TF P51

Hee Gary,

dat ziet er toch al heel goed uit, rustig aan maar dan gaat het helemaal goed komen en wordt ook dit een mooi beestje :yes:

Ga zo door :D
 
Heb ff een vraag: is het handig om nu al de scharnieren in te bouwen of te wachten na het glassen? En is het handiger om ze te doen als de bovenkant van de vleugel nog open is?
 
Gary,
Ik zie op die foto dat de rechtse poot een soort adapter stuk heeft in het mechaniek.
Kun je a.u.b. een foto maken van dat gedeelte in detail?
Bij mij is in de poot een vaste bus gekomen die ik moest monteren nadat ik de poot op lengte had gemaakt.
Zo te zien heeft Robart een betere methode bedacht.
Deze set zal voor jou P-51 prima gaan voldoen. Ik heb dezelfde set in een grotere kist zitten van 1m80, en kom daarin net iets te kort.
Probleem was dat ik door de wielbakken in de vleugel beperkt was. Het is een beter plan om mijn kist een keer met nieuwe (grotere) wilebakken uit te rusten. Voorlopig heb ik (als mijn bouwhok klaar is) echter meer zin om een giant P-51 te bouwen, en de huidige pas te veranderen als die vliegend is.
 
Laatst bewerkt:
Dat is schilderstape dat om het verenstaal is gewikkeld als opvulling. Die poten zijn nog niet geboord.. Ik moet het ook met die busjes doen.. Robart heeft helaas niets nieuws..

Ik zit te twijfelen of ik hierna iets groters neem of weer 1/7 van TopFlite. Deze manier van retracts inbouwen is arbeidsintensief en het komt op je eigen meetkunde aan. Ik heb liever struts e.d. die gemaakt zijn voor die kist. Deze zijn voor "algemeen" gebruik. Wat TopFlite had kunnen doen is de juiste lengte erbij vermelden, scheelt een hoop gepuzzel en onzekerheid.

Die retracts voor die Giant zijn er wel voor gemaakt. Jammer dat TF geen Duitsers of Jappaners heeft..
 
Nog even terugkomend op de O.S. FS .91 sII. Zit er al een motorsteun in de kitversie of moet deze apart aangeschaft worden?

Weet iemand misschien het typenummer van de motorsteun.

Bvd
 
Heel de week bezig geweest...

De bovenkant is nu ook dicht.
643048de882b1323b.jpg


Ailerons
643048de87e67af82.jpg


WingTip
643048de87e6a4026.jpg


643048de87e6caa57.jpg


643048de87ff29c01.jpg


643048de87ff52c42.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja bedankt, het schiet op als je de juiste spullen hebt en verder alle materiaal enzo.. Alleen is de vrouw er niet blij mee "help mn man heeft een hobby.."

Maarre staat er verder een draad hier waar wordt uitgelegt wat ik verder moet doen; als de vleugel echt helemaal af is moet het glad worden gemaakt en daarna zou ik het met folie kunnen bespannen. Dat wil ik niet. Ik zie andere mensen bezig gaan met plamuur enzo om het gereed te maken voor het glassen. Wat moet ik doen als het "af" is, dus met het plamuur en balsafiller?
 
Voor mij is deze keuze nog een eind weg, maar gisteren hebben wij er op het veld over dit onderwerp gesproken.

Mij word geadviseerd om Oratex te gebruiken en dit te spuiten. Oratex is brandstof bestendig en het scheelt in het gewicht tov glassen. Maar met glassen kan je de kist wel helemaal strak maken tijdens het schuren en met folie heb je het probleem dat als er iets onevigheden (butsje of kras) aanwezig zijn dit gelijk te zien is en je er eigenlijk niks meer aan kunt doen.

Maar met glassen schijnt het weer zo te zijn dat dit makkelijker voor te behandelen is voor het spuiten of verven van de kist.

Maar ik zal je eerlijk zeggen dat ik er nog niet uit ben en deze keuze nog niet hoef te maken. dit is een zorg voor later en wacht jou ervaring met je keuze wel af succes.

Ben je trouwens al door moeders de vrouw opgegeven voor dat programma????
Laat het dan wetgen kunnen wij ook mee genieten
 
Voor mij is deze keuze nog een eind weg, maar gisteren hebben wij er op het veld over dit onderwerp gesproken.

Mij word geadviseerd om Oratex te gebruiken en dit te spuiten. Oratex is brandstof bestendig en het scheelt in het gewicht tov glassen. Maar met glassen kan je de kist wel helemaal strak maken tijdens het schuren en met folie heb je het probleem dat als er iets onevigheden (butsje of kras) aanwezig zijn dit gelijk te zien is en je er eigenlijk niks meer aan kunt doen.

Gespoten Oratex is helemaal niet licht .

Een goed geglast model kan lichter zijn .

Mvg Johan
 
Ow nee ben niet opgegeven hoor.. Ik ben er wel uit het moet worden geglast en gespoten! Maar ik weet alleen niet wat ik nu moet doen, de vleugel is nagenoeg af, als die glad is geschuurd, wat moet ik dan doen? Ik zie dat mn gaat plamuren enzo maar ik weet eigenlijk niet wat ik precies moet doen..
 
O bedoelde je dat, dat weet ik dus niet maar ik vertelde alleen maar wat ze mij zeggen en ik ben een absolute beginner wat bouwen aangaat.
Maar moet er wel bij vertellen dat ze tegen mij zeiden de kist in de hoofdkleur folieen en de camouflage kleuren spuiten??? ik weet het dus niet ik heb totaal geen ervaring met dit. (alleen maar crash :hammer: reparaties uitgevoerd)

Als ik in het verslag van Ronald goed gelezen heb, brengt hij eerst primer aan, schuren, zie waar de primer blijft zitten, deze palmuren weer schuren primer aanbrengen, schuren enz.

Maar weet dus niet of dit de methode is toen ik ooit eens mijn auto gespoten heb was dit wel de volgorde die ik hanteerde om het plaatwerk helemaal strak te krijgen.
 
In het Strega-draadje, zo pak 'm beet 6 pagina's voor het einde, wordt door Ton uitgebreid uitgelegd wat de procedure is.

Ik weet ondertussen: glassen
1. is een makkie
2. leidt tot een mooi resultaat (en dan moet ik nog spuiten . . .)


jan.
 
O ja nog een tipje voor het glassen en schuren.

Even het hout een keer een beetje nat maken (plantenspuit of glassexflesje)
Het voordeel van dit is dat veel stoot en nagelafdrukken als sneeuw voor de zon verdwijnen.
Succes verder met bouwen.

Han.
 
Mmm ik wordt er niet echt wat wijzer uit, er wordt veel tussendoor gekletst..
Maar kan ik beter de roeren en flaps eerst vastzetten (dus alleen scharnieren nog geen lijm) of moet ik eerst glassen enzo en dan pas scharnieren bevestigen?
 
Je moet de individuele onderdelen elk afzonderlijk glassen.

Dus op een bepaald moment heb je bv. een rolroer in handen en dat ga je 'in het glas zetten'.

Leuk werk, hoor! :p

Succes.


jan.
 
En als je commentaar van de deskundigen wilt: in het Strega draadje, vanaf blz. 62, daar is goed het hoe en wat te volgen . . . :p


jan.
 
Jan die link naar die Amerikaanse site is precies wat ik zocht.. Wordt stap voor stap uitgelegt en hij vertelt hoe alles werkt!
 
Back
Top