C-130 Hercules, 3mtr 4x 10cc (BosModelAir)

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Berto, 25 mei 2006.

  1. hezik

    hezik Guest

    Ik ben groot fan van Viltclunks, maar laatst toch echt een viltclunkprobleem tegengekomen wat zuiver aan de clunk lag.

    M'n Derwisj wilde niet meer rijk lopen, ik had de motor vervangen door de Mintor van de Alliance, en ik kreeg 'm niet rijk. Ik kon de hele naald eruit schroeven en dan bleef de motor goed lopen zonder te rijk te worden.

    Na heel veel gepruts eindelijk de clunk eens bekeken en hoewel daar optisch niets mis mee was, er geen vuil inzat, enzovoort, bleek dat toch het probleem te zijn. Het vilt was gekrompen om het houdertje en zat er zo strak omheen dat de aanzuiging fors minder was geworden.

    Dus.. voordat je een viltclunk monteert, even kijken of die nog wel goed doorstroomt en het vilt er niet te strak opzit :)
     
  2. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Viltclunks zijn voor benziner gedacht .;)

    Ik heb bij Methanol motoren nooit een viltclunk gebruikt .

    Bij methanol word het vilt hard en de haartjes laten los en gaan tussen de naald zitten .
    Zo krijg je een afstellings probleem .

    Een Walbro heeft hiervoor nog een zeefje in de carb.

    Mvg Johan
     
  3. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.950
    Locatie:
    Zeewolde
    Zo alle 4 de tanks hebben een viltclunk, misschien morgen even testdraaien op het werk maar ik denk dat we weer gaan gokken op Ede.
     
  4. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.828
    Locatie:
    Heesch
    Ik heb ook een kistje gehad, waarbij ik problemen heb kunnen oplossen met een viltclunk.
    Maar bedankt voor de waarschuwing, mochten er problemen komen weet ik dat ik daarnaar moet kijken.
     
  5. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.997
    Locatie:
    groningen
    Viltclunks hebben vooral zin als je met vervuilde brandstof vliegt. :eek:

    Pak het probleem bij de wortel aan!


    jan.
     
  6. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.950
    Locatie:
    Zeewolde
    NIet helemaal waar.

    Mijn ervaring is dat vilt clunks goed werken met tanks die je niet helemaal in het schuim kan ophangen en daardoor gaan trillen.
    Vaak in samenwerking met eigenlijk te kleine tanks kan dit wel eens lijden tot een niet hele lekkere motorloop.

    Deze faktoren zijn beide aanwezig in onze Hercules, de tanks zijn klein voor 10cc motoren (220cc maar) en liggen laag en ook nog eens direkt tegen de vleugel zonder schuim of iets dergelijks omdat de motorgondels vrij klein zijn.

    We zullen zien wat de motoren woensdag doen, als de 2 binnenste (of buitenste) echt betrouwbaar lopen gaan we ervoor ;-)
     
  7. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.950
    Locatie:
    Zeewolde
    De Hercules mag vanmiddag ook mee:
    [​IMG]

    [​IMG]
     
  8. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.997
    Locatie:
    groningen
    Je hebt er in ieder geval mooi weer bij!

    Succes! :thumbsup:


    jan.
     
  9. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.950
    Locatie:
    Zeewolde
    JAJA

    HIJ DOET HET!!!!!!!!!!!!!!!! :banana:

    In de loop van de dag, verhaal, filmpje en foto`s :yes:
     
    Laatst bewerkt: 24 jul 2008
  10. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    En ik heb hem als enige van HEEL DICHT BIJ bekeken :)

    Ik was geschrokken, maar het was stiekum ook wel een ontzettend mooi gezicht en geluid!
     
  11. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.950
    Locatie:
    Zeewolde
    Ja, sorry, ik zag ineens iemand wegduiken :oops:
    Tja, volgende keer ook als ik vlieg maar in de kist gaan schuilen???
     
  12. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Ik zat op mijn knieen met mijn rug naar het toestel om even snel een ander geheugenkaartje in mijn camera te proppen. Ik zat helemaal aan het einde van de hei op een hoek van het veld. Opeens hoor ik die vier motoren brullen en ik kijk om.. Net op tijd om die Hercules over me heen te zien/horen denderen.


    Volgende keer in de kist. Helmpje op, klep op een kiertje. :D

    Nee hoor, ik heb er alle vertrouwen in.
     
    Laatst bewerkt: 24 jul 2008
  13. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.950
    Locatie:
    Zeewolde
    Hehe :lol: weet je dat wel zeker........


    film en foto`s zijn onderweg ;-)
     
  14. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Ja hoor, dat weet ik zeker.

    Geweldig!
     
    Laatst bewerkt: 24 jul 2008
  15. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.950
    Locatie:
    Zeewolde
    verhaal, film en foto`s

    Gister moest het dus maar gebeuren, lekker weer windstil dus een maiden moest er plaats vinden.
    Hercules romp op de aanhanger en met max. 90 naar Ede.

    Daar aangekomen alles opgebouwd en getankt en even met wat ander spul vliegen.

    Toen de Hercules starten, motoren liepen elk voor zich redelijk maar als ze alle 4 draaiden nokte de 1 of ander er steeds net mee.
    Naar een tijdje proberen wordt je het zat en moet er weer even gevlogen worden.

    Ondertussen had Wesley de Hercules weer getankt en laat op de avond zou ik nog 1 poging wagen.
    De motoren starten redelijk maar moesten nog wel afgesteld worden.

    Met dank aan Mark die een helpende hand bood (tja, de zender, kist en afstellen gaat niet echt makkelijk aan zo`n bak) kwamen de motoren redelijk gelijk uit.
    Nog niet top maar goed genoeg.

    Nou dan is er geen weg meer terug en moet er gevlogen worden.

    De start verliep op zich goed alleen week de kist wat te ver af naar links waardoor ik vanuit ons standpunt over de kist van Mark en Jaap (en Jaap zelf) vloog :oops:
    Ook toen bleek direct dat de rolroeren weinig te zeggen hebben, dus daar moet ik wat aan doen.

    Verder vloog de Hercules prima, zwaartepunt ligt iets te ver naar achter maar dat wist ik voor de start al.
    Tijdens de fly-by viel de rechter buitenste motor uit maar dat heb ik amper gevoeld tijdens het vliegen.
    Stationair staat nog veelste hoog.
    En de rolroeruitslag moet ik nog zien te vergroten.

    Al met al een geslaagde maiden :yes:

    Hercules Maiden 2min 24sec / 14.5mb

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  16. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.427
    Locatie:
    Spijkenisse
    hehehe, die start:D
     
  17. Piloot71

    Piloot71

    Lid geworden:
    27 okt 2004
    Berichten:
    241
    Locatie:
    blaricum
    je durft wel :eek: starten richting de pits in een maiden..... :cool:
     
  18. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.427
    Locatie:
    Spijkenisse
    Beetje vertrouwen in je toestel moet je hebben he:zon:
     
  19. Gary27

    Gary27

    Lid geworden:
    1 jul 2006
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Amsterdam
    Zo ey, die kwam binnen als een F14 op een carrier!
    Je hebt die motoren toch aan de praat gekregen dus... Maar mooi man dat ie vliegt... Misschien kunnen we de GPS een keer daarop zetten...
     
  20. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.997
    Locatie:
    groningen
    Ik weet niet wat ik ervan moet zeggen . . . :nooo:


    jan.
     

Deel Deze Pagina