Na vele bouwdraadjes te hebben gelezen zelf maar eens de moed bij elkaar gezocht om zelf maar eens wat te schrijven Het gaat hier om een KDS 450 SV-CF, welke wel al voor 70% gemonteerd is maar voor dit draadje speciaal uit elkaar genomen om ook overal te controleren of er van borgmiddel gebruik is gemaakt. Je wilt toch niet dat hij halverwege onderdelen verliest tijden het vliegen., staat niet alleen slordig maar is nog gevaarlijk ook. Ik zal zo even wat foto’s toevoegen (of zal ik een filmpje maken ? ) hoe het thuis geleverd word en dan stukje bij beetje behandelen. Inclusief de montage van alle electronica en mijn setup. Wat zit er allemaal in de kit : 1 x KDS-450-CF 3D Helicopter (70% gemonteerd) 1 x Borstelloze motor 3500KV 1 x Set 325mm Carbon Fibre Main Blades 1 x Borstelloze Regelaar - 40A 1 x Engelstalige Handleiding op CD-ROM 1 x Aluminum Koffer (Alleen voor de ongebouwde kit) De handleiding helaas alleen op cd-rom, is voor na lezen op het veld toch wel makkelijk om hem even te printen. Straks de foto's
je kop enzo zijn toch van plastic? dan heb je geen borgmiddel nodig, alleen waar metaal in metaal gaat heb je dat nodig
Bouwverslagen zijn altijd leuk om te lezen, je kan er altijd uit leren. Ik ben vooral benieuwd over je bevindingen in kwalitietsverschillen, bouwverschillen, vliegverschillen...met je TR450V2. Benieuwd of je die beter gaat vinden dan de KDS...
De eerste foto's eerste indruk , ben onder de indruk ziet er allemaal heel goed uit. Goed je kunt wel wat verschil zien met de Align spullen kleine krasjes op het alu deukje als je zeer goed kijkt maar als ik eerlijk ben heb ik zo ook nog nooit naar de align spullen gekeken. Maar ja je gaat toch vergelijken. De inhoud van de doos : Hoe past het er allemaal in vraag je je af als je hem leeg maakt : De kop nog in verpakking : En alvast een stukje van de electronica die er ingaat : Eerst maar beginnen met het los halen van het CF frame en kijken of overal borgmiddel tussen zit.
LOL....je kon het heli bouwen toch niet laten Bert ? Je had toen toch de hele zwik verkocht ??? Het is inderdaad een puik pakketje die KDS. Was er behoorlijk van onder de indruk bij Remco in de winkel. Als ik de 450 niet al had gekocht was er waarschijnlijk wel een KDS450 gekomen.
Ik heb alleen de 600 verkocht en de 450V1 , daarvoor in de plaats de 450 V2 . En inderdaad het bouwen kan ik niet laten. Verder met het frame : Een aantal schroeven konden wel wat borgmiddel gebruiken de lager blokken boven en onder zaten wel vast maar kon op 2 schroeven geen borgmiddel vinden. De motorsteun en de montage van de staart netzoals de steunen voor het landing gestel zaten nog los , deze moeten later toch versteld worden en dan worden voorzien van een drupje borgmiddel. Om er zeker van de zijn dat alles goed vast zit het geheel maar uitelkaar gehaald kunnen we het meteen even goed bekijken : Schroefjes allemaal hetzelfde formaat behalve 2 waar later de tail boom support aanvast wordt gezet. Als je het frame eens nader onderzoekt zie je de fraaie montage beugels voor de servo's mooie oplossing geen plastik schroefjes erachter die vaak op een onmogelijke plaats zitten. Na een stevig half uur doorschroeven is alles weer vast , behalve de eerder genoemde zaken die toch los moeten voor het afstelwerk. Zo waren we ook begonnen even de rotor kop erdoor om te kijken of het frame netjes recht is , zoniet los en nog een keer . Het landings gestel kan er nu ook onder , de schroeven hiervoor zitten bij het landings gestel niks te zoeken dus , ik moet eerlijk zijn de handleiding heb ik nog niet nodig gehad maar kan hiervoor niet voor iedereen spreken. De beugels in het frame waar het landings gestel aanzit (deze kunnen draaien) kunnen nu ook vast met borgmiddel. Bijna klaar Net toch even de handleiding bekeken om alvast wat foto's te lenen ( beter goed ...... dan u begrijpt het al ) Daar beginnen ze met de montage van de rotor kop tja het is maar net hoe je het zelf indeeld, ik vind dit eigenlijk wel makkelijk als de kop klaar is kun je hem meteen ergens laten namelijk in het frame. Verder met de rotor kop. Waarschijnlijk morgen.
