dat hij er mooier uitziet dan dat hij vliegt als ik rcgroups erop na lees.
    Heb ook overwogen om deze aan te schaffen maar ben door de prijs en het verhaal op rcgroups toch voor de EF yak gegaan!
    Deze is nu in de aanbieding bij voltmaster voor 129 euro en is ook goed te vliegen op een A30 16M of een ander merk 104 gram motortje.

    Gr, Benjamin
     
  4. hezik

    hezik Guest

    Ziet er zeker mooi uit, maar is kleiner (6cm span minder en 20cm lengte) maar even zwaar. Het vleugeloppervlakte van die Extra (300) is 18.6 vierkante centimeter tegenover 24.2 vierkante cm voor de E-Flite Extra 260.

    Of dat veel verschil zal maken.. zoals gezegd is de mijne iets te zwaar dus ook een hogere vleugelbelasting dan de 'standaard' versie, maar vliegt prima.

    Zijn beide mooie kistjes, zal ook een smakenkwestie zijn. Ik vind de Extra van E-Flite mooier om te zien.

    Als ik de schaarse foto's van dat kistje bekijk, lijkt mij de constructie van deze E-flite of de Fliteon kistjes iets moderner, maar er zijn maar weinig foto's beschikbaar. Verder hoeft moderner niet beter te betekenen ;)


    Nog een paar kleinde details van de E-Flite extra die ik vergeten was:

    - de onderkant van de top-folie (vleugel) is egaal zilver. Dit werkt ook goed als je bv. bij veel zon vliegt, dan valt het schema en het onderscheid tussen boven/onder niet weg.

    - de cockpitkap zit aan 1 kant met een penverbinding, aan de andere kant met magneetjes. Dit werkt in de praktijk goed, het slijt niet en de magneetjes houden de kap vooralsnog prima op z'n plek

    - de koeling lijkt mij niet optimaal, ze hebben in de cowl twee enorme gaten gemaakt (voorkant/onderkant) maar in de romp maar een kleine uitlaat (achterin). Het idee zal zijn dat het grote gat onderin voor onderdruk zorgt en dus uitlaat is, maar ik betwijfel of dit goed werkt. Mijn setup werd in 1e instantie vrij warm, dit heb ik verbeterd door depron 'koeltunneltjes' te maken. Op dit moment wordt niets warmer dan handwarm.

    Bedoel je dan de E-Flite Extra 260? Tot nu toe vliegt het ding erg fijn en als ik de filmpjes bekijk, vliegt het ding best aardig ;)

    De EF Yak is zeker ook een mooi kistje :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 jul 2008
  5. Bennie Wassink

    Bennie Wassink

    Lid geworden:
    18 dec 2006
    Berichten:
    105
    Locatie:
    Enschede
    Oww dat geloof ik graag hoor dat hij erg goed vliegt!

    Maar ik ben wel kritisch als het gaat om de 3d manouvres en de bouw van het toestel, ect.
     
  6. hezik

    hezik Guest

    Ik ben geen 3D piloot, althans, nog niet de vaardigheden ervoor. Qua bouw zit het kistje gewoon goed in elkaar en is het licht. Qua vliegen.. een elevator doet hij bv. heel makkelijk, ik wilde dat eens proberen, bijna stallen, full up, elevator. Snappen doet hij makkelijk en gecontroleerd, voor zover ik dat in kan schatten. Kijk bv. het filmpje van E-Flite waarin ze een meskant snap uitvoeren.

    E-Flite heeft ook een mini-funtana en mogelijk dat die meer 3D geschikt is, alhoewel ik betwijfel of er veel verschil tussen de kistjes zit.

    [​IMG]

    (foto met SFG's, deze kunnen er ook af)
     
  7. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.074
    Locatie:
    Moordrecht
    Hezik,

    Inderdaad, hoe langer ik naar die E-flite 260 kijk, hoe mooier ik 'm begin te vinden.

    Er staan op youtube trouwens een berg filmpjes:
    YouTube - Broadcast Yourself.
     