Ziet er al mooi uit! Super dit verslag, kan ik ondertussen al veel leren voor mijn nieuw helietje binnenkort... Gebruik jij ook twee soorten borgmiddel? Heb er eens iets over gelezen dat je schroefjes (kruis of philips hoe je het ook noemt) niet te krachtig mag borgen omdat je ze anders niet meer los krijgt en zo dan de kop van je boutje uitfreest, met alle gevolge van dien. Verder bouwen en briefen zou ik zeggen robin
Ik gebruik alleen de blauwe dus medium is dat. Maar dan wel een heeeeel klein beetje. Een drupje op het tipje dan even met de vingers in de groeven van het schroefje draaien en klaar is tie. Zo verkom je ook dat een evt te veel (die zit inmiddels aan je vinger) in het lager kan komen.
Die Bert.. lachen man... ik gebruik een houten tanden stoker kleindrupje Loctite en dan heel voorzichtig iets op de schroef aan brengen, gaan met die banaan.. Leuk ding die KDS.. zeker gezien de prijs... Hebben er deze week een gehaald bij Remco.. was RTF maar heb toch hier en daar wat kleine dingen aangepast... 'T is geen Trex maar dat hoeft ook niet. Vindt er wel een gaaf geluid in zitten.. lekker zwaar.. Suc6 met de bouw... Frans...W
leuk verslag man, hoe is de kwaliteit van t alu, wss ff overheen gelezen... t kapje is wel een heel sumier aftreksel van de align,... maar gaaf joh! t ziet er niet verkeerd uit!
Het alu ziet er goed uit, kwaliteit denk ik ook wel , ik heb deze week er één behoorlijk naar beneden zien gaan , alleen de bladen rest was prima niks krom. Schroeven kun je goed vast zetten zonder het gevoel te krijgen dat je het alu aan het strippen bent. Het kapje ja de kleuren doen mij denken aan iets bekends Ik ga waarschijnlijk pas na het weekend weer verder bouwen moet even wat onderhoud doen aan mijn trex 450 die eet momenteel aandrijf riemen van de staart, ik ga hiervoor het voorste kleine tandwieletje vervangen hier zit allemaal zwart stof (van de riem) lijkt me niet goed. Met de bouw ben ik momenteel met de kop bezig zit toch nog een los schroefje gevonden in de swash Mmmmm dan toch even helemaal uitelkaar halen ?. De spindel er wel uitgehaald dit doe ik met alle heli's deze zat redelijk vast echter de lagers waren helemaal droog. Zo even geleend uit het handboek toch nog handig probeer maar eens z'n foto te maken . Het handboek is niet echt duidelijk hoe het druk lager (het platte lager 29B aan het einde in de paddle ) gemonteerd moet worden , het is de bedoeling dat de open kant dat is de kant met de duidelijk zichtbare kogels naar de binnen kant gaan. Het idee hierachter is dat het vet wat hier tussen zit niet meteen naar buiten wordt geslingerd. Vergeet niet hier en daar het ringetje ! Het geheel : Let goed op de ring 28 deze moet met de grote platte kant richting het rubber. Het zwarte rubber wat reeds in de kop zit wordt niet niet afgebeeld trouwns. Ik heb zelf de paddle's al weer op de kop mischien doe ik het nog een keer en maak wat extra foto's alsnog. erg moeilijk is het allemaal niet , vooral niet als het al gemonteerd zit. goede tip haal het heel voorzichtig los pas op ringen kijk even goed soms zit hier een randje aan en moet opdezelfde manier weer terug. Dus 3 maal kijken 1 x loshalen is hier het motto als het allemaal nieuw voor je is. De live foto van het geheel : Als je zuinig bent kun je het vet van de trex 500 zo weer gebruiken voor de kds 450, je hebt maar weinig nodig het zijn ook kleine lagers. Na het weekend weer verder eerst even wat onderhoud aan de 450 plegen.
We gaan weer verder. Tijdens het uitpakken leek me het al niet helemaal goed , de druk rol van de staart aandrijving lijkt me zo niet goed te zitten. Deze hoort toch echt in het midden. Alles moet toch los dus dan verhelpen we dat meteen even. Er zitten 2 spacers bij voor aan iedere kant één het lager hoort in het midden, Het lager zat helemaal aan de rechterkant één spacer in de rol de andere de naast. Straks de na foto.
Je hebt ook een T-Rex SEV2 zie ik, daar wordt aangeraden om dat wieltje weg te halen. Zou je dat bij deze heli ook niet kunnen ?
ik heb een Trex V1 (gehad) en V2 ken een eigenaar met een V1 en ook de V2 met de nodige vlieguren en nog nooit last gehad van het wieletje. Het wieltje loopt mooi recht over de snaar, wat belangerijk is zo heb ik gehoord dat je de box waar de riem doorloopt en dus de aandrijf as, goed recht is zodat de riem niet naar één kant loopt maar netjes in het midden blijft.
Verder met de staart. De gehele staart maar los gehaald, en maar goed ook hier en daar ontbreekt de borgmiddel. Even goed oppassen hoe alles los komt, hoewel dat geen garantie is of het inderdaad zo hoort. de handleiding is niet erg duidelijk hierin het is meer een gids hoe het inelkaar zit in plaats van een bouwhandleiding. Het desbetreffende wieltje : De 2 busjes het lager zit al in het wieltje het dunne ringetje moet tegen het lager aan de binnenkant aan de andere kant zit al een flensje. Hier moet tie dus ^ Zo ziet het er dan uit, gereed voor montage : Wat een verschil met een aantal foto's terug het wieltje mooi in het midden De staart buis monteren , aan de ene kant zit een klein gaatje de andere kant een gleuf in de handleiding staat niks vermeld ook geen text dus maar op goede hoop (en afloop ) : En aan de heli : En tuurlijk de houders voor de staart servo vergeten dus moest het even in 2 maal doen. Echter na de 2e montage niet tevreden over de riem ik hoor wat bijgeluiden en echt lekker soepel gaat tie niet. Dus weer los de staart , controle ja alles goed weer montage en nog een keer los , tja alles zit echt goed. Na een extra twist merk je het duidelijk dat dat er één te veel is dus moet goed zijn. De riem moet je een twist geven zodat de bladen van de staart omhoog komen of naar je toe als de kop van de heli naar je toe staat dus staart van je af. Althans zo denk ik dat het moet (als ik naar de bladen kijk ) want de handleiding zegt hier niks over das jammer. De planning : - motor monteren en afstellen - servo's er in ontvanger even aan koppelen om alles recht te zetten - kop afstellen - gyro en staart servo - esc en ontvanger monteren - staart afstellen - maiden ??? Als we een stap vergeten zijn merken we dat wel bij het vliegen
Pils ? Ik zie alleen Grolsch op de foto... Wat de tube betreft, zowel bij de T-Rex 450 als bij de 500 zit het gleufje aan de kant van de heli, en het ronde gaatje aan de kant van de staart. Het gleufje dient om over een nokje in de staartbevestiging te schuiven teneinde de staart min of meer te blokkeren zodat die niet kan ronddraaien. Het ronde gaatje wordt enkel gebruikt bij de plastic staartbehuizing, waarin een nokje zit dat daarin past. Uiteraard geen garanties dat het identiek is aan een T450, maar ik zou het toch eens checken omdat alles er vrij identiek uitziet.
Pils = bier = Grolsch bestaat er nog iets anders dan ? :teacher: . Goed, klopt ja bij de trex is dat zo echter bij de kds zijn geen nokjes of sleuven waar wat in moet vallen. Ik heb de kant met de sleuf aan de staart kant gemonteerd ,dit omdat de andere kant niet geheel achter in kon aanschuiven. Mischien met een hamer maar dat kan toch niet de bedoeling zijn geweest.
idd lekker flessie grolsch, geen kinderbier(heineken) ziet er allemaal goed uit hoor! mooie alu deeltjes, idd bij de trex moet de buis andersom, als ie bij t staartblok niet in zon sleuf valt maakt t misschien niet uit hoe je m monteerd...