  8. hezik

    hezik Guest

    Ik was echt op 1e gezicht verliefd, ik kwam in de winkel voor iets heel anders en had mij vast besloten niets aan te schaffen vanwege sparen nieuwe F3A kist..

    Maar toen zag ik dit dingetje staan en ja dan ben je weer heel even het 5 jarige jongetje die met z'n neus tegen de ruit van de speelgoedwinkel staat te kwijlen. Helaas alleen wel een 5-jarig jongetje die z'n bankpas bij zich had, nou ja, helaas, heb er geen spijt van gekregen :)

    In het echt is ie nog leuker dan op de foto's. Ik vind 'm zelf stukken mooier dan de welkebende wit/rode extra's bv. Ook veel mooier dan die FuntanaX, die de winkelier ook had liggen op dat moment.

    Nog een punt van aandacht wat mij net te binnen schoot.. de motormount en motorkap zijn echt op maat voor die Park480 motor. Ik moest mijn Roxxy rechstreeks op het hout monteren, zonder het alu kruis ertussen, om 'm er in te krijgen. De lengte van de motor is dus wel iets om rekening mee te houden, als je tenminste niet al te zwaar aan het verbouwen wilt.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 jul 2008
  9. ZamBeZi

    ZamBeZi

    Lid geworden:
    30 aug 2005
    Berichten:
    2.006
    Locatie:
    Den Haag (lid GMVC)
    Ik heb op mijn Graupner CAP 231 ook niet zo’n geweldige respons op ’t rudder, maar ik heb niet het idee dat dat aan de Hextronik-servo’s ligt; een filmpje met de FlycamOne2 op rudder laat ziet dat deze prima draait. Ik heb meer ’t idee dat het niet lekker stall-turnen of hoeken op rudder (in mijn geval) meer komt door een wat te achterlijk c.o.g., te snel van het gas af gaan bij een stall-turn of het feit dat een middendekker sowieso een hoop input van rudder nodig heeft om wat te doen (hij kantelt niet)…

    Mooi kistje, b.t.w.
     
  10. hezik

    hezik Guest

    Dat is het verschil... een stall-turn of vlakke bochten op het rudder doet hij goed, bij meskant wil hij er door zakken en vol gas kun je nog geen meskant looping trekken, iets wat dit kistje zeker wel kan en met deze motorisering ook zeker.

    Ik heb nog een HS-81MG liggen, wellicht wat te zwaar, maar dan kan er wat lood af aan de achterkant. Kijken of het dan beter gaat. Ik heb overigens 25 gram lood aan z'n achterkant zitten en het zwaartepunt inderdaad op het meest achterlijk aangegeven punt liggen. Deze ga ik nog iets weer naar voren halen.
     
  11. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.423
    Locatie:
    Spijkenisse
    Heb die servo's ook in mijn prodigy zitten, meskant-loopings doet ie erg makkelijk, nu is de prodigy wel iets kleiner....

    Grt.
     
  12. hezik

    hezik Guest

    Met 'die servo's' bedoel je dan de Graupner C261's, right?

    De prodigy weegt vliegklaar iets van 680 gram, dit toestel in de lichtste setup rond de 750 en de mijne 900. Dat is dus 220 gram verschil.

    Voor de Prodigy worden ook de HS-55 geadviseerd, terwijl die, als ik de mensen op rcgroups mag geloven, voor dit kistje ook te licht zijn.

    Los van of ze sterk genoeg zijn (ailerons/elevator wel, rudder niet volgens mij), komen die van jou wel goed terug in de middenpositie? Misschien dat ik te veeleisend ben, maar als ik bv. kijk naar het stuk balansroer op het rudder, daar zit 1mm verschil tussen of ik het rudder van links naar nul stuur of van rechts. Het rudder zelf loopt soepel. Ik vind dat best een verschil en merk het ook tijdens het vliegen..
     
  13. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.423
    Locatie:
    Spijkenisse
    Klopt:D

    Ja, die van mij weegt rond de 650 gram nu met een 3s1600.

    Ja hoor, mankeert niks aan, iedere afwijking zou je ook direct merken in de lucht, want hij is supergevoelig op zijn roertjes:)

    Grt.
     
  14. hezik

    hezik Guest

    Zo.. vandaag er voor het eerst me gevlogen bij bijna windstil. In mijn huidige configuratie heeft het ding toch wel wat couplings, denk ik. Ik ben nog niet serieus bezig geweest met afstellen, ik heb wat met het zwaartepunt geschoven en met de uitslagen gespeeld.

    Het zwaartepunt heb ik op het achterste punt gelegd zoals aangegeven in de handleiding. Ze geven overigens maar weinig speling, tussen de 75 en 79mm. Volgende keer als het windstil is, ga ik dat iets naar voren brengen.

    Mijn bevindingen:
    - bij gebruik rudder lichte rolneiging
    - bij gebruik rudder lichte duikneiging
    - meskant trekt naar bellypan
    - domp/zijstelling ok
    - rollen axiaal

    Met 'een lichte neiging' bedoel ik precies dat, niets spectaculairs, bij het gebruik van het rudder zal hij ietsjes gaan duiken en rollen.

    Het meskant trekken naar bellypan heb ik er redelijk uitgehaald door beide ailerons een klein tikje omlaag te geven. Dat ga ik, als ik het zwaartepunt verschoven heb, nog eens opnieuw proberen. Meskant heeft hij overigens geen rolneiging.

    Zoals te verwachten wil hij snappen als je even niet oplet en veel rudder/hoogte tegelijk wilt geven, bijvoorbeeld. Niet overdreven, je moet er wel een beetje je best voor doen.

    Er was ook een FuntanaX vandaag en het vliegbeeld is toch iets anders, wat niet verrassend is, de funtanaX romp is net een klein stukje langer (maar ook smaller).
     
  15. hezik

    hezik Guest

    Inmiddels al weer meer vluchten met dit kistje gemaakt en het wordt steeds beter. Met het zwaartepunt op de juiste plek en onder goede condities, valt het met de couplings allemaal mee.

    Ik begin er steeds enthousiaster over te worden; het ziet er mooi uit en vliegt gewoon goed.

    Enige wat hij nu nog doet, is als je een vlakke 180 graden bocht draait op rudder, zal hij iets gaan duiken en ietsjes rollen. Maak je bv. een hele bocht zonder verdere correcties dan zal hij na de bocht zeg 10 graden gerold zijn en een meter of 2 hoogte verloren hebben.

    Op ons veld vliegen nu 3 E-Flite kistjes uit de nieuwe serie, deze extra, de funtanaX en de showtime (ook zo'n klein ding) en alle 3 vliegen ze erg goed en zien ze er erg goed uit. Het zijn gewoon alle drie aanraders.
     
  16. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.905
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.

    maat van me is piloot bij de klm en had er 1 meegenomen uit honkong voor 40 dollar.
    het ding vliegt ook als 40 dollar ;)
     
  17. hezik

    hezik Guest

    Nou die E-flite zeker niet. Het is gewoon een erg goed vliegend kistje en iedereen die 'm tot nu toe gezien heeft, vind het een schoonheid :)

    Zoals gezegd vliegen de drie e-flite topmodelletjes alle drie bij ons, de verdeling is een beetje zo:

    - zuivere kunstvlucht maar ook 3d capable --> showtime
    - zuivere 3D maar ook kunstvlucht capable --> FutnanaX
    - 3d en kunstvlucht capable en schaal --> Extra 260
     
  18. stevens

    stevens Guest

     
  19. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.423
    Locatie:
    Spijkenisse
    Gewoon M10 bouten door je folie heen prikken en een moertje erop. Die folie gaat niet meer los dan:D
     
  20. hezik

    hezik Guest

    Haha :)

    Een foliebout is een soort strijkijzer. Folie bevestig je met warmte, als je het warm genoeg maakt gaat folie krimpen. Die krimp kun je soms gebruiken om ietwat kromme onderdelen recht te krijgen.
     

Deel Deze Pagina